Ariane 6 je připravena k premiéře

20. června prošla první raketa Ariane 6, která má letět do kosmického prostoru, zkouškou WDR. Na nové rampě kosmodromu ve Francouzské Guyaně proběhl test, který technikům umožnil vyzkoušet všechny předstartovní procesy, přičemž odpočet se plánovaně zastavil jen pár sekund před náběhem motorů. Tomuto kroku ale předcházela celá řada kroků, které byly často činěny úplně poprvé. Třeba odsun 90 metrů vysoké obslužné věže do vzdálenosti 120 metrů, který poprvé odkryl pohled na kompletně dokončenou raketu. Její první díly začaly do Francouzské Guyany připlouvat z kontinentální Evropy letos v únoru na lodi Canopée. V březnu byl centrální a horní stupeň spojen do jednoho celku a v dubnu následoval přesun dvou pomocných stupňů P120C.

V květnu dorazily do Kourou i první pasažéři – pestrá kombinace experimentů, družic, deployerů i návratových demonstrátorů, které představují práci tisíců lidí z Evropy – od studentů technických oborů až po zkušené hráče jako je NASA nebo ArianeGroup. Náklady byly umístěny na balastní zátěž na konci května a jen o pár dní později byl tento náklad uzavřen do aerodynamického krytu a usazen na vrchol rakety. Od pozorování Země, přes technologické demonstrátory sledující pohyb divokých zvířat, testující 3D tisk v otevřeném kosmickém prostoru, nebo využívající otevřený software, až po vědecké mise studující ty nejenergetičtější kosmické výbuchy, pasažéři první Ariane 6 jsou důkazem přizpůsobitelnosti a komplexnosti této rakety i její role do budoucna, kdy by Ariane 6 měla být schopna vynášet různé mise na různé oběřné dráhy. První start je zatím plánován na 9. července večer našeho času.

4 komentářů ke článku “Ariane 6 je připravena k premiéře”

1. John Peri napsal:

Díval jsem se do položky „Starty“ ale není tam komentář „Živě a Česky“.
    Znamená to, že tento start nebude vysílán s Českým komentářem?