sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Latitude

Francouzský startup Latitude podepsal víceletou smlouvu se společností Atmos Space Cargo, společností vyvíjející komerční návratová zařízení. Atmos koupí minimálně pět startů rakety Zephyr ročně, a to v letech 2028 až 2032.

Exolaunch

Německý společnost Exolaunch použije svůj nový adaptér Exotube počínaje rokem 2026. Exotube je univerzální modulární adaptér pro integraci, start a rozmístění družic od cubesatů až po 500 kg družice.

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Atlas V využije další zatím nevyužitou konfiguraci

Rakety Atlas V od firmy United Launch Alliance létají v různých verzích, které se liší počtem urychlovacích motorů na tuhé pohonné látky, průměrem aerodynamického krytu nebo počtem motorů na horním stupni. Od roku 2002 letěl Atlas V celkem 82× a během té doby se ani jendou nesáhlo po variantě označované 511. Nyní se zdá, že koncem letošního roku odstartuje i verze s pětimetrovým krytem a jedním urychlovacím motorem na tuhé pohonné látky. Dvě družice GSSAP 5 a 6 pro nově zřízené Kosmické síly budou součástí systému GSSAP (Geosynchronous Space Situational Awareness Program) pro sledování aktivity družic na geostacionární dráze. Dvojice vypuštěná na Atlasu V se připojí k dalším čtyřem družicím, které vynesly v letech 2014 a 2016 rakety Delta IV.

Vizualizaci družic GSSAP (Geosynchronous Space Situational Awareness Program)
Vizualizaci družic GSSAP (Geosynchronous Space Situational Awareness Program)
Zdroj: http://spaceflight101.com/

Atlas V ve verzi 511 odlepí od rampy tah skoro 550 tun generovaný motorem RD-180 na prvním stupni a jedním pomocným motorem na tuhé pohonné látky. ULA uvádí, že tato verze dokáže na eliptickou dráhu přechodovou ke dráze geostacionární dopravit až 5 250 kg nákladu. V případě nízké oběžné dráhy pak tato varianta zvládne jedenáctitunový náklad.

Celkem mohou atlasy V létat v mnoha různých verzích, díky kterým mohou inženýři sestavit nosič přesně na míru potřeb konkrétního nákladu – jak z hlediska nosnosti, tak i objemu aerodynamického krytu. V případě krytu mohou vybírat ze dvou variant s průměrem čtyři a pět metrů, k centrálnímu stupni je možné připojit nula až pět urychlovacích motorů na tuhé pohonné látky. Horní stupeň Centaur může mít jeden nebo dva motory, ale doposud všechny rakety Atlas V letěly s jednomotorovým Centaurem. Výjimku tvoří starty s lodí Starliner od Boeingu, která bude využívat dvoumotorový horní stupeň.

Dvoumotorový horní stupeň Centaur.
Dvoumotorový horní stupeň Centaur.
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Díky nedávné první misi se Starlinerem a s přihlédnutím k tomu, že neexistují jiné zakázky, které by využily dvoumotorový Centaur, jsme celkem na 11 verzích Atlasu V, které mají reálnou šanci, že budou mít aspoň jeden start, než budou tyto nosiče za několik let vyřazeny. ULA totiž vyvíjí novou raketu Vulcan, která má nahradit jak rakety Atlas tak Delta. Ale zpět k Atlasům V. Dosud nejvyužívanější variantou je 401 (čtyřmetrový kryt, žádné urychlovací motory a jednomotorový Centaur), která letěla 38× a zajistila i premiérovou misi této rakety v roce 2002. V roce 2006 se Lockheed Martin vyrábějící Atlasy dohodl s firmou Boeing, která stála za raketami Delta a založily společně United Launch Alliance (ULA).

Raketa Atlas V s první lodí Starliner během zkoušek na rampě.
Raketa Atlas V s první lodí Starliner během zkoušek na rampě.
Zdroj: https://live.staticflickr.com/

Zatím naposledy startoval Atlas V v pondělí ráno našeho času, když vynášel sondu Solar orbiter – tehdy šlo o variantu 411. Ta disponuje (stejně jako verze 511 pro GSSAP 5 a 6) pouze jedním motorem na tuhé pohonné látky, takže sestava vypadá nesymetricky. Vše se ale řeší patřičným nakloněním trysky motoru RD-180 na prvním stupni. Díky tomu může zákazník ušetřit. Pokud mu stačí jeden urychlovací motor, nemusí platit za dražší verzi s vyšším počtem motorů, které by byly symetricky umístěné.

