sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Zvládla by SpaceX svatý grál kosmonautiky?

Už mnoho let platí, že vědcům zaručeně zvedne tep jedno téma – doprava vzorků z Marsu na Zemi. Jedná se totiž o natolik komplexní a náročnou misi, že se jí právem přezdívá svatý grál kosmonautiky. Tento ambiciózní plán má realizovat NASA v rámci mise MSR (Mars Sample Return). Mise zatím nemá přesné obrysy a neznáme ani termín startu. Zatím je tedy možné spekulovat nad různými variantami a hledat vhodná řešení. Jeden takový nápad se objevil docela nedávno a navrhuje zapojení soukromé firmy SpaceX.

Tahle společnost před pár lety rozvířila stojaté vody kosmonautiky, když dokázala postavit raketu i kosmickou loď a s jejich pomocí dopravit náklad na Mezinárodní vesmírnou stanici. Už dříve se objevily informace, že loď Dragon by po úpravách mohla dopravovat na povrch Marsu vědecké přístroje. Taková loď by pak nesla označení Red Dragon, tedy červený drak. Nyní přišli pracovníci z Ames Research Center s nápad využít této konstrukce právě pro misi MSR. Dosavadní návrhy počítaly s jediným startem superrakety SLS.

Nově naznačená varianta navrhuje dva starty těžkotonážního soukromého nosiče Falcon Heavy. První start by mohl přijít roku 2022, tehdy by FalconHeavy vynesl k Marsu upravenou loď Dragon. Loď by prošla atmosférou a bez padáků, jen díky přistávacím motorům SuperDraco by dosedla na povrch rudé planety rychlostí cca. 2,4 m/s. Výpočty ukazují, že v útrobách lodi by mohly být až dvě tuny pro užitečný náklad. Zde se nabízí tři možnosti.Buďto bude součástí přistávacího modulu vrták pro odběr hornin z hloubky dvou metrů, kde by materiály nebyly ovlivněny spalujícím kosmickým zářením, nebo by se o dovezení odebraných vzorků postaralo vozítko označované zatím jako Mars rover 2020. Třetí, nejméně pravděpodobná, varianta by dopravila na povrch malé vozítko odvozené z roverů MER. Ale to je vzhledem k omezené nosnosti spíše utopie.

Raketa MAV se vzorky stoupá z útrob lodi RedDragon.
Raketa MAV se vzorky stoupá z útrob lodi RedDragon.
Zdroj: http://danielmarin.naukas.com/

Vzorky by se pak uložily do hermeticky uzavřené nádoby na raketě v útrobách lodi. A tady se dostáváme k asi nejsložitější fázi celého projektu. Zařízení MAV (Mars Ascent Vehicle) totiž budeš muset být schopné odnést náklad z povrchu a navést jej na dráhu k Zemi. Stále musíme počítat s tím, že RedDragon dokáže na povrch Marsu dopravit „jen“ asi dvě tuny nákladu. Představa, že se do tohoto limitu musí vejít raketa schopná vynést pouzdro k Zemi je mírně řečeno velmi optimistická. na druhou stranu musíme počítat s tím, že Mars má ve srovnání se Zemí jen třetinovou gravitaci a i jeho atmosféra je mnohem řidší, takže by raketu tolik nezpomalovalo tření.

MAV by dopravil pouzdro se vzorky na silně protáhlou dráhu kolem Země. V tu chvíli by odstartoval druhý Falcon Heavy s druhou lodí Dragon. Obě tělesa by se setkala na oběžné dráze a pouzdro by se uložilo do druhého Dragonu. Tento komplikovaný proces má zabránit případné kontaminaci pozemské atmosféry a povrchu zbytky vzorků, které by ulpěly na MAV a přežily průchod atmosférou.

Takto by měla probíhat doprava vzorků z Marsu na Zemi v režii SpaceX.
Takto by měla probíhat doprava vzorků z Marsu na Zemi v režii SpaceX.
Zdroj: http://i.space.com/

Celý projekt vypadá v současné chvíli velmi divoce. Ne nadarmo jsem na začátku článku psal, že doprava vzorků z Marsu je neskutečně náročný projekt. Verze využívající technologie firmy SpaceX by měla být podle předloženého návrhu levnější, než doposud zvažované možnosti. Zatím se ale jedná pouze o návrh, který by se v případě zájmu dále zpřesňoval a prohluboval. Je jistě dobře, že se SpaceX nespokojí jen s dopravou nákladu na nízkou oběžnou dráhu Země, ale že jde od začátku za svým cílem, kterým je doprava lidí k Marsu. Pokud by se totiž lodě RedDragon osvědčily, zbýval by k jejich využití lidmi jen pověstný krůček. Ale k tomu má kosmonautika zatím ještě hodně daleko.

Zdroje informací:
http://danielmarin.naukas.com/
http://www.space.com/
http://www.kosmo.cz/

Zdroje obrázků:
http://danielmarin.naukas.com/…/Captura-de-pantalla-2014-03-12-a-las-21.06.41.png
http://danielmarin.naukas.com/files/2014/03/MSR_liftoff_Dragon_rover_0.png
http://i.space.com/images/i/000/037/486/original/red-dragon-mission-concept.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Milan Štrup
10 let před

IMHO to ani zase tak divoce nevypadá. Připomíná mi to situaci kolem prvních návrhů realizace letu na Měsíc. Použitá koncepce s přistávacím modulem byla původně také z důvodů komplikovanosti a velkého množství spojovacích manévrů považována za šílenou.

Osobně bych také viděl slabinu v tom startu z povrchu Marsu. Ovšem moje laické, výpočty nepotvrzené myšlenky se tato po ránu rozeběhly malinko jinudy. Pokud už jsou potřeba dva starty Falconu Heavy, tak ten druhý by mohl nést orbitální modul na oběžnou dráhu Marsu, s ním by se na Marsovské orbitě setkal poslední stupeň malého nosiče nesoucího vzorky s povrchu a takto by se vzorky vydaly k Zemi. Je mnohem reálnější dopravit vzorky z povrchu pouze na orbitu. Slabým místem je tu automatický spojovací manévr na oběžné dráze jiné planety, to tu ještě nebylo, ale dá se to celkem dobře nacvičit i na LEO případně u Měsíce, s dnešní úrovní automatizace si to dovedu dobře představit.

Karel
Karel
10 let před
Odpověď  Milan Štrup

Bylo by potřeba tu druhou loď na orbitě Marsu zaparkovat. To není zas tak levné.

Honza
Honza
10 let před

Samotný prázdný Dragon má cca čtyři tuny. Stejně těžká automatická sonda by mohla nést prakticky všechny myslitelné přístroje na analýzu hornin co známe. Z pragmatického hlediska není naprosto žádný důvod vozit ten červenej písek až sem. Je mnohem jednodušší a efektivnější provádět analýzy přímo na místě. Navíc ve spolupráci s nějakým vozítkem (kterému by se tentokrát nemusely odírat kola už po pár stech metrech až na ráfky 🙂 by to opravdu k něčemu mohlo být.

Leda že by to celé byla generálka pro přepravu „biologických vzorků“ tam a zase zpátky. Pak je to ale něco zcela jiného …

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.