Start ruského laboratorního modulu Nauka už zažil tolik odkladů, posunů a dějových zvratů, že by to strčilo do kapsy i leckterou jihoamerickou telenovelu. Ještě před několika měsíci se zdálo, že by několik let očekávaný modul mohl odstartovat v prosinci letošního roku. V dalších týdnech se objevovaly informace o tom, že se na léto odloží doprava modulu na kosmodrom původně plánovaná na březen. Tím pádem by start měl sklouznout z prosince 2017 na rok 2018. Byla to v podstatě oficiální informace a čekalo se, až to Rusové potvrdí oficiální cestou.
Nyní se zdá, že odklad bude mnohem horší, než se čekalo. V prosinci letošního roku se modul teprve dostane na kosmodrom. Tady začnou předstartovní přípravy, které mají trvat celý rok, takže by se mělo startovat v prosinci 2018. Rusové zřejmě chtějí předstartovní přípravu vzít vážně a předejít trapasu z roku 2013. Tehdy inspekce odhalila v palivovém systému úlomky a modul byl poslán na důkladnou opravu, ze které se nakonec stalo kompletní předělání pohonného systému. Neustálým protahováním trpí i Evropská kosmická agentura, která již vyrobila robotické rameno, které má být na modulu Nauka umístěno. To je nyní již několik let draze uloženo ve skladu.
Nezbývá než připomenout, že základní konstrukce modulu byla dokončena už v devadesátých letech, kdy měl plnit roli záložního exempláře pro modul Zarja. Na začátku tisíciletí bylo určeno, že se z již vyrobeného modulu udělá víceúčelový laboratorní modul, jehož první termín startu měl být v roce 2007. Od té doby ale začaly problémy – skluz je tedy momentálně 11 let a těžko bychom v historii kosmonautiky hledali problematičtější hardware.
Zdroje informací:
http://kosmolenta.com/
http://alien3.livejournal.com/
Zdroje obrázků:
http://kosmolenta.com/images/articles/2017/2017-03-16-mlm-delay.jpg
Myslíte si, že to Rusové stihnou ještě před zánikem ISS?
Čas se každým dnem krátí.
Možná, že tohle je ta pravá podstata problému. Modul si „šetří“ na novou ruskou stanici.
A nebo to je prostě kombinace hlouposti, neschopnosti a podfinancovani.
Osobně bych byl vlastně radši, aby to zdržení byl záměr, ale obávám se, že to tak není.
Že se na to raději nevykašlou a neudělají z toho děckám prolézačku.
Jenže ony z toho plynou i závazky vůči ostatním – hlavně vůči ESA.
Tak budou do Ruska na prolejzačku vozit i děti zaměstnanců ESA.
Dušane nedá mi to 🙂 A díky za výbornou práci…
Rádo se stalo. 😉
Plnit své závazky je ta nejzákladnější slušnost.
Hned na startu se Rusové zavázali, že komp!etně zajistí dodávku modulu Zarja…
Za zdržením bych nehledal zvýšenou pečlivost (byť si ji pro letošek dali na „nástěnku“), ale peníze.
A neplniť si svoje záväzky je v Rusku populárnejšie ako hokej !
Že byla znečištěna palivová soustava, to jsem věděl. Ale že to bylo dřevo, to mě opravdu dostalo. Co udělal palubní tesař špatně?? 🙂
Musím se přiznat, že já jsem do dneška neznal pravou podstatu těch úlomků a dozvěděl jsem se ji až z citovaného zdroje. Vůbec netuším, co tam mohlo dělat dřevo. Možná se použila nějaká záslepka, aby do potrubí něco nenapadalo.
Mohla to být i sabotáž nebo třeba jen šlendrián při napojování hadic za větrného počasí.
No vzhledem k tomu, jak dlouho se na tom dělá, dřevo je ještě docela dobrá možnost. Dokážu si představit horší věci. 🙂
OPRAVA:
Zmínka o dřevu nebyla správná. Chyba vznikla špatným překladem. Originální článek hovořil pouze o nespecifikovaných úlomcích.
Chybu v článku jsem opravil a za omyl se omlouvám.
Hmmm… takto vzniká bulvár, fámy, pomluvy atd.
Kdysi udělali komanči takový pokus, jak rychle se dokáže šířit fáma.
Na jednom konci republiky v jeden den, při cestě ráno do práce si nastrčené osoby v dopravním prostředku povídali o „něčem senzačním“.
Ten samý den, odpoledne, už si o tom stejném povídali lidé na druhém konci republiky.
Jen bych mladším připomněl, že byla doba bez mobilů a internetu 🙂
Tedy… jako hodně školácká chyba, stane se, ale tady bych ji nečekal.
Jsme lidé, chybujeme. Bez ohledu na to, zda píšeme do kosmonautixu, sedíme ve vládě, pečeme housky, nebo hledáme lék na rakovinu. Chyba vznikla použitím automatického překladače, protože rusky neumím. Jakmile jsem dostal od kolegy zprávu, že je ta informace špatně, okamžitě jsem to opravil a uvedl na správnou míru i v diskusi. Víc udělat nemohu.
