sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Cuantianhou

Společnost Space Transportation se sídlem v Pekingu plánuje na druhou polovinu roku 2025 první test svého prototypu znovupoužitelného kosmického letounu Cuantianhou. Společnost vystavila model Cuantianhou na výstavě Space Tech Expo Europe v Brémách.

Americké vesmírné síly

Americké vesmírné síly se připravují na zpoždění vynášení klíčových nákladů národní bezpečnosti na palubě rakety Vulcan od společnosti ULA. Uvedl to generálporučík Philip Garrant, šéf Velitelství vesmírných systémů vesmírných sil.

Lunar Outpos

Společnost Lunar Outpos oznámila 21. listopadu, že podepsala dohodu se SpaceX o použití kosmické lodi Starship pro přepravu lunárního roveru Lunar Outpost Eagle na Měsíc. Společnosti nezveřejnily harmonogram spuštění ani další podmínky obchodu.

JAXA a ESA

Agentury JAXA a ESA 20. listopadu v Tsukubě v Japonsku vydaly společné prohlášení, ve kterém načrtli novou spolupráci v oblastech planetární obrany, pozorování Země, aktivity po ISS na nízké oběžné dráze Země, vesmírná věda a průzkum Marsu.

SEOPS

Společnost SEOPS na Space Tech Expo Europe 19. listopadu oznámila, že podepsala smlouvu se společností SpaceX na vynesení mise plánované na konec roku 2028 z Floridy. Do roku 2028 také získává kapacitu pro blíže nespecifikované další starty SpaceX.

Latitude

Francouzský startup Latitude podepsal víceletou smlouvu se společností Atmos Space Cargo, společností vyvíjející komerční návratová zařízení. Atmos koupí minimálně pět startů rakety Zephyr ročně, a to v letech 2028 až 2032.

Exolaunch

Německý společnost Exolaunch použije svůj nový adaptér Exotube počínaje rokem 2026. Exotube je univerzální modulární adaptér pro integraci, start a rozmístění družic od cubesatů až po 500 kg družice.

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Iridium na věčné časy bez Motoroly a nikdy jinak

… stačí jen odeslat poslední pokyn a postupně jeden satelit za druhým bude naveden do atmosféry, kde pak shoří necelá stovka satelitů. Bude to trvat více než rok, ale necelá stovka satelitů se přeci „neposílá na smrt“ tak úplně snadno. Satelity měly zemřít několikrát, ale několikrát nebyl povel vykonán. Byla zde skupina lidí, která projektu zasvětila až příliš mnoho let, a i přes komerční neúspěch původního mezinárodního konsorcia Iridium se odmítala s myšlenkou zničení technického zázraku, jak mu říkali, smířit. Dan Colussy, Dannie Stamp a další. To jsou jen některá jména, která pomohla zachránit Iridium. Ale těch jmen bylo mnohem více.

Úsilí tisíců lidí, více než deseti let práce a náklady ve výši mezi pěti až šesti miliardami amerických dolarů, to vše se mělo proměnit v ohnivé koule.

Vtip z roku 2000 o chystaném zničení systému Iridium
Vtip z roku 2000 o chystaném zničení systému Iridium
Zdroj: https://www.ibiblio.org

Proč? Protože Chris Galvin, tehdejší výkonný ředitel společnosti Motorola, která systém pro tehdejší konsorcium Iridium investorů vybudovala, nechtěl riskovat, že „neudržované satelity“ po vyhlášení bankrotu začnou jednou „nekontrolovaně padat z nebe“ a mohly by někoho případně zranit, anebo způsobit jiné škody. Motorola se chtěla Iridia navždy zbavit. Nekontrolovaná stovka satelitů na nízké oběžné dráze byla z jeho pohledu nebezpečná věc a pojistka proti škodám, kterou Motorola jako soukromá společnost na satelity měla, byla časově omezená. Je ironií osudu, že Chris Galvin byl synem Roberta „Boba“ Galvina. Robert Galvin, předchozí ředitel Motoroly byl totiž ten, který stál u zrodu Iridia a prohlásil před mnoha lety na schůzi vedení firmy památnou větu: „jestli na projekt Iridium vedení neschválí peníze, tak sám vypíšu šek ze svých soukromých peněz“. Tehdy šlo sice jen o několik milionů dolarů, ale dost názorně to ilustruje situaci a nadšení tehdejšího ředitele, pod jehož vedením firma Motorola prosperovala a nebála se i odvážných výzev, což se bohužel nedá říci o firmě pod vedením jeho syna.

