sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Mohou být praskliny problém pro SpaceX?

Motor Merlin 1D

Wall Street Journal přišel před pár dny se zprávou, která odhalila problém, o kterém se dříve veřejně prakticky nevědělo. Jde o to, že vládní vyšetřovatelé vydali zprávu, ve které vyjádřili znepokojení týkající se motorů Merlin. Na lopatkách jejich turbočerpadel se totiž prý objevují malé praskliny, které by mohly způsobit havárii. Podle českého portálu elonx.cz už SpaceX o tomto problému ví několik měsíců a pracuje na jeho odstranění. Další informace pak na našem diskusním fóru doplnil uživatel Pospíšil – „Pracujeme na úpravě konstrukce, abychom trhlinám zcela zabránili. Toto bude součástí poslední konstrukční iterace Falconu 9. SpaceX ve spolupráci s NASA připravil plán na kvalifikaci motorů pro pilotované lety,“ uvedl John Taylor ze SpaceX. To by znamenalo, že se konstrukční změny uplatní v závěrečné verzi Falconu 9, která se označuje jako Block 5. Tato verze by teoreticky mohla letět ještě letos.

Pokud pomineme selhání jednoho motoru Merlin při startu mise CRS-1, byly motory SpaceX vždy spolehlivé a to jich na každé raketě letí rovných deset. Když uvážíme, kolik testovacích zážehů motory absolvují před vlastní kosmickou misí (a některé i po přistání), vyjde nám, že motory zvládají i opakovaný provoz bez problémů. I kdyby se tedy praskliny na lopatkách objevovaly, zřejmě nepředstavují větší bezpečnostní riziko. Ačkoliv je vhodné problém vyřešit, nedá se očekávat, že by se kvůli němu odkládaly starty.

SpaceX není na hledání problému sama, ale na pomoc si vzala i odborníky z NASA. Ostatně k tématu se vyjádřil i dočasný administrátor NASA, Robert Lightfoot. Ten potvrdil spolupráci mezi NASA a SpaceX při řešení tohoto problému a poznamenal, že vyšetřování se už dostalo do fáze, ve které už se ví, jak problém odstranit. NASA zároveň požaduje, aby se problém vyřešil do doby, než začne SpaceX vynášet astronauty. Jelikož pilotované lodě mají od začátku létat na Falconu 9 Block 5, mělo by to být vyřešeno.

Zdroje informací:
https://www.wsj.com/
http://www.elonx.cz/
http://forum.kosmonautix.cz/
http://www.theverge.com/

Zdroje obrázků:
http://www.spacex.com/sites/spacex/files/100th_m1d_4_engine28.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
29 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
max
max
7 let před

2.odstavec, 1.veta-Falcon 9 ma 10motoru? 8jich je v kruhu a posledni uprostred, ne?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  max

Desátý je na horním stupni. 😉
Merlin 1D Vac má „střeva“ poměrně podobná klasickému Merlinu 1D z prvního stupně a tento problém se tedy může týkat i jej.

Kryštof
Kryštof
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Chtěl jsem okomentovat přesně tu samou věc, než mi došlo, že je další motor i ve druhém stupni 🙂

max
max
7 let před

no jasne 😀

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  max

V pořádku. 😉

majkl
majkl
7 let před

Ano, již mnoho motorů bylo použito a mají vysokou spolehlivost. Otázkou ovšem je, jestli se praskliny nezačínali objevovat v poslední době, kdy se různými úpravami snaží z motorů dostat maximu a možná jedou až příliš na hraně. Tak, ale snad spacex ví co dělá 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  majkl

To samozřejmě nevíme (a tipuju, že se takovéhle detaily ven nedostanou), ale řekl bych, ež i v takovém případě by se stále nic nedělo, protože právě ty nejzatlačenější k hraně máme nejdůkladněji otestované – viz poletové zážehy.

zdeněk
zdeněk
7 let před

Opravit a letíme 🙂

B.Boruvka
B.Boruvka
7 let před

Praskliny se prece objevujou na cerpadlech u vsech raketovejch motoru…Ale nikdo to neresi protoze po jednom startu spadnou do more
SpaceX to musi resit kvuli znovupouzitelnsti.Moc jim fandim -je uzasny sledovat jak soukroma firma prepisuje dlouhe dejiny raketoveho inzenyrsvi

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  B.Boruvka

Je to tak, navíc SpaceX ukazuje, že návrh byl dostatečně robustní na to, aby zvládal i opakovanou zátěž bez ohledu na praskliny.

