sociální sítě

MIN
SEK

krátké zprávy

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Kosmotýdeník 54. díl (23.9. – 29.9.2013)

Další týden utekl jako voda a přinesl s sebou opět mnoho kosmonautických událostí. Jako již tradičně přichází seriál Kosmotýdeník, který vybere tři nejzajímavější události a pěkně je zrekapituluje. V prvním tématu se budeme věnovat startu nové tříčlenné posádky na Mezinárodní vesmírnou stanici, zbývající témata budou ve znamení soukromých firem. Nejprve bude řeč o příletu lodi Cygnus k ISS a na konec si necháme informace o blížícím se startu vylepšené rakety Falcon 9. jak můžete sami vidět, uplynulý týden přinesl samé zajímavé události. Nebudu tedy Vás, čtenáře, zdržovat dalšími řečmi a pojďme rovnou na věc.

Startující raketa Sojuz s kosmickou lodí Sojuz TMA-10M
Startující raketa Sojuz s kosmickou lodí Sojuz TMA-10M
Zdroj: https://scontent-a-vie.xx.fbcdn.net

Posádka na ISS je v plném počtu

Ještě před několika dny byla na Mezinárodní vesmírné stanici jen tříčlenná posádka, základ rodící se 37. dlouhodobé expedice – Fjodor Jurčichin, Karen Nyberg a Luca Parmitano, kteří přešli ze 36. dlouhodobé expedice. Ale 25. září těsně před 23. hodinou našeho času zaburácely na kosmodromu Bajkonur motory mnoha starty ozkoušené rakety Sojuz. Na cestu k obloze se vydala trojice kosmonautů ve složení Oleg Kotov, Sergej Rjazanskij, Michael Hopkins. Podrobněji jsme se posádce věnovali v tomto článku. Cesta na oběžnou dráhu probíhala přesně podle plánu a na posádku pak čekalo šest náročných hodin. Jelikož jejich loď Sojuz TMA-10M letěla po tzv. rychlé dráze, museli po celou dobu letu ke stanici zůstat ve svých skafandrech upoutáni do křesel. Ve střední Evropě bylo už 26. září 4:45 ráno, když se kosmická loď úspěšně připojila na staniční modul Poisk. Po nezbytné kontrole těsnsoti spojení se mohl otevřít průlez a obě tříčlenné posádky se setkaly. 37. dlouhodobá expedice byla kompletní.

Na kosmonauty čeká mnoho práce. Kromě velkého množství vědeckých experimentů budou svědky několika historických událostí – třeba prvního příletu soukromé lodi Cygnus k ISS (více v dalším tématu), kromě toho zažijí poprvé stav, kdy budou k jakékoliv stanici připojeny současně tři lodě Sojuz. Třešničkou na dortu pak bude výstup do volného kosmu, který vstoupí do dějin – jeho součástí bude předání olympijské pochodně (více v našem starším článku).

Kosmická loď Cygnus vzdálená 250 metrů od ISS - záběr z kamery na staničním manipulátoru.
Kosmická loď Cygnus vzdálená 250 metrů od ISS – záběr z kamery na staničním manipulátoru.
Zdroj: NASA TV

Cygnus je krok od ISS

Původně se měla loď Cygnus spojit s ISS už minulou neděli, ale, jak jsme si řekli již v minulém Kosmotýdeníku, přílet se musel odložit. Konkrétněji se příčinám problémů věnoval tento článek. Nejprve se zdálo, že by Cygnus mohl k ISS přiletět už ve středu 25. září. Ale letoví inženýři nakonec od této možnosti upustili. Přílet by se totiž mohl dostat do časové kolize s výše popsaným příletem lodi Sojuz. Je jasné, že bezpečnost pilotované lodi má absolutní prioritu a nikdo nechce riskovat ani sebemenší komplikace. Cygnus si tedy měl počkat do soboty. Z té se během týdne (trochu nečekaně) stala neděle. Cygnus si tedy svůj přílet oproti původnímu termínu odložil skoro přesně o jeden týden.

V době, kdy tento článek vzniká (11:30 29.9.2013) je kosmická loď Cygnus vzdálená od Mezinárodní vesmírné stanice 250 metrů. Pokud půjde všechno podle plánu, tak celá operace vyvrcholí dnes ve 13:15 našeho času, kdy Luca Parmitano zachytí dálkově ovládanou robotickou paží loď Cygnus. V dalších minutách ji připojí ke spodnímu uzlu modulu Harmony a technikům společnosti OSC spadnou ze srdcí velké balvany.

Vývoz rakety Falcon 9 v1.1 na startovní rampu

Nový Falcon má „GO“

Vylepšená raketa Falcon 9 (bližší informace jsou v tomto článku) dostala 27. září oficiální povolení k zahájení předstartovních příprav. Dokonce i meteorologická předpověď je příznivá – hovoří se o 80% pravděpodobnosti počasí vhodného pro start. Poté, co nosič úspěšně prošel statickým zážehem motorů (20. září) už startu nestojí nic v cestě. Pozemní týmy se proto pustily do poslední fáze příprav jak samotné startovní rampy, tak i vlastní rakety. Je potřeba zkontrolovat všechny systémy a zajistit, aby mohlo začít tankování pohonných látek do nádrží. Startovní okno se otevírá dnes v 18:00 našeho času. Na palubě Falconu 9 v1.1 bychom našli kanadskou družici Cassiope, která je určena jednak k telekomunikaci, ale také ke studiu zemské ionosféry.

NASA TV

Honza

Díky moc za informace. Vypadá to, že Cygnus je už úspěšně připojený.

Netušíte někdo, proč se u většiny těch nových lodí nepoužívá automatické připojení, ale vypomáhají si robotickým ramenem? Přeci jenom už máme 21. století a automatické spojování lodí na oběžné dráze funguje už od 60 let minulého století.

Odpovědět  Honza

Odpověď je jednoduchá – je to levnější než vyvíjet systém pro setkávání. Navíc na ISS je připojování přes rameno vhodné i kvůli tomu, že průlezy, které jsou na portech pro automatické dokování nejsou tak velké jako průlez do lodí připojovaných ramenem – tím průlezem se dají přenést i větší balíky.