sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

SEOPS

Společnost SEOPS na Space Tech Expo Europe 19. listopadu oznámila, že podepsala smlouvu se společností SpaceX na vynesení mise plánované na konec roku 2028 z Floridy. Do roku 2028 také získává kapacitu pro blíže nespecifikované další starty SpaceX.

Latitude

Francouzský startup Latitude podepsal víceletou smlouvu se společností Atmos Space Cargo, společností vyvíjející komerční návratová zařízení. Atmos koupí minimálně pět startů rakety Zephyr ročně, a to v letech 2028 až 2032.

Exolaunch

Německý společnost Exolaunch použije svůj nový adaptér Exotube počínaje rokem 2026. Exotube je univerzální modulární adaptér pro integraci, start a rozmístění družic od cubesatů až po 500 kg družice.

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Proton se do služby vrátí až příští rok

Nyní je již jasné, že raketa Proton M svůj návrat do služby v letošním roce nestihne. Po problémech při červnovém startu musel být start znovu (již po několikáté) odložen, aby přípravné týmy získaly dodatečný čas, který je údajně nezbytný pro kontrolu nosné rakety. Státní agentura Roskosmos to oficiálně přiznala v prohlášení vydaném v pátek 23. prosince. Proton měl podle nedávných plánů právě dnes vynést na oběžnou dráhu 6 870 kg těžkou telekomunikační družici Echostar 21, čímž měla skončit téměř půlroční pauza nejsilnějších ruských raket současnosti.

Úplně původní plány počítaly se startem družice Echostar 21 už na začátku roku 2016, ale později mise sklouzla do poloviny letošního roku. Echostar byl další družicí v pořadí, která měla startovat po satelitu Intelsat 31. Při této misi letěla poprvé verze Proton Phase IV, která přinesla vylepšení výkonu a raketa tak mohla vynášet i těžší náklady.

Start Protonu-M s družicí Intelsat 31
Start Protonu-M s družicí Intelsat 31
Zdroj: http://spaceflight101.com/

9. června startoval Proton-M na misi, která měla trvat celý den – družice Intelsat 31 cestovala na tzv. supersynchronní přechodovou dráhu. Raketu ale v závěru práce druhého stupně potkal problém když jeden ze čtyř motorů zhasnul o celých devět sekund dříve, než měl. Tato chyba způsobila, že Proton-M měl menší rychlost, než měl mít. Rozdíl není na první pohled velký – „jen“ 28 m/s, ale to znamenalo, že horní stupeň Briz-M musel spálit o 200 kg paliva více, než měl, aby usadil celou sestavu na dočasné parkovací dráze.

Naštěstí to horní stupeň zvládl se ctí a perfektně provedl nejen usazení na oběžné dráze, ale i následující zážehy. Intelsat 31 se tak mohl od horního stupně oddělit na správné dráze zhruba patnáct a půl hodiny po startu. Když si operátoři oddychli, jak dobře celá mise nakonec dopadla, pustili se do rozsáhlého vyšetřování, které mělo za cíl odhalit, příčinu předčasného vypnutí motoru druhého stupně. Cílem je pochopitelně zkontrolovat další exempláře Protonů a ověřit, zda u nich podobná chyba nehrozí. Snaha o bezproblémovou práci druhého stupně tak odsunula start družice Echostar 21 na říjen, pak na konec listopadu a nakonec na závěr prosince podle toho, jak výrobce – závod Chruničev zpřesňoval odhady konce vyšetřování.

Příprava aerodynamického krytu pro družici EchoStar 21
Příprava aerodynamického krytu pro družici EchoStar 21
Zdroj: http://spaceflight101.com/

Když se zdálo, že ke startu dojde 22. prosince, začala finální příprava – 22. listopadu dorazila na Bajkonur zásilka s družicí Echostar, která tak zakončila svůj dlouhý let z Kalifornie, kde ji vyrobila společnost Space Systems/Loral. Satelit pak prošel typickou předstartovní prověrkou předtím, než se do jeho nádrží napustilo jedovaté palivo na bázi hydrazinu. Tankování bylo dokončeno 14. prosince a souhlas se zahájením spojovacích operací byl vydán 16. prosince. V té době už byl start odložen na 28. prosince.

Třístupňová raketa Proton-M dorazila na Bajkonur 28. listopadu a v dalších dnech ji technici sestavili, aby mohla přijmout vynášený náklad. Družice se s horním stupněm Briz-M spojila 21. prosince a celá formace se uzavřela do aerodynamického krytu. O dva dny později – 23. prosince Roskosmos oznámil,  že se start odkládá kvůli dodatečným kontrolám rakety i jejího horního stupně.

EchoStar 21 během pozemních zkoušek
EchoStar 21 během pozemních zkoušek
Zdroj: http://spaceflight101.com/

Neoficiální zdroje ale hovoří o tom, že odklad byl způsoben tím, že technici museli sestavenou raketu rozebrat a některý z jejích stupňů se měl transportovat do sídla závodu Chruničev u Moskvy. Informace z těchto zdrojů ale není možné ověřit, proto je potřeba je brát s rezervou. Provozovatel startu – společnost ILS oznámila, že start byl pozdržen z logistických důvodů. Nový termín startu zatím neznáme. Oficiální údaje říkají, že k němu nedojde dříve, než v lednu 2017.

Od roku 2004 platilo, že celoroční pořadí států podle počtu odpálených raket, vyhrávalo Rusko. Letos tomu ale bude jinak – i kvůli problémům Protonů Rusové obsadili až třetí místo a zařadili se za Američany a Číňany. Hlavní tahoun ruské flotily, Proton, letos startoval jen třikrát. 29. ledna s družicí Eutelsat 9B, 13. března s mimořádně důležitou evropsko-ruskou misí ExoMars 2016 a 9. června s již zmíněnou Intelsat 31. Tento nosič měl méně než tři starty za rok naposledy v roce 1973. Další statistiky související s pořadím států Vám přineseme v tradičním rekapitulačním článku, který na našem webu vyjde v dalších dnech.

Zdroje informací:
http://spaceflight101.com/
http://www.russianspaceweb.com/
http://www.interfax.com/

Zdroje obrázků:
http://spaceflight101.com/proton-ekspress-amu-1/wp-content/uploads/2015/12/IMG_3256.jpg
http://spaceflight101.com/proton-intelsat-31/wp-content/uploads/2016/06/3216826213-1.jpg
http://spaceflight101.com/…/wp-content/uploads/2016/12/C0NuISWXAAEoKsH.jpg
http://spaceflight101.com/…/wp-content/uploads/sites/131/2016/12/EchoStar-XXI.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.