sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ A ČESKY: Povede se přistání Falconu na pevnině?

To je otázka, která se v souvislosti s připravovaným pondělním startem skloňuje velmi často. Hlavním úkolem je samozřejmě dopravit na oběžnou dráhu zásobovací loď Dragon s téměř dvěma a čtvrt tunou nákladu pro Mezinárodní vesmírnou stanici, ale pokus o přistání na pevnině dodává startu punc výjimečnosti. Vždyť něco podobného SpaceX dokázala pouze jednou – vloni v prosinci a od té doby pilovala přistání na mořské plošině. Podobnou událost si nemůžeme nechat ujít a proto Vám přinášíme další, česky komentovaný přímý přenos.

Ke startu by mělo dojít zítra, tedy v pondělí 18. července ve 6:44 středoevropského letního času, náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 6:30 SELČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu. Tím se dostanete na stránku přenosu na YouTube. Pokud z jakéhokoliv důvodu (třeba kvůli pomalému internetu, nebo datovým limitům) nemůžete sledovat video, bude pro Vás na této stránce připraven psaný online přenos, o který se bude starat Daniel Heřt. Stránku není potřeba obnovovat – nové příspěvky se Vám zobrazí automaticky.

I dnes jsme pro Vás v pravém menu připravili živý chat , který probíhá u online přenosu na YouTube. Můžete tak živě sledovat, o čem je zrovna řeč.

Zdroje informací:
http://spaceflight101.com/
http://spaceflight101.com/
http://spaceflight101.com/
http://www.nasa.gov/
http://www.spacex.com/

Zdroje obrázků:
https://danspace77.files.wordpress.com/2016/04/16-037-dragon-crs3.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
22 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
8 let před

To čekání na přistání se „neochodí“. 🙂 Jen drobnost, v předposlední větě chybí sloveso (připravili?).

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Rudolf Šíma

Díky, opraveno 🙂

vedator
vedator
8 let před

Beruc do uvahy posledne pokusy by pristatie na barke, s takym mnozstvom paliva, ake budu mat k dispozicii, by to mala byt rutina a dufajme, ze sa im to podari.

Pokial viem, tak ziaden z motorov Merlin este nebol pri lete Falcon9 pouzity 2x, hoci deklarovany pocet pouziti je <60. Pri takom vysokom cisle by som ocakaval, ze ho uz davno pouziju. Vie sa, preco Merlin este neznovupouzili alebo kedy ho planuju pouzit (okrem celeho prveho stupna)?

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  vedator

Detaily bohužel neznáme, SpaceX o tom prakticky nemluví. Je možné, že se čeká na výsledky detailních zkoušek. Možná někdy motor poletí znovu a my se to dozvíme až zpětně.

Daniel Heřt
8 let před
Odpověď  Dušan Majer

Taky bych řekl, že i kdyby chtěla SpaceX letět s použitým motorem, klientům by se to nemuselo moc zamlouvat, když si zaplatili za novou raketu.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Daniel Heřt

To je taky pravda.

vedator
vedator
8 let před
Odpověď  Daniel Heřt

Dakujem.

Presne cisla za start nie su zrejme oficialne dostupne, a myslim, ze kazda spolocnost si vyjednava vlastne podmienky, aj tie cenove. Ratam s tym, ze keby SpX uz znovupouzila Merlin, tak by sa tym pochvalila 🙂

Skor som uvazoval, ze jeden motor je jednoduchsie znovupouzit a zakaznika ‚ukecat‘, ako cely prvy stupen. Predsa len, vypadok jedneho motora by sa dal, v pripade menej narocnych letovych profilov, kompenzovat.

Radim
Radim
8 let před
Odpověď  Daniel Heřt

Spekuluju, ale klient platí za vynesení svého nákladu na určenou dráhu, nekupuje raketu ale službu. Nedovedu si představit, že by mluvil do toho jak – tenhle motor, tahle nádrž, ale tuhle trubku mi vyměňte…
Možná by použití letěného HW mohlo ovlivnit pojistného, ale pokud jsou motory/stupně certifikované na vícenásobné použití, tak by to pojišťovna těžko uhádala. Koneckonců každý motor se v rámci výroby a přípravy na start spouští opakovaně…

Vojta
Vojta
8 let před
Odpověď  vedator

Má vůbec SpaceX k dispozici nějaký letěný motor, který není součástí celého stupně? Napadá mě jen, že pár motorů z toho stupně, co se převrátil při přistání, by mohlo být opravitelných, ale díly z bouračky asi nejsou to pravé, co by si zákazník přál.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Vojta

Záběry do hangáru, kde se skladují motory již dříve ukázaly, že SpaceX z jednoho stupně odmontovala motory – pravděpodobně kvůli zkouškám.

Daniel Heřt
8 let před
Odpověď  Vojta

Motory prvního stupně se dají normálně odmontovat, takže pokud je bereme v úvahu tak už jich má SpaceX 45. Jiné letěné motory k dispozici nejsou.

