sociální sítě

Přímé přenosy

Vega-C (Sentinel-1C)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

CZ-3B

Z kosmodromu Si-čchang odstartovala raketa CZ-3B ve verzi s vylepšeným prvním stupněm a pomocnými urychlovacími motory. Na oběžnou dráhu dopravila vojenskou družici TJS 13. Družice bude sloužit k telekomunikaci a také ke sběru zpravodajských informací.

CZ-12

Čína vypustila z kosmodromu Wen-čchang raketu CZ-12. Jednalo se o její premiérový start. Na nízkou oběžnou dráhu byly dopraveny testovací komunikační družice.

Andrius Kubilius

Andrius Kubilius, nový komisař Evropské unie odpovědný za vesmír, uvedl, že se zaměří na zlepšení evropské konkurenceschopnosti a bezpečnosti ve vesmíru, včetně schválení dlouho odkládaného vesmírného zákona.

OpenCosmos

Agentura ESA a společnost OpenCosmos formálně podepsali smlouvu na vývoj mise NanoMagSat během ESA Earth Observation Commercialization Forum. Smlouva v hodnotě 34,6 milionů eur pokrývá vývoj, vypuštění a uvedení družic do provozu.

Raytheon

Americké vesmírné síly navýšily společnosti Raytheon smlouvu o 196,7 milionu dolarů pro modernizaci Globálního polohovacího systému nové generace. Operational Control System je kritický upgrade infrastruktury GPS, který je roky pozadu oproti plánu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Dragon je zpátky

Pokud jste četli dnešní Kosmotýdeník,pak už víte, že se dopoledne od ISS podle plánu oddělila soukromá loď Dragon. V tomto krátkém článku se podíváme na zakončení příběhu, který se začal psát 19. února. Právě tehdy se totiž Dragon vydal na svou cestu k ISS. Mise lodi Dragon schovaná pod zkratkou CRS-10 skončila dnes odpoledne v 15:45 našeho času, když Dragon měkce přistál do vln Pacifiku. V útrobách ukrýval přesně 1 652 kilogramů nákladu.

Dragon z mise CRS-10 po vylovení z oceánu. Nyní míří k pobřeží, kde dojde k vyložení časově citlivého nákladu.
Dragon z mise CRS-10 po vylovení z oceánu. Nyní míří k pobřeží, kde dojde k vyložení časově citlivého nákladu.
Zdroj: https://pbs.twimg.com

K ISS létá hned několik automatických zásobovacích lodí, ale Dragon je mezi nimi výjimečný tím, že disponuje tepelným štítem a padáky. Tyto prvky sice loď zatěžují, ale díky nim loď při vstupu do atmosféry neshoří a může měkce přistát. Dragon tak může vozit nejen náklady ze Země na ISS, ale i zpátky. Především jde o výsledky vědeckých experimentů včetně biologických vzorků, které na oběžné dráze pravidelně odebírají astronauti.

Do nehermetizovaného trunku se uložil třeba již nepotřebný hardware pro experiment Robotic Refueling Mission, při které se zkoušelo automatické doplňování pohonných hmot do satelitů na oběžné dráze, nebo experiment OPALS. Ten od roku 2014 testoval laserovou komunikaci mezi ISS a různými pozemními stanicemi. Trunk se od Dragonu oddělil před vstupem do atmosféry a protože není chráněný tepelným štítem, shořel v atmosféře i s uloženým nepotřebným nákladem.

Prostor vyhrazený pro přistání.
Prostor vyhrazený pro přistání.
Zdroj: http://forum.nasaspaceflight.com

Zdroje informací:
https://spaceflightnow.com/
http://spaceflight101.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/C7SsI9AVoAEuAY-.jpg:large

https://pbs.twimg.com/media/C7TvlsaUwAAni2s.jpg:large

http://forum.nasaspaceflight.com/…42559.0;attach=1412421;image

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
14 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Mirek Pospisil
Mirek Pospisil
7 let před

Jen drobná technická. Dragon má oproti jiným corgo lodím navíc nejen tepelný štít, ale taky padáky. Obé je hmotnost navíc, která snižuje jeho nosnost nahoru, ale umožňuje to bezpečně doručit náklad i dolů.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Mirek Pospisil

Dobrá poznámka, doplním to tam.

Štěpán
Štěpán
7 let před

Další poznámka – v kodmotydeníku je napsáno 2450 kg, zde 1652. Co je pravdivá informace?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Štěpán

Správný údaj je 1652 kg. Kosmotýdeník jsem opravil.

endemit
endemit
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Dragon přistál až o 24 hodin později než měl, protože měl po odpojení nějaké problémy s navigací?

endemit
endemit
7 let před
Odpověď  endemit

Pardon, beru otázku zpět. Spletl jsem si jednu zprávu. Stává se mi to jednou za 10 let.

Radovan Kubrt
Radovan Kubrt
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Od stanice odvážel přes 2463kg hermetizovaného a nehermetizovaného nákladu (kabina + trunk).
Trunk včetně nákladu shořel při vstupu do atmosféry. Kabina Dragonu do Pacifiku přistála s 1652kg nákladu.

Jinak skutečný zdroj obrázku prostoru je zde. https://goo.gl/umnY2Q

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Radovan Kubrt

Díky za info!

Štěpán
Štěpán
7 let před

A ten Dragon si SpaceX vytahuje h vidy sama, nebo to dělá NASA?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Štěpán

O vylovení se stará SpaceX a NASA se k nákladu dostane až na pevnině. Časově citlivý náklad se vyjme hned v přístavu, zbytek až po přesunu.

Alfa100omega
Alfa100omega
7 let před

Kolik stojí dovezení 1kg nákladu z IIS na Zem a kolik ze Země n IIS? Z IIS na Zemi je to předpokládám dražší, protože zpátky létá jen málo lodí, ostatní shoří.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Alfa100omega

To se takhle úplně vypočítat nedá. NASA platí za službu jako za celek. V ceně Dragona není rozdělená cena za dopravu na ISS, nebo z ISS na Zemi. Je to prostě cena za celou službu a tudíž se nedají obě položky oddělit.

PaRi
PaRi
7 let před

Plánujete článek s podrobnostmi o PICA-X?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  PaRi

Dobrý nápad, popřemýšlíme o tom.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.