Štítek ‘SLS’

Gateway (červenec 2022)

28. června se na cestu k Měsíci vydala sonda CAPSTONE. Po čtyřech a půl měsících letu má být 13. listopadu navedena na dosud nevyzkoušenou vysoce eliptickou lunární oběžnou dráhu NRHO se sedmidenní dobou oběhu, s perilunem 3 000 km nad severním pólem a s apolunem 70 000 km nad jižním pólem. Tady má po dobu více než šesti měsíců ověřovat vypočítanou orbitální stabilitu a charakteristické vlastnosti dráhy. Počítačové simulace totiž naznačují, že tato konkrétní oběžná dráha nabízí dlouhodobou stabilitu s nízkými požadavky na pohonné hmoty. CAPSTONE tedy poskytne informace s dostatečným předstihem před tím, než se na NRHO vydá soulodí HALO/PPE, které bude tvořit zárodek kosmické stanice Gateway (přípravě modulů HALO a PPE jsme se věnovali v minulém dílu). Ještě před tím má být dráha NRHO využita při misi Artemis 3 pro přestup dvou astronautů z kosmické lodi Orion do lunárního landeru Starship. Cílem mise je pilotované přistání na Měsíci.

Vesmírné výzvy – červen 2022

VV_2022_06

V úvodní reportáži červnových Vesmírných výzev se vydá na prověření dráhy pro budoucí stanici Gateway lunární CubeSat CAPSTONE. Dále se podíváme na nácvik předstartovních činností rakety SLS a dění na základně Boca Chica. Poté nás čeká plejáda několika startů z celého světa. Nejprve to bude čínská pilotovaná loď Shenzhou 14, poté ruská nákladní loď Progress MS-20 následovaná německou družicí SARah-1 a utajeným nákladem na americké raketě Falcon 9. Vesmírné výzvy zakončí start mise Starlink 4-19. Přijměte naše pozvání ke společnému sledování premiéry tohoto videa, dnes tradičně ve 20:00.

ŽIVĚ: Návrat SLS do VAB

Portál spaceflightnow vysílá přímý přenos z přesunu nosiče SLS do haly VAB, kde proběhnou závěrečné předstartovní přípravy. 2. července 12:40

Cesta k Artemis I a II (ohlédnutí za 2. čtvrtletím a výhled na 3. čtvrtletí 2022)

Na 3. dubna 2022 byl naplánován test tankování a odpočítávání rakety SLS pro misi Artemis I. Tým však nebyl schopen zajistit přetlak v uzavřených prostorech mobilní vypouštěcí plošiny, který měl zabránit hromadění nebezpečných plynů. Ventilátory, které jsou nutné k vytvoření přetlaku, prostě nefungovaly. K zahájení tankování nádrží proto z bezpečnostních důvodů nedošlo. Druhý pokus byl uskutečněn o 24 hodin později, tedy v den, kdy vyšel minulý díl našeho seriálu. Protože jedním z cílů testů je zjistit závady na pozemním zařízení i v raketě za účelem následných oprav, dostal se tým tentokrát v odpočítávání dál.

SLEDUJEME: Tankování rakety SLS

Tým zodpovědný za přípravu mise Artemis I se včera sešel, aby zhodnotil stav příprav na zkoušku WDR. Výsledkem je, že se může pokračovat v závěrečném odpočítávání. Meteorologové předpovídají na další hodiny pro Floridu podmínky, které jsou optimální k natankování rakety SLS. Z omezujících faktorů můžeme jmenovat třeba pravděpodobnost úderu blesku v okruhu 9,25 kilometrů od rampy menší než 20 %, vítr musí mít rychlost menší než 70 km/h a teplota vzduchu nesmí klesnout pod 5 °C. Dnes ve 12:00 SELČ (v čase L-8 hodin, 40 minut), tedy v 6 hodin ráno místního času, se týmy sešly znovu. Na začátku připraveného 90 minut dlouhého pozastavení odpočtu se především vyhodnocuje stav prací pro tankovací proces. NASA TV nabízí přímý přenos z floridské rampy 39B, který v tomto článku najdete společně s psaným online přenosem.

Kosmotýdeník 509 (13.6. – 19.6.)

