sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

„Pachatel“ se vrátil na místo činu

Včera jsem Vám sliboval, že na našem webu budeme i nadále bedlivě sledovat osud prvního stupně rakety Falcon 9, který se dočká prvního znovupoužití. Opravdu jsem při psaní těchto řádků nečekal, že další zmínka přijde tak brzy. Dnes ráno se objevila informace, že SpaceX už první stupeň Falconu v minulých dnech přesunula na Floridu. Stupeň dorazil na kosmodrom v průběhu včerejška, ale ještě předtím si jej všimla řada řidičů na trase mezi texaskou základnou McGregor a floridským kosmodromem. Dnes Vám proto s radostí přinášíme dvě fotky z tohoto toužebně očekávaného transportu stupně s označením B1021. To znamená, že na Floridě jsou již tři první stupně – pro Dragon CRS-10, Echostar-23 a SES-10.

Snímek vznikl na floridské dálnici číslo 44 včera okolo 16:00 místního času.
Snímek vznikl na floridské dálnici číslo 44 včera okolo 16:00 místního času.
Zdroj: http://imgur.com/

Zdroje informací:
http://forum.kosmonautix.cz/
http://imgur.com/

Zdroje obrázků:
http://i.imgur.com/VVqiMcj.jpg
http://i.imgur.com/kFP7opR.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
23 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Racek
Racek
7 let před

No, tak mi nezbývá než držet palce. Až se to povede, teprve tehdy bude možno považovat celou koncepci za úspěšnou. No a samozřejmě, hned se vyrojí plno různých napodobitelů či mnoho dalších možností jak snižovat náklady. A to bude jen dobře.
Někdo prostě musí být první.

Tovy
Tovy
7 let před
Odpověď  Racek

Taky držím palce, i když myslím, že by každý 1. stupeň měl letět tak 10x (bez velkých úprav), aby se koncepce opravdu potvrdila. Tím nechci to, co dokázal a dokáže SpaceX snižovat, tak to prostě fungovat musí. Ano, vím že na to stupně připravují, ale až realita v příštích létech ukáže 🙂 Přeju jim, ať se to podaří a co nejméně problémů.

tyčka
tyčka
7 let před
Odpověď  Racek

Ani poté co úspěšně odstartuje – nebude jistota – nikdo z nás totiž neví, co vše se muselo vyměnit či nákladně opravit.
Tedy kolik to celé znovu použití stálo – tedy nakolik to vlastně bude ekonomické. I když doufám, že to ekonomické bude – přece jen musím předpokládat, že pokud by tomu tak nebylo – tak to prostě nezveřejní – neúspěchy komerčního výzkumu se prostě nezveřejňují a to už je třeba kvůli PR.
Jediná jistota – je tak nabízená cena za start se znovu použitým stupněm a jak často budou startovat – skutečný pokles ceny a běžně starty s použitými stupni – bude teprve definitivní potvrzení úspěšnosti koncepce.
Raketoplán taky víckrát startoval – jenže s tak náročnou údržbou, že se to prostě ekonomicky nevyplatilo. Bezpečnost by byla řešitelná a to jako plně automatická loď bez posádky určená pro dopravu nákladů a zpět na zem.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  tyčka

Myslím, že SpaceX ty stupně bude opravovat co nejméně, ano, kontroly budu podrobné, ale tak jak píšete, nepřijde mi logické, že by soukromá firma pracovala na něčem ztrátovém.

tyčka
tyčka
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

To je prostě hold vývoj a jeho rizika – ne každý vývoj je totiž hned úspěšný.
Teď si při startu ověří – zdali to co tam nechala, jde znovu používat. A pokud start proběhne úspěšně – pokusí se postavit vylepšený typ, kde všechny věci co museli vyměnit – vylepší nebo alespoň u těch co to nebude možné – zajistí co nejsnadnější jejich výměnu.

A bude se vše opakovat – start a přistání a nová kompletní revize. A zhodnocení – zdali je to teď již ekonomické.
Dokonce jsem v diskuzi jinde četl, že nějaký takovýto vylepšený stupeň již připravuje.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  tyčka

