Štítek ‘Orion’

Příprava tepelného štítu pro Artemis IV

NASA má za sebou další krok vstříc další misi Artemis. Pomocí velkokapacitního dopravního letounu Super Guppy přepravila 9. listopadu na Moffett Federal Airfield nedaleko Ames Research Center konstrukci tepelného štítu (tzv. skin, tedy „kůži“) lodi Orion určené pro misi Artemis IV. Půjde již o třetí pilotovanou výpravu programu Artemis k Měsíci. Tepelný štít ochrání kabinu a astronauty v ní před žárem při návratu do zemské atmosféry. Když totiž loď vstoupí rychlostí zhruba 40 000 km/h do zemské atmosféry, zažije štít teploty okolo 2800 °C, což zhruba odpovídá polovině teploty na povrchu Slunce.

Gateway (listopad 2021)

V minulém dílu  jsme informovali o přepravě kabiny Orionu pro misi Artemis 3 z továrny MAF v New Orleans do budovy O&C v Kennedyho vesmírném středisku. V novém pracovním stanovišti byl Orion vložen do měřicího přístroje, ve kterém podstupuje měsíc trvající testy a měření. Po jejich dokončení bude kabina přesunuta do zkušební buňky pro provedení zkoušky, při které bude natlakována. Účelem zkoušky bude prokázání pevnosti svarů. Po zkoušce budou svary ještě prověřeny rentgenovou kontrolou pro ověření, zda v nich nevznikly žádné praskliny.

NASA předkládá vizi komerční SLS

Marshallovo středisko kosmických letů zveřejnilo 26. října záměr přechodu programu Space Launch System z fáze návrhu a vývoje do provozního stavu počínaje misí Artemis 5. Součástí záměru je přesun vlastnictví SLS na komerční smluvní subjekt. NASA by poskytovala podpůrnou infrastrukturu a při svých pilotovaných misích Artemis by byla nájemcem služby vynesení Orionu a přidruženého nákladu na translunární dráhu. Vize běžného provozu zahrnuje další vládní i nevládní uživatele služeb rakety. V záměru je zmíněn například nepilotovaný průzkum vnějších planet. Nastíněný model předpokládá, že současný vládou vlastněný a vládou vedený systém se přesune k průmyslovému partnerovi, zatímco NASA si ponechá práva k duševnímu vlastnictví systému. Tento krok má snížit jednotkové náklady na stavbu a umožnit SLS být udržitelným a dostupným systémem.

Kosmotýdeník 475 (18.10. – 24.10.)

Další týden je za námi a před vámi je čerstvý přehled těch nejzajímavějších událostí, které přinesla kosmonautika v uplynulých sedmi dnech. Kosmotýdeník se tentokrát v rámci hlavního tématu zaměří na aktuální přípravy na první orbitální let rakety Super Heavy a lodě Starship. Po úspěšném statickém zážehu totiž Elon Musk oznámil velmi blízké datum startu, ale co této akci ještě brání? Dále sem podíváme na první kompletní sestavení rakety SLS s lodí Orion, anebo na poslední start rakety Ariane 5. Přeji vám dobré čtení a pěknou neděli.

Orion byl usazen na SLS

Skládání hardwaru pro misi Artemis I bylo dokončeno. V hale VAB probíhá spojování lodi Orion s adaptérem OSA. 22. října 10:25

Gateway (říjen 2021)

Maketa modulu HALO kosmické stanice Gateway v měřítku 1:1 ukazuje jeho plánované vnitřní uspořádání. Gateway má na polární oběžné dráze Měsíce NRHO využívat výhody rovnováhy mezi gravitačními poli Měsíce a Země. Tato oběžná dráha umožní nepřetržitý, nerušený výhled na Zemi, což umožní neustálou přímou komunikaci. Dynamika oběžné dráhy NRHO však dosud nebyla žádnou kosmickou misí testována. Demonstrace schopnosti vstoupit na tuto jedinečnou oběžnou dráhu a udržovat ji po dobu přibližně šesti měsíců bude úkolem CubeSatu CAPSTONE. Technologická mise CAPSTONE má být zahájena startem rakety Electron z kosmodromu na poloostrově Mahia Peninsula Severního ostrova Nového Zélandu. V minulém dílu jsme psali o možném odkladu mise z důvodu přísných vládních restrikcí na Novém Zélandu v souvislosti s pandemií COVID-19. K odkladu nyní došlo a novým termínem je nejdříve 19. březen 2022.

OBRAZEM: Orion dorazil do haly VAB

Sestavování prvního exempláře rakety SLS skončilo. Na horní stupeň ICPS byl v hale VAB usazen letový exemplář adaptéru OSA i s deseti CubeSaty. Nosič jako takový je tedy sestaven, přesto celé sestavě ještě něco chybí. Jde o kosmickou loď Orion, která je v tomto případě nákladem a tudíž se nejedná o součást nosné rakety. Také tento poslední dílek celé komplexní skládačky bude brzy usazen na své místo. V noci na dnešek se dokončená kosmická loď Orion vydala na zhruba deset kilometrů dlouhou cestu z haly LASF (kde v minulých týdnech a měsících dostala záchrannou věžičku a aerodynamické panely) a zamířila do integrační haly VAB. Právě zde bude v nejbližších dnech usazena na vrchol rakety SLS – sestava nosiče a nákladu pro misi Artemis I tak bude kompletně spojena.

Servisní modul pro Artemis II dorazil do USA

Druhý exemplář evropského servisního modulu pro americké lodě Orion dorazil do USA. Právě floridský kosmodrom bude jeho poslední zastávkou, než se toto špičkové zařízení vydá s prvními astronauty v lodi Orion na cestu k Měsíci v rámci mise Artemis II. Letoun Antonov vzlétl z letiště v německých Brémách 13. října ráno. Ve svých útrobách ukrýval servisní modul Orionu uložený ve speciálním transportním kontejneru. Po příletu na Kennedyho středisko budou následovat nezbytné kontroly, po kterých bude servisní modul ESM-2 spojen s kabinou pro posádku. Společně tak vytvoří kompletní loď Orion.

Servisní modul pro Artemis II je na Floridě

Na letišti Kennedyho střediska přistál Antonov An-124-100, který z Evropy přivezl servisní modul pro první pilotovanou loď Orion. 14. října 20:45

Model Orionu ve větrném tunelu

Až se poprvé při misi Artemis II budou astronauti vracet na zemi v lodi Orion, bude je při vstupu do atmosféry chránit tepelný štít kabiny před intenzivním žárem. Ale co se s tímto štítem stane, až loď zpomalí? Právě na tuto otázku hledají odpověď výzkumníci z Langley Research Center v Hamptonu, stát Virginia. Využívají k tomu větrný tunel National Transonic Facility. Po misi EFT-1 došlo k několika změnám výrobního procesu tepelného štítu. Namísto jednoho velkého kusu je nyní štít tvořen menšími bloky, které ablativním procesem „odhořívají“ a při vstupu do atmosféry odnáší teplo pryč. Tyto úpravy konstrukce také změnily tvar zbylého štítu, který bude mít při přechodu do podzvukové rychlosti.