Loď Starliner při svém prvním nepilotovaném příletu k ISS

Ani jsme se nenadáli a z týdne, který začal teprve nedávno, zbývají jen poslední hodiny. Je tedy nejvyšší čas připomenout si důležité momenty, které nám přineslo uplynulých sedm dní. Většinu novinek jsme Vám v průběhu týdne přinesli v jednotlivých článcích, ale i přesto bylo novinek tolik, že se na všechny nedostalo. Právě proto je tu Kosmotýdeník. V hlavním tématu se podíváme na snad už definitivní nominaci posádky první pilotované mise kosmické lodi Starliner. Nevynecháme ani novinky spojené se stavbou floridské startovní rampy pro systém Super Heavy – Starship a řekneme si také o tom, jak probíhají finální zkoušky pozorovací režimů Teleskopu Jamese Webba.

Vylepšení stanoviště pro testy motorů RS-25

Na Stennisově středisku došlo k vylepšení kriticky důležitého systému, který je potřebný ke zkouškám raketových motorů RS-25 pro raketu SLS, která bude v rámci programu Artemis vynášet mise k Měsíci. Inženýři z testovacího stanoviště Freda Haiseho dokončili testy vylepšeného systému pro vektorování tahu TVC (thrust vector). Tento systém slouží k naklápění raketového motoru RS-25 během zkoušek. Takzvaný „gimbaling“ označuje pohyb motoru o pár stupňů ve dvou kruhových směrech, jehož účelem je měnit směr působícího tahu zažehnutého motoru, což při ostré misi pomůže raketě SLS „zatáčet“ a korigovat tak dráhu letu. V praxi se používají dva hydraulické pohyblivé prvky, které tlačí a tahají motor, který se má vychýlit o pár stupňů. Provedená vylepšení měla za úkol zrychlit pohyb těchto pohyblivých prvků při návratu nakloněného motoru do základní pozice, při které motor míří kolmo dolů.

Gateway (červen 2022)

V diskusi pod minulým dílem vyvolala pozdvižení zpráva o skokovém zvýšení nákladů na mobilní startovní plošinu ML-2. Plošina je zásadním klíčem k misi Artemis 4 ke stanici Gateway v dosud plánované podobě. V dnešním článku si mimo jiné podrobně rozebereme audit Úřadu generálního inspektora NASA, provedený speciálně k ML-2. Audit dokonce naznačil, jak by se situace mohla v letošním roce vyvíjet. Doporučil vypovědět smlouvu s Bechtelem? Souhlasilo by s takovým doporučením vedení NASA? Přikázalo by nižšímu managementu, aby začal okamžitě konat? A znamenalo by to konec rakety SLS Block 1B? A jaké budou další kroky v kompletaci modulu HALO, jehož interiér vidíme ve vizualizaci? Více již v článku.

Výroba pomocných motorů pro Artemis III

Výroba deseti segmentů pomocných urychlovacích motorů na tuhé pohonné látky pro raketu SLS na misi Artemis III, při které se lidé po desítkách let vrátí na povrch Měsíce, byla dokončena. Týmy expertů dokončily výrobní fázi segmentů 18. května. Každý ze dvou motorů na tuhé pohonné látky tvoří pět těchto segmentů, které budou před startem sesazeny na sebe. Při startu se pak tyto dva motory na tuhé pohonné látky postarají o tah 3,2 milionu kg, což je více než 75 % tahu celé SLS. Každý pomocný stupeň tvoří tři hlavní části – přední lem, samotný motor a zadní lem. Segmenty motoru budou uloženy v Utahu na základně firmy Northrop Grumman, dokud nepřijde čas jejich transportu na Kennedyho středisko na Floridě. V tamní hale VAB pak budou tyto segmenty usazeny na mobilní vypouštěcí plošinu.

Kosmotýdeník 508 (6.6. – 12.6.)

Další kosmonautikou nabitý týden je za námi a pro vás je nyní přichystáno nejnovější vydání pravidelného přehledu těch nejzajímavějších kosmonautických událostí, které uplynulý týden přinesl. Kosmotýdeník v hlavním tématu tentokrát představí zprávu, že NASA nakoupila další pět misí lodi Crew Dragon pro dopravu posádek astronautů na palubu Mezinárodní kosmické stanice. V dalších tématech se podíváme například na připravovaný první start rakety Terran 1, anebo na vývoz super rakety SLS. Přeji vám dobré čtení a pěknou neděli.