Na rozdíl od běžného bulváru (tj. zejména komerčních médií…) Dušan nepřesnost uznal a rychle opravil. Toto už v dnešní době není standart, ale mnohé to ukazuje o pisateli. Palec nahoru.
Tohle považuji za naprostou samozřejmost. Děkuji za uznání, ale já v tom nevidím nic mimořádného, spíše mne překvapuje, že to někteří jiní autoři v masmédiích nepovažují za samozřejmost také. Informování založené na nepravdách nestojí za nic. Kdo chybuje omylem, musí svou chybu napravit.
No ještě štěstí, že se k Dušanovi ta informace o omylu tak rychle dostala. Hned jsem si vzpomněl na toto 🙂 http://minotaur.cz/sfaf/catalog/images/003943.jpg
To je dobré. 🙂
„Vůbec netuším, co tam mohlo dělat dřevo.“
Je to logické, se stavbou se začalo ještě v dřevních dobách kosmonautiky. 😀
Když jsem kdysi studoval na ČVUT (bylo to v minulém tisíciletí), vyprávělo se tam mezi studenty, že jeden student strojařiny napsal do diplomové práce, že „v tom stroji budou ozubená kolečka, která budou dřevěná, budou dřevěná a budou dřevěná, protože to stejně nikdo nečte“. A diplomová práce opravdu prošla bez připomínek. Možná že v zemi, kde zítra stále znamená včera to je podobné. Ale to jen tak pro zasmání …
To dřív bude hyperloop z Prahy do Brna a ten nebude dřív, než Elon na Marsu.
Myslím, že tady už výmluvy na ekonomické problémy přestávají fungovat.
Oni prostě nechtějí ten modul přidat k ISS. Šetří si ho pro svojí stanici.
To není moc pravděpodobné. Vize nové ruské stanice na nízké oběžné dráze není reálná a že by se modul uplatnil na nové mezinárodní stanici u Měsíce, tomu taky moc nevěřím.
A kde by asi na ni vzali peníze? Jsou rádi, že vůbec dokončí tu Nauku…
Prostě došly prachy, že ano. Nic jiného v tom není. Příčiny jsou jasné a vztahy jsou dnes … Skoro nejhorší co pamatuji. Odnese to kosmonautika .. nejen.
Jak už jsem psal výše – výmluvy na ekonomické problémy nebo mezinárodní vztahy jsou v případě takovéhoto skluzu a neschopnosti opravdu mimo mísu. Nelze pořád vše svádět na peníze nebo vnějšího nepřítele. Ale že to odnáší kosmonautika, s tím souhlasím. A ano. Mezinárodní vztahy jsou špatné. Ovšem od kdy? Od té doby, co Rusko okupuje Krym. Ale problémy s Naukou sahají dlouho do doby před tím. Tehdy byly ty vztahy relativně v pohodě a ropa dostatečně drahá, tudíž penízky tekly proudem. A přesto se nedařilo.
Ještě by bylo dobré vědět, kde dnes dělají ti lidé, kteří vyvíjeli Nauku před dvaceti lety, a jakým jazykem mluví v práci. (The Boeing Company prý platí slušně a měla (možná má) v Moskvě i konstrukční kancelář.) Mám pocit, že to nějak nejsou schopni dát dohromady, jako kdyby přišli o historickou paměť původních techniků. Nebo to nebylo životaschopné nikdy a jen to nechtějí říct. Přece jen jde o kosmické technologie, není to stavebnice „Vyděržáj pijaněr!“. Ať ale řeknou cokoliv, nebudu si nikdy jistý, že to je pravda.
Gól bude až to ktovie kedy konečne odletí a Proton to rozloží na márne kúsky… Fakt by som rád vedel čo je za tým. Či politika, prachy? …
Je to skutočne nepríjemné, a zaujíma ma, ako sa k tomu stavajú priamo pracovníci. Ak na tom skutočne pracujú, tak suma, ktorú za tie roky investovali, musí dosahovať násobky ceny modulu. Takže dokončenie je podľa mňa aj v záujme Rusov samotných.
Ako a kedy sa (teoreticky 🙁 ) dostane hore robotické rameno?
To je v tomto případě druhotný problém. Rameno není moc těžké a aerodynamické kryty jsou většinou dost dlouhé, aby se dovnitř složené vešlo (pro většinu nákladů bývá limitující průměr). Předpokládám, že instalace by probíhala za asistence již instalovaných ramen.
Vzhledem k tomu, že cislunární stanice je ještě daleko, tak to možná bude za ESA fůra vyhozených prostředků. Leda by to v případě nedokončení Nauky pod cenou koupil Bigelow pro svůj orbitální hotel.
Nejaké rublíky sa sem tam prikotúľajú a to je v záujme niektorých rusov – tých „správnych“. Zase bude z čoho kradnúť.
Viem si predstaviť logo misie. Bola by v ňom budova hangáru.
:-DDD
to sedlo jak *** (jak říkal jeden ministr kultury)
Fail by byl kdyby Proton-M selhal i s Naukou.
