sociální sítě

Přímé přenosy

    krátké zprávy

    Gateway, Artemis IV a V

    Sněmovna reprezentantů dnes schválila zákon o federálním rozpočtu na letošní fiskální rok 2025 v jeho senátní verzi, tedy včetně všech peněz pro NASA, které navrhl Ted Cruz. Nyní zákon půjde do Bílého domu k zítřejšímu Trumpovu podpisu.

    Latitude

    Francouzský startup Latitude, který vyvíjí nosnou raketu Zephyr, podepsal smlouvy o expanzi do větších výrobních prostorů. Společnost doufá, že v příštím roce provede první start z Francouzské Guyany.

    O3b mPower

    Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.

    Atomic-6

    Startup Atomic-6, který se zabývá kompozitními materiály, uzavřel s americkými vesmírnými silami dohodu v hodnotě 2 milionů dolarů na vybudování svého solárního pole pro vojenské družicové aplikace.

    LeoLabs

    Společnost LeoLabs, kalifornský provozovatel pozemních radarů pro sledování objektů na nízké oběžné dráze Země, získala v rámci amerického vojenského programu financování ve výši 4 milionů dolarů na modernizaci svého mobilního sledovacího radaru.

    Skynopy

    Francouzská kosmická agentura přispěla do kola financování ve výši téměř 18 milionů dolarů pro místní startup Skynopy, čímž podpořila úsilí o rychlý rozvoj sítě pozemních stanic.

    NOAA

    Ministerstvo obchodu zveřejnilo 30. června dlouho odkládaný dokument Kongresu s odůvodněním návrhu rozpočtu Národního úřadu pro oceán a atmosféru na fiskální rok 2026. Dokument poskytuje více podrobností o návrhu rozpočtu. Ministerstvo obchodu navrhuje ukončit financování programu koordinace vesmírného provozu.

    Naše podcasty

    Doporučujeme

    Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

    Poděkování

    Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

    Robotický lander Mighty Eagle

    ME_nahled zdroj: nasa.gov

    NASA Marshall Space Flight Center a Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory (JHU / APL) vyvíjejí novou generaci malých, inteligentních, univerzálních robotických přistávacích sond (landerů). Využity budou k vědeckému průzkumu cílů na povrchu Měsíce a jiných nebeských těles bez atmosféry, včetně blízko-zemních asteroidů.

    Mighly Eagle je zkušební prototyp, který má prokázat funkčnost a životaschopnost daného konceptu nové generace robotických landerů. Inženýři z Marshallova střediska a APL v současné době již nejsou pouze přikováni k rýsovacím prknům, respektive počítačům, ale věnují se praktickým zkouškám jak v laboratořích, tak v terénu.

     

    Laboratorní testy

    Začátek projektu můžeme datovat přibližně do roku 2009, kdy jednotlivé části landeru začaly testovat odděleně.  Pohon na hypergolická (samozážehová) paliva byl vytvořen zmenšením stávajícího běžně používaného pohonu LEROS-2B na monomethylhydrazin a oxidy dusíku. Kromě zmenšení se dočkal i mírného poupravení poměru oxidů dusíku v okysličovadle. Klasická směs obsahuje pouhé 3% oxidu dusného (NO) na 97% dimerního oxidu dusičitého (N2O4) . Zde se zvýšil podíl na 25 % oxidu dusného. Tato směs má výhodu v nižším bodu tuhnutí, což ušetří velkou část topného výkonu. Nevýhodou je, že tento hnací systém nebyl v kosmu použit, takže vyžaduje přísnější testy.

    "Studené" testy landeru zdroj: nasa.gov
    „Studené“ testy landeru
    zdroj: nasa.gov

    Další tzv. studené testy spočívaly v sestavení laboratorní verze na stlačený vzduch, která ještě neměla klasické přistávací nohy. Na ní se ve spolupráci s Centrem Wenhera von Brauna pro vědu a inovace prováděly testy avionického software. Základ tohoto software pochází z projektu antiraket americké MDA (Missile Defense Agency).

    K pohonu se používají tři hlavní trysky, na řízení slouží 12 korekčních trysek rozprostřených po těle landeru. Vespod uprostřed je ještě jedna tryska. Ta na finálním landeru nebude. Slouží pouze pro testy na Zemi, neboť svou činností simuluje nižší gravitaci cílových kosmických těles. Lander se „studeným“ pohonem se udržel ve vzduchu pouhých 9,8 s. Výhodou ovšem bylo, že testy mohly probíhat s velkou frekvencí, jelikož pro další let stačilo pouze spustit kompresor a natlakovat jím nádrže.

    Přesto, že Mighty Eagle je primárně určen pouze pro přistávání na tělesa bez atmosféry, byl jeho zmenšený model testován v aerodynamickém tunelu (červen 2010). To bylo potřeba pro budoucí testy mimo azyl krytých hal, kde by mohly povětrnostní vlivy nepříjemně ovlivnit výsledky pokusů. Navíc, pokud si lander bude umět poradit i vlivem atmosféry, není vyloučeno jeho použití na měsících Europa a Titan.