První generace satelitu Iridium od Motoroly z 90. let
První generace satelitu Iridium od Motoroly z 90. let
Foto: Autor

Chris neviděl v satelitním systému Iridium žádnou budoucnost a považoval technologii za překonanou všudypřítomnými základnovými stanicemi klasických telefonních sítí. Síť uměla v té době jen volání, SMS zprávy a datové přenosy rychlostí 2,4 kbps, byť samotné datové propoje mezi satelity byly realizovány v mnohem vyšších rychlostech. Ano, rychlost 2,4 kbps pro jednoho uživatele je správně, přesně takový datový tok byl vyhrazen na hlasový hovor a ten samý datový tok tak mohl být využíván na data. Tomu, že o pár let později se povedlo „spojováním toků“ dosáhnout při použití speciálních technologií rychlosti „až“ 128kbps (třeba u jednotek Iridium OpenPort pro lodě) se věnovat nebudeme. Design satelitů a sítě ze začátku 90. let totiž opravdu nepočítal s něčím, jako velké datové přenosy. Plánovalo se jen volání, paging a občasné faxové přenosy.

Po bankrotu firmy se ozvalo několik zájemců, kteří zvažovali oživení sítě pro různé účely, ať už to byl jeden evropský podivín, který chtěl pomocí satelitní sítě doručovat autentizační SMS zprávy pro bezpečné zadávání a ověřování bankovních převodů, anebo provozovatelé náboženského rádia, které pomocí satelitů Iridia mělo šířit osvětu po celém světě. Zájem projevil také jakýsi pán, který byl napojen na vládu jednoho z nejchudších a nejzkorumpovanějších států na planetě. Ale byli i další, serióznější zájemci. Jenže ti se ptali, když se to po obchodní stránce nepovedlo firmě Motorola, komu se to má povést a jak dostat systém k ziskovosti? A k čemu je to vlastně dobré, ptali se.

Měli svým způsobem pravdu. Hlavní produkt, satelitní telefon Iridium a s voláním odkudkoliv a kamkoliv, nemohl konkurovat velikostí, snadností obsluhy, ani ničím jiným, kromě pokrytí, již tehdy fungujícím klasickým mobilním telefonům a sítím. Iridium s voláním přišlo pozdě. Znatelný rozmach pokrytí klasických mobilních sítí a další standardizace, k tomu uzavírání roamingových smluv, to bylo v první polovině 90. let Sci-Fi, ale pak došlo ke změně a dříve nemyslitelné se stalo realitou. Realitou, u které opět stála Motorola a paradoxně tak vyvíjela jak Iridium, tak klasické mobilní telefony. Myšlenka na celosvětový komunikační systém, podpořená tehdy pádem Berlínské zdi a dalšími faktory na začátku 90. let byla přelomová a slibná, ale v roce 1998 byl svět už jinde.

Řídící středisko Iridium
Řídící středisko Iridium
Foto: Autor

Systém měl shořet, prakticky nikdo systém nechtěl a k tomu Motorola stále žádala každý měsíc po firmě Iridium (Iridium byla nezávislá samostatná firma mnoha investorů a Motorola i tam měla díky rozštěpenosti nejsilnější pozici) 50 milionů dolarů za to, že satelity budou létat ve správných drahách a systém bude po technické stránce fungovat. Iridium samozřejmě ještě platilo Motorole i za dodávku telefonů a dalších technologií. Postupem času, obzvláště po vyhlášení bankrotu a snaze o restrukturalizaci, se tak začalo Motorole říkat „Matka, která požírá vlastní dítě.“

Nakonec se našel jeden člověk, který po neuvěřitelném výkonu, lobbování všude možně i nemožně, hlavně v Pentagonu a za pomoci dalších malých investorů, po bezpočtu infarktových situací, sehnal dostatečný kapitál na koupi systému. Uspěl u bankrotového soudu a aktiva firmy Iridium koupil. Byl to Dan Colussy. Na straně druhé se Motorole, zejména Chrisovi Galvinovi, nepodařilo prosadit zničení systému, ačkoliv se z toho stala závěrem posedlost, aby Iridium přestalo existovat. Americká vláda se zaručila, že systém je tak důležitý pro státní zájmy, že ačkoliv je provozovatel soukromý komerční subjekt, za případné škody způsobené satelity bude zodpovědný stát, nikoliv firma Iridium. Podobnou odpovědnost stát na sebe vzal už během války ve Vietnamu, kdy ručil za případné sestřelení civilních letadel a z toho možné důsledky ohledně odškodnění, byl to tehdy státní zájem. Stát tehdy „zaručil“ civilní aerolinie, ale komerční satelitní systém, to tu ještě nebylo. Indemnita, zbavení zodpovědnosti, totiž sehrálo důležitou roli v celém nákupu novými investory.

