sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Stratolaunch má velké plány

Největší letoun všech dob, dvoutrupý Stratolaunch sice ještě ani jednou nevzlétl do vzduchu, ale v poslední době o sobě dává poměrně významně slyšet. Stejnojmenná firma, kterou založil v roce 2011 spoluzakladatel Microsoftu, Paul Allen, před několika hodinami představila bližší plány celé rodiny nosičů. Ty firma postupně rozvíjí a první z nich by mohly začít létat po roce 2020. V portfoliu jsou dva typy raket a znovupoužitelný raketoplán, který by mohl dokonce vozit astronauty na oběžnou dráhu.

Vizualizace pětimotorového Falconu na letounu Stratolaunch.
Vizualizace pětimotorového Falconu na letounu Stratolaunch.
Zdroj: https://regmedia.co.uk

O tom, že Stratolaunch vyvíjí vlastní rakety a raketoplán s pracovním názvem Black Ice (černý led) se neoficiálně šušká už delší dobu. Ovšem až nyní dostaly tyto spekulace oficiální potvrzení společně s tím, že dvoutrupý letoun by měl sloužit k jejich vynášení. Samotné obří letadlo prošlo velmi zajímavým vývojem plánovaných nosičů, které měl mít v podvěsu. V samotném začátku se uvažovalo o spolupráci s firmou SpaceX, která měla dodávat speciální pětimotorovou verzi Falconu 9.

Trojice raket Pegasus může být vynesena při jediném startu letounu Stratolaunch.
Trojice raket Pegasus může být vynesena při jediném startu letounu Stratolaunch.
Zdroj: https://www.japantimes.co.jp

Muskova firma však z jednání odstoupila a Stratolaunch si vyhlédl za partnera firmu Orbital ATK (dnes součást giganta Northrop Grumman), která měla dodat raketu odvozenou z nosiče Antares. Bližší informace již dlouho chybí, ale naopak se objevily náznaky možnosti vynášení hned několika malých raket Pegasus najednou, což se pravděpodobně dočká realizace, ale půjde o nejslabší kartu, jakou bude mít v rukávu. Aktuální prohlášení firmy Stratolaunch můžeme chápat i jako reakci na jednání s ostatními společnostmi. Firma možná dospěla k názoru, že bude lepší, když si nosnou raketu do podvěsu pod dvoutrupým letounem vyrobí sama. Jaké jsou tedy všechny plány?

Pegasus
Popis: Ozkoušená raketa, která se pyšní sérií 35 úspěšných startů byla vypouštěná z podvěsu pod letouny B-52 a L-1011.
Nosnost: Na kruhovou dráhu ve výšce 400 kilometrů dopraví maximálně 370 kilogramů nákladu.
Stav: Ve vývoji, první let v roce 2020

MLV (Medium Launch Vehicle)
MLV (Medium Launch Vehicle)
Zdroj: https://www.japantimes.co.jp

MLV (Medium Launch Vehicle)
Popis: Nový zástupce středně silných raket vypouštěných ze vzduchu. Její design je optimalizován pro krátký čas nutný k integraci nákladu, dále pro nízké provozní náklady a flexibilní letové profily. Podle webu Wired by měla tato raketa dostat finální jméno Kraken. Fanoušci hned začali spekulovat, zda se v takovém případě před oddělení rakety od letounu bude hlásit: „Vypusťte Krakena“.
Nosnost: Na nízkou oběžnou dráhu Země má vynést maximálně 3 400 kg nákladu. To je srovnatelný výkon jako rakety Delta II 7420, nebo Angara 1.2.
Stav: Ve vývoji, první let v roce 2022

MLV-H (Medium Launch Vehicle – Heavy)
MLV-H (Medium Launch Vehicle – Heavy)
Zdroj: https://www.japantimes.co.jp

MLV-H (Medium Launch Vehicle – Heavy)
Popis: Třítrupá verze rakety MLV schopná dopravovat na oběžnou dráhu těžší náklady.
Nosnost: Na nízkou oběžnou dráhu Země má vynést až 6 tun nákladu. V tomto směru se výkonem téměř rovná raketě Dlouhý pochod 3A.
Stav: Ranný vývoj

Raketoplán
Popis: Plně znovupoužitelné kosmické letadlo, které umožní pokročilé operace na oběžné dráze včetně dopravy nákladu na Zemi. Prvotní návrh je optimalizován pro nákladní verzi s budoucí možností úprav pro verzi pilotovanou. Podle dostupné vizualizace by měl stroj připomínat miniraketoplán X-37B od firmy Boeing. Neoficiálně se hovoří o jménu Black Ice.
Nosnost: Neuvedena přesně – má jít o střední kategorii nosičů pro náklad a posádku
Stav: Designová studie

