Kosmotýdeník 614 (17. 6. – 23. 6.)

Ariane 6

Kosmonautika je poslední dobou plná zásadních událostí, které přicházejí jak na běžícím páse. Ani tento týden tomu nebylo jinak. V aktuálním souhrnu těch nejzajímavějších kosmonautických událostí uplynulých sedmi dní se v hlavním tématu zaměříme na úspěšné absolvování zkoušky WDR rakety Ariane 6. Pro tento nosič je to poslední zásadní krok před startem! V dalších tématech nás čeká čínský start s francouzsko-čínskou družicí SVOM, jubilejní padesátý start rakety Electron společnosti Rocket Lab a také vyhlášení České cesty do vesmíru. Přeji vám dobré čtení a pěknou neděli.

Ariane 6 prošla WDR

Aerodynamický kryt rakety Ariane 5 při montáži na druhý stupeň rakety

Aerodynamický kryt rakety Ariane 6 při montáži na druhý stupeň rakety
Zdroj: https://www.esa.int/

Nová evropská raketa Ariane 6 prošla zkouškou nazývanou wet dress rehearsal (WDR), která představuje nejkomplexnější předstartovní test. Během něj dojde ke kompletní přípravě rakety ke startu, včetně plnění palivem, udržování hladiny paliva, testu všech systémů a vše směřuje k okamžiku zážehu motorů. Chvíli před tím je test přerušen. Takto nasbíraná data umožňují přípravnému týmu kompletní pohled na stav rakety, fungování pozemního zařízení a také na komunikaci v samotném týmu. Úspěšný test WDR znamená otevřená vrátka k prvnímu startu nového evropského strategického nosiče, který se má stát páteří evropských kosmických aktivit.

Zapomínat by se nemělo ani na to, že test probíhal s letovým kusem a pod aerodynamickým krytem byla pestrá skupinka nákladů, která se sveze během tohoto prvního zkušebního letu. „WDR je úplně posledním milníkem před startem,“ říká Guy Pilchen, vedoucí projektu nosné rakety Ariane 6 v ESA, „a umožňuje týmům doladit jemné nuance, které pak nebudou bránit plánovanému času startu, a poprvé použít skutečný letový hardware a software rakety.“

Test začal odvezením 90 m vysoké mobilní obslužné věže Ariane 6. Budova byla odsunuta 120 m od startovací rampy. Tehdy se Ariane 6 poprvé ocitla zcela volná na startovní rampě. Čerpání 180 tun paliva pak trvalo přibližně 3,5 hodiny. Delší čas byl dán tím, že technici nejdříve začali s pomalým ochlazováním potrubí, ventilů, nádrží a motorů z tropických teplot ve Francouzské Guyaně, které se pohybují kolem 30 stupňů Celsia na superchladné teploty nutné pro úspěšný přívod kryogenního paliva. Teploty se blížily hodnotám samotných pohonných látek, tedy -180 °C pro kapalný kyslík a -250 °C pro kapalný vodík. Při těchto teplotách by případná vlhkost, která by se nacházela v potrubí, okamžitě zmrzla a to by mohlo vést k zablokování ventilů. Aby se tomu předešlo, byl jakýkoli náznak vzdušné vlhkosti před zahájením plnění paliva ze systému vyplaven inertním (nereaktivním) plynem – v tomto případě dusíkem.

Plošina s nákladem při připojování na adaptér rakety. Poté bylo vše uzavřeno do aerodynamického krytu

Plošina s nákladem při připojování na adaptér rakety. Poté bylo vše uzavřeno do aerodynamického krytu
Zdroj: https://www.esa.int/

Jakmile byly nádrže plné, týmy pokračovaly v jejich doplňování, protože kapalná paliva se na slunci postupně vyvařovala. „Raketa, startovací rampa a týmy ESA, CNES a ArianeGroup podaly skvělý výkon a vše proběhlo hladce – nemohu být pyšnější,“ říká Pier Domenico Resta z ESA, „po všech těch letech příprav jsme velmi blízko startu.“ Data ze zkoušky se nyní budou analyzovat a výsledky této analýzy se očekávají již 26. června, kdy bude také potvrzeno datum startu.

Připomeňme, že první části Ariane 6 začaly do Francouzské Guyany připlouvat z kontinentální Evropy v únoru 2024 prostřednictvím „kosmické lodě“ Canopée. V březnu byly sestaveny centrální a horní stupeň a v dubnu následovala instalace dvou výkonných pomocných stupňů P120C. V květnu dorazil do Kourou také první náklad – pestrý výběr experimentů, družic a nosičů užitečného zatížení, který představuje práci tisíce šikovných lidí z celé Evropy, od studentů přes průmysl až po zkušené kosmické aktéry NASA a ArianeGroup. Jednotlivým položkám nákladu se ostatně věnujeme v seriálu Pionýři prvního letu Ariane 6.

