sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ: Atlas V zamíří přímo na geostacionární dráhu

Nejsilnější konfigurace Atlasu V s pěti urychlovacími bloky na tuhé palivo stojí již od včerejška na floridské rampě číslo 41. Pod jejím pětimetrovým aerodynamickým krytem se ukrývají hned dvě družice – CBAS, který bude zajišťovat armádní komunikaci, letí na horní pozici a pod ní najdeme experimentální platformu EAGLE. Ta by měla ve vesmíru uvolnit malou družici pro zkoušky nových technologií. Díky silnému nosiči se družice nedostanou jen na dráhu přechodovou ke geostacionární, odkud by se musely na finální dráhu dopravit samy. Atlas se postará o jejich přímé doručení rovnou na geostacionární dráhu. Start mise souhrnně označované AFSPC-11 je momentálně naplánován na zítřek v 1:13 našeho času a v tomto článku můžete celý přenos sledovat živě.

V pondělí bychom Vám rádi přinesli podrobnější článek, který se bude detailněji věnovat oběma vynášeným družicím.

Zdroje informací:
http://spaceflight101.com/

Zdroje obrázků:
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/…/27579249078_e1bf8e77ad_k-678×381.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
21 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Ledna
Ledna
6 let před

Umí Falcon 9 taky letět přímo na geostacionární dráhu?
Děkuji

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Ledna

Teoreticky ano, ale muselo by jít o malou družici. Tohle bude spíš pole pro Falcon Heavy, který při své premiéře ukázal, že by toho byl schopen – provedl restart motoru po několika hodinách ve van Allenových pásech.

boban
boban
6 let před
Odpověď  Dušan Majer

Na stránkách spacex.com je uvedeno pro Falcom 9 „Payload to Mars 4020Kg“. Tedy minimálně toto by měl vynést na GEO. Ovšem to asi bude bez přistání 1.stupně a potom, není jasné zda na stránkách spaceX to není trochu teoretická hodnota.

boban
boban
6 let před

To je velice hezké. Ale mne by zajímalo, něco, co mi zatím u všech přenosů startů chybí: Kam se nakonec uskladní koncový stupeň? Neodloží se náhodou na geostacionární dráhu? Nebo skutečně ještě bude mít dost energie spadnout do hřbitova kdesi za Novým Zélandem?
Celkem by mne zajímala tato otázka při každém přenosu, či i startu bez přenosu.
Díky.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  boban

Ono je to u každého startu jiné – záleží na tom, na jakou dráhu se letí. V případě doručení nákladu přímo na geostacionární dráhu už by návrat horního stupně do atmosféry byl mimořádně energeticky náročný. Horní stupeň proto s pomocí dvou krátkých zážehů vystoupá nad geostacionární dráhu – několik set kilometrů nad ní je jakási hřbitovní oběžná dráha, kam se na konci služby odkládají i vysloužilé družice z geostacionární dráhy.

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
6 let před
Odpověď  Dušan Majer

Desetisekundový zážeh by měl na deorbitaci stačit.

Dan
Dan
6 let před

Deset sekund při spotřebě kolem 270 kg/s, proč se s tím tahat na GEO?

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před

Záleží kolik mu zbývá paliva.

Magy
Magy
6 let před
Odpověď  Dušan Majer

tu by ma zaujimalo, aky velky je rozdiel v potrebnej energii pre taky vysluzili satelit alebo pouzity posledny stupen, ak by sme ho chceli odoslat do Zemskej atmosfery alebo do Slnka?

Mimochodom, z vysielania priameho prenosu som bol trochu (neprijemne) prekvapeny. T-MINUS 0:00 tam svietilo este 5 minut po starte, ziaden dalsi cas, len to co zahlasil ten moderator a z neho a dalsich ludi, co vystupili v rozhovoroch pred kamerou (vratane tej slecinky vojacky ci co to bolo) som mal skor dojem, ze nejde o armadny, ale o studentsky projekt.

