Dnes v noci se psala historie. SpaceX poprvé v dějinách opakovaně použila již jednou letěný první stupeň kosmické rakety a co víc – tento stupeň pracoval správně. Aby toho nebylo málo, tak navíc o pár minut později dokázal již podruhé měkce přistát na mořské plošině Of Course I Still Love You. Po tiskové konferenci vystoupil před novináře Elon Musk, který přednesl tiskovou konferenci. Zaznělo na ní mnoho důležitých informací, které se týkají jak aktuálního startu, tak i SpaceX obecně. Další novinky začaly později plnit sociální sítě V tomto článku bychom Vám chtěli tyto nové informace zrekapitulovat.
Firma SES potvrdila, že přijala signál z družice SES-10 – na první pohled detail, ale ve skutečnosti to znamená, že start oficiálně skončil a SpaceX splnila svůj úkol správně.
Elon Musk hovořil o historickém okamžiku a děkoval týmům lidí ze SpaceX, které umožnily uskutečnění tohoto milníku. Prohlásil, že se podařilo zlevnit to nejdražší, co je s lety do vesmíru spojené. Zároveň stanovil další cíl – opakované použití do 24 hodin. Inu, když pracujete pro člověka, který má za cíl měnit svět, nemůžete čekat, že Vám bude dávat jednoduché úkoly. Zdroj
Aerodynamické kryty měly být řízeny s pomocí malých trysek se stlačeným vzduchem a pohyblivými (klouzavými) padáky. Skvělé je, že minimálně jeden kryt průchod atmosférou i dopad na hladinu přežil. Musk prý viděl jeho fotku, jak se vznáší na hladině. Přistávalo se do plánované oblasti a přesnost dosednutí byla dostatečná, aby se mohlo přistoupit k přistávání na „nafukovacím hradě“. Zdroj
Stupeň #1021 už do vesmíru s velkou pravděpodobností nepoletí – některé části dostane firma SES a Musk by chtěl tento stupeň vystavit na floridském kosmodromu, což je chvályhodné rozhodnutí.
Robot Roomba (OctaGrabber/Optimus Prime) při této misi nebyl použit, na jeho premiéru si budeme muset ještě počkat.
Firma SES oznámila, že má se SpaceX ještě domluvené tři starty. Dva z nich by měly využívat již jednou letěných prvních stupňů. Zdroj
V letošním roce by mělo přijít ještě šest startů s již jednou letěným prvním stupněm. Nebylo přitom upřesněno, o jaké mise by mělo jít.
Definitivně padly spekulace o Falconu Heavy – Musk potvrdil, že OBA postranní stupně budou při premiéře této rakety tvořit zachráněné první stupně.
Falcon Heavy má přijít někdy na konci léta – jeho vývoj byl extrémně náročný a přednost má harmonogram startů pro běžné zákazníky a premiéra Falconu Heavy je spíše bonus. Zdroj
Zhruba během měsíce by měla přijít zpráva o drobném redesignu meziplanetární lodi ITS pro let k Marsu.
P.S. Pokud v průběhu dne dojde ke zveřejnění dalších zajímavostí především fotek, či videí, jsme připraveni článek aktualizovat. Pokud se k článku vrátíte za pár hodin, možná v něm najdete další informace.
Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
Zdroje obrázků:
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/…e270b2a2f803f0cd93574a459a167e76&oe=594F1399
https://c2.staticflickr.com/4/3819/33616913111_cf7f4d9b7c_k.jpg
Posielam odkaz na post flight diskuziu
https://www.youtube.com/watch?v=jC3LQFpuzqs kvalita nie je velmi dobra, ale nenasiel som nic lepsieho.
Ani tento uspech este neznamena ze maju vyhrane. Existuje este vela ludi, ktori pochybuju ze lietat prve stupne je rentabilne. Tento prvy stupen pri prvom lete nema tak obrovsku rychlost ako pri lete na GTO.
Znovupouzit privy stupen leteny na GTO bude dalsi krok. Ako Dusan spomenul pri videu bolo vidiet ako sa rostove kormidla doslova roztavuju.
Drzim im palce je to skutocne historicka udalost 🙂
Díky za odkaz, přidám jej do článku.
Ta přílišná rychlost, která prakticky vedla k ohořování kormidel, mohla pravděpodobně i za ukončení přenosu z 1. stupně při klesání. Ta kamera to asi neměla šanci přežit. Entry burn nestačil snížit rychlost dostatečně. Takže nám 1. stupeň málem shořel v atmosféře. Ona hmotnost SES-10 byla na hranici s hmotností. EchoS-23 byl jen o 200 kg těžší a o přistání se ani nesnažili. Je to asi super test, pro zjištění, jak to zvládly vstřebat trysky a co vylepšit ještě k Block 5, ať si tím aero braking mohou pomoct při přistání, jak ušetřit palivo, resp. zvýšit nosnost.
Snad se objeví 360 stupnové video z plošiny.
Tiez je tu moznost, ze SpaceX jednoducho umyselne vypla cast prenosu. Nie je dovod aby odhalovala uplne vsetky karty pre konkurenciu, ktora to asi podrobne sleduje. Ale to je len moja teoria 🙂
EchoS-23 bol jen o 200 kg hmotnejsi, ale je mozne ze druhy stupen dopravil SES-10 na trochu menej energeticky narocnejsiu drahu, kedze ich SES-10 bude vyuzivat ciastocne aj svoj pohon.
