sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Když Vám doma přistane raketový motor …

O tom, že čínská kosmonautika příliš nehledí na bezpečnostní předpisy při vytyčování střeleckých prostorů svých kosmických raket už toho bylo napsáno mnoho. Přesto každá další zpráva, která tohle tvrzení potvrzuje, dokáže překvapit. Raketa Čchang-čeng 4C předevčírem vynesla na oběžnou dráhu tajný armádní satelit Yaogan 27. Nejednalo se o příliš důležitou misi a tak se jí většina zpravodajských server nevěnovala. Před pár hodinami ale dorazily snímky, které ukazují, že motor z prvního stupně tohoto nosiče dopadl do domu na farmě u města Ankang. Nikomu se naštěstí nic nestalo, ale je to další důkaz, který potvrzuje, že Čína už opravdu nutně potřebuje dokončit kosmodrom Wenčang na ostrově Hainan.

Upřímně řečeno jsem chvíli váhal, zda tuto zprávu zveřejnit. Opravdu bych nechtěl, aby to vypadalo, že náš web začíná „bulvárnět“. Na druhou stranu jsem si řekl, že i tohle je součást skutečné kosmonautiky a bylo by pokrytecké nad těmito událostmi zavírat oči. I tohle totiž ke kosmonautice patří.

Jen zázrakem se nikomu nic nestalo
Jen zázrakem se nikomu nic nestalo
Zdroj: http://cdn2.gbtimes.com/
Motor YF-21C
Motor YF-21C
Zdroj: http://cdn2.gbtimes.com/
Srovnání velikosti motoru s lidskou postavou
Srovnání velikosti motoru s lidskou postavou
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Zdroje informací:
http://www.kosmo.cz/
http://gbtimes.com/

Zdroje obrázků:
http://cdn3.gbtimes.com/…yf21-engine-roof-hongjun-village-ankang-shaanxi-4.png
http://cdn2.gbtimes.com/…yf21-engine-roof-hongjun-village-ankang-shaanxi-2.png
http://cdn2.gbtimes.com/…yf21-engine-roof-hongjun-village-ankang-shaanxi-5.png
https://pbs.twimg.com/media/CNeys99WoAAzm3y.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
21 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Spytihněv Čumpelík
Spytihněv Čumpelík
9 let před

Proč bulvár? Já myslím, že se to kosmonautiky týká velmi.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před

Díky, jen jsem si říkal, že naši čtenáři jsou obvykle zvyklí na jiný typ zpráv, tak aby je to nějak nepřekvapilo. .-)

Honza
Honza
9 let před

Jak jim mohla doma přistát jen tryska motoru?? Já si vždycky myslel, že rakety odhazují celé stupně, tj. samostatné celky včetně nádrží a tak .. I když to by ten barák dopadl podstatně hůř 😀

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Honza

Tipuju, že během volného pádu mohlo dojít k rozlomení stupně. Přecijen nádrž je jen relativně tenká slupky, která není stavěná na namáhání z různých směrů.

marian
9 let před

„…čínská kosmonautika příliš nehledí na bezpečnostní předpisy při vytyčování střeleckých prostorů…“

no viem že po incidentoch ako tento sa to zdá trochu nepatričné, ale dovoľujem si nie celkom súhlasiť a pripomenúť, že od tej nešťastnej udalosti v roku 1996 sa situácia výrazne zlepšila a Čína už nemala žiadnu smrteľnú nehodu a aj havárii nosičov majú v porovnaní s inými krajinami minimum (od roku 1996 tuším len 3)… avšak je jasné, že v krajine s tak vysokou hustotou obyvateľstva sa občas niečo takéto stane, stačí ak zafúka trocha silnejší bočný vietor…
pripomínam, že pri štartoch prebiehajú v Číne dočasné evakuácie obyvateľstva v dopadových oblastiach a prípadné škody na majetku (ako ten hore) sú štedro kompenzované
ale inak hej, sprovoznenie Wenčangu je nevyhnutné

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  marian

Asi se shodneme na tom, že něco takového by bylo v jakémkoliv jiném kosmickém státě – ať už máme na mysli USA, či Rusko – nemyslitelné. 🙂 Američané zastavují odpočet startu i když do střeleckého prostoru vpluje loď 🙂
Já Číňanům neupírám snahu řešit problémy – evakuace obyvatelstva, proplácení škod a podobně. Uznávám i to, že se jim vyhýbají nehody – klobouk dolů, ale prostě trvám na tom, že vést střelecký prostor, respektive prostor dopadu vyhořelých stupňů přes obytné oblasti (byť evakuované) by jinde nebyl možný.

Spytihněv Čumpelík
Spytihněv Čumpelík
9 let před
Odpověď  marian

Taky bych asi těžko chápal, že se musím evakuovat nebo mám díru ve střeše a dostanu odškodnění nikoli z důvodu živelné pohromy nebo nějaké průmyslové havárie, ale jen kvůli obvyklému a plánovanému rozmaru kosmické agentury. Mimochodem to odškodnění v čínských podmínkách asi nebude bůhvíco. Viděl bych to tak akorát na úhradu opravy. Odhazování prvních stupňů nad obydlenými oblastmi je podle mě hloupost neomluvitelná ani hustotou zástavby. Buď mají startovat bezpečně nebo vůbec. To druhé si ale nepřeji, jen ať se jim daří.

vh
vh
9 let před

Nemohou nějaké zbytky po spalování na té trysce být toxické ?

