Včera jsem Vám sliboval, že na našem webu budeme i nadále bedlivě sledovat osud prvního stupně rakety Falcon 9, který se dočká prvního znovupoužití. Opravdu jsem při psaní těchto řádků nečekal, že další zmínka přijde tak brzy. Dnes ráno se objevila informace, že SpaceX už první stupeň Falconu v minulých dnech přesunula na Floridu. Stupeň dorazil na kosmodrom v průběhu včerejška, ale ještě předtím si jej všimla řada řidičů na trase mezi texaskou základnou McGregor a floridským kosmodromem. Dnes Vám proto s radostí přinášíme dvě fotky z tohoto toužebně očekávaného transportu stupně s označením B1021. To znamená, že na Floridě jsou již tři první stupně – pro Dragon CRS-10, Echostar-23 a SES-10.
Zdroje informací:
http://forum.kosmonautix.cz/
http://imgur.com/
Zdroje obrázků:
http://i.imgur.com/VVqiMcj.jpg
http://i.imgur.com/kFP7opR.jpg
No, tak mi nezbývá než držet palce. Až se to povede, teprve tehdy bude možno považovat celou koncepci za úspěšnou. No a samozřejmě, hned se vyrojí plno různých napodobitelů či mnoho dalších možností jak snižovat náklady. A to bude jen dobře.
Někdo prostě musí být první.
Taky držím palce, i když myslím, že by každý 1. stupeň měl letět tak 10x (bez velkých úprav), aby se koncepce opravdu potvrdila. Tím nechci to, co dokázal a dokáže SpaceX snižovat, tak to prostě fungovat musí. Ano, vím že na to stupně připravují, ale až realita v příštích létech ukáže 🙂 Přeju jim, ať se to podaří a co nejméně problémů.
Ani poté co úspěšně odstartuje – nebude jistota – nikdo z nás totiž neví, co vše se muselo vyměnit či nákladně opravit.
Tedy kolik to celé znovu použití stálo – tedy nakolik to vlastně bude ekonomické. I když doufám, že to ekonomické bude – přece jen musím předpokládat, že pokud by tomu tak nebylo – tak to prostě nezveřejní – neúspěchy komerčního výzkumu se prostě nezveřejňují a to už je třeba kvůli PR.
Jediná jistota – je tak nabízená cena za start se znovu použitým stupněm a jak často budou startovat – skutečný pokles ceny a běžně starty s použitými stupni – bude teprve definitivní potvrzení úspěšnosti koncepce.
Raketoplán taky víckrát startoval – jenže s tak náročnou údržbou, že se to prostě ekonomicky nevyplatilo. Bezpečnost by byla řešitelná a to jako plně automatická loď bez posádky určená pro dopravu nákladů a zpět na zem.
Myslím, že SpaceX ty stupně bude opravovat co nejméně, ano, kontroly budu podrobné, ale tak jak píšete, nepřijde mi logické, že by soukromá firma pracovala na něčem ztrátovém.
To je prostě hold vývoj a jeho rizika – ne každý vývoj je totiž hned úspěšný.
Teď si při startu ověří – zdali to co tam nechala, jde znovu používat. A pokud start proběhne úspěšně – pokusí se postavit vylepšený typ, kde všechny věci co museli vyměnit – vylepší nebo alespoň u těch co to nebude možné – zajistí co nejsnadnější jejich výměnu.
A bude se vše opakovat – start a přistání a nová kompletní revize. A zhodnocení – zdali je to teď již ekonomické.
Dokonce jsem v diskuzi jinde četl, že nějaký takovýto vylepšený stupeň již připravuje.
SpaceX už vloni oznámila, že plánuje Falcony postupně vylepšovat (což už dělá od začátku) až do verze označované jak Block 5. Tady jsou popisy jednotlivých verzí, přičemž čtyřka by měla letět ještě letos a pětka velmi teoreticky možná taky.