Ad ukončení přenosu, díval jsem se na originální komentovaný přenos a tam říkali, že očekávají výpadek signálu z prvního stupně, že je moc daleko za horizontem z pohledy KSC a že sat link mají jen z plošiny, ale ne z prvního stupně.
Navíc bylo vidět, že se zaneslo/poškodilo sklo před kamerou a nebylo stejně nic moc vidět…
Děkuji za doplnění. To o signálu jsem zrovna neposlouchal 🙂
To zanesení kamery je celkem často. Vždy se ale následně zase v nižších vrstvách prouděním vzduchu kamera zatím očistila.
Tak snad záběr zase později zveřejní.
Je pravda, že když přistával stupeň při misi Thaicom-8, přenos se taky vypnul, ale později se objevil celý záznam na YT, takže s tím horizontem to asi bude pravda, mezi starty, kdy šlo vidět přistání na plošinu přímo ze stupně, patří Iridium, a to bylo mnohem blíž ke břehům, a všechna přistání na LZ-1 (pochopitelně – stupeň přistál zpátky, takže za horizont nemohl doletět).
Roštová kormidla se rozhodně neutavila. Pouze hořela na nich barva, tak jako už dřív. Předpokládám, že budeme mít možnost se podívat jak vypadají.
Záběr z kamery na 1st byl znečistěn zmrzlou vzdušnou vhkostí (kdyby se počkalo pár sekund tak by se nejspíše stačila kamera částečně očistit ještě před dosednutím) , následný přenos z plošiny byl přerušen v okamžiku kdy motor falcon9 zapálil poslední brzdný manévr a tím vygeneroval velké množství pro rádiový přenos obtížně prostupných plynů a částic. Na záběrech z plošiny byl tento zážeh motorů viditelný jako odraz v plechových krytech proti kameře. Tím že se přenášelo na satelit se dá předpokládat že úhel přenosu byl cca 60-90°C a tím šel velmi proti brzdícímu motoru a rádiový přenos procházel skrz tento plyn dříve než v dříve když přenos šel horizontálně s hladinou moře na blízkou loď.
Překvapuje mne množství pochyb, matení, dezinformací a konspirací které se okamžitě vytvářejí.
Mě to ani nepřekvapuje. Poslední dobou jsou konspirace obrovsky v kurzu a to díky jistému zdroji, který je zcela úmyslně a pod velkým tlakem hrne do tzv. alternativních médií, kde je zase hltají naivní čitatelé, kteří tak nabývají dojmu, že se dozvídají něco „ze zákulisí“, o čem „vlády úmyslně mlčí“ a mají tak pocit, že ví něco víc, než ostatní. Je to prostě jistý příznak doby. Kdo, nebo co je ten zdroj nechám na důvtipu ostatních 😉
Roštová kormidla se rozhodně netavila. Pouze odhořela barva, která je pokrývá. Fotek roštových kormidel z komplet opálenou barvou jsem viděl už několik. To volání o rozpálených kormidlech při live streamu bylo pouze poměrně zatížené emocemi moderátora.
Které je ovšem pochopitelné 🙂 mě se málem zastavilo srdce 😀
Tavenie no hliníková tavenina ani nežiari myslím že to bolo hneď jasné že ide hlavne o farbu no emócie v prvom momente hrali najviac a neviem kto by si zachoval čistú hlavu ak by to komentoval 😀
Nevie sa, koľko stála príprava a oprava stupňa? (najlepšie v pomere k cene nového stupňa)
Stálo to mrtě moc a rentabilní to v žádném případě nebylo. Je to první pokus, který přinese hlavně zkušenosti. Druhý taky, i další. Teprve až se z toho stane rutina, tak se bude dát uvažovat o nějakých poměrech.
Nějaký odkaz na to vaše „mrtě moc“? Děkuji
Aha takže zde máme diskutéra, který ví víc než ostatní a umí to podložit zdrojem odkud čerpal. Jen ho zapomněl přiložit :D. Tak o to moc prosím 🙂
Zato vyrobit nových 9 motorů Merlin stojí „mrtě málo“, viďte?
Pardon. Neuvědomil jsem si, že uvažování sem nepatří.
Je to první historický pokus. Vzali jeden z prvních stupňů, které se kdy vrátily a poprvé takový stupeň připravovali na let.
Normálně by provedli minimální nezbytnou údržbu a poslali ho nahoru. Ale tohle není „normálně“. Nikdo ani neví, co ta „minimální nezbytná údržba“ obnáší. Museli stupeň rozebrat, prozkoumat, ověřit že se všechno chovalo tak, jak mělo, a zase ho dát dohromady, včetně případných oprav. Opravy navíc byly určitě mnohem důkladnější, ať jim ten premiérový start vyjde.
A to všechno dělali poprvé. Uvědomte si, jak dlouho trvalo překládání prvního stupně z lodi na auto poprvé a jak dlouho trvá teď.
Když použiju Muskovu oblíbenou analogii, tak si představte, jaké meziletové kontroly podstupuje letadlo mezi dvěmi cestami přes Atlantik (a jaké jsou na ně náklady), a jaké kontroly by podstoupilo, kdyby to bylo *první letadlo* a *první dvě cesty* (a jaké by na ně byly náklady).
Čas techniků, náhradní díly, náklady na převoz, na uskladnění, na provoz lodě, na slevu pro SES, na tisíc dalších věcí, které mě teď nenapadají. Násobeno deseti, protože je to poprvé. Stojím si za tím, že první cyklus znovupoužití byl z čistě finančního hlediska silně nerentabilní. Až to zvládnou za těch 24 hodin, tak to bude jiná.