SpaceX už vloni oznámila, že plánuje Falcony postupně vylepšovat (což už dělá od začátku) až do verze označované jak Block 5. Tady jsou popisy jednotlivých verzí, přičemž čtyřka by měla letět ještě letos a pětka velmi teoreticky možná taky.
Block 1 – Původní označení F9 v1.0 s motory Merlin 1C
Block 2 – Původní plán zvýšení výkonu na Merlin 1C+ byl později realizován širší modifikací na F9 v1.1 s motory Merlin 1D
Block 3 – Podle zaměstnance SpX několik F9 Block 3 stále čeká na svůj let – tzn. tato verze je současná F9 v1.2 s motory Merlin 1D (FT).
SpaceX sama tuto verzi navenek označuje spíše jako F9 FT (Full Thrust), někteří i dokonce F9 v1.1 FT, nicméně FAA oficiálně používá – stejně jako větší část veřejnosti, označení F9 v1.2.
Block 4 – V květnu tohoto roku Musk oznámil plán zvýšení tahu Merlinu prvního stupně až na 845kN ke konci tohoto roku, mohlo by se tedy soudit že tato modifikace bude součástí právě této, tj. příští verze.
Block 5 – Ona finální verze oznámená na Reddit-AMA, kde by měl být využit celý potenciál M1D, spolu s vylepšením přistávacích nohou jakožto dvě nejvýznamnější modifikace.

Racek
Racek
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Jo, logické to není, ale dost často se to stává. Každá firma tohle zná a řada z nich na to doplatí. Takže, jak říkám, držím sice palce, ale dokud není hotovo, do té doby to je jen neukončený, i když nadějný, vývoj.

ventYl
ventYl
7 let před
Odpověď  Racek

A okrem ineho dorovnaju BO 🙂

Samo
Samo
7 let před
Odpověď  ventYl

Prečo to čo zvláda New Sheppard od BO prekticy zvládal aj Grasshoper pred niekoľkým rokmi.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Samo

Přesně tak srovnávat suborbitální skoky s orbitální raketou moc nejde. 🙂

Jouzef
Jouzef
7 let před

Hlavne to stehovani po silnici je velmi vtipne 😀 nevim teda kolik km presne stim jedou po silnici, ale neveslo by se to do nejakeho transportniho letadla nebo lodi?

Samo
Samo
7 let před
Odpověď  Jouzef

Falcon 9 je priam desiginovaný na vozenie sa po amerických cestách priemer 3.6 m je totiž maximum čo sa môže prevážať bez potrebnej licencie pre nadrozmerý náklad 😀 Loď a lietadlo sú moc drahé a pomalé Falcony totiž cestujú naprieč celými USA z výrobne v Los Angeles najprv na Mc Gregor v Texase a odtiaľ buď na Floridu alebo na Vandenberg 🙂

maro
maro
7 let před
Odpověď  Samo

Vzhledem k délce to určitě nadrozměrný náklad je. Ale nemusí se kvůli němu hned odřezávat semafory. A o to tu jde. Poplatek bude menší.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  maro

Hlavně nemusí pro každý transport vyřizovat komplikovaná povolení.

Samo
Samo
7 let před
Odpověď  Jouzef

Dokopy som to teraz pozrel v mapách to je nejakých 6200 km LA-Mc Gregor-Florida 😀

Jouzef
Jouzef
7 let před
Odpověď  Samo

Kilometr sem , kilometr tam 😀 jezdit to tady furt tak me svihne…

Zdeněk
Zdeněk
7 let před

Paráda

vedator
vedator
7 let před

Ten kamionista to ma tazke. Pri takej dlzke to hadam da cez krizovatku na jednu zelenu 🙂

Vladimír Podivínský
Vladimír Podivínský
7 let před

Falcon víc na jezdí než na léta 🙂

MichaelM
MichaelM
7 let před

Zajímavé. Řidič musí být velký umělec toto ovládnout. Předpoklám, že ten veliký zadní podvozek není dálkově ovladán ale je pouze tažen předkem. Jako když kamion táhne jeden nebo dva závěsy.

BTW, State Highway 44 není dálnice ale spíš taková rychlostní silnice. Sice netuším proč tudy jeli, asi dobrá zkratka, ale dá se vypátrat, že fotky jsou z této křižovatky:

https://www.google.com/maps/@28.8536479,-82.4889634,227a,20y,147.97h,45t/data=!3m1!1e3

Steve
Steve
7 let před

Já jsem zvědavý, kolikrát reálně bude první stupeň ještě použitelný v praxi.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Steve

To se samozřejmě bude časem vyvíjet, zpočátku to budou jednotky, ale v průběhu let by se to mělo postupně zvyšovat, až by jednou mohly znovupoužité stupně tvořit třeba 95% startů.

Vlastimil Pospichal
Vlastimil Pospichal
7 let před

Pokud chce SpaceX po kazdem startu a  pristani pouze doplnit palivo a letet znovu, bude tam jiste velky duraz na diagnostiku za letu. To aby hned po pristani vedeli, jake zavady se za letu projevily. Predpokladam, ze potrebnych cidel bude mnoho.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.