sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Aerospacelab

Belgický výrobce družic Aerospacelab získal 94 milionů eur na rozšíření výrobní kapacity a posílení své nabídky na roli v IRIS², plánované evropské víceorbitální širokopásmové konstelaci.

XTAR

Společnost XTAR, provozovatel družic specializující se na vojenskou komunikaci, se připravuje na přechod ze dvou starších družic v pásmu X na družice nové generace financované jejím menšinovým akcionářem, španělskou společností Hisdesat Servicios Estratégicos.

EchoStar

Společnost EchoStar dne 26. srpna oznámila prodej části svého spektra společnosti AT&T v hodnotě 23 miliard dolarů. Finance plánuje použít pro svou družicovou síť D2D (direct-to-device).

Alpha

Společnost Firefly Aerospace uvedla, že důvodem ztráty rakety Alpha při posledním startu, před čtyřmi měsíci, bylo strukturální selhání spojenému s vyšším než obvyklým zahříváním během letu.

Guowang

Čína v pondělí večer vypustila další sérii širokopásmových družic Guowang a pokračuje tak v sérii misí zaměřených na vybudování národní komunikační megakonstelace na nízké oběžné dráze Země.

Tracking Layer Tranche 1

Americké vesmírné síly se připravují na vypuštění prvních družic určených k poskytování komunikačních služeb v rámci konstelace Tracking Layer Tranche 1 na LEO. Mise, jejíž zahájení je naplánováno nejdříve na 10. září, ponese 21 družic vyrobených společností York Space Systems.

DeepSat

Startup DeepSat z jižní Kalifornie získal kontrakt od amerického letectva v hodnotě 1,25 milionu dolarů na vývoj monitorovacích kapacit na velmi nízké oběžné dráze Země (VLEO).

Urban Sky

Společnost Urban Sky, která se zabývá stratosférickými lety balónů, získala od amerického letectva kontrakt na podporu vývoje technologií, které umožní malým balónům doplňovat nebo nahrazovat družice.

Britská vláda

Britská vláda oznámila plány na začlenění Britské kosmické agentury do Ministerstva pro vědu, inovace a technologie. Představitelé průmyslu uvedli, že tento krok by mohl zefektivnit britskou vesmírnou politiku, ale zároveň varovali, že by mohl ohrozit transparentnost a odvést pozornost od nadcházejících evropských rozhovorů o financování vesmírných programů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Orion je pod proudem

Jednou z velkých událostí kosmonautiky příštího roku bude první letový test nové americké kosmické lodi Orion, která vyletí několik tisíc kilometrů nad naši planetu a pak se vrátí do atmosféry. Proto se této misi na našem blogu pravidelně věnujeme a informujeme o postupných pokrocích v jejích přípravách. Minulý týden Orion překonal další konstrukční milník, který jej o velký kus přiblížil ke startu, který by měl podle plánu přijít už za necelý rok.

Konstrukce Orionu běžela v minulých měsících jako po másle. Inženýři na hotovou kostru postupně instalovali kabeláž a rozvody hadic. Pořád to ale bylo mrtvé těleso. Teprve před pár dny přišel zlom – do drátů se poprvé zavedl elektrický proud. A netekl jen do drátů. Poprvé se rozběhly i připojené řídící počítače.

V montážní hale na Kennedyho vesmírném středisku na Orionu pracují technici společnosti Lockheed Martin Corp., která je primárním dodavatelem celé lodi. První elektrické zkoušky dopadly dobře. Zástupci NASA uvedli, že se letové počítače, stejně jako systém řídící distribuci energie a dat choval přesně tak, jak se čekalo.

Je samozřejmě jasné, že tímto zapojením zkoušky letových systémů nekončí. Šlo pouze o první z řady experimentů, který měl pouze prokázat, zda se někde nevyskytuje závažná chyba. V dalších týdnech budou řídící systémy podrobeny zevrubnému průzkumu, kdy se budou hledat drobné nesrovnalosti.