Což ještě pořád nutně neznamená, že to stojí víc, než celá nová raketa. Bez konkrétních čísel je prostě to vaše předchozí prohlášení příliš silácké.
Podle mne by jim klidně mohlo stačit, že zachráně-jí motory společně s ventily a samozřejmě veškerou elektronikou.
…jo… že by to zkusili tak, jak se to daří řešit evropanům a Rusům? 🙂
Suhlasim tuna s panom Adamom, ze ak zapocitame uplne vsetky ukony, ktore boli s raketou spravene od momentu dosadnutia na plosinu po moment, kedy bola znova usadena na rampu a odcitame z toho cenu ukonov, ktore sa bezne robia aj s novym stupnom (predletova priprava, staticky zazeh, usadenie nakladu, trasport na strelnicu) tak zrejme dostaneme cislo vyssie ako je vyrobna cena noveho stupna.
Racionalnym dovodom pre to je to, ze rozobrat a nazad zlozit raketovy stupen je neskutocne narocne. Ak sa to neurobilo konkretne s tymto stupnom, kompletnu rozborku a zborku urcite podstupil niektory iny stupen (mozno ten, ktory absolvoval tych X vela zazehov v plnej dlzke).
Na druhu stranu je dost pravdepodobne, ze velka cast tych ukonov nespada uctovne do chlievika ‚naklady na recyklaciu stupna‘ ale do chlievika ‚naklady na vyvoj a vyskum‘. Ked uz pre nic ine, tak minimalne preto, ze tie vedomosti sa nepouziju len pri tejto recyklacii, ale stanu sa know-how SpX a umoznia tie ukony uz znova nevykonavat pri dalsich stupnoch, resp. vykonavat iba tie z nich, ktore bude treba.
Predpokladam, ze ak Musk hovori o tom, ze stupne budu schopni recyklovat do 24 hodin a zaroven sa pri F9R Block5 hovori o az 100-nasobnom pouziti, tak ma celkom jasnu predstavu o tom, co bude treba recyklovat, oservisovat, skontrolovat alebo vymenit uz teraz. A extremne vela toho asi nebude.
A okrem toho firna SES dostala mastnú zľavu za vynesenie SES-10 za to, že súhlasila s použitím už leteného 1. stupňa.
To mastna je do 10 %. To rekla i provozni reditelka nebo Elon. I za plnou cenu na Falconu 9 SES setri. Pojistovny navic nechtely skoro nic navic za pojisteni leteneho 1stupne. SpaceX navic transparentne pustila k rakete a vysledkum testu a ke sledovani prubehu testu techniky od SES.
Mezi firmami je obchodne partnersky vztah.
Zde business nefunguje jako v ceskych podminkach, co nejvice toho druheho sedrit z kuze. SES se proste vyplati do toho jit – byt partnerem, pres plnou platbu investovat do SpaceX. Tento vztah vam umoznuje lepsi dohodu budoucich podminek, lepsi mista v letovem manifestu.
Zapominate, ze prumerne cekaci doby na start jsem vyssi mesice az roky. SES vydelava, pokud ma satelit ve vesmiru ne na povrchu. Ta sleva je tak ve vysi mesicni ztraty, kdyz ten satelit neoperuje a lezi v hangaru.
Ceny techto GEO satelitu jsou v cenach $200M a nahoru. Casto kolem $500M. Pri zivotnosti 15 let, ten satelit ekonomicky musi vydelavat minimalne $2,7M měsične. A to kdyz by nechteli zadnou marži. Takze s marži a navratnosti se zapocitanim rizik, tak $10M přijem měsíčně. A ted si vemte, ze vam leži 7 mesicu v hangaru. To cekani je hodnota celeho startu 😉
V post flight konferenci Elon říkal, že celá znovupoužitelnost zatím stála cca 1 mld dolarů (jestli jsem dobře slyšel) a že návratnost této aktivity je zatím v nedohlednu…
Takže posuzovat to na jeden první stupeň je dost předčasné, věřím, že příští rok už bude možné operating costs na jeden stupeň někde dohledat. Musk také říkal, že bude náklad určitě menší, než poskytnutá sleva :))
Z čehož nevyplývá kolik z toho je vývoj vlastního nosiče a kolik ona znovupoužitelnost. Myslím, že Musk do toho zahrnul komplet vývoj Falcon1+9 který od začátku byl s tímto záměrem vyvíjen.
Tak jsem našel v té post flight konferenci o tom mluví někdy okolo 20 minuty záznamu a z toho mi vyplynulo, že jsou to odhadnuté náklady na reusability, tedy rozhodně ne vývoj samotného Falconu.
Ale asi do toho dává nákup ASDS, doky v port Canaveral, testy grasshopperu, vývoj přistávacích nohou a podobné srandičky (toto je prosím má spekulace, to neříkal)…
Tak mě tak napadá, že taky může úmyslně poněkud nadhodnocovat náklady, aby je právě zákazníci netlačili do snižování cen předčasně. Přeci jen SpaceX potřebuje k uskutečňování svých grandiózních cílů obrovské množství peněz a tudíž nějak rychle zlevňovat lety zrovna nepotřebuje.
Ceny SpaceX se budou odrážet od cen konkurence a vlastní cenové politiky, ne jejich nákladů.
Těžko může klient přijít s požadavkem na cenu (pro názornost)50,- když všude jinde to bude stát 150. Argument „Vás to stojí 10“ je k ničemu. Jsou obory/ firmy, které mají marže v řádu jednotek procent a jiné s maržemí násobků stovek procent.
Neměl byste tu vymýšlet takové konspirace.