Koľko to doteraz stálo a koľko malo pôvodne?
Ak správne rozumiem malo by ísť o modul ktorý nevychádza z TKS, je to tak?
Kolikrát byla vlastně viděna? Existuje vůbec?
Jestli tak nějak celou dobu nepočítali, že ISS umře dřív. Tak to ukončili dávno a doufali jen, že to zapadne.
Aby nebyli jediní zaměstnanci vrátný a uklízečka.
Je postavené na Zarje, takže nic nového. Když by takto dávali dohromady každý nový Soyouz, tak letí jednou za 10 let. A to má Soyouz daleko kritičtější systémy.
Pokud by na tom fakt tak 15-20 let pracovali, tak to musí být super dílo. Cena za uskladnění, technologie a platy musí být tak vysoká, pokud by se na tom opravdu pracovalo, že by ji dávno už pod tlakem dostavěli. Takhle je jen uskladněn korpus a pro nějakou fotku občas projde někdo kolem s kladivem.
Existuje, fotky samozřejmě jsou volně k dispozici 🙂
Např:
http://www.energia.ru/ru/news/news-2011/im/photo_11-09-02.jpg
http://www.energia.ru/ru/news/news-2012/im/photo_12-14-06.jpg
http://www.energia.ru/ru/news/news-2016/im/photo_06-20-000.jpg
http://www.energia.ru/ru/news/news-2012/im/photo_12-14-07.jpg
No mě napadlo, že po těch letech už můžou začít nastávat problémy se stárnutím materiálů, jsou tam různá těsnění apod. Tak jestli se jim to už nezačlo sypat pod rukama… Řekl bych, že se to v Rusku nějak rozpadlo a už nebude vůle dávat dohromady něco podobně komplexního, ono to asi není žádná sranda. Oni jedou dokola ty Sojuzy a tím to hasne. Na Federaci už nevěřím vůbec.
V hangáru je to určitě lépe chráněné před vlivem prostředí než na oběžné dráze. V tomto ohledu bych se toho nebál. Jedině kdyby to v hangáru někdo začal po kouskách rozkrádat 😉
Klid… Kdyby nahodou to dostali az na rampu… Tak jeste maji Proton, ktery umi zaridit, aby to nedoletelo k ISS…
Jen zatim nechapu duvod – krome sankci, ktere na Rusko sou – k tomu, aby to na ISS nechteli, kdyz ted kvuli tomuhle modulu stahujou jednoho staleho obyvatele ISS.
Nauka je krasna… Takze at uz tam je prosim…
Já si myslím že na ISS se modul již nedostane. Zjistí se totiž materiálová únava vlivem stáří či ISS již nebude ani existovat až bude dokončen…
Železná pravidla kosmonautiky: lidé přistanou za 40 let na Marsu, Nauka poletí příští rok a Falcon Heavy za půl roku, toto platí kdykoliv 🙂 I když toho FH se dočkáme z jmenovaných snad nejdříve.
A co to má vůbec umět? Jestli vůbec budou mít nějaké rozumné využití.
A i příklad z historie ohledně delšího čekání by byl. Takový Hubble sebral nějakých 15 let od rozjetí projektu v roce 1978 do servisu na oběžné dráze v roce 1993, který korigoval chybu primárního zrcadla. A i na tom Hubblu měla nějaký podíl ESA – asi 593 milionů Euro.
Tyhle věci prostě nemají nejvyšší prioritu.
Umět to má překvapivě hodně. V podstatě může fungovat jako samostatná jednomodulová stanice – má dokovací port, motory, solární panely, prostory pro vědecký výzkum i pro odpočinek, záchod, vlastní podporu života. Vlastně by to mohli Rusové sami provozovat v režimu Saljut, možná by bylo potřeba něco doplnit, nevím přesně.
Ale hlavně to má být vědecký modul, který značně rozšíří výzkumné možnosti ruské sekce. Součástí bude i malá přechodová komora pro vzorky – podobně jako na modulu Kibó.
Jistě, je to velká škoda a člověk to nečte rád. Konec ISS se pomalu blíží a přijít o rok práce vědeckého modulu je o to horší.
Zajímavé jsou zdroje této informace. Kosmolenta se odvolává na Alien3. Ten uvádí, že zdroj je neznámý a odvolává se na diskusi na Novosti kosmonavtiki, téma Modul MLM. Tam o dopravě Nauky na Bajkonur v prosinci 2017 píše uživatel Шамс, a to 11.3.2017: „Ukazuje se, že dnes je odeslání MLM na Bajkonur plánováno na prosinec 2017.“ Protože Шамс neuvádí zdroj, nemám v tuto chvíli v jeho vyjádření vyšší úroveň důvěry než ve vyjádření Michala Václavíka z 3.3.2017: „Dodání MLM na Bajkonur je posunuto z března na léto 2017.“
Článek popisující podstatu nyní zjištěných problémů
http://www.popularmechanics.com/space/satellites/a25773/mlm-delayed-russia/