Na včerejšek byl plánován statický zážeh Falconu 9 – na floridskou rampu číslo 40 vyjel transportér TEL s připojenou raketou, které k úplnosti chyběl jen aerodynamický kryt s nákladem a nosič se vztyčil do vertikální pozice. Okno pro zážeh trvalo šest hodin a otevřelo se v 16:00 našeho času. Jenže pořád se nic nedělo, nad Floridou nebylo zrovna nejlepší počasí a tak když minula naše 22. hodina a stále nepřicházely informace o zážehu, smířili jsme se s tím, že se SpaceX o zážeh pokusí až druhý den. Pak však přišla nečekaně potěšující zpráva. SpaceX se (jako v minulosti již několikrát) dohodla s obsluhou kosmodromu na prodloužení okna pro zážeh a k zapálení mělo dojít ve 23 hodin našeho času.
Jen pár desítek sekund poté, co hodiny odbily jedenáctou, začali svědkové z místa hlásit, že se devět motorů Merlin probralo na pár sekund k životu. Jako obvykle jsme však museli pár minut čekat na oficiální zprávu od SpaceX, která měla potvrdit provedení zážehu a oznámit termín startu. Tato zpráva vždy vyjde až ve chvíli, kdy firma provede rychlou analýzu naměřených údajů. Hloubková analýza všech údajů následuje hned poté a trvá mnohem déle.
Static fire test of Falcon 9 complete—targeting early morning launch on Sunday, July 22 of Telstar 19 VANTAGE from Pad 40 in Florida.
— SpaceX (@SpaceX) July 18, 2018
Raketa musí být po zážehu nejprve uvedena do bezpečného režimu, aby bylo možné odčerpat z nádrží prvního i druhého stupně jak letecký petrolej, tak i kapalný kyslík. Jakmile je tento krok hotový, je už nosič dostatečně lehký na to, aby mohl být sklopen do horizontální polohy a společně s konstrukcí TEL převezen ze startovní rampy do nedaleké montážní haly HIF. Tady stráví pár desítek hodin, během kterých bude k hornímu stupni připojen aerodynamický kryt s nákladem. Technici samozřejmě provedou celou řadu zkoušek a testů, aby ověřili, že je raketa připravena ke startu. Pokud závěrečné zhodnocení neodhalí žádnou překážku, bude kompletní Falcon vyvezený na startovní rampu číslo 40, odkud má v neděli 22. července startovat do vesmíru.
V akci se nám představí teprve druhý zástupce finální vývojové verze Falconu 9, tedy Blocku 5. První stupeň s označením B1047 ještě nikdy neletěl, ale v jeho podání se můžeme těšit na přistání na mořské plošině. Jelikož cesta do přistávací oblasti zabere dva dny a protože je vždy dobré mít rezervu, vyrazila flotila SpaceX na volné moře již včera. Ostatně, zvykejme si, že po období, kdy SpaceX první stupně zahazovala, přichází éra ve znamení Blocku 5, kdy se bude přistávat prakticky pokaždé.
Block 5 má totiž umožnit skutečnou znovupoužitelnost – nikoliv jen dva starty, jako tomu bylo doposud. SpaceX tvrdí, že tyto stupně jsou schopné opakovaného použití během 48 hodin a mezi starty jim stačí jen základní inspekce. Teprve až po deseti startech se má stupeň dočkat hloubkové kontroly a údržby. Díky tomu by každý stupeň mohl zvládnout až 100 startů. Block 5 debutoval 11. května letošního roku při startu první bangladéšské družice Bangabandhu-1. Mise byla úspěšná, družice se dostala na dráhu přechodovou ke geostacionární a první stupeň přistál na mořské plošině.
Aktuální stupeň číslo 1047 byl poprvé spatřen 18. dubna letošního roku na testovacím stanovišti v texaském McGregoru, kde podstoupil dlouhý statický zážeh, což je běžná praxe před odesláním nového stupně na kosmodrom. Po úspěšném zážehu byl stupeň odmontován ze stanoviště, sklopen a po silnici přepraven na Floridu, kde se začal chystat na aktuální misi s telekomunikační družicí Telstar 19 Vantage. V rámci příprav dostal třeba přistávací nohy nebo roštová kormidla a došlo k jeho spojení se stupněm horním. Když bylo vše hotovo, stačilo raketu připojit k transportéru TEL a vyvést na rampu ke statickému zážehu, který jsme popsali na začátku článku.
Samotné startovní okno trvá čtyři hodiny a otevírá se v 1:50 místního času, což odpovídá 7:50 SELČ. Raketa po startu nabere směr nad Atlantik, první stupeň se pokusí přistát na mořské plošině, horní stupeň prvním zážehem dosáhne parkovací dráhy a druhým zážehem ji protáhne do štíhlé elipsy. Krátce po skončení druhého zážehu bude možné oddělit vynášený náklad. Satelit Telstar 19 Vantage, bude provozován společností Telesat a jeho výrobu zajistila Space Systems/Loral, která tento kontrakt získala v listopadu roku 2015.
