sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Aktivní seriály

Náš web se může pyšnit širokou a pestrou paletou seriálů, které jsou u našich čtenářů oblíbené.

Ukončené seriály

Mimo naše aktivní seriály je tu také spousta těch, které se věnovaly například historickým tématům. I přesto, že patří mezi starší, na jejich kvalitě to rozhodně neubírá! Toužíte zjistit něco o historii, nebo se zkrátka jen kochat nádhernými fotografiemi? Pak jsou tyto seriály právě pro Vás.

ATV-4 poletí k ISS v létě

ATV-4 Albert Einstein zdroj:esa.int

Kosmická nákladní loď Evropské kosmické agentury (ESA)  ATV Albert Einstein bude nejtěžší kosmickou lodí, která kdy byla vypuštěna raketou Ariane. Stane se tak 5.června až vystartuje k  Mezinárodní kosmické stanici ISS.

Albert Einstein je v pořadí čtvrtou z celkem pěti nákladních vesmírných lodí série ATV – Automated Transfer Vehicle. Teď momentálně prochází finální kompletací a plněním nákladem na evropském kosmodromu Kourou ve Francouzské Guyaně.

 

Náklad

Chystá se ke startu na palubě rakety Ariane 5 ES. Ve svých útrobách skladuje 2501 kg suchého nákladu na ISS. Dále na stanici dopraví palivo, vodu a kyslík.

Podrobně :

  • Palivo pro ruský segment 860 kg (plnění 2. a 11.dubna)
  • 570kg vody pro ruskou posádku
  • Vzduch a O2: 66 kg a 33 kg (plnění 13. a 15.dubna)
  • Palivo pro korekce dráhy ISS 2235 kg (plnění 19.-20. a 25.-26.dubna)

Vlastní palivo lodi (poslední položka seznamu) poslouží k povynesení ISS na vyšší oběžnou dráhu.

Bez těchto korekcí by po nějakém čase stanice klesla natolik, že by ji zbrzdily horní vrstvy atmosféry a stanice by shořela. Ostatně tento osud stanici stejně jednou v budoucnosti čeká. Doufejme, že podobné zážehy lodí ji ještě dlouho udrží v dostatečné výšce. 4.dubna ISS letěla ve výšce 410,8 km nad Zemí. K té jí pomohl momentálně připojený ruský Progress zážehem svého motoru na 277,3 sekund. Předchozí orbita stanice byla asi o kilometr níže. Vzhledem k tomu, že se ISS díky své velké hmotnosti propadá asi o 100 metrů denně, což závisí na mnoha okolnostech včetně gravitačních anomálií nebo sluneční aktivity, bude přírůstek Progressu už smazán. ATV díky síle svých motorů stanici popostrční ještě výše.

Takto ISS pomohla svými motory ATV v roce 2008 (počítačová animace). Co se přitom děje s kosmonauty uvnitř si můžete prohlédnout v tomto odkazu.

Nakládání ATV-4 zdroj:esa.int
Nakládání ATV-4
zdroj:esa.int

Celková hmotnost kompletně naložené ATV Albert Einstein bude 20 235 kg je vůbec nejvyšší hmotností, kterou kdy Ariane na oběžnou dráhu nesla. Jde o další překonání rekordu, tentokrát poměrně čerstvého, neboť o předchozí se postarala loni startující loď ATV Edoardo Amaldi. ATV Albert Einstein ji trumfla o 500 kg.

Teď se podíváme, co všechno bude ATV-4 ve svých útrobách mít. I v tomto případě je jedná o malou premiéru. Ze všech dosavadních lodí typu ATV má nejrozmanitější náklad. „Skládá se přibližně ze 1400 různých položek od potravin, náhradních dílů přes potřeby a oblečení posádky pro různé vědecké experimenty po další životně důležité věci,“ říká manažer mise ATV-4 Alberto Novelli.

 

Start

Start je plánován na 5.června. Kódové označení letu je Ariane VA213. Pak bude ATV-4 stíhat stanici. Po přiblížení by se měla automaticky zadokovat k zadnímu uzlu ruského modulu Zvezda 15.června.

Ptáte se, proč to trvá lodi ATV tak dlouho? ATV by to skutečně mohla zvládnout dříve. Uvádí se přibližně poloviční čas t.j. 5 dní. I tak probíhá vše docela v klidu. ATV se od rakety Ariane odpojí ve výšce 290 km. Pak pomocí vlastních motorů postupně upraví svou orbitu na shodnou výšku jako má ISS (viz výše). Mezitím se otestují všechny palubní systémy a nasimuluje dokování ke stanici.

