sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Kosmická loď přistane na heliportu

Přistání kosmické lodi je jednou z nejnebezpečnějších částí vesmírné mise.  Už samotné brzdění z 1.kosmické rychlosti připomíná průlet ohnivým peklem, ale ani druhá podstatná pasáž návratu, sestup na padáku, není zcela bez rizika. Ostatně, o tom se přesvědčil kosmonaut Sojuzu 1, Vladimír Komarov, pro kterého byla bohužel osudná.

Parašutisté strefující se se sportovními padáky přesně doprostřed kříže 1×1 metr se mnou asi nebudou moc souhlasit když napíšu, že i při správné funkci mají padáky kosmické lodi jednu zásadní nevýhodu. Nemůžete s nimi ovlivnit místo přistání, alespoň tedy nějak výrazně. Proto se již několikrát v minulosti pokoušeli konstruktéři kosmických plavidel přijít s něčím, co by tuto nevýhodu eliminovalo. Když pominu raketoplán, který problém vyřešil takřka dokonale, jsou zde ještě další dva koncepty. Tím prvním je přistání pomocí raketových motorů a tím druhým, které se nyní dere na scénu, je přistání pomocí vrtule.

Netradiční přistání Apolla v tzv. poloze č.2.
Netradiční přistání Apolla v tzv. poloze č.2.
Zdroj: www.nasa.gov

To bylo samozřejmě hodně zjednodušeně napsáno. Ve skutečnosti bude pro přistání využit efekt, jež se nazývá autorotace. U vrtulníku by se podobný efekt dostavil, kdyby mu při dostečně velké rychlosti vysadil motor. Navzdory vžité představě vypěstované katastrofickými filmy vrtulník nespadne, pouze se bude snášet k zemi. Vhodným nákláněním listů rotoru se pak docílí bezpečného přistání. Tato technika je velmi dobře známa. Na některých soutěžích modelů helikoptér je to dokonce jedna z disciplín.

Autorotaci se u několika malých modelů lodi Orion rozhodli otestovat inženýři z Johnson Space Center a Marshall Space Flight Center. Využili k tomu nyní volnou legendární budovu VAB. V 16. patře, čili asi v polovině dva technici připevnili 146 metrů dlouhé lanko. Po něm se pohyboval model s třemi dálkově ovládanými listy rotoru. Ve třech nižších patrech a a na betonové podlaze se usídlili další technici, kteří zaznamenávali průběh letu. V každé ze čtyř sledovaných částí byly listy rotoru jinak natočeny. Na konci lanka čekal na kilogramový model pád do hromady pěny.  Během jednoho „letu“ se tak získala data o čtyřech různých chováních modelu při zpomalování. Je to jako by proběhly 4 samostatné testy najednou.

Účelem bylo pochopit chování rotoru, charakteristiky jeho rotace a vliv na zpomalení pádu modelu. Test byl úmyslně navržen takto jednoduše, aby se NASA přesvědčila, zda má autorotace dostatečný efekt a zda tedy stojí za to ve výzkumu pokračovat na high-tech úrovni.

Model na lanku s rádiem ovládanými listy rotoru.
Model na lanku s rádiem ovládanými listy rotoru.
Zdroj: www.nasa.gov

Finálním záměrem celé technologie je poskytnout opravdové kosmické lodi měkké přistání s dostatkem kontroly. Ta by pak mohla přistát kdekoli na světě, ať je to runway nebo střecha budovy. Jinými slovy, tam, kde může přistát vrtulník, kosmická loď může také. Nemusíte tak přistávat do oceánu. Ve srovnání s padákem, získáte měkké a cílené přistání.

Další použití této technologie je u prvních stupňů raket. Vzpomeňme na flotilu, která musela pracně tahat z moře boostery SRB amerického raketoplánu. Tyto stupně raket by mohly přistávat zpět na kosmodromu bez sebemenšího poškození způsobeného tvrdým dopadem.

Model návratové kapsle Sojuzu z roku 1969.
Model návratové kapsle Sojuzu z roku 1969.
Zdroj: astronautix.com

Než se ovšem do vesmíru vydají první kosmické lodě vybavené tímto systémem, musí se vykonat spousta simulací i testů v atmosféře. Pak bude následovat prototyp malého návratového pouzdra, například se vzorky z ISS, které tento způsob přistání definitivně prověří. Navíc o takové pouzdro, čekající na ISS a dopravující v libovolný čas malý náklad na libovolné místo, bude ze strany kosmických agentur určitě zájem.

Myšlenka přistání kosmické lodi pomocí vrtule není nová. NASA údajně  již pro mise Apollo o podobném způsobu uvažovala, pak ale z nedostatku času z jeho realizace sešlo. I Rusové zkusili, co udělá pasivní vrtule s rychlostí přistání malého modelu lodi Sojuz. Na obrázku vidíte, že model nese četné šrámy, které nesvědčí o měkkém přistání.

Roton Rocket při testu v atmosféře v druhé polovině roku 1999 vylétl do výšky 3 km odkud opět bezpečně klesl a přistál na letišti. (Mojave Airport)
Roton Rocket při testu v atmosféře v druhé polovině roku 1999 vylétl do výšky 3 km odkud opět bezpečně klesl a přistál na letišti. (Mojave Airport)
Zdroj:mojave.ca.us

Velmi zajímavým konceptem z roku 1990, který se bohužel nedostal dál než ke třem testům v atmosféře, byl Rotary Rocket. Ten používal rotor nejen při přistávání, ale i při startu. Mělo se jednat o jednostupňový stroj. Do výšky, kde byla dostatečně hustá atmosféra letěl jako vrtulník, poté se aktivovaly raketové motory na kapalný kyslík a kerosen. Dokud byla okolo stroje alespoň nějaká atmosféra, dokázala vrtule vypomáhat raketovému motoru jako mohutné turbočerpadlo.

Při přistání pak mohl Rotary Rocket využít pasivní autorotaci nebo si případně pomoci aktivním pohonem rotoru. Jeho pohon byl taktéž zcela neotřelý. Vrtuli roztáčel reaktivní pohon na peroxid vodíku. To je ostatně vidět i na videu z testovacího letu v roce 1999.

I když se to netýká tématu článku, dovolím si upozornit i na způsob řešení tepelného štítu. Ten byl vpravdě unikátní. Jednalo se o dvoufázové chlazení vodou. Jednak se štít chladil průtokem vody, ovšem díky důmyslnému systému mikropórů se tvořila kolem základny stěna chladné páry, která dále zabraňovala průniku horké plazmy k lodi.

Pilotovaný let Roton Rockets. Při těchto testech dosáhl rychlosti až 85 km/h.

Zdroje informací:
http://www.nasa.gov
http://www.astronautix.com
http://en.wikipedia.org
http://www.mojave.ca.us
http://www.youtube.com
http://youtu.be

Zdroje obrázků:
http://www.nasa.gov/centers/kennedy/images/content/693588main_roto-capsuledeploy.jpg
http://www.nasa.gov/images/content/178285main_upsidedown_1a.jpg
http://www.astronautix.com/graphics/s/soyrotor.jpg
http://www.nasa.gov/centers/kennedy/images/content/693583main_rotocaps-model.jpg
http://www.mojave.ca.us/museum/images/air/rotary/air-rotaryrocket-3rdforwardflight_s.jpg

 

 

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.