Družice Telstar 19 Vantage (zkráceně Telstar 19V) bude mít za úkol nejprve dosáhnout vlastním pohonem geostacionární dráhy. Družice o hmotnosti zhruba 5,4 tuny se ve výšce zhruba 36 000 kilometrů přiblíží ke starší družici Telstar 14R, kterou také vlastní společnost Telesat. Úkolem nového satelitu bude pokrýt Jižní i Severní Ameriku společně se severní oblastí Atlantiku pomocí dvou antén – jedné pro pásmo Ka a druhé pro pásmu Ku.
Tento start by měl otevřít velmi plodné období, protože během 12 dní chce SpaceX vypustit hned tři rakety Falcon 9, jejichž nákladem bude telekomunikační družice Telstar 19 Vantage, desítka družic Iridium-NEXT a telekomunikační družice Merah Putih (Telkom 4). V rámci harmonogramu by mělo dojít ke dvěma startům z rampy 40 (aktuální Telstar 19 Vantage a Merah Putih) v rozmezí pouhých sedmi dnů, což by byl rekord! Zatím nejkratší čas mezi dvěma starty Falconu z jedné rampy uplynul podle databáze webu elonX.cz mezi misemi BulgariaSat-1 a Intelsat 35e – přesně 293 hodin a 20 minut, tedy lehce přes 12 dní. Celkem by SpaceX v letošním roce po Telstar 19V chtěla vypustit ještě 14 Falconů 9 a jeden Falcon Heavy, ale uvidíme, jak s tímto plánem zamávají případné odklady.
Zdroje informací:
https://www.nasaspaceflight.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
http://www.elonx.cz/
http://www.elonx.cz/
Zdroje obrázků:
https://cdn.teslarati.com/…/2018/05/F9-1046-interstage-detail-Tom-Cross.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2018/05/DSC_0119.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2018/07/e.jpg
https://www.raumfahrer.net/…b3eu8tjtpm14okfs43rjbadoe6&action=media;sa=media;in=53514
https://www.aerospatium.info/wp-content/uploads/2018/05/Telstar-19V-Cryo.jpg
https://24liveblog.tradingfront.cn/…/1526431323_2424383.jpg
Hezké shrnutí, líbí se mi. Nerad bych ale zakřikl tu frekvenci startů, taky se na květen slibovala kanonáda :-D. A až skončí období SpaceX přijde požár na rampě a start PSP, přiznejme si to, ty delty před startem vzplanou.
A těším se na přistání, fakt je to něco, co jsme si už odvykli. Já teda skoro jo. A i limit na přistání se posune, jak to tak vypadá minimálně o 100kg.
Ano, ten harmonogram je velmi optimistický. 😉
Rýchla vs. hĺbková analýza. Vieme v čom je rozdiel? Pri súčasných možnostiach výpočtovej techniky by som predpokladal, že porovnania výsledkov z čidiel by malo prebiehať veľmi rýchlo (ak nie realtime v prípade spracovani cez in-memory riešenia).
Ono to není jen tak. V podstatě je analyzován dynamický systém, hodnoty telemetrie třeba pro vibrace, teploty, tlaky budou během zážehu a náběhu motorů na 100% v obrovských rozmezích. A ty stovky kanálů se musí porovnat proti sobě navzájem.
Krátkodobá analýza je jistě skoro on-line – vše musí být v určitém bezpečném rozmezí a tím je to snadné. Ale hloubková analýza může odhalit nečekané vady a nečekané výkyvy hodnot, které se objeví třeba až při porovnání s předchozími zážehy.
Přirovnal bych to k rozpoznávání obličejů z databáze 🙂 Když nenajdou známý a prověřený obličej, tak to znamená, že možná potkali nového člověka. A kdo ví, jestli není zlý, že?
A bude pokus o záchranu krytů ? Díky
Nebude Spacex nemá na východním pobřeží loď na chytání krytů.
Aerodynamické kryty se prozatím zachraňují jen na západním pobřeží. Na východě SpaceX nemá loď jako Mr. Steven. Věřím ale,že v momentě. kdy se ji podaří chytit kryt do sítě, budou toto řešit i zde. Takže se pravděpodobně bude livit z vody.
Díky
Nezaznělo tu nikde to o čem byla dost diskuse ohledně předchozího prvního startu bloku 5.
Bude mít konkrétně tento kus už ony nové tlakové nádrže na helium ve finální verzi, aby mohl být tento start počítán mezi oněch 7 v rámci certifikace pro NASA?