Kde nám tedy přebývá těch zbývajících pět dní? Důležitým datumem je právě 15.červen. Dříve nebude volný port pro zadokování. Dalšími dvěma důležitými parametry je optimální natočení stanice vůči Slunci, aby sluneční světlo neoslňovalo optická čidla ATV a také přelétávání nad ruskými sledovacími stanice v době připojení, aby pozemní středisko mohlo rychle zasáhnout v případě neočekávaných problémů. K tomu si přidejte časté odklady startů, ke kterým dochází například z důvodu špatného počasí, takže ESA může start ATV-4 klidně o pár dní posunout aniž by byl ohrožen termín jejího připojení k ISS.

 

Aktuální přípravy

Týmy ESA, Arianespace a stavitele lodě firmy Astrium momentálně pracují v Kourou  na intenzivních předstartovních pracech, které začaly v okamžiku přivezení obou částí lodi, modulu s pohonem (Propulsion Module) a  integrovaného nákladního modulu (Integrated Cargo Carrier), vloni v září na kosmodrom.

Loď byla zkontrolována, oba moduly spojeny. 28.března byla loď přesunuta do haly S5B, kde proběhne zbytek prací. V plném proudu je teď její tankování. V květnu bude ATV Albert Einstein usazena na vrchol nosné rakety Ariane.

Ariane-5 čekající na usazení ATV-4 na svou špici zdroj:esa.int
Ariane-5 čekající na usazení ATV-4 na svou špici
zdroj:esa.int
Kompletování obou modulů ATV-4 zdroj:esa.int
Kompletování obou modulů ATV-4
zdroj:esa.int
Stěhování ATV. Všechny průchody musí být dimenzovány na velikost lodi. zdroj:esa.int
Stěhování ATV. Všechny průchody musí být dimenzovány na velikost lodi.
zdroj:esa.int

Poslední položky nákladu, které ze své povahy nemohou být umístěny do lodi dříve, se do nákladového prostoru ATV umístí dva týdny před startem. Později to již nebude možné. Těchto „last-minute“ položek bude připraveno asi 620 kg.

Manažer startovních příprav ESA, Charlotte Beskow k tomu uvedl:“Možnost naložit některé části nákladu až na poslední chvíli, umožnuje partnerům ESA, kteří tyto kritické nebo citlivé položky připravují, být daleko flexibilnějšími s ohledem na časování výroby směrem ke skutečnému datu startu.“

Souběžně s přípravami na start v Kourou probíhají ve středisku řízení letů ATV Control Centre ve francouzském Toulouse intenzivní tréninky a simulace  různých fází letu této mise. Operační týmy dosáhly vysokého stupně připravenosti. Těší se na překonání několika milníků v době od nynějška do startu.

Mezi milníky patří řada přípravných hodnocení ESA s jejími partnery v projektu ATV. Ty jsou plánovány na květen. Finální testy připravenosti ke startu proběhnou na začátku června. Z ATV-4 se pro ESA rýsuje velká mise.

Zdroje informací:
http://www.esa.int
http://blogs.esa.int/atv/
http://wikipedia.org/
http://forum.kosmonautix.cz/

Zdroje obrázků:
http://blogs.esa.int/atv/files/2013/04/image0041.jpg
http://spaceinimages.esa.int/var/esa/storage/images/esa_multimedia/images/2013/03/ariane_5_va213_moving_to_final_assembly_building/12561111-7-eng-GB/Ariane_5_VA213_moving_to_final_assembly_building_node_full_image.jpg
http://spaceinimages.esa.int/var/esa/storage/images/esa_multimedia/images/2013/03/joining_atv-4/12578288-10-eng-GB/Joining_ATV-4_node_full_image.jpg
http://www.esa.int/var/esa/storage/images/esa_multimedia/images/2013/01/atv4_loading_process_begins4/12475955-4-eng-GB/ATV4_loading_process_begins_large.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Štítky:

, ,

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Antonov
Antonov
11 let před

Jen pro upřesnění. Horní vrstvy atmosféry brzdí stanici neustále, proto klesá. Sluneční vítr má na klesání stanice nepřímý vliv přes stlačování horních vrstev atmosféry => stává se hustší a odpor zrychluje klesání stanice. Dříve vynášeli stanici raketoplány, nyní je to na ATV a Progressu.

Tomáš Kohout
Tomáš Kohout
11 let před
Odpovědět  Antonov

Přesně tak. Zanedbatelný vliv mají zbytky atmosféry ve výškách od 800 km , kde už by zase stanice byla méně chráněna před nabitými částicemi. Navíc díky obrovské ploše solárních panelů se mírně projeví i vlivy slunečního záření, což je další faktor, kterým Slunce přispívá ke klesání stanice.

https://kosmonautix.cz/2013/04/16/atv-4-poleti-k-iss-v-lete/