Vojta
Vojta
6 let před
Odpověď  Magy

K navedení do Slunce by bylo potřeba obrovské delta v. Parker Solar Probe potřebuje velmi silnou raketu a navíc gravitační manévry u Venuše, aby se ke Slunci jen přiblížila. Pokud jde o porovnání delta v potřebných k deorbitaci do atmosféry a k odletu na heliocentrickou dráhu (kde je už tak jako tak spousta smetí přírodního původu), tak lépe vychází ta heliocentrická (cca 1300 m/s) oproti deorbitaci (cca 1600 m/s). Bohužel obě čísla jsou dost vysoká na to, aby se tam někdo tahal s takovým množstvím paliva. Možná s iontovými motory by to dávalo smysl.
Zdroj: https://en.wikipedia.org/wiki/Delta-v_budget ale jde to i dopočítat.

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
6 let před
Odpověď  Magy

Možná by to bylo ještě méně, pokud by s tou deorbitací gravitačně pomohl Měsíc.

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před

Když jsem sledoval takovej Angolsat 1, tak jsem zíral, jak ta družice vlastně může být lehká, když si sama nemusí upravovat dráhu z GTO na GEO. Slovy anglické wiki, nepotřebuje apogee engine a příslušnou zásobu paliva. Ten Angolsat měl cca 1800kg, a předpokládám, že tyto družice taktéž nebudou ohromně těžké, ejhle, nosnost 3,8t přímo na GEO. Přeji šťastný let.

David R.
David R.
6 let před

Satelit nemusí být o mnoho těžší, aby se vlastní silou dostal z GTO na GEO. Stačí iontový motor – solární panely má tak jako tak, a času má dost. A jak už bylo řečeno, horní stupeň tedy zůstane navždy na hřbitovní dráze. Tam je sice riziko kolize malé, ale pokud se tam jednou do nějakého toho harampádí trefí meteorit, rozmetané trosky časem vymlátí všechno na GEO. A pokud toto udělá s horním stupněm každý, riziko se zvyšuje 2x.

Magy
Magy
6 let před
Odpověď  David R.

len pre spravnost – meteorit sa tam do nicoho trafit nemoze 😉

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
6 let před
Odpověď  Magy

To je nám jasné, že nikdo meteoritem tak vysoko nedohodí. Ani Ivánek.

Tomáš Novák
Tomáš Novák
6 let před

Ten to zvládnul až na heliocentrickou (návrat za půl roku). A zaměření bylo tak přesné, že se vrátily na stejné místo – takže by se asi i trefil.

boban
boban
6 let před
Odpověď  Magy

Nevím, proč by tam meteorit nemohl do něčeho vrazit. I když je to nepravděpodobné tak platí dvě pravidla:
1:Parkinson: Když už se může něco pokazit, tak se to pokazí tím nejhorším a 
nejnepravděpodobnějším způsobem.
2: Když Pan Bůh dopustí, i motyka spustí.

marian
marian
6 let před
Odpověď  boban

Pretože meteority sú zvyšky meteoroidov spadnuté na zemský povrch. Ak by si povedal že do nich môže naraziť meteoroid, nikto by nemal žiadne námietky. Darmo, korektná terminológia nepustí 🙂

Petr Šída
Petr Šída
6 let před
Odpověď  David R.

Uvědomte si, jak velky je to prostor a kolik toho tam je

LEO je koule o průměru 13000 km a je tam mnoho desítek tisíc kusů techniky a zlomků a přesto se srážky takřka nedějí

GEO je koule o průměru 85000 km a je tam pár set objektu

Jedno velké prazdno

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před
Odpověď  Petr Šída

Vždy si při tomto vzpomenu na přirovnání pana Jiřího Grygara. Srážku dvou galaxii ve vesmíru demonstroval tak, že je nutno si představit pět včel nad Evropou, a pokud dojde k té srážce, objeví se tam 6tá včela. Čili srázka galaxií je spíše prolnutí, než nějaký gigantický impakt. Prostě ten prostor je nepředstavitelně obrovský.

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
6 let před
Odpověď  Petr Šída

Všechny vizualizace smetí na oběžné dráze ho zvětšují asi stotisíckrát, aby bylo na té prezentaci vůbec vidět.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.