A chcete vědět, za kolik se tehdy systém v nákladové ceně 5-6 miliard dolarů podařilo investorům u soudu v prosinci 2000 koupit? Držte si klobouky, za 25 milionů dolarů a z toho jen necelých 7 milionů dolarů bylo zaplaceno v hotovosti! Tento obchod tak navždy vešel do dějin. K tomu ještě investoři objevili plné sklady propagačních předmětů Iridium a k jejich překvapení v jiných skladech našli několik zcela nových satelitů Iridium, které již nestihly být vyneseny, ačkoliv vypuštění již bylo předem zaplaceno! Investoři ale museli dát dohromady částku mezi 100 až 200 miliony dolarů, protože první faktura na 50 milionů dolarů za měsíční provoz na sebe od Motoroly nedala dlouho čekat, a tak první věc, kterou investoři po nákupu aktiv Iridium udělali bylo, že od provozování systému rychle odstřihli Motorolu, a najali si firmu Boeing. Ta si účtovala za správu kolem 6 milionů dolarů měsíčně, což byl dramatický rozdíl.

Iridium NEXT satelit (bez rozvinutých solárních panelů) v řídícím středisku Iridium
Iridium NEXT satelit (bez rozvinutých solárních panelů) v řídícím středisku Iridium
Foto: Autor

Nějaký čas trvalo, než přišli opět zákazníci a systém opět začal veřejně nabízet své služby, ale povedlo se. Bylo to v roce 2001.

Sluší se také zmínit, že Iridium by neožilo díky kontraktu pro americkou armádu. Představitelé americké armády totiž po téměř roce přesvědčování ze strany investorů uznali, že systém je díky své spolehlivosti a globální dostupnosti unikátní a byť byl nový vlastník sítě opět soukromým subjektem (nově se jmenovala firma Iridium Satellite LLC), došlo k dohodě o poskytování služeb bez výběrového řízení. Za fixní částku dostala americká armáda předem sjednaný objem služeb, konkrétně neomezené volání pro několik desítek tisíc účastníků na dva roky.

V září 2001 tak byla armáda ještě raději, že má satelitní telefony Iridium. Během invaze do Iráku pak spojenecké armády používaly systém Iridium, protože nic jiného k dispozici nebylo. A důvěrné informace říkají, že po zabití Bin Ládina byla tato informace předána, jak jinak, přes satelitní systém Iridium.
Ale je Iridium síť armády? Odpověď zní: Ne. Pořád je to komerční síť, a vždycky byla. A byť armáda je stále velký zákazník, větší část příjmů pochází od civilních zákazníků. Armáda má sice vlastní přepojovací stanici na Hawaii (už od dob Motoroly), zatímco ostatní zákazníci používají civilní přepojovací stanice, ale o řízení, údržbu a výstavbu sítě se stará současný vlastník, který se přejmenoval naposledy na Iridium Communications, když vstoupil před pár lety na burzu. Firma je tak obchodovatelná na burze a služeb po celou dobu existence může využívat kdokoliv a vlastník sítě si může „dělat vše po svém“. Ostatně důkazem je fakt, že nová generace satelitů se primárně vyrábí ve Francii (proexportní půjčka ve výši cca 2 miliardy dolarů) a ne v USA, tam se jen kompletuje. A nové satelity Iridia vyrábí ta samá firma, která tehdy původnímu Iridiu vůbec nepřála a proti němu dokonce „bojovala“. Vyráběla totiž tehdy satelity pro konkurenční evropský satelitní systém – Globalstar. Svět je plný paradoxů, ale business je business.

Iridium dnes nabízí mnohem více než jen volání. Datové služby pro lodě a i cestovatele, sledování letadel, lodí, kontejnerů, vědecké projekty, M2M komunikace. Na M2M komunikaci se hodně spoléhá, již teď jsou klasické hovory na ústupu a data jsou tím, co je nejvíc žádané.

Současný CEO Iridium Communications, Matt Desch, má letadlo a … Teslu … (pod zkratkou IRDM naleznete firmu na burze). Možný příslib na sdílení technologií?
Současný CEO Iridium Communications, Matt Desch, má letadlo a … Teslu … (pod zkratkou IRDM naleznete firmu na burze). Možný příslib na sdílení technologií?
Foto: Autor

Avšak po plánovém omlazení sítě satelity Iridium NEXT (aktuálně konec roku 2018) vstoupí firma do nové éry. Nejen mnohem vyšší rychlosti datových přenosů, ale i služby jako sledování a optimalizace letových plánů letadel v reálném čase a další možnosti, o kterých se teprve rozhoduje, to vše za pár let přijde. Iridium NEXT by tak mělo být univerzální platformou pro nekonečně mnoho projektů. Jedna smutná zpráva – pozorovatelé oblohy však už budou muset oželet „prasátka“ od satelitů – ty nové je totiž dělat nebudou.