Užitečný náklad byl před několika dny nainstalován na horní stupeň rakety a uzavřel se kolem něj kryt – obslužný personál si tak mohl naposledy na vlastní oči prohlédnout náklad Ariane 6. Od pozorování Země přes technologické demonstrace testující sledování divoké zvěře, 3D tisk v kosmickém prostoru, open-source software a hardware až po vědecké mise hledající nejenergetičtější exploze v kosmu – to jsou cestující prvního letu Ariane 6 a jsou důkazem všestrannosti nové rakety, její komplexnosti a její role do budoucna – vynášet jakékoli mise kamkoli. „Ariane 6 byla navržena a vyvinuta k zajištění nezávislého přístupu Evropy do kosmu,“ vysvětluje Toni Tolker-Nielsen, ředitel ESA pro kosmickou dopravu. „S prvním startem této nové těžké nosné rakety je Evropa zpět na cestě do kosmu. Kosmické aktivity se stávají nedílnou součástí každé moderní ekonomiky, Ariane 6 zajistí, že Evropa nebude chybět a bude sloužit jejím průzkumným a vědeckým misím.“

Pohled na raketu Ariane 6 stojící samostatně na vzletové rampě

Pohled na raketu Ariane 6 stojící samostatně na vzletové rampě
Zdroj: https://www.esa.int/

Kosmický přehled týdne:

V sobotu v 9:00 SELČ úspěšně odstartovala čínská raketa CZ-2C, která startovala z kosmodromu Si-čchang a vynesla observatoř SVOM. Družicová observatoř SVOM (Space Variable Objects Monitor) vznikla v čínsko-francouzské spolupráci a věnuje se studiu GRB (gama zábleskům). Cílem mise je studovat nejsilnější exploze ve vesmíru a to až k prvním generacím hvězd. SVOM má najít stovky GRB, které indikují zánik masivních hvězd nebo splynutí dvou kompaktních hvězd. V obou případech vzniká při explozi černá díra nebo mladý magnetar obklopený torzem hmoty, který rychle akretuje na kompaktní objekt (v řádu sekund) a uvolňuje obrovské množství energie ve dvou přechodných relativistických výtryscích. Pokud jeden z těchto výtrysků míří na Zemi, lze pozorovat jasný přechodný jev s vysokou energií následovaný jasným přechodným jevem s nízkou energií. Družice nese dva vysokoenergetické přístroje pro široké pole (Dalekohled ECLAIRs pro detekci a lokalizaci gama záblesků v rentgenovém pásmu (Francie) a GRM (Gamma Ray Burst Monitor) pro měření spektra vysokoenergetických záblesků (Čína)) a dále dva úzkopásmové teleskopy, které mohou měřit vývoj dosvitu (Dalekohled MXT (Microchannel X-ray Telescope) pro pozorování gama záblesků v měkkém rentgenovém oboru (Francie) a Teleskop VT (Visible Telescope) pracující ve viditelném oboru pro detekci a pozorování viditelné emise vznikající bezprostředně po záblesku gama (Čína)).

Vizualizace observatoře SVOM

Vizualizace observatoře SVOM
Zdroj: https://space.skyrocket.de/

Společnost Rocket Lab si připsala úctyhodný milník, když úspěšně vypustila svoji již padesátou raketu Electron. To je počet, který se zatím mnoha komerčním společnostem nezdařil. Electron přitom poprvé letěl teprve v roce 2017 a nasazená kadence je tak vysoká a to i přes několik selhání, za kterými následovaly vyšetřování spojené s uzemněním rakety. Striktně vzato však šlo teprve o 49. start Electronu. Firma RocketLab totiž do statistik započítává také jeden start suborbitálního nosiče HASTE, který z Electronu vyhází a je mu velmi podobný. Na palubě aktuální rakety bylo pět francouzských družic francouzské společnosti Kinéis, která se zabývá internetem věcí. Jednalo se o první z pěti vyhrazených letů této firmy za účelem vypuštění celé konstelace, která se bude skládat z 25 družic. Všech pět družic bylo při tomto letu úspěšně vypuštěno na předpokládané dráhy. Družice budou obíhat na oběžné dráze se sklonem 98 stupňů, přičemž pět družic bude umístěno „v přesném pořadí po jednom a po dvojicích, aby se konstelace vytvořila přesně tak, jak Kinéis potřebuje,“ uvádí Rocket Lab. Start proběhl 21. června ve 21:13 SELČ.