Návratné to jistě je, když už se ví, že to vůbec jde.
Přičtěte kolik v sumě stály i s vývojem rakety, které tu již máme teď. To už bude víc než bilion dolarů. A ve většině čistě ze státních rozpočtů. Srovnejte to s tímhle drobným.
Přijde mi to stejně pochybovačný a odmítavý přistup, jako srovnávání spalovacích motorů a automobilu Tesla.
Kde odmítači vypočítavají fosilní stopu od dětské plenky dělníka, který stavěl Gigafaktory až po ukazování na dotace. U spalovacích motorů se toto nedělá a zapomnělo se ta brutální podpora od začátku 20. století přes obří objemy nalitých peněz do vývoje během světových válek atd. To, že dokáží už teď skoro plně konkurovat jen dokazuje, že jsou extrémně výhodné a při objemu dotací a podpory do výzkumu, jaké dostaly spalovací, ten rozdíl bude ve výsledku jako stan vs. hotel.
Ještě i dnes se najdou nějaké stařenky, které věří, že v ruce vyperou lépe než v pračce….
Mno, k tomu praní jen dodám, že jsou opravdu určité situace, kdy v ruce něco vyperete lépe než v pračce 😉
No a když ne, tak se aspoň pozná, která strana (hnědá) patří dozadu…
Ty peníze na spalovací motory šli mimo válek většinou ze zdrojů jejich výrobců a tudíž je nelze počítat – nejde o veřejné dotace, ale o komerční výzkum a vývoj.
domnívám se že Musk i váš předřečník měli na mysli skutečnou ekonomickou kalkulaci a tam je jasné že miliarda (náklady čistě jen na reusable) děleno cca 50 miliony (co je plus mínus tržba za dopravení nákladu na orbit) nám dává potřebu minimálně dvaceti startů recyklovaných stupňů
…ve skutečnosti bude potřeba mnohem víc úspěšných startů, protože cena výroby samotného hardwaru (náklady na výrobu) je určitě menší než těch 50 milionů (a vice versa z plateb zákazníků taky nepůjde všechno jen na zaplacení složenek R&D oddělení)
to může trvat roky, a SpaceX rozhodně potřebuje co nejvíc startů, co nejmenší prodlevy a bez zádrhelů
já jim DRŽÍM PALCE, koneckonců máte pravdu alespoň v tom, že 31.3.2017 (datum které jednou bude v učebnicích) byl podán důkaz že recyklace principiálně je možná, zbytek je opravdu jen kalkulace nákladů, tržeb a zisků
PS: srovnání se státními zakázkami je liché – prakticky KAŽDÝ stát (a většina jeho organizací) funguje socialisticky, plánovaně a má limitně neomezené zdroje (družici na orbitě si může dovolit dokonce i severní korea, co na tom že běžní občané chcípaj hlady)
šlo by o srovnání jablek s hruškami:
– projekt manhattan byl obrovský skok v jaderných technologiích (bez válečného stavu těžko realizovatelný)
– do kosmu by se nelétalo bez balistických raket jaderných velmocí (nebo přinejmenším o desítky či stovky let později), a koneckonců by byl problém shromáždit (centralizovat do USA, či do SSSR) schopné mozky, kdyby německo (technologická špička té doby) neprohrálo válku
to o čem mluví skeptikové v případě SpaceX je to, že jako soukromá firma má omezené zdroje – když nebudou zákazníci, když se stanou dvě havárie za sebou, kdyby náklady na výzkum reusable byly vyšší než kolik se podařilo Muskovi sehnat peněz jako vklad do firmy… tak prostě ta firma zkrachuje
v tom se liší Musk od Bezose ! Bezos díky svému postavení může uvažovat jako malý stát (jako suverén) a může třeba i desítky let dotovat výzkum čeho se mu jen zamane, a to i v případě že by to dlouhé roky bylo (účetně) ztrátové
„do kosmu by se nelétalo bez balistických raket jaderných velmocí (nebo přinejmenším o desítky či stovky let později)“
Nesmysl – do raket – V2 – těch prostředků vložili Němci tolik a tým byl zachován(vývoj zbraní není zločinem) – takže USA mohli oznámit vypuštění družice i bez jakýchkoliv závodů ve zbrojení v té době. Rakety by byli i bez jakýchkoliv balistických raket velmocí. Toužili po tom vědci a též se počítalo s telekomunikačními družicemi – hlavně přenos TV signálu pře Atlantský oceán.
Prostě pokud máte již jednu fungující balistickou raketu na kapalné pohonné hmoty tak již víte jak asi na to.
Pokud by Němci neprohráli válku – tak věřím, že by USA neporazili díky jaderné zbrani a tudíž raketu do kosmu by prostě první vyslali Němci – už jen jako ukázku své technologické vyspělosti a špionážní družice by se hodili i jim.
Vědci po raketách možná toužili, ale rozhodně na ně neměli „bakšiš“
V německu šlo o vývoj balistických raket primárně
a i později jak v USA, tak v SSSR byl vědecký výzkum dlouho na druhé koleji po vojenském výzkumu (armády potřebovaly jak balistické rakety, tak i ty orbitální – špionážní snímkování, návratová pouzdra s vyfocenými snímky, síť družic včasné výstrahy před jaderným útokem).
Jedním z důvodů proč sověti na začátku získali náskok byl ten, že díky primitivnějším technologiím potřebovali více dimenzované balistické rakety a nahoru pak jen přilepili orbitální stupeň.