Závěrem mi dovolte zmínit jedno nečekané setkání. Když jsem se před pár týdny na oslavě úspěšného vynesení prvních 10 družic Iridium NEXT neplánovaně potkal s projektovým manažerem původního projektu Iridium (Durrell Hillis) z 90. let, bylo to pro mě velké překvapení. Přišel jsem k něm a místo představení jsem mu řekl, že jsem si koupil jeho knihu „Creating Iridium“, dokonce 2 kusy a vzhledem k omezenému nákladu a dostupnosti si myslím, že jsem asi jediný v ČR, kdo ji má. Lepší začátek jsem si nemohl přát a během pár minut jsme stihli probrat pár témat, jak to tehdy bylo. Durrell Hillis na závěr rozhovoru dodal, že důvod, proč napsal svoji knihu vzpomínek bylo to, aby se nezapomnělo na všechny ty lidi, kteří tehdy u revolučního projektu Iridium stáli. Satelitní síť Iridium měla spojovat lidi po celém světě a prakticky nikdo nevěřil, že existuje na světě komerční firma, která je schopná podobný systém vymyslet a zprovoznit, zejména s přihlédnutím k tomu, že tehdy satelity stavěly většinou pouze vládní organizace s prakticky neomezenými rozpočty. Nikdo dosud nepřekonal rychlost vypouštění satelitů, jako se to povedlo původnímu Iridiu od Motoroly, ani rychlost výstavby samotných satelitů.

Motorola to dokázala, ale zároveň to byla ta samá Motorola, která pak chtěla systém pohřbít a dělala vše proti tomu, aby systém dál existoval. Připomínalo to „když ne my (Motorola), tak nikdo.“ Jenže tehdejší Iridium byla samostatná firma, byť velmi propojená na Motorolu, a bankrotový soud tehdy v prosinci 2000 rozhodl, že noví investoři právoplatně koupili aktiva firmy Iridium. Motorola prohrála. Za pár let byl nový vlastník sítě již v zisku, byť neplatil prvotní obří náklady, ale dokázal, že síť Iridium má své využití, dokáže generovat kladný příjem a v budoucnu si sama snad zaplatí i své nové Iridium NEXT satelity.

Durrell Hillis s autorem během oslav startu prvních 10 družic Iridium NEXT.
Durrell Hillis s autorem během oslav startu prvních 10 družic Iridium NEXT.
Foto: Autor

Durrell Hillis se pak se mnou na památku vyfotil, respektive jsme se vyfotili navzájem, jednou pro něj, jednou pro mě. Závěrem našeho setkání ještě stihl žertovně prohodit k současnému výkonnému řediteli firmy Iridium Communications: „Hele Matte, na tohohle si dávej pozor, ten je chytrej, tak ať v Čechách nepostaví jejich vlastní Iridium.“

Jestli má někdo zájem o výstavbu „národního Iridia v Čechách“, prosím info do komentářů. O historii Iridia se můžete dozvědět také v knize Creating Iridium dostupná zde.

Zdroje obrázků:
Foto: Autor
https://www.ibiblio.org/Dave/Dr-Fun/df200005/df20000512.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
25 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Radoslav Packa
Radoslav Packa
7 let před

Pekný príbeh.

Omni
Omni
7 let před

Děkuji za super článek!

MaG
MaG
7 let před

Nádherná tečka a nový začátek.

vedator
vedator
7 let před

Klobuk dole pred clankami a vdaka za nich. Iridium tu, zda sa, ma svoje miesto, a treba mu drzat palce. Skoda, ze nove satelity budu ochudobnene o zablesky 🙂

Svihak Lazensky
Svihak Lazensky
7 let před

Dekuji za paradni clanek. Co se tyce zablesku, tak je to spise dobra zprava, hlavne pro astronomy.

Martin Gembec
Martin Gembec
7 let před
Odpověď  Pavel Mašek

problém záblesků asi není tak zásadní. Jsou navíc pěkné. Předpokládám, že na orbitě zůstanou alespoň neovladatelné kusy, které ale mají známou periodu rotace a záblesky od nich uvidíme i nadále. Navíc blejskají i jiné družice (CosmoMed, Metop, ISS).

ventYl
ventYl
7 let před
Odpověď  Martin Gembec

Pri stackingu astrofotiek zablesky nie su problem, post-processing ich automaticky odstrani. Ak sa fotia star trails, komety a ine veci, uz to teoreticky problem byt moze, ale IMHO vzdy plati, ze ta fotka ma byt co najblizsia realite, co v takom pripade znamena vratane zableskov iridia.