Podoba raketoplánu od firmy Stratolaunch ze srpna 2018.
Podoba raketoplánu od firmy Stratolaunch ze srpna 2018.
Zdroj: https://www.japantimes.co.jp

Samotný letoun s rozpětím křídel 117 metrů zatím prochází zkouškami na ranveji kalifornské základny Mojave Air and Space Port a podle prohlášení zástupců firmy z dubna by mělo k prvnímu vzletu dojít někdy na konci léta. Je ale možné, že se plány za několik měsíců změnily a první letová zkouška se dočká odkladu. Při tomto letu dojde ke zkouškám, aby mohla firma postupně přikročit k nezbytné certifikaci stroje od Národního leteckého úřadu FAA (Federal Aviation Administration). Tato certifikace je nezbytná k vypouštění raket Pegasus, se kterými by mohl létat nejdříve v roce 2020.

Samotný letoun pobývá v hangáru s rozlohou téměř jednoho hektaru na základně v Mojave, ale většina firmy sídlí v Seattlu. Tento scénář by měl platit i u nové generace nosičů, které firma avizovala. K jejich integraci by mělo docházet na základně v Mojave, ale vyrábět se budou v okolí Seattlu. Ke zkouškám raketových motorů chce firma využít osvědčeného zázemí na Stennisově středisku, které funguje pod hlavičkou NASA.

Zdroje informací:
https://www.stratolaunch.com/
https://www.geekwire.com/
https://www.space.com/
https://www.wired.com/

Zdroje obrázků:
https://www.japantimes.co.jp/wp-content/uploads/2018/08/b-stratolaunch-a-20180822.jpg
https://regmedia.co.uk/2011/12/14/stratolaunch_1.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
10 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
pbpitko
pbpitko
6 let před

Držme im palce !
pb 🙂 😮

Jregent
Jregent
6 let před
Odpověď  pbpitko

Ano

Vojta
Vojta
6 let před

Jak to myslí s tím raketoplánem? Má to být SSTO (když nepočítám Stratolaunch) s plnou znovupoužitelností nebo bude jeho součástí ještě nějaký booster? Třeba z MLV. Se znovupoužitelností jen raketoplánu nebo per partes – booster přistane samostatně. V prvním případě je to tedy hodně odvážný počin. Přece jen Stratolaunch nedodá raketoplánu takovou výšku a rychlost jako třeba F9 nebo plánovaný booster k BFR. Ale s boosterem by to byl velmi zajímavý projekt.

Malky
Malky
6 let před
Odpověď  Vojta

To by mne take zajimalo. Pokud to ma byt SSTO tak rovnou rikam sbohem. A podle te vizualizace to tak vypada. Ale snad se pletu a pocitaji s nejakym boosterem.

tonda
tonda
6 let před

Nabízí se otázka,jaké palivo budou používat.U Pegasu je to tuhé a u raket MLV a MLV-H asi rovněž tuhé,ale u raketoplánu?Kapalné nebo hybridní jako Virgin?Stačilo by to na dosažení LEO?

Smisek
Smisek
6 let před
Odpověď  tonda

No to palivo je dost zajímavé, ale na druhou stranu hybridní raketové paliva jsou v současnosti ještě ne příliš prozkoumaná věc s obrovským potenciálem. V laboratorních podmínkách byly testovány motory se specifickým impulsem do 4000 N*s/kg. To je dost blízko jako klasické motory na kapalné. Plus jsou výrazně lehčí. Takže by to stačit mohlo. Otázkou je jakou cestou půjdou a hlavně jestli vůbec ten raketoplán půjde do praxe. Čemuž osobně moc nevěřím, ale třeba nás překvapí.

Hawk
Hawk
6 let před

bohuzel tech planu resp. spise vizi statnich agentur, ruznych soukromniku, uz bylo. Drzme se nohama na Zemi. Zatim jediny kdo neco vetsiho z oblasti nestatniho sektoru dokazal je Musk.
Az prestane Stratolaunch popojizdet po draze a vynese svoji prvni raketu, tak bude duvod k velmi opatrnemu optimismu.

Kluzo
Kluzo
6 let před
Odpověď  Hawk

Chtěl jsem napsat něco podobného, zrušených velkolepých plánů bylo již mnoho. Ale palce držím…

zvejkal
zvejkal
6 let před

Nuz …. lietadlo je to velke …

Drto
Drto
6 let před

Tak pomaloučku se začínají konkrétní plány podobat původním vizím dopravy do kosmu. Tenkrát ovšem technika nic podobného neumožnila a tak jsme osedlali špici armádních raket „konzervou“ s užitečným nákladem a vize usnuly.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.