R-7 (semjorka) která vynesla sputnik, byla první funkční ICBM na světě ! Jde o design natolik funkční, že z něho žije ruská kosmonautika dodnes !!!
http://www.astronautix.com/r/r-7.html
Rozhodně by byli i bez balistických raket jako nosičů jaderných zbraní. V USA byl totiž projekt vypuštění družice projektem civilním. cs.wikipedia.org/wiki/Program_Vanguard
civilní projekt vanguard skončil v podstatě jako blamáž (předběhli ho opakovaně sověté, US armáda a starty končily většinou v plamenech)
– první americká družice letěla na wernerově (upravené) balistické raketě redstone !
Jen proto, že je předběhli Rusové – jinak by nemohl nic vypustit a tomu civilnímu projektu se to též pak podařilo.
Nevim, nevim, byt v kuzi ostatnich konkurentu v oblasti vesmirnych letu, tak mam spatny pocit co se mnou bude. Pokud SpaceX opravdu zvysi cetnost startu, tak nebude mit z hlediska ceny konkurenci. A to si muze nechat celkem hezke marze, protoze ji nikdo nenuti jit s cenou prilis dolu. Ale ja jsem za tento okamzik strasne rad, konecne po dlouhych letech opravdova revoluce.
Snad nepůjde dolů, protože ty peníze potřebuji pro ITS. Zákazníky nestíhají odbavovat, takže není žádný důvod.
Až budou potřebovat získat další, tak můžou začít snižovat.
některé polostátní podniky by mohly být v pokušení (dočasně) zavést dumpingové ceny aby se zbavily konkurence
můžeme se domnívat a doufat že by to dopadlo podobně jako pokus saudské arábie o vypláchnutí amerických (revolučních) těžařů nízkou cenou ropy (tůdle nůdle, nepovedlo se a saudové už brečí jak želvy)
Musk životně závisí na dobrých vztazích s americkou vládou (potažmo přímo s Trumpem) a na udržení svobodné soutěže bez lobbystických machinací v raketovém byznyse
ad PS. Líbilo by se mi, kdybych někde mohl vidět datum a čas
poslední aktualizace (abych nemusel nikde pátrat).
To plánujeme.
ad FH, na NSF píší, že v tom rozhovoru se EM zmínil (nepouštěl jsem si to celé), že by FH by mohl nazývat i Falcon 27, podle počtu motoru, ale že to není pěkné označení, takže lepší je FH.
Navíc zmínil, že centrální blok FH musel projít redesignem zjevně kuli namáhání, a že to bylo velmi náročné, takže to i trochu vysvětluje neustále oddalování startu.
No nevim, me to prislo jako fake. Staci si vsimnout jak se oba videostreamy pred pristanim zasekly.
Mě by spíš přišlo podezřelé, kdyby streamy běžely po celou dobu jako švýcarské hodinky (a po moři občas proběhl kulisák s kafem 😀 ).
Hej, vsetko je to tocene v studiu 😀
Dovod vypnutia prenosu zostupu prveho stupna je podla mna jasny, zanesena kamera. A co sa tyka pristavacej plosiny, mozno v tom mala prsty prave ta nova neoverena technologia, ktora mala zabezpecit lepsi prenos.
Tak mi napadlo, neslo by zostup zpomalit nejakymi plnymi vyklopnymi plochami, ako su tie riadiace rosty? Samozrejme z odolnejsieho materialu(keramika pri vstupoch do atmosfery uz pouzivana).
V tomhle smyslu se prý uvažuje o dřívějším vyklápění nohou, až bude existovat jejich vylepšená verze.
Jistě v dnešní době mohutného počítačového výkonu a virtuální reality to udělají tak blbě, aby hned každý konspirační pitomec poznal, že to je fake. Měli by ty lidi vyhodit. 🙂
Cože,fake???!!!Sorry jako,to sis spletl diskusi,toto jsou seriozni,ověřené články,nejsou tady žádné pohádkové konspiračnį teorie!!!!!
Dobrá, když tedy udělali video fake, a co potom. Připlujou s plošinou do přístavu a budou mít na ní první stupeň. A jak ho tedy na tu plošinu vlastně dostali? To ho budou jen holograficky promítat? Nevím jak můžeš takto uvažovat!
První stupeň co přijede na plošině bude nafukovací. Když plošina vyplouvala, byl složený v jednom z těch kontejnerů co na ní vždycky jsou. Že holograficky promítat. Proč to komplikovat?
Daly by se tím vysvětlit i nákupy helia: nejsou pro tlakování nádrží, jak tvrdí SpaceX, ale právě pro nafouknutí makety Falconu nad „přistávací“ plošinu. Helium vynese maketu nahoru, na lanku ho potom stáhnou dolů na plošinu a voilá!
Aaa, koukám, ze si zde někdo zapomněl vzít prášek 🙂
Myslím že je to ve skutečnosti jinak. SpaceX nakupuje rakety v rusku a na té plošině je jen pašují do USA. SpaceX pak jen odstraní onu patinu co jí tam rusové přidali a pak se může letět. Raketa je pak samozřejmě pokaždé zničena vstupem do atmosféry, přistání rakety z vesmíru není z důvodu průchodu Van Braunovými pásy možné.
To je blbost. Každý ví, že nikdo žádné rakety ani nevyrábí, protože Země je ve skutečnosti placatá a tudíž družice nemají význam. Všechno je to jen divadlo a obrovská konspirace NASA, ESA a dalších, aby udržovali stádo v nevědomosti. Všechny ty záběry startujících raket jsou jen filmové triky a lidi, co to jakoby natáčejí a pak to postují na youtube jsou placený komparz a statisté.