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  vh

První stupeň rakety Čchang-čeng 4C spaluje nesymetrický dimetylhydrazin a dimer oxidu dusičitého. Právě deriváty hydrazinu jsou pro lidské zdraví velmi nebezpečné, ale myslím si, že v trysce žádné nebezpečné množství nezůstalo. Předpokládám, že zbytky paliva shořely (nebo se teplem rozložily), protože tryska je po zhasnutí docela horká.

gg
gg
9 let před
Odpověď  Dušan Majer

Je otázka, jak moc je horká. Třeba u motorů RS-25 je regenerativní chlazení vodíkem tak účinné, že i za provozu je teplota té vnitřní měděné (nebo bronzové?) vložky mezi přiváděným palivem a spalnými plyny asi dvacet stupňů. Kromě toho tam ještě můžou být zbytky v přívodní trubce a rozvaděči.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  gg

To je pravda, nicméně raketa CZ-4C nepoužívá kryogenní palivo, takže tryska není tolik chlazená. Na druhou stranu plamen není tolik horký, ale nejsem si jistý, zda Čína u této rakety používá regenerativní chlazení. Mám dojem, že tento systém nachází uplatnění pouze u kryogenních paliv.

gg
gg
9 let před
Odpověď  gg

Jediná alternativa zde je ablativní chlazení, a o tom silně pochybuji. Prakticky všechny větší kapalné motory jsou chlazené regenerativně bez ohledu na palivo. Z motorů v poslední době použitých v praxi, které byly ablativní, se mi vybavují jen Merlin 1A, Kestrel, nebo třeba RS-68 – a ten poslední i tak má regenerativně chlazenou alespoň komoru.

gg
gg
9 let před
Odpověď  vh

Bylo by s podivem, kdyby to nebylo nebezpečné, zvláště v takovémto „polouzavřeném“ prostoru („místnost s dírou“). Nebezpečná koncentrace par by měla být 50 ppm, tedy asi 0,06 gramu na krychlový metr. Tedy na malér by mohlo stačit pár gramů zbytků v přívodní trubce – přitom tam toho pravděpodobně bude více. Mírně zvýšená teplota zbytků motoru a smáčení vnitřních ploch palivové soustavy hydrazinovým filmem by to celé mohly zhoršit zrychlením vypařování.

Lubomír
Lubomír
9 let před

Moc se mě ta zpráva a fotky nezdají , podívejte se dobře na ten dům , vypadá vila nějakého čínské podnikatele hlavně to horní patro – záclony , prosklená lodžie a uvnitř ?? , ty stěny nábytek a další výbava ?? , jako ubikace pro nějaké čeledíny ze statku , že by Číně už taky fungoval bulvár ?

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Lubomír

Myslím, že se to nemusí vylučovat. Nejsem sice odborník na čínskou kulturu, ale co jsem tak četl, tak Číňané si docela zakládají na tom, jak jejich dům vypadá zvenčí.

Evžen111
Evžen111
9 let před

Nemyslím, že by stránky začaly „bulvárnět“. Na foru to už je několik hodin, proč se s tím nepodělit s těmi, co na forum nechodí?
Jen tak mimochodem pro ty, kdo na fórum nechodíte, nevíce o co přicházíte!
E

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Evžen111

To je pravda, na blog přijde denně v průměru 2300 návštěv (údaje za srpen), zatímco na fórum jen okolo 500 návštěv / den. Na blog se přitom dostane jen část informací, které se řeší na fóru. Ale uznávám, že článek je pro lidi čtivější, než příspěvek na fóru. 🙂
O to větší mám radost, že poskytujeme informace všem zájemcům – jak těm, kdo chtějí články na blogu, tak i těm, kteří preferují příspěvky na fóru.

Jaroslav.Alois
Jaroslav.Alois
9 let před

První stupně běžně létají do výšky nad 50 km a dosahují rychlosti nad 5 Machů. Při návratu do husté atmosféry je konstrukce neřízeného stupně namáhána v závislosti na ploše dílu a jeho váze. Není divu, že se konstrukce může rozpadnout.

Vojta
Vojta
9 let před
Odpověď  Jaroslav.Alois

Řekl bych, že je spíše pravidlo, že první stupeň nedopadne vcelku, pokud nejde o relativně malé kompaktní bloky jako jsou třeba na Sojuzu nebo nějaké varianty SRB. Ale že se z celku tak pěkně vyloupnou jednotlivé motory a dopadnou na zem v relativně dobrém stavu (na to, čím prošly), mě celkem překvapilo.

MMTTGG
MMTTGG
9 let před

Také bych čekal spíše nějakou ocelovou placku, na fotkách vypadá tryska jako že by jí stačilo pouze vyfoukat, přimontovat a letět znovu..dá se někde zjistit z jakých materiálů se vyrábějí hlavní části raketových motorů?

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  MMTTGG

Upřímně řečeno by se to snad dalo dohledat u amerických motorů, které jsou poměrně otevřené, ale u Číny tomu dávám mizivou šanci.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.