V letošním roce nás čekají ještě tyto starty Atlasů V:

  • AEHF-6 (armádní komunikace) – verze 551 – nejdříve 13. března
  • X-37B (armádní miniraketoplán) – verze 501 – květen
  • Mars rover 2020 (vozítko k Marsu) – verze 541 – červenec
  • NROL-101 (utajený náklad) – verze 531 – srpen / září
  • GSSAP 5 a 6 (mise AFSPC-8 / monitoring ostatních družic) – verze 511 – říjen až konec roku
  • Starliner (neupřesněný počet ani druh mise) – verze N22 – neupřesněný termín

Přeloženo z:
https://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/wp-content/uploads/2020/02/a5_511-768×566.jpg
http://spaceflight101.com/afspc-6/wp-content/uploads/sites/101/2016/08/GSSAP-USAF.jpg
https://pbs.twimg.com/media/DhH-3cSUcAA7-Ea.jpg:large
https://live.staticflickr.com/65535/49205202267_2279f574fc_k.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
10 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Dan
Dan
4 let před

Jen taková perlička. Přísně vzato není symetrická ani jedna varianta Atlasu V s nenulovým počtem urychlovacích bloků (ano, ani X2Y), znemožňují to venkem vedené trubky LOX.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Dan

To je pravda, ale u verze X1Y je to nejlépe vidět. 🙂

Dan
Dan
4 let před
Odpověď  Dušan Majer

🙂 to jednoznačně. A když se člověk pořádně podívá na videa nebo fotografie ze startu, vidí, že ta raketa letí tak trochu šejdrem, jak se naklápí RD-180, aby vektor tahu procházel těžištěm.

Josef
Josef
4 let před
Odpověď  Dan

Pokud si najdete informace k motorům na THP pro Atlas V dozvíte se, že „The motor nozzle is fixed at a 3-degree cant but it can be upgraded with a flexseal TVC for steering. Both the throat and exit cone are fabricated with carbon-phenolic composite materials.“ Tryska je tedy orientována pod úhlem a zřejmě míří blízko k těžišti sestavy. Kompenzovat asymetrii motorů nakláněním hlavního motoru by patrně nežádoucím způsobem ovlivnilo schopnost rakety manévrovat.

Dan
Dan
4 let před
Odpověď  Josef

Měl jsem na mysli toto –comment image

Podle mě se těžiště docela hýbe a pokud máte fixní trysku u TPH boosteru, musíte kompenzovat vektor tahu tím kapalinovým motorem.

Josef
Josef
4 let před
Odpověď  Josef

Danovi: Chtělo by to spíše videozáznam, takto nevíme zda raketa nezačíná manévr po startu z rampy. Tryska u motoru na tuhé palivo je v každém případě skloněná, což zmenšuje moment síly otáčející raketou kolem těžiště a usnadňuje řízení letu rakety.

Dan
Dan
4 let před
Odpověď  Josef

Josef> Mrkněte na https://www.youtube.com/watch?v=dME5amgp0Ug

ta „šavle“ je tam velmi výrazná a nezdá se, že by to bylo způsobeno klopením nosiče.

Trochu jsem hledal a všechny informace, co jsem nalezl k problematice asymetrie Atlasu V říkají, že se to kompenzuje právě vektorováním RD-180, který umí až 8°, což je (prý) naprosto dostatečné na uřízení. Samozřejmě i náklon trysky TPH boosteru dost pomáhá.

Josef
Josef
4 let před
Odpověď  Josef

Máte pravdu, řeší to nepochybně i nakláněním motoru RD. Kdyby odklonili více trysku motoru na tuhé palivo ztratili by při použití většího počtu motorů zbytečně velkou část tahu.

bohyn
bohyn
4 let před
Odpověď  Dan

Podobně, ale výrazněji, to bylo vidět u raketoplánů. Méně pak byl vidět směr tahu motorů, protože vodík nehoří tak jasně.

racek
racek
4 let před

Jo, tenhle Atlas už nemá s původním Atlase (kdysi jsem ho obdivoval v Aleji raket na Mysu, chtěl jsem si na něj sáhnout, ale nešlo to :-)) ) nic společného. Ale je to opravdu velmi promyšlená stavebnice, kromě toho velmi spolehlivá. No, všechna čest motoru RD 18O a řídícímu systému, který musí všechny tyto konfigurace zvládnout.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.