Což ale nevyvrací to že Spacex ty rakety nakupuje v Rusku a na těch plošinách je pašuje do USA. Ono bůhví co mexikáni na ty plošiny ještě na tom moři naloží.
Já myslim, že jste všichni mimo, ty rakety jsou pouhé prázdné nádrže, co zbyly po chemtrails.
Jasněééé! A mimochodem, celé je to ohromně rentabilní a výdělečný projekt…to nafukování maket stupňů heliem, žejo? Chybí motiv, milý Watsone…tedy krom milionu dalších věcí.
Tahle teorie mi připomněla „spoďárový trpaslíky“ ze South Parku:
1. fáze nahromadění
3. fáze zisk
a kde máš druhou fázi, kterou nahromaděné zásoby přeměníš v zisk? No to zatím nevíme, ale to dořešíme, to je maličkost, teď jsme u první fáze.
😀
Preco nam to kazite? Tak pekne sa to tu vyvija… 😉
Tom: Asi máte problém pchopit vtip.
Konspirátoři nikdy nejsou schopní domyslet své konspirační výplody do detailů, pak se sami chytají do logických pastí svých chorých konstruktů 😉
Nejlepší je obracet konspirační teorie proti sobě:
Letecký benzin sice ocelové nosníky neroztaví, ale co ty víš, při jakých teplotách hoří chemtrails…
Zdroj: xkcd
…a že v těch letadle toho leteckého benzínu bylo!
re: Adam Trhoň
celé je to pikantní v tom, že na podstatné oslabení nosníků stačí cca jen 300 stupňů a v daném měřítku ocel není zas tak moc dobrý vodič tepla (teplo tedy nebylo odváděno zbytkem konstrukce a konkrétní místo mohlo této teploty dosáhnout poměrně snadno)
nic se tedy tavit nemuselo („tavení nosníků“ je od autorů dezinformací podobný „IQ test“ na roztřízení oveček jako jím je pověstný ugandský bankéř z oblíbených emailových spamů)
A to jste si na těch záběrech nevšimli, že ten první stupeň je celý z polystyrénu a ty zbytky spalin jsou tam natištěné 😀 😀 😀 😀
Čo to tu trepete o nejakých lietadlách. Veď predsa každému rozumnému človeku je jasné, že nič ťažšie ako vzduch lietať nemôže. Povedal to sám veľký lord Kelvin.
Teda… Tak si položme základní otázku: „Komu by to prospělo?“ místo klasické konspirační otázky „Komu by to ublížilo?“
Když už bych tedy nějak uvažoval tímto směrem, tak spíš než fake bych vsázel na obyčejnou obavu z toho, že kdyby se přeci jen ten první stupeň rozflákal, tak by to nebylo moc hezký ukazovat v přímém přenosu, tak signál radši přerušili.
Mám pro vás tip. Porovnávejte si ty mraky, co jsou vidět z plošiny s těmi co tam jsou za půl minuty, když už tam stojí Falcon. Docela svým pomalým posunem odpovídají, že? Pokud namítnete, že oba ty záběry mohly vzniknout ve studiu předem, tak já vám zase namítnu, že to tam pak mohli udělat i celé přistání bez přerušení. Animátor by to zvládl. A vy byste „věřil“, že to není fake, protože by tam přece bylo všechno.
Víte, ono je to vlastně úplně jedno. Podstatné je pouze to, jak se takový provoz promítne do ceny za vynesený satelit. Ta nízká cena je svatým grálem, ke kterému všechno toto pachtění směřuje.
Vzdyt jsem to psal jenom pro srandu, je to pruhlednej trolling, stejne jako priblizne 100% „fake“ komentaru na youtubu.
Jasně, protože videozáznam něčeho, co vypadá perfektně, bude fake s *menší* pravděpodobností? A když budu dělat fake, budu ho dělat s výpadkem signálu? Aby si ušetřil práci nebo co?
Aneb když pánbůh rozdával rozum… :-p
pokud to bylo vysílané přes satelit, tak jednak raketové spaliny jsou plazma – elektricky vodivé (=rušení) a jednak dosedající stupeň rozpoutá krátkodobě na palubě dronshipu malou bouří (co to asi udělá se satelitním talířem ?)
No, sice mě ty konspirační kecy a vtípky kolem nich pobavily, ale seriózně vzato, na Kosmonautix to podle mě nepatří. Tak snad abychom to už nechali 🙂 BTW dokážete si představit, kdyby se startovalo zítra? Podle mě důvodem případného odkladu až na 2. duben byl fakt, že kdyby museli udělat odklad a letěli by 1. dubna, lidi by to měli za Apríl 😀 (to byl samozřejmě taky jen vtip, takže nejsem o nic lepší, než vy). Asi ten pátek…
Jo a jen tak mimochodem jsem dal v anketě 100 %. Kdybych tušil, že Elon nechá takhle trápit 1. stupeň už při této misi, asi bych tu odvahu neměl. Po dnešku jsem naopak o to větší optimista. Ty rakety vydrží nějaký kule.
Přesně jak píšeš. Také jsem dal 100% a když jsem to viděl začal jsem se obávat. Ale teď si myslím, že moje volba byla správná 😀
Do ankety treba pridať možnosť hlasovať za 110% 😀
Ako my na vychode hovorime, kalap dolu-pred SpX a K-tix (kosmonautix.cz).