Pohled na motory prvního stupně rakety Electron, která dokončila svůj již padesátý let

Pohled na motory prvního stupně rakety Electron, která dokončila svůj již padesátý let
Zdroj: https://spaceflightnow.com/

Přehled z Kosmonautixu:

V této rubrice naleznete přehled všech článků, které v uplynulém týdnu vyšly na webu Kosmonautix. Poskytne vám to tak ucelený přehled všech důležitých kosmonautických událostí týdne. A týden odstartoval skvělou zprávou, že Hubbleův kosmický dalekohled přešel na sběr vědeckých dat. Na palubě čínského landeru Chang’e 6, který přistál na odvrácené straně Měsíce, se nachází také evropský přístroj NILS. Tento přístroj poprvé zaznamenal přítomnost negativních iontů na povrchu Měsíce. Na rampu rakety Ariane 6 na kosmodromu v Kourou dorazil aerodynamický kryt s četným seznamem nákladů, které se vydají na první let této nové evropské rakety. A právě jednotlivým položkám tohoto prvního letu se věnujeme vždy v úterý. Tentokrát došlo na opomíjené téma – deployer CubeSatů EXOpod NOVA. Tentokrát až na třetí pokus odstartovala raketa Falcon 9, která vynášela telekomunikační družici Astra 1P. Důvodem odkladů bylo počasí. My jsme start rakety sledovali Živě a česky. Odešel jeden z velikánů kosmonautiky – Edward C. Stone, za jehož událostmi napěchovaným životem jsme se ohlédli. Čína provedla zkoušku tří motorů YF-100K, které budou pohánět čínskou lunární raketu. V následujících dnech bude na ISS celkem živo, chystají se hned dva výstupu do volného prostoru. Ve čtvrtek byla čelními představiteli české vlády představená takzvaná Česká cesta do vesmíru, která zahrnuje širší záměry Česka na poli kosmonautiky a to včetně možného letu Aleše Svobody na Mezinárodní kosmickou stanici. Agentura NASA jménem Národního úřadu pro oceán a atmosféru (NOAA) vybrala firmu Lockheed Martin, aby postavila družice určené pro program GeoXO. V sobotu jsme se ohlédli za dalším obdobím pozorování dalekohledu Jamese Webba. NASA a Boeing se rozhodli opět odložit odlet lodi Starliner od ISS, aby měli více času na prověření pohonného systému lodi.

Snímek týdne:

Ve čtvrtek 20. června vyhlásili nejvyšší představitelé České republiky projekt nazvaný Česká cesta do vesmíru, který představuje rámec, jenž má podporovat rozšiřování českých kosmických aktivit. Součástí projektů je i snaha vyslat českého záložního člena evropských astronautů – Aleše Svobody na palubu Mezinárodní kosmické stanice s obsáhlým seznamem českých vědeckých experimentů.

Snímek ze zahájení činnosti kanceláře ESERO, které proběhlo v rámci vyhlášení projektu Česká cesta do vesmíru

Snímek ze zahájení činnosti kanceláře ESERO, které proběhlo v rámci vyhlášení projektu Česká cesta do vesmíru
Zdroj: https://scontent.fprg1-1.fna.fbcdn.net/

Video týdne:

Objevilo se video, které z vrcholu obslužné rampy rakety Atlas V zachycuje vzlet lodi Starliner. Je to moc pěkná podívaná.

Zdroje informací:
https://www.esa.int/Enabling_Support/
https://en.wikipedia.org/
https://space.skyrocket.de/
https://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
https://www.esa.int/ESA_Multimedia/Images/2024/06/Ariane_6_fairing_closure
https://www.esa.int/…/06/Preparing_the_payloads_for_first_Ariane_6_flight
https://www.esa.int/…/First_glimpse_of_Ariane_6_flight_model_1_on_the_launch_pad
https://www.esa.int/…/2024/06/Ariane_6_flight_model-1_standing_tall
https://space.skyrocket.de/img_sat/svom__2.jpg
https://spaceflightnow.com/…/2024/06/20240620_50th_Electron_launch_tight_shot.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

7 komentářů ke článku “Kosmotýdeník 614 (17. 6. – 23. 6.)”

  1. klimekl56 napsal:

    Postřeh: Nová raketa Arianne 6 trvá natankovat 180t 3,5h, tedy rychlostí 51,4t za hodinu (14,3kg za sekundu) Pro srovnání Starship, kde je 4500t LOX a methanu trvá tankování 45min, tedy průměrnou rychlostí 6000t za hodinu (1600kg za sekundu). Tankování Starship je tedy více jak 100x rychlejší.

  2. Martin Gembec Administrátor napsal:

    Čte se to moc pěkně, jako obvykle. Díky za podrobné a aktuální info k Ariane 6.

  3. John Peri napsal:

    Dobrý den.Díky za summary. čtu vás na Mallorce během dovolené, bohužel se zkazilo počasí tak jsem se aspoň podíval co je nového.

  4. Zdeněk Jánský Redakce napsal:

    Opět skvělé shrnutí uplynulého týdne! Díky za zpříjemnění nedělního poledne. 😉

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.