Jo a zablesky iridia boli specificke vdaka sklonenym antenam. ISS ma stopu uplne inu a mensie satelity maju stopu porovnatelnu s lietadlami (akurat lietadla k tomu este aj blikaju).

marian
marian
7 let před
Odpověď  Martin Gembec

to ventYl: Specifickosť zábleskov Iridii je hlavne v tom, že sú (ešte stále) vdaka množstvu satelitov na orbite pomerne časté. Inak satelitov, ktoré vrhajú záblesky, či už kvôli anténam, solárnym panelom, alebo proste lesklému povrchu,je veľké množstvo, viaceré z nich sú dokonca tiež predikovateľné (stačí sa pozrieť na predpovede na calsky.com). Irídia však boli prvé, u ktorých sa takéto prepdovede začali robiť a za tie roky si tak získali hodne na popularite. Inak sú aj satelity, ktoré rotujú tak rýchlo, až to pôsobí ako blikanie lietadla a niekedy je to aj až ťažké rozoznať. Môj oblúbený príklad je v tomto prípade satelit Yaogan-6 (http://satellitehunter.blogspot.sk/2015/06/yaogan-6.html). No a ISS tiež občas hodí pekný záblesk 😉

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
7 let před
Odpověď  Martin Gembec

Kdysi jsem viděl, jak se ISS nahání s Progressem. Bylo to zrovna v době, kdy byly velké problémy s jejich automatickým spojením a právě tehdy ta dvojice prolétala nad ČR v „těsném závěsu“ asi 1-2 sekund.

Martin Gembec
Martin Gembec
7 let před
Odpověď  Martin Gembec

Nezapomenutelný záblesk ISS jsem viděl z hradu Litice a hlavně ho shodou okolností zrovna nafotil. Jinak tehdy blikla dva dny po sobě, ale tento byl prostě nejlepší.. http://astrofotky.cz/gallery.php?show=MaG/1257200577.jpg

maro
maro
7 let před

Perfektní. Jen mě docela zarazilo, že by americká armáda neměla nějaký jiný komunikační prostředek na druhý konec světa. Ale je fakt, že pro komunikaci přes geostacionární družice, které samozřejmě má, musí mít i v té poušti přesně nastavenou parabolickou anténu, kdežto u Iridia může snad i jet v autě (možná bez střechy).

Bystroushaak
7 let před
Odpověď  maro

Měla, ale nejednalo se o zrovna jednoduše přenositelná zařízení. Detaily viz třeba minule zmiňovaná kniha Eccentric Orbits: The Iridium Story.

Peter P
Peter P
7 let před

Super clanok respektive jeho druha cast na ktoru som cakal 🙂

Este posielam jedno video, ktore je velmi zaujimave. Je to prednaska kde mladici z Nemecka ukazuju ako hackly data so siete Iridium a podobne veci. Je to velmi zaujimave, pokial to niekto vydrzi pozerat tak su tam aj nejak zaujima spravy ktore rozlustili a podobne 🙂

https://www.youtube.com/watch?v=cvKaC4pNvck

Peter P
Peter P
7 let před
Odpověď  Pavel Mašek

Ano suhlasim, je to urcite pekna aktivita, ako studenska praca urcite super. Rozhodne nova verzia Iridium Next bude technologicky uplne dalej.
Vypocul som si aj par rozhovorov s directorom Iridia “Mattom Deschom“, fakt zaujimavy clovek, celkom ocenujem jeho komunikaciu cez Twitter s verejnostou. Casto musel obhajovat preco pouzivaju SpX novinari v tom boli dost neprijemny, ale on argumentoval velmi racionalne. Proste boss na svojom mieste 🙂
Chcem podakovat za super clanok.

Pospíšil
Pospíšil
7 let před

Připojuji se s poděkováním za druhou půlku příběhu. I tady bylo napětí, ukončené happyendem. Díky
Budeš se účastnit i dalších startů I-Next na Falconech? Pokud ano, byl by tam nějaký prostor na dotazy na SpX zaměstnance, nebo dokonce EM?

Mirek Pospisil
Mirek Pospisil
7 let před
Odpověď  Pavel Mašek

Dotazů by byly desítky až stovky , ale pokud neplánuješ další setkání se SpXery, tak je to passe.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.