sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ATV-4 poletí k ISS v létě

ATV-4 Albert Einstein zdroj:esa.int

Kosmická nákladní loď Evropské kosmické agentury (ESA)  ATV Albert Einstein bude nejtěžší kosmickou lodí, která kdy byla vypuštěna raketou Ariane. Stane se tak 5.června až vystartuje k  Mezinárodní kosmické stanici ISS.

Albert Einstein je v pořadí čtvrtou z celkem pěti nákladních vesmírných lodí série ATV – Automated Transfer Vehicle. Teď momentálně prochází finální kompletací a plněním nákladem na evropském kosmodromu Kourou ve Francouzské Guyaně.

 

Náklad

Chystá se ke startu na palubě rakety Ariane 5 ES. Ve svých útrobách skladuje 2501 kg suchého nákladu na ISS. Dále na stanici dopraví palivo, vodu a kyslík.

Podrobně :

  • Palivo pro ruský segment 860 kg (plnění 2. a 11.dubna)
  • 570kg vody pro ruskou posádku
  • Vzduch a O2: 66 kg a 33 kg (plnění 13. a 15.dubna)
  • Palivo pro korekce dráhy ISS 2235 kg (plnění 19.-20. a 25.-26.dubna)

Vlastní palivo lodi (poslední položka seznamu) poslouží k povynesení ISS na vyšší oběžnou dráhu.

Bez těchto korekcí by po nějakém čase stanice klesla natolik, že by ji zbrzdily horní vrstvy atmosféry a stanice by shořela. Ostatně tento osud stanici stejně jednou v budoucnosti čeká. Doufejme, že podobné zážehy lodí ji ještě dlouho udrží v dostatečné výšce. 4.dubna ISS letěla ve výšce 410,8 km nad Zemí. K té jí pomohl momentálně připojený ruský Progress zážehem svého motoru na 277,3 sekund. Předchozí orbita stanice byla asi o kilometr níže. Vzhledem k tomu, že se ISS díky své velké hmotnosti propadá asi o 100 metrů denně, což závisí na mnoha okolnostech včetně gravitačních anomálií nebo sluneční aktivity, bude přírůstek Progressu už smazán. ATV díky síle svých motorů stanici popostrční ještě výše.

Takto ISS pomohla svými motory ATV v roce 2008 (počítačová animace). Co se přitom děje s kosmonauty uvnitř si můžete prohlédnout v tomto odkazu.

Nakládání ATV-4 zdroj:esa.int
Nakládání ATV-4
zdroj:esa.int

Celková hmotnost kompletně naložené ATV Albert Einstein bude 20 235 kg je vůbec nejvyšší hmotností, kterou kdy Ariane na oběžnou dráhu nesla. Jde o další překonání rekordu, tentokrát poměrně čerstvého, neboť o předchozí se postarala loni startující loď ATV Edoardo Amaldi. ATV Albert Einstein ji trumfla o 500 kg.

Teď se podíváme, co všechno bude ATV-4 ve svých útrobách mít. I v tomto případě je jedná o malou premiéru. Ze všech dosavadních lodí typu ATV má nejrozmanitější náklad. „Skládá se přibližně ze 1400 různých položek od potravin, náhradních dílů přes potřeby a oblečení posádky pro různé vědecké experimenty po další životně důležité věci,“ říká manažer mise ATV-4 Alberto Novelli.

 

Start

Start je plánován na 5.června. Kódové označení letu je Ariane VA213. Pak bude ATV-4 stíhat stanici. Po přiblížení by se měla automaticky zadokovat k zadnímu uzlu ruského modulu Zvezda 15.června.

Ptáte se, proč to trvá lodi ATV tak dlouho? ATV by to skutečně mohla zvládnout dříve. Uvádí se přibližně poloviční čas t.j. 5 dní. I tak probíhá vše docela v klidu. ATV se od rakety Ariane odpojí ve výšce 290 km. Pak pomocí vlastních motorů postupně upraví svou orbitu na shodnou výšku jako má ISS (viz výše). Mezitím se otestují všechny palubní systémy a nasimuluje dokování ke stanici.