Díky moc 🙂
Dobre to zrobili? ne? 🙂
a jedeme dál, tohle bylo před chvílí na twitru 🙂
@NASASpaceflight
SpaceX: F9 S1 1021 to head home on ASDS. 39A Post Launch Shakedown. F9 Static Fire for NROL-76: NET April 12. NET April 16 (0700) Launch.
Těch 24hod myslí od přistání na plošinu? To by znamenalo, že si stupeň musí zpátky na kosmodrom doletět sám, protože ta loď se tam tak rychle ani nedostane.
… což je asi nesmysl, protože si neumí sklopit nohy …
Ten prelet by sel mozna zvladnout i s vyklopenyma nohama, jenom by se dotankovala trocha paliva na plosine. Otazka je, jake rychlosti by vysly pro nejlepsi trajaktorii a hlavne jak by vyklopene nohy ovlivnovaly funkci rostovych kormidel pri druhem pristani.
Druha moznost je ty nohy udelat sklapeci – hadam, ze to nebude vyzadovat zas az tak moc hmotnosti navic.
Treti moznost je mit na plosine nejaky vysouvaci adapter, odvezt raketu nad nej (pod kazdou nohu robot s kolecky), chytit ji, natankovat, sklopit nohy a odpalit.
Cela otazka je, jestli se vic vyplati vracet se rovnou na zem (nizsi nosnost), skok s tankovanim na plosine (vetsi namahani prostredniho motoru), nebo jich vyrobit dost a mit jich vzdycky par na ceste (dulezite je kolik hodin na tom nekdo bude pracovat, ne kolik uplyne na hodinkach od pristani do startu). Nakonec by se cast udrzby dala asi udelat i po ceste – velke namorni lode a plosiny stavet umime, takze proc nedat dohromady prvni stupen cestou a nevylozit ho pripraveny k dalsimu startu?
To nebylo upřesněno, asi myslel na pevninu.
Asi ano, pak mi došlo, že nohy jsou (zatím 😉 na jedno použití. Ale směřuje postupně k ITS – tam se chce trefovat zpátky na rampu a letět znovu asi v zásadě jenom po nějaké automatické kontrole a natankování. Na F9 nasbírá určitě ještě hodně zkušeností.
Zdravím.nezvazuje spacex pouzit pri vynasaní tazsich nakladov postranne pomocne rakety aby sa nemusel obetovat cely prvy stupen?
Ano, této raketě se bude říkat Falcon Heavy (FH) a bude mít boostery po stranách centrálního stupně. Mel by prve letět na konci velkých prázdnin
Ano, zvažuje to. A jmenuje se to Falcon Heavy 🙂
Výhodou FH je(bude) 2,5 větší vynesený náklad při „spotřebě“ jediného horního stupně. To znamená, že například na vynesení dvou družic po 5500 kg postačí jeden start FH, a to s velkou rezervou a přistáním na souš, a „spotřebuje“ se jeden horní stupeň, zatímco dnes se na totéž spotřebují dvě celé rakety. To je zatraceně velký rozdíl.
Pochopitelně se tím vracíme k výše položené otázce, „kolik stojí recyklace“. To je stará písnička, zlé jazyky tvrdí, že např. recyklace PET lahví nebo pneumatik je ztrátová, ale pojďme se na to podívat reálně. Firma SpaceX nerecykluje proto, aby za to dostala nějakou státní dotaci ala „zelená úsporám“, ale proto, aby (časem) vydělali. A momentální náklady na let recyklovaného stupně jsou v tomto kontextu naprosto iracionální ukazatel. Letěný stupeň se v této fázi vývoje musí velmi podrobně diagnostikovat a otestovat, a to v podstatě bez ohledu na to, jestli ještě poletí, nebo ne. Cílem je poučit se, jaká je míra opotřebení, a podle toho se bude dál optimalizovat. Druhým cílem je, dosáhnout co nejvyšší spolehlivost – bez toho by nebylo komu služby nabízet a pojišťovny by asi začaly SpaceX ukazovat záda. Žně opravdu levných startů jsou pořád dost daleko, ale pro jednu firmu se každopádně zdají být o hodně blíž, než pro ty druhé.
Zdravím,
uznávám, že je to úspěch,ale nedělal tohle vlastně raketoplán už dřív (myslím opakovanou použitelnost dílů) a teď neřeším cenu a princip?
Ono jde právě o tu cenu. My neoslavujeme nosič, který se vrátil po vynesení nákladu. To raketoplány dokázaly, dokázal to už i Blue Origin.
My oslavujeme to, že to dokázal nosič, který je konkurenceschopný. Který, jestli se něco nepokazí, změní kosmonautiku.
Přesně toho měly dosáhnout i ty raketoplány: měl to být levný, superspolehlivý nosič, který způsobí revoluci v dopravě na oběžnou dráhu. Nakonec nebyly ani levné, ani spolehlivé, a žádná revoluce se nekonala. Teď se blýská na druhý pokus.
Nechci se přít, ale těch 24 hodin dává smysl u ITS, kde loď s pasažéry čeká na oběžné dráze na palivo, a tanker musí letět 3x, aby ji natankoval, což jsou tři dny zdržení (a krmení sto lidí jídlem, vodou, kyslíkem), a navíc startovací okno pro let na Mars není natahovací.
U Falconů 24 hodin postrádá smysl, protože vynášených nákladů je do roka limitovaný počet, a když by měla SpaceX flotilu dejme tomu 20ti lodí, stíhala by pak takto (teoreticky) 20 startů denně, což je podle mně trochu moc. Jeden start denně bude ažaž.
