sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Latitude

Francouzský startup Latitude, který vyvíjí nosnou raketu Zephyr, podepsal smlouvy o expanzi do větších výrobních prostorů. Společnost doufá, že v příštím roce provede první start z Francouzské Guyany.

O3b mPower

Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.

Atomic-6

Startup Atomic-6, který se zabývá kompozitními materiály, uzavřel s americkými vesmírnými silami dohodu v hodnotě 2 milionů dolarů na vybudování svého solárního pole pro vojenské družicové aplikace.

LeoLabs

Společnost LeoLabs, kalifornský provozovatel pozemních radarů pro sledování objektů na nízké oběžné dráze Země, získala v rámci amerického vojenského programu financování ve výši 4 milionů dolarů na modernizaci svého mobilního sledovacího radaru.

Skynopy

Francouzská kosmická agentura přispěla do kola financování ve výši téměř 18 milionů dolarů pro místní startup Skynopy, čímž podpořila úsilí o rychlý rozvoj sítě pozemních stanic.

NOAA

Ministerstvo obchodu zveřejnilo 30. června dlouho odkládaný dokument Kongresu s odůvodněním návrhu rozpočtu Národního úřadu pro oceán a atmosféru na fiskální rok 2026. Dokument poskytuje více podrobností o návrhu rozpočtu. Ministerstvo obchodu navrhuje ukončit financování programu koordinace vesmírného provozu.

EchoStar

Společnost EchoStar odložila možné podání návrhu na vyhlášení bankrotu, aby měla více času na jednání s regulačními orgány, které přezkoumají, zda americký družicový operátor dodržuje podmínky vázané na jeho licence.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ A ČESKY: Falcon poletí po neobvyklé dráze

Znáte tu stále opakovanou poučku, že pro lety na polární dráhy z území USA slouží buďto kosmodromy Kodiak nebo Vandenberg, zatímco Florida a MARS na východním pobřeží jsou pro lety na dráhy s menším sklonem vůči rovníku? Ale nebylo tomu tak vždy. I z Floridy se létalo na polární dráhy – jen už od toho uplynulo půl století. Poslední let na polární dráhu z Floridy přišel 26. února 1969. Tehdy raketa Delta 3E1 vynesla meteorologickou družici ESSA-9. Nyní se jižní startovní koridor díky zavádění autonomních destrukčních systémů znovu otevírá a jako první jej využije Falcon 9, který má 31. srpna v 1:18 SELČ vynést argentinskou radarovou družici SAOCOM 1B. Počasí ale nevypadá dobře – meteorologové dávají startu jen 40% pravděpodobnost dobrých podmínek.

Náš přenos ze startu spustíme zhruba okolo 1:00 SELČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, nebo Vám nefunguje přehrávání ve vloženém okně, klikněte sem a dostanete se na stránku přenosu na Mall.TV. Pokud máte s přehráváním problém, zkuste jej spustit v tzv. anonymním okně prohlížeče.

Zdroje informací:
http://forum.kosmonautix.cz/
https://www.elonx.cz/
https://www.wmo-sat.info/

Zdroje obrázků:
https://neuquendigitalnoticias.com.ar/…53616f636f6d2031425f6772616e64652e6a7067.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
6 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Vojta4
Vojta4
4 let před

Dobry den, zaznamenal jsem informaci o vynechání statického zážehu. Je to pravda? Neznáte k tomu bližší informace proč se tak rozhodli? Na Twitteru jsem se dočetl spekulace o vynechání z důvodu menšího opotřebení stupňů..?. Děkuji

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Vojta4

Hezký den,
ano, statický zážeh byl u této mise opravdu vynechán. Je to teprve podruhé v historii SpaceX a poprvé u mise pro platícího zákazníka (vůbec první takový případ byl u mise se Starlinky, kdy je SpaceX sama sobě klientem). Neřekl bych, že se to týká opotřebení. Ty motory jsou stavěné na opakované zážehy. Spíše bych řekl, že SpaceX poslední dobou zjistila, že zážehy třeba nejsou tolik potřeba, že už je technika dost vyladěná i bez nich. Navíc vynecháním zážehu se šetří čas mezi dvěma starty.

Ivo
Ivo
4 let před
Odpověď  Dušan Majer

Souhlasím s vámi, ale k tomu opotřebení si myslím, že tam určitý vliv bude. Jednak jde o zanášení sazemi, které je asi vyšší právě při náběhu motoru než při běhu samotném a pak taky si myslím, že dostávají každým cyklem zabrat ložiska turbín. Bude to lehce podobné letadlům, kde se řeší jak letové hodiny, tak cykly start přistání. Některé díly jsou závislé na době provozu a jiné na těch cyklech.

bohyn
bohyn
4 let před

V chatu a v přenosu zaznělo, že F9 se starlinkama nedělá deorbitační zážeh. To nezpochybňuji, ale 2.° dopadá do při prvním obletu do východního Pacifiku, či při druhém obletu jižně od Austrálie. Takže o nějakém kosmickém smetí se mluvit nedá.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  bohyn

Díky za upřesnění.

bohyn
bohyn
4 let před
Odpověď  Dušan Majer

Tady https://twitter.com/Raul74Cz , kdybys to chtel nejak podrobneji

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.