sociální sítě

Přímé přenosy

GSLV MkII (NISAR)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

DARPA

Zástupce DARPA uvedl, že agentura zrušila projekt vesmírného jaderného pohonu DRACO, který vyvíjela společně s NASA. Důvodem je částečně analýza, která ukázala, že vývoj byl předběhnut pokrokem v konvenčních nosných systémech.

Národní geoprostorová agentura

Americká Národní geoprostorová agentura 2. července oznámila, že v rámci svého programu Luno, iniciativy zaměřené na rozšíření integrace umělé inteligence a komerčních dat do operací národní bezpečnosti, udělila zakázky komerčním firmám zabývající se družicovými snímky a analýzou v hodnotě přes 70 milionů dolarů.

Gateway, Artemis IV a V

Sněmovna reprezentantů dnes schválila zákon o federálním rozpočtu na letošní fiskální rok 2025 v jeho senátní verzi, tedy včetně všech peněz pro NASA, které navrhl Ted Cruz. Nyní zákon půjde do Bílého domu k zítřejšímu Trumpovu podpisu.

Latitude

Francouzský startup Latitude, který vyvíjí nosnou raketu Zephyr, podepsal smlouvy o expanzi do větších výrobních prostorů. Společnost doufá, že v příštím roce provede první start z Francouzské Guyany.

O3b mPower

Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.

Atomic-6

Startup Atomic-6, který se zabývá kompozitními materiály, uzavřel s americkými vesmírnými silami dohodu v hodnotě 2 milionů dolarů na vybudování svého solárního pole pro vojenské družicové aplikace.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

První zážeh Ariane 6 na rampě

Na evropském kosmodromu ve Francouzské Guyaně došlo k natankování testovacího exempláře nové evropské rakety Ariane 6 a poté následoval statický zážeh raketového motoru jejího centrálního stupně. Motor Vulcain 2.1 po zážehu hořel podle plánu 4 sekundy a poté byly nespotřebované zbytky kapalného kyslíku a vodíku přečerpány z rakety do podzemních zásobníků. Provedená zkouška byla pokračováním předešlé série testů, které se konaly 18. července. Aktuální zkoušku vedli experti z CNES a ArianeGroup pod dohledem zástupců ESA. Test měl prověřit předstartovní postupy, zážehovou sekvenci a opět prokázat, že systém je možné udržet v bezpečí i v případě zastavení předstartovního odpočtu, což už bylo prokázáno při zmíněné zkoušce 18. července. Naplnění rakety pohonnými látkami a zážeh motoru byly posledními úkoly, které zbývaly ke kompletnímu prověření rakety, rampy, obslužné věže a všem souvisejících palivových a elektrických rozvodů. Hlavní však bylo prověřit, jak tyto jednotlivé systémy fungují společně.

Testovací Ariane 6 během statického zážehu.
Testovací Ariane 6 během statického zážehu.
Zdroj: https://www.esa.int/

Raketa Ariane 6, která se zúčastnila zkoušek na rampě, není určena k letu. Její pomocné motory na tuhé pohonné látky neobsahují pohonnou směs, ale za účelem zkoušek je po konstrukční stránce téměř identická s letovým modelem. Díly pro první letový exemplář Ariane 6 se již vyrábí a sestavují ve výrobních areálech firmy ArianeGroup ve francouzském Les Mureaux a německých Brémách. Pomocné stupně na tuhé pohonné látky pro první let se již sestavují v Kourou ve Francouzské Guyaně. „Na tomto programu pracuje fantastický tým. Všichni cítíme, že děláme poslední kroky ke vstupu do éry Ariane 6,“ uvedl ředitel oddělení kosmické dopravy agentury ESA, Toni Tolker-Nielsen.

Ariane 6 využívá kompletně nový design, který má navázat na odkaz těžké evropské rakety Ariane 5. Jelikož bude Ariane 6 vybavena horním stupněm s restartovatelným motorem Vinci, bude možné její letové schopnosti přizpůsobit na míru různým nákladům – třeba i pro vynášení družicových sítí. Rozvíjení vlastních schopností pro dosažení oběžné dráhy a hlubšího vesmíru prohlubuje evropské snahy o vývoj navigačních, Zemi pozorujících, vědeckých i bezpečnostních programů. ESA přitom zdůrazňuje, že stávající vývoj evropských schopností na poli dopravy nákladu do kosmického prostoru je možný jen díky trvalému nasazení tisíců talentovaných lidí, kteří pracují ve 22 členských státech ESA.

Přeloženo z:
https://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
https://www.esa.int/…/25073918-2-eng-GB/Ariane_6_dress_rehearsal.jpg
https://www.esa.int/…/Hot-fire_test_of_Ariane_6_core_stage_on_launch_pad.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.