Říká se, že kdo je připraven, není překvapen, další lidová moudrost nás učí, že čert nikdy nespí. Je proto potřeba počítat vždy s možností nehody a umět na ni odpovídajícím způsobem reagovat. Spojené státy již brzy vstoupí do éry, kdy budou jejich soukromé lodě vynášet astronauty do vesmíru. Je tedy potřeba zapracovat do předstartovních příprav i nepravděpodobné, ale stále nevyloučitelné havarijní scénáře. Týmy specialistů pak budou moci díky těmto zkouškám v případě skutečného nasazení reagovat mnohem lépe. Včera proběhla taková zkouška u rampy 39A, kterou bude k pilotovaným misím používat firma SpaceX.
Ve čtvrtek 25.října proběhl společný trénink SpaceX, NASA a HSFS (Human Space Flight Support – podpora pilotovaných letů – součást ministerstva obrany), v rámci kterého se na Kennedyho středisku zkoušela krizová evakuace. Šlo o druhou ze tří zkoušek před zahájením pilotovaných letových testů v roce 2019. První zkouška proběhla před několika týdny na rampě 41 a zúčastnili se jí zástupci NASA, Boeingu a United Launch Alliance.
„U pilotovaných misí jdeme v plánování všech možných rizik opravdu hodně do hloubky,“ přiznává Steve Payne, který má v NASA funkci ředitele simulačních zkoušek a stará se o integraci těchto postupů do pilotovaných misí. „Jakmile se něco stane, musíme být připraveni na reakci. Vyvinuli a otestovali jsme postupy pro řešení těch nejhorších možných scénářů, které mohou v den startu nastat, ale doufáme, že je nikdy nebudeme muset použít. NASA úzce spolupracuje s komerčními partnery a ministerstvem obrany, aby byly naše posádky i pozemní týmy v bezpečí.“
Včerejší zkouška měla zasahující týmy vystavit nejhorší možné situaci – na startovní rampě došlo k havárii, která byla spojená s únikem hypergolických pohonných hmot. Pozemní týmy tedy byly odváženy od dojezdového místa evakuační lanovky pomocí tří obrněných vozidel MRAP (Mine Resistant Ambush Protected vehicle). Došlo k aktivování tří helikoptér, pohotovostní služby a týmu., který má za úkol třídit zraněné. Na třídícím stanovišti číslo 8 mezi rampami 39A a 39B se třídící tým setkal s evakuovanými lidmi.
V rámci cvičení procházel evakuovaný personál zkouškou na přítomnost toxických výparů. Hasičský/záchranářský tým z Kennedyho střediska se pak staral o dekontaminaci těch, kteří byli označeni jako potřísnění hypergolickými látkami. Po samotné dekontaminaci se starali i o dodatečná měření efektivity celého procesu. Ke slovu se dostali i lékaři, kteří se starali o simulované pacienty a připravovali je na odvoz. Vybraní pacienti pak byli převezeni do několika nemocnic v okolí, aby se ověřily všechny kroky mimořádné situace.
Zdroje informací:
https://blogs.nasa.gov/
https://www.facebook.com/
Zdroje obrázků:
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…b0c8875e5ada6520ea7e0bc2a4f1043&oe=5C41194D
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…c404910bbbdcc27a3b8d159f1ea78409&oe=5C834D46
https://blogs.nasa.gov/…/uploads/sites/230/2018/10/45557132401_e75283dbd3_o.jpg
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…ff5fe7bf7bcbca73c782d00b2c7fa37b&oe=5C40D7E8
https://blogs.nasa.gov/commercialcrew/…/sites/230/2018/10/45506309472_97bb7980fc_o.jpg
škoda, že to není i jako video 😉
Třeba časem bude. Nechme se překvapit.
Hodně zajímavé
Mě dneska ještě zaujala zpráva, že Spacex si přes Goldman Sachs chce půjčit 500 milionů dolarů“ na provozní náklady“, zájem bude asi velký, loni upsal 450 milionů od 21 investorů 🙂
Trošku víc mě ale zaujal produkt, přes který to dělají, leverage loan je spíš pro společnosti s horší kreditibilitou a je v průměru o dost dražší než jiné produkty… na druhou stranu je na to možná dobrá doba, celý tenhle trh má momentálně velký převis nabídky a tak je možné, že prémie, kterou bude Spacex nakonec investorům platit nad “ standartní výnosy“ nebude tak velká…
Budeme držet palce a věřit, že zakázky od NASA a armády nenechají firmu padnout.