sociální sítě

Přímé přenosy

Žádné plánované přenosy nebyly nalezeny.

krátké zprávy

Exolaunch

Německý společnost Exolaunch použije svůj nový adaptér Exotube počínaje rokem 2026. Exotube je univerzální modulární adaptér pro integraci, start a rozmístění družic od cubesatů až po 500 kg družice.

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Kolos dorazil na zkušební stanoviště

Rozměrová a hmotnostní maketa centrálního stupně nové americké rakety SLS zvaná Pathfinder, uložená na kolových přepravnících vyjela z transportního člunu Pegasus a na Stennisově středisku nedaleko St. Louis ve státě Mississippi zamířila k testovacímu stanovišti B-2. Pathfinder má stejný tvar, velikost a hmotnost jako centrální stupeň SLS (bez paliva) a má i stejně uložené těžiště. Na délku měří 64,6 metru, jeho průměr činí 8,4 metru a váží 103,4 tuny – jeho úkolem je umožnit pozemním operátorům nacvičit si práci s takto rozměrným dílem ještě předtím, než se jim dostane do rukou letový exemplář. Mohou se tak veškeré postupy manipulace učit na maketě, jejíž poškození by nebylo ani zdaleka takový problém.

Pathfinder vyjíždí ze člunu Pegasus.
Pathfinder vyjíždí ze člunu Pegasus.
Zdroj: https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net

Jeřáb na vrcholku testovacího stanoviště zachytí horní část Pathfinderu, zatímco tu spodní bude jistit pomocný jeřáb. Společnou koordinací bude Pathfinder postupně uveden do vertikální pozice, ve které bude instalován do útrob testovacího stanoviště. Tady dojde k dalším postupům, které prověří, že úpravy areálu B-2 provedené v minulých letech proběhly v pořádku a že je tohle stanoviště připraveno na testování skutečného centrálního stupně. Podle aktuálních informací přímo od NASA by testovací zážeh letového exempláře měl proběhnout příští rok.

Testovací stanoviště B-2 s Pathfinderem.
Testovací stanoviště B-2 s Pathfinderem.
Zdroj: https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net

Zdroje informací:
https://www.facebook.com/
https://www.facebook.com/

Zdroje obrázků:
https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/…e55360775dba7efebce4a9d227a1843a&oe=5D6BB9DA
https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/…98134d90346521561d4d14c1a6222eac&oe=5D5AA066
https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/…97203a7d6e387d6cbc67c95258843629&oe=5D2F5BC5

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
19 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Ten_z_Bíliny
Ten_z_Bíliny
5 let před

Stejně jsem zvědavý, jak dlouho to bude trvat, než se projekt SLS zruší.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Ten_z_Bíliny

Vaše otázka ignoruje možnost, že ke zrušení nedojde.

Vašek
Vašek
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

Presne tak, nevidim duvod, proc by se mel projekt zrusit. Vlada USA nemuze spolehat na projekty Elona Muska. Co kdyz se dostane do pozice, ze by mohl vladu vydirat, kdyz nebudou mit svoje reseni? Jsou to zbytecne spekulace…

Mr. G
Mr. G
5 let před
Odpověď  Vašek

NASA ma oproti Muskovy obrovsku vyhodu, ze na Mesiaci uz boli a vedia, ako sa tam dostat a spat. Pouzivaju overeny postup, ktory je zmesov 2 programov, Apollo a STS (Space Shuttle). Raketa SLS je na steroidoch vykrmeny Saturn, kde steroidmi su komponenty STS.
Nechcem znevazovat robotu NASA a ich dodavatelov, chce to nesmierne usilie, a um nieco take dat dokopy a drzim palce, aby sa to cele podarilo. NASA uz na mesiaci mohla byt, nebyt nestastneho zrusenia programu Constallation a jeho pretransformovanie do programu SLS.
Musk naopak skusa nieco nove, iny pristup. Taktiez ale nevymyslel nieco prevratne, viacmemej vsetky Muskove (SpaceX) technologie su upravne, vylepsene existujuce navrhy. Muskov uspech je v tom, ze dokaze poskladat technologie tak, ako to nikto iny nerobi.
Ale ani tu nechcem znevazovat pracu SpaceX.

Tesim sa, ze sa dockame na Kosmonautix zivo komentovany prenos z pristatia SLS (landeru) a taktiez StarShip na povrchu Mesiaca. Ci sa dockame aj Marsu, hmmm, to je otazne, je tam este toho vela co treba vyriesit.

František
František
5 let před
Odpověď  Mr. G

A NASA má proti Muskovi tu nevýhodu, že se jí kdykoliv může stát, že ti, co rozhodují o financích řeknou šlus a bude po celém projektu návratu na Měsíc a letu na Mars. Protože si přiznejme, že se to může stát kdykoliv a z pohledu amerického daňového poplatníka by to nebylo úplně nesmyslné rozhodnutí.

Hawk
Hawk
5 let před
Odpověď  Mr. G

Je otazka zda ostatni kapitoly federalniho rozpoctu jsou vzorem fiskalni zodpovednosti nebo se jedna v porovnani s rozpoctem NASA o serii fiskalnich prujmu.

Alois
Alois
5 let před
Odpověď  Mr. G

SLS je konstrukčně daleko za geniální konstrukcí Saturnu 5. Je to nosič chudého muže, konstrukčně podřízený pochybnou snahou o úsporu použitím komponentů ze zásob po raketoplánu. Ani zdaleka nedosahuje výkonů Saturnu 5. Saturn 5 měl potenciál jednoduchými úpravami se dostat ke 200 tunám na LEO a to před padesáti lety. Toho SLS nikdy nedosáhne, nehledě na to, je vybaven drahými motory a až zásoby dojdou co bude.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Alois

Budou se vyrábět nové, protože se u nich nebude počítat se znovupoužitelností, budou levnější.

