sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (MTG-S1)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

EchoStar

Společnost EchoStar odložila možné podání návrhu na vyhlášení bankrotu, aby měla více času na jednání s regulačními orgány, které přezkoumají, zda americký družicový operátor dodržuje podmínky vázané na jeho licence.

GOSAT-GW

Japonská raketa H-2A 28. června úspěšně vynesla vědeckou družici GOSAT-GW neboli Ibuki GW, na sluneční synchronní oběžnou dráhu. Družice bude snímat skleníkové plyny a koloběh vody. Start byl posledním letem rakety H-2A.

Muon Space

Společnost Muon Space zveřejnila první tepelné infračervené snímky ze své družice FireSat Protoflight, což představuje milník pro konstelaci družice specializovanou na detekci lesních požárů. Snímky jsou pořízené pomocí šestikanálového multispektrálního infračerveného přístroje.

NASA

Úřadující správce NASA očekává, že o nové vrcholové struktuře agentury se rozhodne během několika týdnů, ale administrátor potvrzený Senátem nemusí být jmenován dříve než příští rok.

Ministerstvo letectva USA

Ministerstvo letectva USA znovu zvažuje nákup družic pro vojenskou konstelaci na nízké oběžné dráze Země a pozastavuje financování programu ve fiskálním roce 2026, zatímco zkoumá, zda by družice Starshield společnosti SpaceX mohly poskytovat stejné funkce za nižší cenu.

Isar Aerospace

Společnost Isar 25. června oznámila, že získala finanční prostředky od společnosti Eldridge Industries se sídlem v Miami, která investuje do různých odvětví, včetně technologií. Investice má podobu konvertibilního dluhopisu, dluhového nástroje, který lze později převést na akcie společnosti.

Rocket Lab

Společnost Rocket Lab 25. června oznámila, že od Evropské kosmické agentury získala kontrakt na vynesení dvou malých družic k testování navrhované budoucí konstelace LEO-PNT na nízké oběžné dráze Země.

NRO

Američtí poskytovatelé družicových snímků zintenzivňují svá varování před navrhovanými škrty v rozpočtu Národního průzkumného úřadu na komerční snímky a tvrdí, že tyto škrty představují rostoucí riziko pro národní bezpečnost a životaschopnost domácího kosmického průmyslu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Jeden start a hned několik premiér

Zaměstnanci SpaceX oslavují první dokončený Falcon 9v1.1

Na kalifornské Vandenbergově základně se v těchto dnech ke svému prvnímu startu chystá vylepšená raketa Falcon 9. Na první pohled to možná vypadá běžně, vždyť Falcon má za sebou už 5 startů, přičemž pouze jednou došlo k částečnému selhání, jinak je tento nosič spolehlivý jako hodinky. Na pohled druhý ale najdeme na vylepšeném modelu tolik odlišností, že už se ani nedivíme slovům zakladatele společnosti SpaceX, Elona Muska, že tento start může klidně skončit neúspěchem. Dnešní článek proto shrne všechny změny, které daly vzniknout raketě Falcon 9 v1.1.

Porovnání velikostí raket Falcon 9 (nahoře) a Falcon 9 v1.1 (dole)
Porovnání velikostí raket Falcon 9 (nahoře) a Falcon 9 v1.1 (dole)
Zdroj: http://www.spacelaunchreport.com/

Na první pohled každého zaujme, že nová verze Falconu je větší. Průměr rakety sice zůstal stejný (3,6 metru), ale výška narostla z 53 na 69 metrů! Důvodem jsou prodloužené nádrže. Delší raketa se samozřejmě ve vzduchu chová jinak. Úpravami tedy musel projít i systém, který se stará o stabilitu celého stroje. Pro lepší představu – v místech, kde měl původní Falcon svou špičku, tam nyní teprve končí horní stupeň a začíná aerodynamický kryt nákladu.

Právě tato skořepinová konstrukce, kterou jsme zmínili na konci minulého odstavce je dalším bodem na seznamu změn. Jak známo, Falcon 9 zatím při svých dosavadních startech vynášel pouze kosmické lodě Dragon. Aerodynamický kryt tedy nebyl potřebný. Nyní ale na vrcholku rakety sedí kanadský satelit Cassiope určený pro telekomunikaci i zkoumání pozemské ionosféry a ten je potřeba chránit před hustými vrstvami atmosféry. Kryt je vyrobený z uhlíkových vláken nanesených na hliníkovou nosnou konstrukci. SpaceX proto v minulých měsících důkladně testovala nejen samotnou stavbu krytu, ale také mechanismus jeho oddělení.

Třetí novinkou je použití nových motorů. Místo Merlinů 1C se použijí vylepšené Merlin 1D, které jsou výrazně výkonnější. Jejich tah ve vakuu dosahuje hodnoty 801 kN, přičemž předchozí verze motorů pracovala s 480 kN. Změna je vidět i v tlaku, který se v motorech vytváří. Zatímco u Merlinů 1C šlo o 6,77 MPa, vylepšená verze už pracuje s tlakem 9,7 MPa. Nové motory Merlin prošly důkladným testováním – jednak na testovacích stanovištích při statických zážezích, tak i při letech zařízení Grasshopper, o jeho let se totiž staral právě Merlin 1D.