Jojo, jednou nekdo rikal, ze na svete staci 8 pocitacu. Pak zas jeden pan, co je nejbohatši na světě řikal jeden počítač do rodiny stači. Take řikal, ze operačni pamet vice než v kB je zbytečnost. Dnes ma každy skoro 3 počitače na osobu (mobil, tablet, notebook) a minimalne v notebooku 4 GB. Takze i kdybyste mel supr prehled, v raketovem businessu pravdepodobne vubec nedelate, takze odchylka vaseho čisteho veštění muze byt klidne 6radu jinde. Je nesmysl to srovnavat s dnešni poptavkou.
MS-DOS byl navržen pro procesor, který neuměl adresovat víc než 1024 kilobajtů paměti – z tohoto důvodu omezení na 640 kilobajtů se nedá považovat zas za tak omezující. Šlo o začátek 80.let a PC mělo být levný(myšleno v USA) kancelářský strojek.
Takže žádné možné Megabajty – dostupný procesor od Intelu to jednoduše tehdy neumožňoval.
„Dnes ma každy skoro 3 počitače na osobu (“
A vy byste je snad měl – kdyby neexistoval internet – z důvodu nemožnosti zajistit například levně přenos většího množství dat.
Prostě PC bylo doma jen na hry(a pro děti a studenty obecně) a na podnikání.
Lidé nechtějí počítač – lidé chtějí prostě internet a v telefonu ho ani nevnímají – procesor byl totiž i v prvních telefonech systému NMT a samozřejmě i ve všech systému GSM.
A dnes má navíc mnoho lidí právě již jen ten mobil – na internet to stačí a jiné možné použití počítače doma ho ani nezajímá. Možná ještě chytrou TV kvůli přehrávání filmů on-line z internetu.
Čekal jsem přesně takovou odpověď. Jenže u Falconu těch 24 hodin skutečně nedává smysl. Z jednoho prostého důvodu. Až bude létat denně deset, sto, tisíc raket (jako že bude), starý „benzíňák“ Falcon už bude v muzeu. Doba, kdy se dalo létat 30 let se stejnou lodí, naštěstí právě končí.
Neberte mi možnost letět na víkend do vesmíru! Odpírejte si svoje potřeby! 🙂
K tomu ITS: podle mě není důvod, aby posádka na oběžné dráze čekala několik dní na dotankování, zatímco do lodě bude dělat díry smetí, a kousat si nehty nervozitou, jestli některý z těch startů neselže.
Řekl bych, že ten postup trochu zoptimalizují: na oběžné dráze bude čekat předem naplněný tanker, ke kterému se loď s posádkou připojí, naráz natankuje plnou a vydá se dál.
Ale je to jen spekulace.
Děkuji za super přenos:)
Jinak, nevíte někdo, jak to dopadlo s těmi aerodynamickými kryty? Objevila se nějaká nová informace, kromě té, že EM viděl fotku jednoho zachráněného krytu v moři?
Díky za pochvalu, bližší info zatím nejsou.
Aj ja by som to rád vedel !
Dobrý den, děkuji za skvělý noční přenos a mám otázku: neobjevilo se někde na netu nějaké jiné video z přistání 1. stupně na OCISLY než to s výpadkem obrazu přímo v okamžiku přistání?. Nenatáčeli přistání třeba ještě z dálky z lodí, které doprovázejí OCISLY?
Hezký den, díky za pochvalu. V historii se nikdy z lodí netočilo a stejné to bude asi i teď. Záznam se asi zveřejní až plošina připluje do přístavu.
Dušan pred vašimi vedomosťami o kosmonautike dávam pomyselný klobúk dole, ale asi aj vám sem tam niečo unikne, a pokiaľ sa nemýlim a pamäť má neklame, pri niektorom z pokusov o pristátie nebol žiadny záznam z plošiny ale ukázali záber jednej z lodí. Ten taký roztraseny..vtedy tam bolo veľa dymu a pristátie bolo neúspešne…inak opäť výborná práca celého kosmonautixu
Opravdu? Tak to mi asi uteklo.
https://youtu.be/AYRZTERK5-g
Tento záznam som myslel. 🙂
Narhuji vyměnit video z tiskové konference úspěšné mise za kvalitnější verzi: https://youtu.be/fRMnRR7PRvU
Díky za tip, v době psaní článku jsem nic jiného nenašel.
Problém je, že u tohoto videa není zvuk (nebo je pouze extrémně slabý).
SpaceX zachránil aerodynamický kryt. Stojí prý kolem 6 milionů usd. Ví někdo proč je to tak drahé?
Je to proto, že se používají kompozitní materiály – lehké a pevné. K jejich vytvrzení je potřeba zapékat konstrukci ve speciálních „pecích“, které jsou hodně velké – vždyť do krytu by se vešel autobus. nejen, že je to drahé, ale je to i zdlouhavé. Pokud by SpaceX zvyšovala frekvenci startů, tak úzkým hrdlem bude právě výrobní kapacita aerodynamických krytů. Proto se snaží o jejich záchranu.
Tak za 150 milionů korun musí vyrobit nejen kryt, ale i ten velký autokláv, kde se zapéká.
Děkuji za odpověď. A eště Vás chci pane Majere pochválit. Vy jste takový Záruba kosmonautiky. Z každěko průlomového startu SpaceX děláte takové malé kosmonautické Nagano! Těším se na další vámi komentovaných zápas… Pardon start…
Díky moc, je pravda, že jsem hokej dříve komentoval a tak se to občas projeví. 🙂
A hlavně je super, že mám vůbec možnost tyto okamžiky prožívat. 🙂