Ten_z_Bíliny
Ten_z_Bíliny
5 let před
Odpověď  Vašek

Není to jen o Muskovi, ale i Bezos. To už je konkurence u velkých nosičů, které prostě vynesou skoro cokoliv velkého tak, že to doletí k měsíci. Pokud by se NASA dohodla s oběma, tak může přestat cpát obrovské peníze do prvního stupně. To může využít bfr nebo new glen a může peníze cpát do další fáze než jen na to, jak se odlepit od země.

Ten_z_Bíliny
Ten_z_Bíliny
5 let před
Odpověď  Vašek

Stačilo by už jen to, že by se stanovily standardy v podobě adaptéru na náklad u takto velkých nosičů. Pokud by oba měly stejný adaptér, kam se dá posadit tatáž věc, tak by se dle mne ušetřilo obrovské množství peněz.

ldx
ldx
5 let před
Odpověď  Ten_z_Bíliny

Přesně tak. Celkem nechápu že adaptéry nejsou už dávno standardizované. Možná to byl záměr, každá raketová firma si tak vytvořila vendor-lock, aby zákazník musel odebrat celou sérii resp. byl připoután ke smlouvě na desetiletí.
Takové věci nejspíše proto musí vynutit stát nebo zákon, zvlášť pokud se jedná o exkluzivní trh s vysokými vstupními náklady.

maiden
maiden
5 let před
Odpověď  Ten_z_Bíliny

Mozna uvedu nespravny priklad, ale vzpominate, kolik ruznych adapteru k mobilum bylo pred dvaceti lety? Pak se zacalo nabijet pres datovy kabel a dneska je jeden standard. Vzato kolem a kolem, taky by se usetrilo…:-) Kdyz se na planete kazdy rok proda miliarda mobilu, tak jsou to asi zajimava cisla.

tycka
tycka
5 let před
Odpověď  Ten_z_Bíliny

„adapteru k mobilum bylo pred dvaceti lety“
V té době se konstrukce mobilů více lišila například použitým typem akumulátoru a tím i jeho pracovním napětím. I dnes se nabíječky liší – maximálním proudem co jsou schopni dodat.

Duško
Duško
5 let před
Odpověď  Ten_z_Bíliny

Neviem si dosť dobre predstaviť štandardizáciu adaptérov na prvom stupni?
Raketa SLS má priemer 8,4 metra, New Glenn má priemer 7 metrov a Super Heawy má 9 metrov? Hypotetická otázka ak by sme chceli na Super Heawy umiestiť druhý stupeň napríklad pripravovaný EUS,a potom trebárs servisný modul s Orionom a vežičkou, musela bi odpaľovacia rampa mať rameno na tankovanie kyslíku a vodíku, plus rampa pre servisný modul a nástupná rampa. Neviem ako sa bude integrovať Super Heavy ale raketa SLS sa integruje horizontálne načo je druhý stupeň a zbytok navrhnutý. Neviem či táto zostava zvládne horizontálnu integráciu. Možno v budúcnosti to bude možne ale v horizonte cca 20 rokov nie.

Mr. G
Mr. G
5 let před

Kolko pouzitelnych motorov po Shuttli NASA ma ? Existovalo niekoloko vyvojovych modelov tohto motora a nie vsetky bude mozne pouzit pre upravu na SLS.
Firma Rocketdyne od rohu 2014 testuje a upravuje motor pre SLS, takze to nebude tak, ze vyberu motor zo skladu, otestuju a poleti. Tipujem, ze ten motor prejde viac upravami, ako sa zda. Novo vyrobene motory uz budu pocitat s tym, ze poleti len raz.
Motoro SSME je vynimocny motor v tom, ze hori po celu dobu startu, od rampy az po orbitu, aj ked len LEO. Takto sa pokial viem ziadny iny motor nepouziva ?

Jiří Hošek
Jiří Hošek
5 let před
Odpověď  Mr. G

NASA má pro SLS 16 letových motorů. Všechny motory jsou již přiděleny ke konkrétním misím, jak ukazuje tato infografika:comment image
Dva motory jsou nové (č. 2062 a 2063), ale oba již absolvovaly osmiminutový zážehový test na stanovišti A-1 ve Stennisově středisku. Všechny motory budou mít nové řídicí jednotky, přičemž všech 16 těchto letových jednotek již bylo taktéž odzkoušeno při osmiminutových zážezích motorů.

Do července 2024 má Aerojet Rocketdyne na základě uzavřeného kontraktu dodat 6 nových motorů pro podporu pátého letu SLS. Základní díly pro nové motory jsou již ve výrobě.

Mr. G
Mr. G
5 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Dakujem za informacie.

Jakub Vanek
Jakub Vanek
5 let před

Je to ohromné, jen si stále říkám
– před padesáti lety byl Saturn V obdobně velký, sice tady je centrální core vyšší a to o dost, ale zase menší průměr, takže to musí jít i dnes.
– pokud bude centrální core pro EM-1 cestován a bude u něj proveden statický zážeh, co tam na měn budou dělat těch 5 měsíců, když to mají na to testování připravené?

Jiří Hošek
Jiří Hošek
5 let před
Odpověď  Jakub Vanek

Dodání letového centrálního stupně CS-1 na stanoviště B-2 je plánováno na letošní prosinec. Statický zážeh je v pořadí až osmý z plánovaných testů. Soupis testů je uveden v této infografice:comment image

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.