Kde nám tedy přebývá těch zbývajících pět dní? Důležitým datumem je právě 15.červen. Dříve nebude volný port pro zadokování. Dalšími dvěma důležitými parametry je optimální natočení stanice vůči Slunci, aby sluneční světlo neoslňovalo optická čidla ATV a také přelétávání nad ruskými sledovacími stanice v době připojení, aby pozemní středisko mohlo rychle zasáhnout v případě neočekávaných problémů. K tomu si přidejte časté odklady startů, ke kterým dochází například z důvodu špatného počasí, takže ESA může start ATV-4 klidně o pár dní posunout aniž by byl ohrožen termín jejího připojení k ISS.

 

Aktuální přípravy

Týmy ESA, Arianespace a stavitele lodě firmy Astrium momentálně pracují v Kourou  na intenzivních předstartovních pracech, které začaly v okamžiku přivezení obou částí lodi, modulu s pohonem (Propulsion Module) a  integrovaného nákladního modulu (Integrated Cargo Carrier), vloni v září na kosmodrom.

Loď byla zkontrolována, oba moduly spojeny. 28.března byla loď přesunuta do haly S5B, kde proběhne zbytek prací. V plném proudu je teď její tankování. V květnu bude ATV Albert Einstein usazena na vrchol nosné rakety Ariane.

Ariane-5 čekající na usazení ATV-4 na svou špici zdroj:esa.int
Ariane-5 čekající na usazení ATV-4 na svou špici
zdroj:esa.int
Kompletování obou modulů ATV-4 zdroj:esa.int
Kompletování obou modulů ATV-4
zdroj:esa.int
Stěhování ATV. Všechny průchody musí být dimenzovány na velikost lodi. zdroj:esa.int
Stěhování ATV. Všechny průchody musí být dimenzovány na velikost lodi.
zdroj:esa.int

Poslední položky nákladu, které ze své povahy nemohou být umístěny do lodi dříve, se do nákladového prostoru ATV umístí dva týdny před startem. Později to již nebude možné. Těchto „last-minute“ položek bude připraveno asi 620 kg.

Manažer startovních příprav ESA, Charlotte Beskow k tomu uvedl:“Možnost naložit některé části nákladu až na poslední chvíli, umožnuje partnerům ESA, kteří tyto kritické nebo citlivé položky připravují, být daleko flexibilnějšími s ohledem na časování výroby směrem ke skutečnému datu startu.“

Souběžně s přípravami na start v Kourou probíhají ve středisku řízení letů ATV Control Centre ve francouzském Toulouse intenzivní tréninky a simulace  různých fází letu této mise. Operační týmy dosáhly vysokého stupně připravenosti. Těší se na překonání několika milníků v době od nynějška do startu.

Mezi milníky patří řada přípravných hodnocení ESA s jejími partnery v projektu ATV. Ty jsou plánovány na květen. Finální testy připravenosti ke startu proběhnou na začátku června. Z ATV-4 se pro ESA rýsuje velká mise.

Zdroje informací:
http://www.esa.int
http://blogs.esa.int/atv/
http://wikipedia.org/
http://forum.kosmonautix.cz/

Zdroje obrázků:
http://blogs.esa.int/atv/files/2013/04/image0041.jpg
http://spaceinimages.esa.int/var/esa/storage/images/esa_multimedia/images/2013/03/ariane_5_va213_moving_to_final_assembly_building/12561111-7-eng-GB/Ariane_5_VA213_moving_to_final_assembly_building_node_full_image.jpg
http://spaceinimages.esa.int/var/esa/storage/images/esa_multimedia/images/2013/03/joining_atv-4/12578288-10-eng-GB/Joining_ATV-4_node_full_image.jpg
http://www.esa.int/var/esa/storage/images/esa_multimedia/images/2013/01/atv4_loading_process_begins4/12475955-4-eng-GB/ATV4_loading_process_begins_large.jpg

Štítky:

, ,

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Antonov
Antonov
11 let před

Jen pro upřesnění. Horní vrstvy atmosféry brzdí stanici neustále, proto klesá. Sluneční vítr má na klesání stanice nepřímý vliv přes stlačování horních vrstev atmosféry => stává se hustší a odpor zrychluje klesání stanice. Dříve vynášeli stanici raketoplány, nyní je to na ATV a Progressu.

Tomáš Kohout
Tomáš Kohout
11 let před
Odpověď  Antonov

Přesně tak. Zanedbatelný vliv mají zbytky atmosféry ve výškách od 800 km , kde už by zase stanice byla méně chráněna před nabitými částicemi. Navíc díky obrovské ploše solárních panelů se mírně projeví i vlivy slunečního záření, což je další faktor, kterým Slunce přispívá ke klesání stanice.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.