Miroslav Pospíšil
Editor
7 let před
Odpověď  B.Boruvka

Ne tak docela neřeší/neřešil – podobné praskliny na lopatkách terbokompresorů byly nacházeny i při poletové kontrole / generálce motorů SSME z raketoplánů.

Midrys
Midrys
7 let před

Je to logické. I krystalická mřížka má své limity a proto bezpečnostní koeficient není nikdy 1

B.Boruvka
B.Boruvka
7 let před

Ano to je pravda na to jsem nepomyslel… Ale oni je myslim menily po kzdem letu ne?

Vojta
Vojta
7 let před
Odpověď  B.Boruvka

Pokud vím, tak se po letu vymontovaly, provedla se údržba (v případě potřeby generálka) a pak se namontovaly do stroje, který je zrovna potřeboval. Rozhodně je po každém použití nevyhazovaly (definitivně naposled se proletí až na SLS), ale jak často se měnila turbína kompresoru a další drobnější díly, to netuším.

Radim
Radim
7 let před
Odpověď  B.Boruvka

Literárně-technická, SpaceX „nepřepisuje dějiny“. Ty zůstávají v původní, nezměněné platnosti. Ale píše „novou kapitolu“. Hodně napínavou a vzrušující, ale pořád postavenou na „původním ději“. Závěry Ciolkovského, Obertha a dalších pořád platí 🙂

maro
maro
7 let před
Odpověď  Radim

Přesně. Dík, že je tu i někdo další, kdo nemá rád tenhle hokejistický nesmysl. Normální lidi píšou další kapitolu dějin. Přepisovat dějiny budeme možná umět až když vymyslíme stroj času. A ani pak se vlastně možná nebudou dát změnit. Viz skvělý film Twelve monkeys(Dvanáct opic).

Cateye
Cateye
7 let před
Odpověď  maro

Dějiny se přepisují neustále, protože stále bohužel platí, že je píší vítězové.

Jiří Škorpík
7 let před

Nejedná se o turbokompresor (ten u tohoto typu motoru není), ale o turbočerpadlo.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Jiří Škorpík

Díky za upozornění, opraveno.

Štěpán
Štěpán
7 let před

Nechci být skeptik, ale to opotřebení se projeví až časem, dobre ze to zjistili už teď. Jednou boeingu 747 explodoval motor, právě kvůli turbočerpadlu… Ale SpaceX to zvládne! 🙂

maro
maro
7 let před

Ještě nejsou tak daleko jako Rolls-Royce při výrobě svých motorů pro dopravní letadla. Každá lopatka kompresoru jejich motoru je z jednoho jediného monokrystalu! Pevnost a odolnost je pak úplně někde jinde. Ale asi i ta cena.

kopapaka
kopapaka
7 let před
Odpověď  maro

Nejen RR, monokrystaly jsou důvod, proč Čína pořád kupuje motory do stíhaček v Rusku.
Jo a v ČR to taky umíme 😀

AndroidForum.cz
7 let před
Odpověď  maro

Prosím o info k tomu monokrystalu. Z jakého materiálu jsou ty lopatky? Je někde podrobnější popis výroby těch lopatek?

maro
maro
7 let před
Odpověď  AndroidForum.cz

Materiál netuším. Jsou to slitiny, jejichž složení si výrobci dost střeží. O tom monokrystalu povídá inženýr tady: čas 10:35:
https://www.youtube.com/watch?v=MQlgK5QOu-4

gg
gg
7 let před
Odpověď  maro

Já si nejsem jist, jestli je to srovnatelné… Že oboje má nějaké lopatky ještě neznamená, že obojí vypadá stejně a dá se to vyrobit stejně. Třeba ty raketové rotory se nevyrábějí lopatku po lopatce, takže byste je zcela stejným způsobem vyrábět nemohl.

Racek
Racek
7 let před
Odpověď  gg

Jistě že ne. Lopatky lezeckých turbín musí mít životnost od tisíců po desetitisíce hodin provozu, u raketových motorů max. desítky minut.

gg
gg
7 let před
Odpověď  Racek

Mně šlo hlavně o to, že ten výsledek u raketového motoru vypadá nějak takhle: http://www.metalexmfg.com/images/spaceshuttle-1-lg.jpg

Zjevně to nepůjde vyrobit úplně stejně, jako v tom videu.

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
7 let před
Odpověď  gg

Turbočerpadla raketových motorů jsou mnohem menší, mají tedy mnohem vyšší otáčky a také nižší životnost – počítám, že jsou projektovány jen na několik desítek hodin provozu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.