sociální sítě

Přímé přenosy

Vega-C (KOMPSAT-7)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

ESA

Program lidského a robotického výzkumu (HRE) Evropské kosmické agentury nezískal na ministerské schůzce rozpočet, který požadoval. Členské státy souhlasily s příspěvkem ve výši 2,66 miliardy eur, což představuje zhruba 70 % z požadovaných 3,77 miliardy eur. ESA stanovila svůj celkový rozpočet na 22,1 miliardy eur.

ESA

Evropská kosmická agentura a litevský vesmírný startup Astrolight staví první optickou pozemní stanici (OGS) v Kangerlussuaqu v Grónsku, aby posílily pozemní komunikaci a pomohly chránit před rušením signálu nebo pirátstvím.

Bajkonur

Při startu rakety Sojuz 2.1a došlo k poškození vzletové rampy 31/6 na kosmodromu Bajkonur. Dle neoficiálních informací mohou opravy trvat až 2 roky. Rampa 31/6 je jediná, odkud mohou startovat pilotované lodě.

SmartSky Networks

Společnost SmartSky Networks neplánuje žádat o soudní zákaz zavádění sítě 5G vzduch-země (ATG) společnosti Gogo v celých Spojených státech, a to i přes to, že v soudním sporu o porušení patentu spojeném s touto technologií uspěla.

ESA

Evropská kosmická agentura zakončila první den klíčové ministerské konference s optimistickým vyjádřením ohledně pokroku v zajišťování financování na příští tři roky, a to navzdory několika varovným signálům.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Supertenké ohebné fotovoltaické panely

Evropská kosmická agentura podpořila vznik ohebných a supertenkých fotovoltaických panelů, které jsou díky zatím nejlepšímu poměru generované elektřiny vůči vlastní váze ideální pro kosmické aplikace. Prototyp fotovoltaického článku je tenčí než lidský vlas – pouze 0,02 milimetru. Vyvinuli jej specialisté z německé firmy Azur Space Solar Power a nizozemské tf2. Projekt byl financován prostřednictvím programu Technology Development Element, který ESA používá k podpoře výzkumu inovativních technologií použitelných v kosmickém prostoru.

Vlevo tradiční metoda výroby fotovoltaických článků. Vpravo metoda ELO.
Vlevo tradiční metoda výroby fotovoltaických článků. Vpravo metoda ELO.
Zdroj: http://www.tf2devices.com/

Na konci životnosti by měl článek poskytovat účinnost až 32 % a k jeho výrobě se používá metoda označovaná jako „epitaxial lift-off“ alias ELO. Při tomto procesu jsou články odlupovány z germaniové podložní vrstvy, na kterou byly předtím položeny, takže drahý materiál může být použit opakovaně. Tímto způsobem se dají vyrábět tří- i čtyřpřechodové články. To znamená, že jsou tvořeny třemi nebo čtyřmi různými vrstvami materiálů, které jsou optimalizované k co nejlepšímu využití různých vlnových délek, které tvoří spektrum slunečního záření.

Fotovoltaické články tenčí než papír by mohly být využity nejen na budoucích evropských družicích, ale i na takzvaných výškových pseudo-družicích HAPS (high-altitude pseudo satellites). Jde o nepilotované letouny či balóny, které by ve vysokých vrstvách atmosféry mohly provádět úkoly podobně, jako to dnes dělají družice na oběžné dráze.

Přeloženo z:
https://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
https://www.esa.int//21874325-1-eng-GB/Bendy_ultra-thin_solar_cell.jpg
http://www.tf2devices.com/img/Schematic%20comparison4.png

Rubrika:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
David R.
David R.
5 let před

Hmotnost panelů bude v budoucnosti určovat výztuž a přívody. Pokud budou přívody supravodivé, a výztuž nahradí např. rotace lodi (odstředivá síla), potom bude k dispozici relativně neomezený a lehký zdroj energie pro elektrický pohon (přičemž se mi tato cesta jeví jako schůdnější než reaktory), a tím se lidstvo dostane na zhruba 10x vyšší rychlosti cestování sluneční soustavou (specifický impuls iontového motoru). Což bude hezké.
Zmínka o HAPS je ale také velmi zajímavá. Pořád máme „díru“ o velikosti jeden řád mezi dostupem rádoby letadel (20 km, extrém 30 km) a životním prostředím družic (nad 250 km, počítám-li již s elektrickým pohonem zachycujícím molekuly vzduchu). Provoz v této mezeře je zatím sporadický: poskoky New Sheparda a Space Ship 2, občas nějaký extrémní stratosférický balón a jinak jen zanikající družice. Jinými slovy – není jak přestoupit. Jsem zvědav, co tuto mezeru jadnou zaplní. Výtah? Katapult? Nebo bude Starship (ve verzi 2, 3…) létat za pár kaček a sci-fi řešení nebudou zapotřebí?

Štěpán
Štěpán
5 let před

To je jednoduché. Družice s elektrickým pohonem, které budou mít malé křídla (fotovoltaické panely). Otázka je k čemu budou. Možností je hodně.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.