Po několika stále nadějnějších pokusech se konečně podařilo soukromé firmě SpaceX přistát s prvním stupněm rakety Falcon 9 na plovoucí plošině Of Course I Still Love You. Zatímco první stupeň přistával, druhý stupeň úspěšně doručil zásobovací loď Dragon i s nafukovacím modulem BEAM na oběžnou dráhu. Celou misi tedy můžeme označit za totální úspěch. SpaceX tímto kouskem podnikla další významný krok ke znovupoužitelnosti raket. Většina budoucích raket bude totiž muset přistávat na plovoucí plošině, protože nebudou mít dostatek paliva pro návrat na pevninu. Dnešní den tedy můžeme bez problémů zapsat tučným písmem do dějin kosmonautiky, je to ohromný úspěch který přináší velice nadějné vize budoucnosti.
Falcon 9 odstartoval bez jediného problému na první pokus. Vypadá to že SpaceX už konečně odstranila většinu problémů s podchlazeným palivem, kvůli kterým se odkládaly předchozí starty. Přesně na čas se zapálilo všech 9 motorů Merlin a raketa začala pomalu stoupat. Druhý stupeň se oddělil od prvního v čase T+2:35 za rychlosti okolo 6500 km/h. Zatímco druhý stupeň urychloval loď Dragon na oběžnou dráhu, první stupeň začal se sérií tří zážehů, které ho zbrzdily a nasměrovaly přesně na plošinu. Osm a půl minuty po startu jsme pak mohli naživo sledovat přistání prvního stupně, obraz tentokrát poskytlo sledovací letadlo, takže nehrozil výpadek videa jako u minulých pokusů. První stupeň přiletěl podle plánu mírně zboku, ale svůj náklon vyrovnal a úspěšně dosedl na plošinu OCISLY. Mezitím druhý stupeň doručil Dragon na nízkou oběžnou dráhu. Po oddělení nákladní lodi byly vysunuty solární panely a Dragon zamířil k ISS, ke které se připojí v neděli, pokud vše půjde podle plánu. První stupeň bude zajištěn na přistávací plošině pomocí ocelových „botek“, které se přivaří přes přistávací nohy pro vyšší stabilitu. Pak už se vydá plošina zpět do přístavu. O příletu Dragonu k ISS a o příjezdu OCISLY do přístavu vás určitě budeme dále informovat.
Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://www.youtube.com/
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/CfjPLvjWcAAMwfW.jpg
https://pbs.twimg.com/media/CfjIZnsW4AALP_R.jpg
https://pbs.twimg.com/media/CfjG1c0VIAQtRBk.jpg
https://pbs.twimg.com/media/CfjIfhOWEAABomD.jpg
Of course i Still Love You………
Skvělý, skvělý, skvělý!!! Do pětice se to povedlo!
nemohhl jsem usnout:-)
Scifi se stalo realitou!
Jak uz tu nekdo napsal, to je Apolom11 vasi generace
Nadherny uzasny pocit je opet tu
Snad tyto pocity budeme zažívat co nejčastěji.
Velká gratulace, tak se to podařilo.
Konečně se SpaceX dočkala. Vytrvalost slaví úspěch.
Skvělé! Teď jsem zvědavý na Falcon Heavy. Přistání všech tří částí prvního stupně bude teprve pořádný mazec.
To zcela jistě. Máme se na co těšit 🙂
Wow, naprosto neuvěřitelné!
Jsem rád, že jsem měl možnost vidět něco (a ještě v přímém přenosu), co se vidí jednou za život – ale je potřeba být ve správný čas na správném místě 🙂
Jo a Dušane, děkuji vám za komentář.
Rádo se stalo. Jak jsme už psal, bylo pro mne ctí, že jsem měl možnost komentovat tuto událost.
Já si myslím že to nebudem vidět jen jendou za život, ale začne se to stávat běžnou praxí… V podstatě už SpaceX zachránila 2 stupně a tedy 18 motorů. A nemůžu se dočkat dne kdy konečně odstartuje již požitý stupeň a zase se vrátí. ASi bude omezení kolikrát bude moct letět, ale motory si myslím budou moct použít i vícekrát než samotný stupeň pochopitelně po servisní prohlídce 🙂
jednou za život asi ne, ale poprvé v historii určitě. A být svědkem tohoto momentu, byť ne přímo na místě, ale přes internet – to je skvělý pocit pro fanouška kosmonautiky a SpaceX. Viděl jsem obě přistání a je to skvělé. Dušane díky za komentář, stálo to za to 🙂
Super, dokonale. Zapijeme.
Tomu říkám důvod k oslavě!
Tak to byla paráda… Právě čtu knihu o E. Muskovi a chvílemi mám pocit jako když jsem se zatajeným dechem četl coby dvanáctiletý kluk tu krásně naivní, kouzelnou knížku o říši kapitána Nema od J.M.Trosky. Dříve narození budou vědět, o co jde. E. Muskovi nelze nefandit.
Moc pěkné přirovnání!
J.M.Troska se mi včera také vybavil:-)
Dvě věci z tiskovky, co mě zaujaly:
1. Falconu nasadí „botičky“ a ty pak *přivaří* k lodi
2. Snaží se o návrat aerodynamických krytů
„Botičky“ jsou asi nejjednodušším způsobem upevnění, když s raketou nemohou na volném po¨moři hýbat, to chápu.