To bohužel nevíme.
Pokud si pamatuju, posledně se ta informace objevila se se 14 denním zpožděním, až 24.05.2018. Na druhou stranu, osobně si myslím, že vůbec není kam spěchat. Já se spíš pořád divím, že nikdo zodpovědný ještě neučinil prohlášení, tedy, že se termíny DM-1 atd pořád ještě neodložili.
Za pár dní má na Floridu dorazit Mike Pence – myslím, že tam budou termíny definovány.
To zní hodně logicky, to je opravdu jedna z osob, která je vhodná, aby to prohlášení udělala. To mě taky mohlo napadnout. 🙂
Mike Pence to je ten čo ignoroval DO NOT TOUCH na tom kúsku Orionu či? 😀
Ano, přesně ten.
Omlouvám se za OT, je možné někde najít kontakt na redakci? Asi jsem už slepý, ale nikde to tady nevidím a chtěl bych jim poslat námět na článek. Děkuji.
Kontakt na redakci je v sekci „o nás“ v menu úplně nahoře, tam, kde klikáme na termíny startů.
pardon, to mělo být o vlákno výše pro pro uživatele Ivy.
Díky moc, nechápu jak jsem to mohl přehlédnout. 😀
Dobrý den
V přenosu zazněla řada velice zajímavých informací (pro někoho kdo je vesmírným programem a neskutečně rychlým vývojem SpaceX fascinován, stejně jako kdysi vesmírným programem celkově, ale bohužel nemá čas se tomu moc věnovat, takže shlédne jeden přenos za 2-3 měsíce, což je téměř jediný jeho zdroj informací o novinkách v této oblasti, a je velmi vděčný že se takto za pár minut dozví na jednom místě mnoho informací a novinek, současně s nádherným pohledem na startující rakety), a samozřejmě se na mnoho z nich těším 🙂 Nicméně zazněla tam i informace (asi ne nijak nová), že všechny starty Falconů (obou) odteď budou už jen ve verzi prvního stupně 5, a mě by tedy zajímalo co se stane se všemi těmi pravděpodobně velmi zachovalými a funkčními prvními stupni předchozí generace (a jejich motory atd), které by jistě byly schopny létat ještě dalších mnoho let… Nebo se u nich dá provést prostá modernizace na novější generaci, případně z nich alespoň použít podstatné části?
Případně by mě ještě zajímalo, i když se to přenosů netýká, jestli v současné době má ČR nějaký podíl v některém vesmírném programu, případně při výrobě družic a podobně. Vím že kdysi (kolem cca roku 2000, kdy jsem měl informace tak říkajíc z první ruky) jsme se nějakým způsobem podíleli (pravděpodobně nijak zvlášť významně) na programu ESA, ale z nedostatku času jsem pak ztratil přehled…
Děkuji a držím palce SpaceX i Kosmonautixu a všem kdo se na těchto skvělých komentovaných přenosech podílejí. Jen tak dál!
PS: jsem rád, že pocházím z Č. Budějovic, odkud pochází i náš prakticky jediný kosmonaut Vladimír Remek (Oldřich Pelčák byl, pokud vím, jediným dalším čechem který prošel alespoň kompletní přípravou, ale nakonec do kosmu neletěl), a kousek od Budějovic je i observatoř Kleť, kde se udála celá řada zajímavých a někdy i důležitých objevů 🙂
Dobrý den,
v první řadě moc díky za to, že jste byl u přenosu s námi. Velice si vážíme toho, že se k nám vracíte a že se Vám naše služby líbí. K dotazům:
1) SpaceX už zachráněných stupňů mnoho nemá. V minulých měsících došlo k několika startům, při kterých se použil již použitý stupeň, který se již nepokoušeli zachraňovat – tyto stupně byly certifikovány na dvě použití a měly pouze přinést informace pro Block 5. Jelikož už tento úkol splnily, nebyl důvod je po druhém použití zachraňovat. Rezerva se tak vyčerpala. SpaceX zůstalo jen pár zachráněných stupňů, přičemž každý má trochu jiný úkol – například stupeň z mise SES-10 (první opakované použití) bude zřejmě vystaven na Floridě – podobný osud čeká boční stupně Falconu Heavy, stupeň z mise JCSat-14 byl určen na zkoušky opakovaných zážehů a stupeň z mise KoreaSat 5A zatím nemá konkrétní určení.
