Štítek ‘SLS’

Pathfinder připraven na cestu na jih

V nedávném článku jsme vás informovali o dokončení neletové rozměrové a hmotnostní makety centrálního stupně připravované rakety SLS. Pathfinder, jak byla maketa pojmenována, byl představen médiím ve čtvrtek 31. srpna v montážní budově společnosti G & G Steel v Cordově ve státě Alabama. Pathfinder je svojí délkou mezi raketovými stupni kolos. Je dlouhý 65 metrů, což je o pouhé dva metry méně než první a druhý stupněm Saturnu V dohromady. Průměr Pathfinderu je 8,4 metru a hmotnost 104 tuny.

Neplánovaný zážeh motoru RS-25

Marshallovo středisko na Twitteru uvedlo, že dnes ve 22:15 proběhne na Stennisově středisku statický zážeh motoru RS-25. Živý přenos 30. srpna 20:21

Lůžko pro ICPS připraveno k nanesení pěny

Jak jsme vás informovali, připravilo Marshallovo středisko vesmírných letů (MSFC) na úterý 29. srpna prezentaci letového adaptéru LVSA (Launch Vehicle Stage Adapter) pro raketu SLS, která se má v roce 2019 vydat na svůj první let. Svařování adaptéru dokončila v areálu MSFC společnost Teledyne Brown Engineering v tomto měsíci. LVSA je největší částí SLS, postavenou v MSFC, a proto jsou zde na něj právem hrdí. Vedoucí projektu LVSA Mindy Nettles vysvětluje: „Dříve jsme zde vyrobili některé drobné části pro raketoplán, ale nic takového“. Ředitelka společnosti Teledyne Brown Engineering Reggie Spivey dodává: „Myslím, že je to pro nás velice vzrušující. Je to největší kus letového hardwaru, který jsme kdy stavěli, a to jsme už postavili spoustu hardwaru pro vesmír“.

Další díly pro SLS dokončeny

Umělecká představa SLS pathfinderu ve výrobní hale

Na příští týden byly oznámeny dvě akce týkající se představení dokončených dílů rakety SLS. Respektive, jeden z těchto dílů je letovým exemplářem pro první misi rakety SLS, druhý je určen pro zkoušky pozemních zařízení, ale zase ohromí svými rozměry. V dnešním článku oba díly stručně představíme a po skončení jednotlivých akcí Vás v dalších článcích průběžně seznámíme s aktuálními fotografiemi.

Kosmotýdeník 257 (14.8. – 20.8.)

Jaký byl právě uplynulý týden v kosmonautice? Byl plný zajímavých událostí. Na některé z nich se dostane i v Kosmotýdeníku. Krom shrnutí zpráv, o kterých jsme vás již informovali, přijde na řadu i jedna opravdu pečlivě izolovaná nádrž, která má otevřít okno náročným úpravám dráhy v hlubokém vesmíru. Podíváme se také na fotografie ze startu Atlasu 5, na přistání Falconu 9 a na řadu přijdou i další události. Přeji vám pěkné čtení a hezkou neděli.

Kosmotýdeník 256 (7.8. – 13.8.)

Další týden uplynul a s tím logicky připlul Kosmotýdeník. Na co se v něm můžete těšit? Podíváme se na dokončení jednoho ze sedmi dílů tlakové kabiny lodi Orion určeného pro první misi s posádkou. Dále zamíříme do Japonska, kde byl odložen start rakety, podíváme se na extrémní počasí v jižní Evropě a nevynecháme ani tradiční rubriky jako je snímek a video týdne. Přeji vám hezké čtení a pěknou neděli.

TOP5: Nejsilnější raketové motory

Bez raketových motorů by kosmonautika nemohla existovat. Právě jejich spoutané síle vděčíme za to, že lidstvo dokáže překonat gravitaci a uniknout do vesmíru. Raketové motory jsou různé – používají odlišná paliva, stojí na odlišných konstrukčních základech a odlišují se od sebe i svým určením – zatímco na horních stupních najdeme spíše slabé motory s možností opakovaného zapalování, motory na prvních stupních, nebo dokonce na urychlovacích blocích sází na brutální sílu. Není proto překvapením, že v dnešním výčtu figurují pouze motory, které se zapalují při startu z rampy.

Urychlovací motory pro pilotovaný start SLS

Firma Orbital ATK dokončila odlévání druhého z deseti segmentů urychlovacích motorů pro misi EM-2. 9. srpna 17:55

Plošiny pro inspekci motorů SLS

Na Kennedyho středisko na Floridě dorazily před pár dny dvě nové servisní plošiny, které jsou vyrobené speciálně pro urychlovací bloky na tuhá paliva nové americké rakety SLS. O dopravu z floridské firmy Met-Con Inc. ve městě Cocoa se postaraly tahače, které zanedlouho dorazily před halu VAB. Tady byl jejich náklad složen a plošiny byly uloženy uvnitř ikonické budovy. Úkolem těchto plošin je umožnit kontrolu pětisegmentových motorů na tuhá paliva, které při startu SLS zajistí většinu tahu.

Proč přišla SLS o pruhy a dostala šachovnici?

Jak bude vypadat raketa SLS? Na první pohled banální otázka, na kterou odpoví asi každý fanda kosmonautiky – dva urychlovací bloky na tuhá paliva, centrální stupeň se 4 motory RS-25 a nad ním horní stupeň s nákladem. Jenže otázka v úvodu článku je myšlena jinak – jaký grafický design bude raketa mít. Samozřejmě, můžete namítnout, že o vzhled nejde, ale tento článek se pokusí ukázat, že to až tak není pravda – správně zvolený grafický návrh totiž může raketě i pozemním týmům výrazně pomoci.