Nové nebudou jen samotné motory, ale také jejich uspořádání. Původní verze Falconu měla devítku motorů prvního stupně srovnanou do tvaru mřížky 3×3. Verze 1.1 ale využívá tvaru osmiúhelníku s jedním centrálním motorem. Důvod je prostý – Falcon 9 v1.1 má být předobrazem dalšího vylepšení označovaného jako Falcon 9R, přičemž R značí reusable, tedy znovupoužitelný. Nové uspořádání motorů umožní centrální trysce větší náklon do stran, což se bude hodit při motorickém brzdícím manévru.

Ilustrace ukazující rozdílné uspořádání motorů v prvním stupni rakety Falcon 9 (vlevo) Falcon 9 v1.1 (vpravo)
Ilustrace ukazující rozdílné uspořádání motorů v prvním stupni rakety Falcon 9 (vlevo) Falcon 9 v1.1 (vpravo)
Zdroj: http://upload.wikimedia.org/

Tolik tedy hlavní konstrukční změny, které odlišují Falcon 9 od Falconu 9 v1.1. Všechny úpravy mají za úkol zvýšení nosnosti – ta vzrostla z původních 6,5 tuny na LEO na dvojnásobek – konkrétně 13,15 tuny. Navíc dokáže vylepšená varianta vynést 4,850 kg  na dráhu přechodnou ke geostacionární. Jenže aby toho nebylo málo, bude na raketu při prvním startu čekat i několik dalších, doposud neotestovaných aspektů. V první řadě bude poprvé použita jiná startovní rampa, než ze které se doposud startovalo. Navíc tu máme start z úplně jiného kosmodromu – všechny dosavadní starty Falconu 9 byly z Floridy. Tentokrát se ale bude startovat ze základny Vandenberg. Zapomenout nesmíme ani na netradiční pokus, který čeká na první stupeň – po oddělení od zbytku rakety zkusí před dopadem ještě zažehnout své motory a zbrzdit dopad – má se jednat o první ostrý letový test zaměřený na záchranu prvních stupňů, která se plánuje na příští roky.

Vývoz rakety Falcon 9 v1.1 na rampu.
Vývoz rakety Falcon 9 v1.1 na rampu.
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Pokud si sečteme všechny výše vypsané premiéry, vyjde nám, že se bude jednat o start prakticky úplně nové rakety. Najednou nám přestane být divné, že Elon Musk před pár dny napsal na svůj Twitter: „Upcoming Falcon 9 demo has a lot of new technology, so the probability of failure is significant http://ow.ly/oJ0W1 „. V překladu: „Nadcházející zkušební start Falconu 9 má tolik nových technologií, že je tu vysoká pravděpodobnost selhání.“ Start je naplánovaný na 15. září mezi 20:00 a 22:00 SELČ. Živý přenos zajistí SpaceX, ale také web spaceflightnow.com. Zatím ale není jisté, zda nedojde k posunům. 11. září mělo dojít ke krátkodobému zážehu motorů na rampě, ale tento pokus byl nakonec odvolán. Nakonec k němu ale přeci jen došlo o den později, tedy 12.9. Nechme se tedy překvapit, kdy dojde k tomuto startu plnému premiér.

Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/
http://www.kosmonaut.cz/
http://en.wikipedia.org/
http://en.wikipedia.org/

Zdroje obrázků:
http://www.image-share.com/upload/2234/173.jpg
http://www.spacelaunchreport.com/f9-blk1-2.jpg
http://upload.wikimedia.org/…/1000px-Falcon_9_v1.0_and_v1.1_engine.svg.png
https://pbs.twimg.com/media/BTyHRaVCIAAc8Zr.jpg:large

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
slappy
11 let před

Ten zkusebni zazeh par dni pred startem je u jinych raket bezna praxe? Myslel jsem, ze predstartovni pripravy zaberou dny az tydny (nevim jak konkretne to ma Falcon, ale na blogu jste psali, ze nejkratsi dobu ma nova Epsilon a to 7 dni). Ocekaval bych ze i po kratkym zazehu bude potreba raketu vycistit, zkontrolovat, znovu natankovat atd.. a to nemluve o startovaci rampe, ktera tim zazehem taky musi „dostat nalozino“. Jinak co se tyce testu znovupouzitelnosti, ma pouze dojit k zazehu pred dopadem nebo uz Falcon leti rovnou s „nozickama“?

Dušan Majer
Dušan Majer
11 let před
Odpověď  slappy

Falcon běžně podstupuje zkoušky na rampě v následujícím pořadí – WDR – to je zkouška, kdy se raketa cvičně napustí palivem a všechno probíhá jako kdyby mělo dojít ke startu až do nějakého času T-pár sekund. Potom raketa odjede do haly, kde je k ní připojen náklad, je vyvezena na rampu, kde se cvičně na dvě vteřiny zapálí motory. Jelikož motory spalují letecký petrolej, není potřeba provádět důkladná vyčerpávání nádrží. A pak už nic nebrání startu. Raketa zůstává na rampě. jelikož je zážeh velmi krátký, nedojde k poškození rampy.
Dojde pouze k zážehu, nožičky zatím instalované nejsou. Jde opravdu jen o velmi hrubý test základních systémů.

slappy
11 let před
Odpověď  Dušan Majer

Super, diky za podrobnou odpoved 🙂

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.