2) Česká republika se intenzivně podílí na kosmonautice. V posledních letech její podíl roste i díky zapojení do ESA. Jedním z velkých úspěchů je třeba dodávka mechanismů pro otevírání solárních panelů na všech nových družicích Iridium NEXT, přičemž tento systém vyrábí firma z Brna. O dalších českých projektech se můžete dozvědět třeba v tomto videu, které jsme natočili už v roce 2015, ale informace jsou tam z většiny stále aktuální – https://www.youtube.com/watch?v=2DssiBmyCg4
Moc díky za bleskovou reakci 🙂 Jsem rád, že se ČR stále podílí na vesmírném programu, a že její podíl dokonce roste 🙂 A moc díky za video, jdu si ho hned pustit 🙂
S těmi prvními stupni jsem čekal něco podobného, ale nečekal jsem, že už prakticky „došly“… 🙂 U těch co půjdou někam vystavit bych ale logicky čekal, že se tak stane až po jejich druhém letu, i když třeba u bočních stupňů z Falconu Heavy je to asi symbolika, přecijen šlo o první let nového typu rakety (i když jde vlastně „jen“ o jiné použití stejného dílu, ale úplně novým způsobem, a symbolika Falconu Heavy je nepopiratelná, a zážitek ze synchronního přistání dvou stupňů současně, vedle sebe, ve mě zůstane už navždy 🙂 ), a jejich druhé použití by je pocitově „znehodnotilo“, nehledě na riziko jejich ztráty (i když u SpaceX asi to riziko je zanedbaletné, nebo to tak alespoň působí, ale přecijen vždy existuje). Vzhledem k „výstavní“ budoucnosti je tedy jasné že se nebudou ani rozebírat na díly (např. motory), a že tedy zkrátka posloužily svému účelu a jejich čas vypršel. I tak dokázaly co nikdo předtím, a pokrok který udělali, stejně jako pokrok mezi nimi a verzí Block 5 je ohromující, nemluvě o celkovém tempu vývoje a neskutečném pokroku, jaký SpaceX předvádí dnes a denně. Je radost se na to alespoń dívat, a nepřestává mě to fascinovat 🙂 Už se nemohu dočkat dalších úchvatných novinek, pilotovaných letů, atd atd.. 🙂 Tempo jaké SpaceX drží je neskutečné! 🙂
Díky.
Není vůbec zač. Jen pár detailů:
1) Boční stupně premiérového FH nebyly nové, ale šlo o lehce upravené první stupně F9, které dokázaly přistát, takže na FH absolvovaly svůj druhý let.
2) Pokud Vás zajímají konkrétní osudy všech stupňů, pak doporučuji tento skvělý český souhrn: http://www.elonx.cz/prehled-raketovych-stupnu/
Ještě mě (během sledování záznamu testu Blue Originu, který tu na mě vyskočil pod článkem) napadlo, jak se v přenosu mluvilo o tom, že palivo v raketě rychle zteplá, a při odloženém startu se musí vyčerpat, znovu zchladit atd, a že se kvůli tomu vymyslely i nové „nádrže“, aby se dalo tankovat rychleji, a tedy později, jestli by nebylo lepší palivo chladit (samozřejmě z externího zdroje) přímo v raketě – např. (laický pohled na věc) třeba nějakou „spirálou“ ve které by proudil třeba kapalný dusík (či jakékoliv jiné vhodné chladící médium, dusík by byl asi až zbytečně moc studený) uvnitř nádrží (nebo naopak třeba v obalu nádrží, nebo mezi obalem a izolací…) přímo v raketě. Palivo by si tak udrželo stálou teplotu po teoreticky neomezenou dobu, a odpadla by tím celá řada problémů… Samozřejmě jsem asi nevymyslel nic co by dávno nebylo stokrát promyšleno a otestováno, jen mi to z mého laického pohledu přijde lepší řešení než to stávající, případně by se dalo ke stávajícímu řešení přidat…
Taková konstrukce by byla zase bohužel těžká a aby dobře chladila, musela by mít i nemalý objem, takže by zabírala místo paliva v nádrži.
Ještě jednou moc díky 🙂 Psali jsme současně, takže se příspěfvky trochu pomíchaly 🙂 Pak je to tedy jasné, a je to o to víc symbolické, že se i pro start takového významu použily „recyklované“ stupně (což jistě v přenosu zaznělo, ale asi jsem to prostě zapomněl), což ukazuje jak velkou důvěru v ně SpaceX má 🙂 A o to více si zaslouží být vystaveny 🙂
Moc díky za link. Vůbec jsem netušil, že existují i české weby takto detailně monitorující osudy jednotlivých raket 🙂 Na web ElonX se také chystám podívat – opět na základě tohoto přenosu 🙂 Je skvělé, že se i u nás tomu takto masivně někdo věnuje, a přináší takto detailní informace 🙂 SpaceX si jistě takovou pozornost zaslouží 🙂
Přesně tak, jak píšete. ElonX to bere opravdu důkladně a jsme rádi, že můžeme pomoci nasměrovat čtenáře právě tam.