Vojta
Vojta
8 let před
Odpověď  Daniel Heřt

To je mi jasné. Jen si myslím, že SpaceX nechce stupně rozebírat (a pokud ano, tak jen výjimečně), aby si tak mohla ověřit jejich kompletní znovupoužitelnost. Rozebrat raketu na prvočinitele, provést jejich generálku, vyměnit vadné díly a pak to znovu sestavit, není, pokud vím, jejich cíl a byl to jeden z problémů Raketoplánů.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Vojta

Myslím si, že to vymontování motorů se dělalo jen u prvních exemplářů, u kterých bylo potřeba nabrat zkušenosti a zjistit, jaké to na nich nechalo stopy.

Jaroslav Alois
Jaroslav Alois
8 let před

Motory při přistávání jsou na špici letícího tělesa obrácena výtokovou tryskou ve směru letu. Působí na ně aerodynamické síly a posléze i přetížení opačným směrem než při vzletu. Je otázkou jak se tyto síly podepíší na celistvosti motorů či jejich dílů. Jen proudící vzduch má velkou sílu a během návratu působí na motory v tom nejnepříznivějším směru. Dalším faktorem je tepelné namáhání, pokud před vstupem do hustí atmosféry dostatečně nevychladnou, může je proudící vzduch šokově ochladit, u opakovaně zapalovaných motorů po prvém brzdění k tomu určitě dochází. Při vlastním dosednutí též dostanou významná opačná géčka. Při přistání na moři navíc nastupuje agresivní slaný vzduch a případně vodní tříšť. Nevím jak probíhá vypouštění zbytků pohonných hmot, pokud se tak děje přes motory, tak jejich chemická agresivita též kondici motorů nijak nepřispěje.
Je sice super, že použitá část nosiče relativně ve zdraví přistane, ale jde o to, zda motory po této operaci jsou schopny plného zatížení zejména časově. Při přistávání se zapalují krátkodobě.

František
František
8 let před
Odpověď  Jaroslav Alois

To má samozřejmě logiku. Samozřejmě zde jde zejm. o testování technologií, znovupoužití motorů pro vynášení „méně důležitého nákladu“. jinak celkově si myslím, že zde Elon Musk testuje technologie pro opětovné starty a přistání na Měsíci (jako „pendl“) a ev. i pro Mars.

Malky
Malky
8 let před
Odpověď  František

Prohodil jste ta dvě kosmická tělesa – přistání na Marsu a eventuálně i na Měsíci 🙂

Vojta
Vojta
8 let před
Odpověď  Jaroslav Alois

Přetížení opačným směrem na motory nepůsobí. Vzhledem k tomu, že samy jsou tou aerodynamickou brzdou, na ně působí síly o stejném směru (ale mnohem menší velkosti), jako když pracují. Ani při dosednutí nejsou „opačná géčka“, ale zase ta samá. Opačnému přetížení by byly vystaveny, jen kdyby stupeň brzdil padákem.
Nepříjemné může být to několikanásobné zapálení a pak zchlazení, nárazy větru do vnitřních částí motorů (nevím, jestli nemají nějaké kryty) a ta slaná voda, která naštěstí na citlivé části nebude působit dlouho. Kapalný kyslík se vypouští ventilem v horní části stupně a petrolej odčerpají technici přes plnící ventil nebo jiný k tomu určený. Přes motor to určitě nepůjde, tomu musí ani jen vypláchnout trubky, aby někde nekapaly zbytky petroleje, které jsou v případě vznícení nebezpečné spíš pro obsluhu než pro samotnou raketu.

Jaroslav Alois
Jaroslav Alois
8 let před
Odpověď  Vojta

Pro motory, které při motorovém brzdění nepracují je jedno jestli brzdí padák, nebo sousední motory. Při dosednutí působí na nepracující motory síla, která se je snaží vytrhnout z rakety, pokud pracují je síla opačná, snaží se je do rakety zasunout.

Vojta
Vojta
8 let před
Odpověď  Jaroslav Alois

Pravda, zapomněl jsem, že nepřistává na všechny motory. Ale nemyslím si, že to by měl být problém, který se podepíše na životnosti. Motor je hodně robustní zařízení a jeho závěs také.

Edemski
Edemski
8 let před

Paráda!!!

Peter P
Peter P
8 let před

Super prenos, nastavil som si budik a po tom ako uspesne pristal prvy stupen a solarne panely sa rozvynuli tak som si dal este hodinoveho slofika 🙂

Dufam, ze sa im uz tento rok podari letiet s prvym stupnom. Pokial sa nenajde zakaznik, tak aspon demostrativny let. Prvy stupem pri tomto pristani utrpel najmensie poskodenie, kedze lety na GTO mozu dost poskodit motory kvoly vysokym teplotam.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Peter P

Díky, v přenosu byly chybičky, ale jsem rád, že se Vám vysílání líbilo. Jinak souhlasím s tím, že od SpaceX nás čeká ještě mnoho zajímavých momentů.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.