Technik společnosti Lockheed Martin provádí v útrobách lodi Orion první zkoušky elektrických systémů.
Technik společnosti Lockheed Martin provádí v útrobách lodi Orion první zkoušky elektrických systémů.
Zdroj: http://www.nasa.gov/

Letové počítače navrhla a následně i vyrobila jako subdodávku společnost Honeywell Aerospace. Jejich úkolem bdue koordinovat všechny softwarové pokyny, které budou řídit loď během letu. Stejně tak bude řídit i komunikaci s pozemními středisky a navigaci.

Řídící počítač sestává ze dvou modulů, na kterých běží letový software a další kontrolní systémy, dále z vysokokapacitního flash-paměťového modulu a z internetového routeru pro komunikaci. Během letu to bude vypadat tak, že počítač obdrží pokyn ze Země, přečte je, analyzuje a sám rozhodne o dalším postupu, přičemž zároveň odešle na zemi zpětnou vazbu.

V dalších šesti měsících budou testy elektrických systémů pokračovat a navíc se budou do kuželovitého těla Orionu přidávat další přístroje. Kromě toho se bude muset na spodní část lodi připevnit tepelný štít. „Dostali jsme se do fáze, ze které už vidíme na cílovou čáru,“ prohlásil po úspěšném zapojení elektřiny Mark Geyer, programový manažer lodi Orion.

Maketa lodi Orion na jeřábech v hale VAB
Maketa lodi Orion na jeřábech v hale VAB
Zdroj: http://www.nasa.gov/

Ovšem práce neprobíhají jen na samotné lodi Orion. V minulých dnech bylo hodně živo z v hale VAB, kde se na jeřábech zkoušela rozměrová maketa lodi Orion. Účelem těchto testů bylo nasimulovat postupy, které se budou provádět v ostrém provozu. zatím je na všechno dost času a proto se může vyzkoušet, které postupy jsou pro manipulaci s lodí nejjednodušší. Tyto nácviky se ani tolik netýkají mise EFT-1 jako spíše připravovaných letů na superraketě SLS. Tady už bude potřeba znát velmi přesně všechny postupy při skládání.

Technici začali nanášet barvu na adaptér, který spojí loď Orion s horním stupněm rakety Delta IV Heavy.
Technici začali nanášet barvu na adaptér, který spojí loď Orion s horním stupněm rakety Delta IV Heavy.
Zdroj: https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net

Pokud se ještě vrátíme k přípravám na samotnou misi EFT-1, nesmíme zapomenout ani na zdánlivě nevýznamný kovový válec – jedná se o mimořádně důležitý prvek celé mise – o spojovací adaptér, který bude pojit horní stupeň rakety Delta IV Heavy s lodí Orion. Jelikož totiž Orion nebude mít žádný servisní modul, bude se muset po celou dobu ve vesmíru spoléhat na služby horního stupně rakety. Adaptér přitom zajišťuje jejich pevné spojení.

V těchto dnech začali technici v Marshall Space Flight Center nanášet barvu na povrch adaptéru. Za zmínku stojí, že velmi podobné adaptéry poslouží v dalších letech i pro spojení lodi Orion s horním stupněm raket SLS.

Pokud půjde všechno podle plánu, měla by se loď Orion vydat na svou první cestu do vesmíru 18. října 2014. Celý let bude trvat jen pár hodin. Raketa vynese kosmickou loď Orion do výšky zhruba 6 000 kilometrů nad povrch Země. To je mnohem výše, než kam létaly kosmické lodě v posledních desetiletích. Po dvou obletech naší planety zamíří Orion do atmosféry. Rychlostí 32 000 km/h do ní vletí a pokud bude test úspěšný, zafunguje tepelný štít a ochrání loď před zničujícím žárem.

Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/orion/eft1/131028powerup/
http://www.nasa.gov/content/nasas-orion-spacecraft-comes-to-life/index.html

Zdroje obrázků:
http://www.nasa.gov/sites/default/files/1_power_on.jpg
http://www.nasa.gov/sites/default/files/cm_power_on_2.jpg
http://www.nasa.gov/sites/default/files/styles/946xvariable_height/public/2013-3722.jpg
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/…/1294271_472298392885983_1195631352_o.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.