Kosmotýdeník 21. díl (3. 2. – 9. 2. 2013)

Ariane 5

V novém Kosmotýdeníku se podíváme na první letošní start rakety Ariane 5 a na to, jak bude probíhat letošní rok na kosmodromu ve Francouzké Guyaně. Ariane 5 vynesla dva satelity, Amazonas 3 a Azerspace/Africasat 1a. Vše proběhlo bez problémů a za několik dní budou satelity uvedeny do provozu. Dále se podíváme na test motorů rakety Antares, která by měla příští měsíc startovat na svoji první zkušební cestu do vesmíru. Později by měla vynášet zásobovací lodě k Mezinárodní vesmírné stanici. Nakonec si připomeneme vrtání na Marsu, které má za sebou rover Curiosity.

Sonda Amazonas 3

První letošní let Ariane 5

Ve čtvrtek vynesla evropská raketa Ariane 5 dva satelity. Raketa za méně než minutu prolomila rychlost zvuku a nad Atlantickým oceánem odhodila dvě pomocné rakety (SRB). Za půl hodiny po startu se oddělily satelity Amazonas 3 a Azerspace/Africasat 1a. Podle všeho proběhnul start bez závažnějších problémů. Ariane 5 dosáhla geostacionární dráhy po tom, co zažehla motory ve výšce 250 km. Inklinace letu je 5,99 stupně. Všechny parametry letu jsou velice blízko tomu, jak byly naplánovány.
Vynesené satelity byly zatím nejtěžším nákladem, který Ariane 5 kdy vynesla na dráhu přechodnou ke geostacionární . Celkový náklad vážil 10,35 tuny.
Tímto úspěšným vynesením satelitů byl nastartován velice náročný rok pro Arianespace (světové první společnost provozující komerční dopravu nákladu do vesmíru). Na rok 2013 je naplánováno celkem 11 startů z kosmodromu na Fracnouzké Guyaně. Bude se jednat o šest startů rakety Ariane 5, čtyři starty rakety Soyuz a jeden start malé evropské rakety Vega.
Vynesené satelity začnou pracovat za pár týdnů. Nejdříve se bude muset zvýšit oběžná dráha družic.
Raketa Ariane 5 je součástí programu evropské kosmické agentury ESA. Je konstruována na vynášení družic na geostacionární dráhu. Používá si i na vynášení kosmického „náklaďáku“ ATV, který létá k Mezinárodní vesmírné stanici. Hmotnost rakety je téměř 780 tun. Používá se již od roku 1996. První start byl však neúspěšný a skončil katastrofou. Let skončil několik desítek sekund po startu, když ve výšce 3500 metrů raketa explodovala.

Přípravy rakety Antares

Orbital Sciences Corp. plánuje 29-sekundový zážeh rakety Antares, a tak vyzkouší dvojci motorů prvního stupně. Test motorů bude veliký krok dopředu. Raketa Antares by ke konci roku mohla vynášet náklad k Mezinárodní vesmírné stanici. Zážeh dvou motorů proběhne příští týden v úterý. Živý přenos bohužel neproběhne, ale po ukončení testu bude uvolněno několik obrázků.
Dvoustupňová raketa Antares je konstruována firmou Orbital ve spolupráci s NASA. První start rakety je naplánovaný na měsíc březen. Raketa však s sebou neponese žádný náklad, bude se jednat pouze o testovací let. Druhý let je naplánovaný na léto a raketa vynese zásobovací loď Cygnus k Mezinárodní vesmírné stanici.

Pohled na vrtanou horninu

Vrtání na Marsu

Už je to přes půl roku, co rover Curiosity dosednul na povrch Marsu. Poslední týden byly provedeny testy vrtáku. Bylo potřeba zjistit, zda je plně funkční a připraven k práci. Vědci z Jet Propulsion Laboratory v Kalifornii poslali roveru příkaz, aby v pátek pomocí vrtáku odebral vzorky z marsovské horniny. Vrták udělal malou díru do kamene. Podobné kameny se na Zemi tvoří pouze v přítomnosti vody.
Vrták je poslední nástroj, který rover ještě nepoužil. Nyní bude trvat několik dní, než Curiosity prášek analyzuje. Rover již ujel přes 730 metrů. Poslední, celkově 42., jízda trvala necelých jedenáct minut a vozítko ujelo tři a půl metru. Pokud vše půjde jak má, tak se můžeme těšit na další nádherné obrázky a zajímavé objevy.