sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Gateway, Artemis IV a V

Sněmovna reprezentantů dnes schválila zákon o federálním rozpočtu na letošní fiskální rok 2025 v jeho senátní verzi, tedy včetně všech peněz pro NASA, které navrhl Ted Cruz. Nyní zákon půjde do Bílého domu k zítřejšímu Trumpovu podpisu.

Latitude

Francouzský startup Latitude, který vyvíjí nosnou raketu Zephyr, podepsal smlouvy o expanzi do větších výrobních prostorů. Společnost doufá, že v příštím roce provede první start z Francouzské Guyany.

O3b mPower

Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.

Atomic-6

Startup Atomic-6, který se zabývá kompozitními materiály, uzavřel s americkými vesmírnými silami dohodu v hodnotě 2 milionů dolarů na vybudování svého solárního pole pro vojenské družicové aplikace.

LeoLabs

Společnost LeoLabs, kalifornský provozovatel pozemních radarů pro sledování objektů na nízké oběžné dráze Země, získala v rámci amerického vojenského programu financování ve výši 4 milionů dolarů na modernizaci svého mobilního sledovacího radaru.

Skynopy

Francouzská kosmická agentura přispěla do kola financování ve výši téměř 18 milionů dolarů pro místní startup Skynopy, čímž podpořila úsilí o rychlý rozvoj sítě pozemních stanic.

NOAA

Ministerstvo obchodu zveřejnilo 30. června dlouho odkládaný dokument Kongresu s odůvodněním návrhu rozpočtu Národního úřadu pro oceán a atmosféru na fiskální rok 2026. Dokument poskytuje více podrobností o návrhu rozpočtu. Ministerstvo obchodu navrhuje ukončit financování programu koordinace vesmírného provozu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Pohled do útrob evropského servisního modulu

V montážní hale firmy Airbus v německých Brémách vzniká letový exemplář servisního modulu americké lodi Orion pro její první misi – EM-1. Servisní modul zajistí dodávky energie, vody, kyslíku a dusíku, obstará i pohon lodi a postará se také o tepelnou kontrolu. Na fotce vidíme modrý kruhový rám, který drží celou konstrukci, aby k ní měli technici dobrý přístup. Žluté stahovací pásky mají za úkol udržet na místě všech 11 kilometrů kabelů, které propojují tisíce jednotlivých dílů, přičemž pásky budou před letem odstraněny. Za červenými kryty se nachází osm trysek R-4D-11 s tahem 490 N od firmy Aerojet.

Vizualizace evropského servisního modulu pro americkou loď Orion.
Vizualizace evropského servisního modulu pro americkou loď Orion.
Zdroj: https://airbusdefenceandspace.com

O tom, že stavba letového exempláře servisního modulu pro misi EM-1 nabírá zpoždění, psal už na začátku dubna ve svém tradičním rekapitulačním článku kolega Jiří Hošek: „Ředitel pilotovaných letů a průzkumu ESA David Parker oznámil 3. února, že letový servisní modul ESM1 má další zpoždění a místo původně plánovaného ledna (a později odhadnutého dubna) jej bude ESA schopna dodat do NASA až ke konci letošního roku. ESM1 je dlouhodobě kritickým rizikovým prvkem v celém harmonogramu příprav na misi EM-1.“

ESA si je zřejmě dobře vědoma toho, že na jejích bedrech leží osud mise EM-1. Na svém webu totiž už výše přiložené fotky uvádí, že technici na modulu pracují ve třech směnách, aby stíhali všechny termíny a v prosinci by měl dokončený díl vyrazit na letiště v Brémách, odkud se vydá do Spojených států.

Pohled na horní část letového exempláře evropského servisního modulu pro loď Orion.
Pohled na horní část letového exempláře evropského servisního modulu pro loď Orion.
Zdroj: https://c1.staticflickr.com/
Pohled na horní část letového exempláře evropského servisního modulu pro loď Orion.
Pohled na horní část letového exempláře evropského servisního modulu pro loď Orion.
Zdroj: https://c1.staticflickr.com/
Letový exemplář evropského servisního modulu pro loď Orion.
Letový exemplář evropského servisního modulu pro loď Orion.
Zdroj: https://c1.staticflickr.com/

Zdroje informací:
http://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
http://www.esa.int/…/orion_frame_work/16995485-1-eng-GB/Orion_frame_work.jpg
https://airbusdefenceandspace.com/wp-content/orion/resources/img/04_ESM.png
https://c1.staticflickr.com/5/4238/35176296111_554eabe2a0_b_d.jpg
https://c1.staticflickr.com/5/4197/34496049293_ed50c9f4a7_b_d.jpg
https://c1.staticflickr.com/5/4236/34496048843_95b23a842e_b_d.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
6 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Štěpán
Štěpán
8 let před

je tam špatně spojka „ale“ 😀

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Štěpán

Díky, opraveno.

Štěpán
Štěpán
8 let před
Odpověď  Štěpán

Vím že jsme to už řešili, ale chce to novou anketu…

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Štěpán

Bude možná příští týden.

ptpc
ptpc
8 let před

Ak je to teda pravda a pracuje sa na tom v troch smenách tak by som to hodnotil že konečne. Ale na druhej strane to chválim…

tyčka
tyčka
8 let před
Odpověď  ptpc

Až budete bydlet v bytě, kde u sousedů každou chvíli probíhají rekonstrukční práce – tak poznáte, proč jsou noční směny u mnoha lidí tak nepopulární.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.