Block 1 – Původní označení F9 v1.0 s motory Merlin 1C
Block 2 – Původní plán zvýšení výkonu na Merlin 1C+ byl později realizován širší modifikací na F9 v1.1 s motory Merlin 1D
Block 3 – Podle zaměstnance SpX několik F9 Block 3 stále čeká na svůj let – tzn. tato verze je současná F9 v1.2 s motory Merlin 1D (FT).
SpaceX sama tuto verzi navenek označuje spíše jako F9 FT (Full Thrust), někteří i dokonce F9 v1.1 FT, nicméně FAA oficiálně používá – stejně jako větší část veřejnosti, označení F9 v1.2.
Block 4 – V květnu tohoto roku Musk oznámil plán zvýšení tahu Merlinu prvního stupně až na 845kN ke konci tohoto roku, mohlo by se tedy soudit že tato modifikace bude součástí právě této, tj. příští verze.
Block 5 – Ona finální verze oznámená na Reddit-AMA, kde by měl být využit celý potenciál M1D, spolu s vylepšením přistávacích nohou jakožto dvě nejvýznamnější modifikace.
Jo, logické to není, ale dost často se to stává. Každá firma tohle zná a řada z nich na to doplatí. Takže, jak říkám, držím sice palce, ale dokud není hotovo, do té doby to je jen neukončený, i když nadějný, vývoj.
A okrem ineho dorovnaju BO 🙂
Prečo to čo zvláda New Sheppard od BO prekticy zvládal aj Grasshoper pred niekoľkým rokmi.
Přesně tak srovnávat suborbitální skoky s orbitální raketou moc nejde. 🙂
Hlavne to stehovani po silnici je velmi vtipne 😀 nevim teda kolik km presne stim jedou po silnici, ale neveslo by se to do nejakeho transportniho letadla nebo lodi?
Falcon 9 je priam desiginovaný na vozenie sa po amerických cestách priemer 3.6 m je totiž maximum čo sa môže prevážať bez potrebnej licencie pre nadrozmerý náklad 😀 Loď a lietadlo sú moc drahé a pomalé Falcony totiž cestujú naprieč celými USA z výrobne v Los Angeles najprv na Mc Gregor v Texase a odtiaľ buď na Floridu alebo na Vandenberg 🙂
Vzhledem k délce to určitě nadrozměrný náklad je. Ale nemusí se kvůli němu hned odřezávat semafory. A o to tu jde. Poplatek bude menší.
Hlavně nemusí pro každý transport vyřizovat komplikovaná povolení.
Dokopy som to teraz pozrel v mapách to je nejakých 6200 km LA-Mc Gregor-Florida 😀
Kilometr sem , kilometr tam 😀 jezdit to tady furt tak me svihne…
Paráda
Ten kamionista to ma tazke. Pri takej dlzke to hadam da cez krizovatku na jednu zelenu 🙂
Falcon víc na jezdí než na léta 🙂
Zajímavé. Řidič musí být velký umělec toto ovládnout. Předpoklám, že ten veliký zadní podvozek není dálkově ovladán ale je pouze tažen předkem. Jako když kamion táhne jeden nebo dva závěsy.
BTW, State Highway 44 není dálnice ale spíš taková rychlostní silnice. Sice netuším proč tudy jeli, asi dobrá zkratka, ale dá se vypátrat, že fotky jsou z této křižovatky:
https://www.google.com/maps/@28.8536479,-82.4889634,227a,20y,147.97h,45t/data=!3m1!1e3
Já jsem zvědavý, kolikrát reálně bude první stupeň ještě použitelný v praxi.
To se samozřejmě bude časem vyvíjet, zpočátku to budou jednotky, ale v průběhu let by se to mělo postupně zvyšovat, až by jednou mohly znovupoužité stupně tvořit třeba 95% startů.
Pokud chce SpaceX po kazdem startu a pristani pouze doplnit palivo a letet znovu, bude tam jiste velky duraz na diagnostiku za letu. To aby hned po pristani vedeli, jake zavady se za letu projevily. Predpokladam, ze potrebnych cidel bude mnoho.