    Testování připoutaného landeru zdroj: nasa.gov
    Testování připoutaného landeru
    zdroj: nasa.gov

    V lednu 2011 se testy konaly v Teledyne Brown Engineering’s facility v Huntsville. Mighty Eagle už dostal tři dosedávací nohy, palubní počítač, sadu senzorů a hlavně vlastní raketový pohon. Ten pro testy v pozemské atmosféře nebude využívat hypergolická paliva, o kterých jsme psali na začátku, ale 90% roztok peroxidu vodíku, který je přecijen poněkud ekologičtější alternativou. Riziko havárie podobného zařízení je poměrně velká a dočkat se kromě požáru  i chemického zamoření prudce jedovatými látkami, by nebylo nic příjemného.

    Celá sestava Mighty Eagle je 1,2 metru vysoká, 2,4 metru široká a plně natankovaná váží 320 kg. Každá z hnacích trysek je schopna vyvinout tak 440N. 12 řídících trysek po 27N dokáže korigovat směr letu. Peroxid vodíku je z nádrží do spalovací komory hnán stlačeným dusíkem. Toto řešení se u kosmických strojů běžně používá.

    Při zkouškách v červnu 2011 Mighty Eagle vyletěl nejprve neupoutaný do výšky asi 2 metry, kde setrval asi 27 sekund. Při dalším testu vyletěl sice o něco níže, avšak spolehl se při letu pouze na přístroje na palubě . Testování uvnitř zakončil v srpnu 2011  letem, při kterém se dokázal poponést do vzdálenosti 4 metry od startovací rampy a bezpečně přistát.

     

    Jde se do terénu

    Venkovní testy landeru zdroj: nasa.gov
    Venkovní testy landeru
    zdroj: nasa.gov

    Říjen a listopad 2011 znamenal pro Mighty Eagle přesun na Redstone Test Center rovněž v Huntsville. Tam nejdříve prošel komplexními testy a později si zkusil zalétat na volném prostranství. Neprve jen metr do výšky, pak 9 metrů a nakonec až 30 metrů vysoko.

    Po zimní přestávce probíhaly v létě 2012 testy, při nichž lander vylétal do výšky 30 metrů a postupně dokázal automaticky najít cíl přistání asi 30 metrů od místa startu, kam pak bezpečně dosedl. Při posledním testu v září si pak musel poradit se záměrným nedostatkem paliva. Říjen byl ve znamení aktualizace letového software. Po něm se Mighty Eagle vypravil až do 50-ti metrové výšky.

    Přes zimu přišlo na řadu drobné vylepšení konstrukce, konkrétně odlehčení nohou a instalace nových přístrojů, hlavně 3D kamery, která landeru umožní samostatně se rozhodovat o místu přistání a to i v členitém a nebezpečném terénu.Letos v dubnu se zatím pouze ověřily letové vlastnosti po provedených úpravách. Nejprve byl Mighty Eagle pro jistotu upoután a později se vydal sám opět do výšky 50 metrů. Při tomto pokusu získali technici Marshallova střediska navíc záběry z quadcoptery, která let sledovala svou wifi HD kamerou.

    Další zajímavé testy by nás měly čekat v červenci.  Asi 200 tun suti z lomu v západní části USA promění dosavadní poklidnou přírodní scenérii testovací oblasti v krajinu podobnou nehostinné planetě či Měsíci. Mighty Eagle se bude muset potýkat s překážkami, jichž mu takový terén poskytne bezpočet.

    Ještě zásadní informace pro ty, kteří mají neodbytný pocit, že jméno Mighty Eagle už slyšeli v úplně jiné souvislosti. Skutečně bylo pojmenování landeru inspirováno postavou přerostlého orla ze známé hry Angry Birds.

    Zdroje informací:
    http://www.nasa.gov/
    http://en.wikipedia.org/
    http://forum.kosmonautix.cz/

    Zdroje obrázků:
    http://www.nasa.gov/centers/marshall/images/content/600534main_1100020_946x710.jpg
    http://www.nasa.gov/centers/marshall/images/content/523354main_1100167_516x343.jpg
    http://www.nasa.gov/images/content/676125main__FD00225_946-710.jpg
    http://www.nasa.gov/images/content/505535main_CGTA-photo-9_17_09_953x635.jpg

    Rubrika:

    Hodnocení:

    0 / 5. Počet hlasů: 0

    Sdílejte tento článek:

    Další podobné články:

    Komentáře:

    Odběr komentářů
    Upozornit
    0 Komentáře
    Nejstarší
    Nejnovější Nejvíce hodnocený
    Inline Feedbacks
    Zobrazit všechny komentáře

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.