sociální sítě

Přímé přenosy

Atlas V (KA-04)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Družicové konstelace

Družicové konstelace společností SpaceX a Amazon získají přibližně 4 % z téměř 20 miliard dolarů, které státy navrhly na výstavbu venkovských širokopásmových sítí, což představuje zhruba 21 % lokalit v rámci federálního programu BEAD.

SLI

Společnost SLI, specialista na financování aktiv, plánuje koupit dvě malé geostacionární družice od amerického startupu AscendArc v hodnotě více než 200 milionů dolarů.

Jared Isaacman

Vedoucí představitelé senátního obchodního výboru uvedli, že doufají, že Jared Isaacman bude brzy jmenován správcem NASA. Stalo se tak 3. prosince na potvrzovacím slyšení o jeho nominaci na administrátora NASA v Senátu pro obchod.

Spire Global

Společnost Spire Global získala od společnosti Deloitte kontrakt na návrh, výstavbu a provoz osmi družic, které podpoří její úsilí v oblasti kybernetické bezpečnosti na oběžné dráze.

Shijian-21

Čínské experimentální družice Shijian-21 a Shijian-25 se oddělily na geostacionární oběžné dráze poté, co byly měsíce v dokovacím zařízení a prováděly testy doplňování paliva na oběžné dráze.

Čína

Čínská vesmírná správa zveřejnila politický plán zaměřený na urychlení rozvoje komerčního využití vesmíru a jeho začlenění do širších národních vesmírných ambicí.

VZLUSAT-2

Družice VZLUSAT-2, která vyfotila „první české vesmírné selfie,“ shořela v atmosféře. VZLU AEROSPACE zpřístupňuje část dat, která pořídila. VZLUSAT-2 naposledy zachytila německá výzkumná stanice Neumayer Station III na Antarktidě.

Varda Space

Společnost Varda Space Industries 28. listopadu oznámila, že její pátá mise s názvem W-5 dosáhla oběžné dráhy po startu z vesmírné základny Vandenberg Space Force Base na palubě sdílené lodi Transporter-15 společnosti SpaceX.

ESA

Program lidského a robotického výzkumu (HRE) Evropské kosmické agentury nezískal na ministerské schůzce rozpočet, který požadoval. Členské státy souhlasily s příspěvkem ve výši 2,66 miliardy eur, což představuje zhruba 70 % z požadovaných 3,77 miliardy eur. ESA stanovila svůj celkový rozpočet na 22,1 miliardy eur.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Testovací exempláře motorů na tuhá paliva

Do haly Rotation, Processing and Surge Facility na Kennedyho středisku dorazily dva tzv. pathfindery, tedy zkušební modelové exempláře segmentů urychlovacích bloků SRB pro raketu SLS. Zkušební segmenty z Promontory v Utahu dorazily po železnici a s jejich pomocí se budu zkoušet postupy manipulace s těmito kusy ještě předtím, než dorazí letový hardware. Má se zkoušet jejich zvedání, přemísťování i skládání. Na těchto zkouškách se budou podílet jak zástupci NASA, tak i inženýři z partnerů, kteří se na výrobě podílejí.

Ano, může se to na první pohled zdát jako zbytečné, když si uvědomíme, že se s velmi podobnými segmenty v hale VAB už pracovalo při provozu raketoplánů. Tyhle zkoušky ale budou určeny hlavně pro stoprocentní jistotu nacvičení všech manévrů, které budou potřeba pro obsluhu nejen SRB samotných, ale také celého prvního stupně rakety SLS. Jinými slovy – zkoušky, které testovací makety segmentů podstoupí jsou potřebné a zároveň nebudou ve výsledku příliš drahé, takže se vyplatí je udělat, aby byla stoprocentní jistota, že u letového hardwaru nedoje k nečekaným chybám.

Testovací exemplář segmentu na tuhá paliva pro raketu SLS
Testovací exemplář segmentu na tuhá paliva pro raketu SLS
Zdroj: https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net

Vysvětlení pod čarou pro nové čtenáře: Na našem blogu vychází dva typy článků – velké, které mají alespoň 500 slov, nebo 20 fotek vydáváme po půlnoci,nebo v případě Kosmotýdeníku v poledne. Kromě těchto velkých článků vydáváme i články krátké, které vychází během odpoledne. Krátké články mají mnoho důvodů, ale jedním z nich je přinášet informace i o událostech, které by nevydaly na velký článek, ale přesto jsou zajímavé a domníváme se, že by se o nich měli naši čtenáři dozvědět.

Tohle vysvětlení sem přidávám proto, že se nám v poslední době ozvalo několik lidí, kteří se  ptali, proč jsou některé články oproti ostatním krátké. Napadlo mne, že by to mohlo zajímat i ostatní čtenáře.

Zdroje informací:
https://blogs.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
http://blogs.nasa.gov/…/254/2016/02/GSDO_SRB-Pathfinder-Segment-Arrival.jpg
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/…5e4c2e8821228ca1b4852c085b97a385&oe=576A756A

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
9 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Samo
Samo
9 let před

Sú motory SRB vektorovateľné? Myslím si že áno ale nie som si istý 😀

Daniel Heřt
9 let před
Odpověď  Samo

Ano jsou.

spacok
spacok
9 let před

K tomu dodatku o kratkych clankoch, nebolo by vhodne spravit sekciu nieco ako spravicky ktora by taketo male clanky zahrnovala? Mne osobne to nevadi ale novi uzivatelia by to mohli pokladat za uzitocne

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  spacok

Jeden čas jsme uvažovali o tom, že bychom k těmto článkům dávali speciální štítek, ale pak jsme to zavrhli. Zavedení speciální sekce pro krátké zprávy nepovažuji za vhodné, protože pak by se k nim dostalo méně čtenářů, než když jsou takto přímo ve výpisu článků.

Honza
Honza
9 let před

Má palivo SRB nějakou složitější strukturu, nebo je to prostě válec s dírou uprostřed? A jaký to má případně vývoj na průběh síly, kterou SRB vyvine? Pokud by to byl jen válec s dírou, tak by měla postupně stoupat, protože se zvětšuje plocha hoření, nebo se mýlím?

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Honza

Já s oblibou přirovnávám segmenty motorů SRB k ruličkám toaletního papíru, které se postaví na sebe. A co se tvaru středového kanálu týče, tak tam může být buďto klasický kruhový průřez, nebo se může použít tvar hvězdy.

MRR
MRR
9 let před

Motory

MRR
MRR
9 let před

Motory SRB majú tvar kanálu 11cípej (myslím) hviezdy, ťah je ale vcelku vyrovnaný pretože ide o system BATES,jedná sa o sústavu paliových zŕn „poskladaných“ nad sebou, ktoré odhrievajú aj zospodu a zvrchu, čím je zaistený optimálny ťah. Zo začiatku kvôli obrovskému povrchu odhrievania hviezdy ťah prudko rastie, neskôr ( cca. v 50 s ) klesá aby nedošlo k preťaženie a odhrieva už viac-menej rovnomerne, motory sa odpaľujú na konci ťahu ( cca4% ťahu-zbytkový ťah ) kvôli optimálnemu rozloženie ťahu raketoplánu a vlyvu gravitácie, výkovov ťahu pri konci horenia atd…

Štěpán
Štěpán
9 let před

Diky za poznámku pod čarou 😉

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.