Ale Dragon má pod krytem jen solární panely a pár dalších drobností a ani kryt na klasické družice mi nepřijde jako tak extrémně drahé zařízení, aby si zasloužilo složitou záchranu, protože vstup do atmosféry není žádná legrace zvlášť pro tak divně tvarovaná zařízení jako jsou díly krytu.
Aerodynamické kryty pro družice od SpaceX jsou relativně drahé, jsou vyrobené z kompozitu uhlíkových vláken a hliníku ve strutuře včelích pláství. Spíš než cena je ale problém pomalá výroba, pokud chce SpaceX zvýšit kadenci startů, můžou se aerodynamické kryty stát lehce bottleneckem. Proto existují plány na jejich záchranu. Kryty jsou lehké a mají ohromnou plochu, proto by pro ně průchod atmosférou neměl být moc problematický. Po zpomalení by měly vystřelit padáky a pak by je měly ze vzduchu zachytávat helikoptéry, aby se kryty nedostaly do kontaktu s mořskou vodou.
Možná jsem se sekl, ale nejsem si jistej co se s kryty po odhození děje, jestli spadnou zpět na zem a nebo zůstanou ve vesmíru, ale pokud tam zůstanou tak může jít i o snahu SpaceX snížit „znečištění“ vesmíru…
Kryty se odhazují chvilku po oddělení prvního stupně, takže určitě nemají rychlost na to aby zůstaly na oběžné dráze. Normálně spadnou zpátky do moře. Jediné kryty co chvíly zůstanou ve vesmíru jsou kryty solárních panelů Dragonu, ale ty rychle shoří v atmosféře.
Pokud jde o výrobní kapacity, tak to jistý smysl dává. Legrace to však rozhodně nebude, protože odpadlý kryt nemá tvar, který by ho při pádu atmosférou stabilizoval a při rotaci bude rázově namáhaný. Ale třeba už nějaké kryty z moře vylovili a zjistili, že až do nárazu na hladinu byly v pořádku, tak stojí za záchranu. Myslím, že se zachraňovaly i kryty raketoplánových SRB na vlastním malém padáku, tak uvidíme, jak to dopadne.
Ad Majkl: Kryt by měl být odhozen ještě před dosažením orbitální rychlosti, takže neudělá ani jeden oblet. Obecně je snaha se ho zbavit co nejdřív to jde, aby se raketě odlehčilo. Tuším, že nějaké menší kryty z Dragona odpadávají později, ale jsou lehké s relativně velkým povrchem, takže by měly jít rychle dolů. Maximálně pár desítek oběhů.
„nejsem si jistej co se s kryty po odhození děje, jestli spadnou zpět na zem a nebo zůstanou ve vesmíru“
I kdyby se dostaly na LEO, jejich aerodynamika (bez celé rakety za nimi) je tak tristní, že by tam dlouho nevydržely. 😉
No a ještě jsem se chtěl zeptat u všech prvních stupňu co se vraceli jsem viděl že spodní část stupně u noh je celá černá a když se nohy vysunou je ta oblast bílá. To sčernání se děje při návratu když stupeň brzdí?
Přesně tak, motor pálí proti letu rakety, takže všechny spaliny opět stupeň „ohodí“. Taky si lze všimnout, že zhruba v půlce výšky stupně najednou žádné saze nejsou, přesně tam totiž začíná nádrž na tekutý kyslík a nízká teplota (zkondenzovaná/zmražená vlhkost?) zabraňují usazení nečistot.
Děkuji za odpověď já si říkal jak je možny, že je tam tak krásně plynulý přechod. Ale tak to ničemu nevadí brigádníci vezmou kartáče, hezky to očistí a tradá 😀
Nevím nikde jsem to nestudoval, ale nebude výraznější množství sazí které „ohodí“ Falcona produkovat plynový generátor, který vlastně produkuje prakticky samé saze. U země je vidět, že hoří nejspíš vlivem kyslíku z atmosféry, ale v řídké atmosféře to asi moc nepůjde. Je pravda, že nevím jak moc způsobuje dohořívání spalin kyslík z atm, ale nepřijde mi že by motory nějak výrazně kouřily.
„plynový generátor, který vlastně produkuje prakticky samé saze“
Skutečně? Zrovna u něj bych čekal, že spalování bude úplnější. To spalovací komora pracuje s větším přebytkem paliva (kvůli molekulární hmotnosti výtokových plynů).
Nevím nikde jsem to nestudoval, ale nebude výraznější množství sazí které „ohodí“ Falcona produkovat plynový generátor, který vlastně produkuje prakticky samé saze. U země je vidět, že ten plyn hoří nejspíš vlivem kyslíku z atmosféry, ale v řídké atmosféře to asi moc nepůjde.
Je to možné, ale těžko soudit za jakou část sazí můžou motory a za jakou preburner, ale teoreticky by mělo být palivo v preburneru spáleno podobně jako ve spalovací komoře motoru, takže výsledný výfuk by měl mít podobnou koncentraci sazí.
Ještě doplním že většina sazí pochází z entry burnu, tedy z druhého ze tří zážehů, je to pěkně vidět třeba tady – https://youtu.be/HrC2oZmx94M?t=31
Tak huráááááááááááááááá!jsem nadšenej,že se to povedlo a děkuji za komentovaný přenos,bohužel jsem koukal až ráno na záznam aopravdu pane Majer,to je emocionálně jako A-11,to si ještě pamatuju při svojí skleróze!!!!A už se těším naFH,to bude opět infarktovej stav,doufám,že nebudu zase v práci!Moc díky za přenosy!!