sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Gateway, Artemis IV a V

Sněmovna reprezentantů dnes schválila zákon o federálním rozpočtu na letošní fiskální rok 2025 v jeho senátní verzi, tedy včetně všech peněz pro NASA, které navrhl Ted Cruz. Nyní zákon půjde do Bílého domu k zítřejšímu Trumpovu podpisu.

Latitude

Francouzský startup Latitude, který vyvíjí nosnou raketu Zephyr, podepsal smlouvy o expanzi do větších výrobních prostorů. Společnost doufá, že v příštím roce provede první start z Francouzské Guyany.

O3b mPower

Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.

Atomic-6

Startup Atomic-6, který se zabývá kompozitními materiály, uzavřel s americkými vesmírnými silami dohodu v hodnotě 2 milionů dolarů na vybudování svého solárního pole pro vojenské družicové aplikace.

LeoLabs

Společnost LeoLabs, kalifornský provozovatel pozemních radarů pro sledování objektů na nízké oběžné dráze Země, získala v rámci amerického vojenského programu financování ve výši 4 milionů dolarů na modernizaci svého mobilního sledovacího radaru.

Skynopy

Francouzská kosmická agentura přispěla do kola financování ve výši téměř 18 milionů dolarů pro místní startup Skynopy, čímž podpořila úsilí o rychlý rozvoj sítě pozemních stanic.

NOAA

Ministerstvo obchodu zveřejnilo 30. června dlouho odkládaný dokument Kongresu s odůvodněním návrhu rozpočtu Národního úřadu pro oceán a atmosféru na fiskální rok 2026. Dokument poskytuje více podrobností o návrhu rozpočtu. Ministerstvo obchodu navrhuje ukončit financování programu koordinace vesmírného provozu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Kanadský šíp končí jako reklamní poutač

Svého času to byl „černý kůň“ kosmických závodů o let soukromé lodi nad „magickou“ hranici jednoho sta kilometrů. Nebyla to jen mediální bublina: společnost Canadian Arrow (Kanadský šíp) byla považována za jednoho ze tří hlavních kandidátů v boji o Ansari X­Prize společně se Scaled Composites a Armadillo Aerospace. Firmu Canadian Arrow založili v roce 1999 podnikatelé Geoff Sheerin, Dan McKibbon a Chris Corke. Stalo se tak ve městě London v kanadské provincii Ontario. Jejich společným cílem bylo vyvinout dopravní prostředek pro suborbitální kosmické „vyhlídkové“ lety. Počítali s cenou jedné letenky ve výši zhruba čtvrt miliónu dolarů. Vytvořili koncept 16,5 m vysoké dvoustupňové rakety s třímístnou kabinou. Raketa svým tvarem velmi připomínala nacistickou V­2 (výška 14 m).

„Kanadský šíp“ měl využívat motor o tahu 254 kN po dobu 55 sekund, ihned poté by se zapálily čtyři motory druhého stupně na tuhé pohonné látky. Ty měly sloužit i jako záchranný systém v případě mimořádné události při startu.

Raketa Canadian Arrow před startem (počítačová animace).
Raketa Canadian Arrow před startem (počítačová animace).
Foto: Canadian Arrow

První stupeň měl z výšky 80 km, kterou by dosáhl setrvačností, přistávat na čtyřech padácích do oceánu. Druhý stupeň by s kabinou s pasažéry překonal stokilometrovou hranici, až poté se měl oddělit. On i kabina by pak přistával samostatně na padácích.

Firma časem plánovala vybudování „plovoucího kosmodromu“.
Firma časem plánovala vybudování „plovoucího kosmodromu“.
Foto: Canadian Arrow

Kanadští podnikatelé dotáhli svůj záměr poměrně daleko. Pátého října 2002 dokončili testovací stavu pro motory prvního stupně – a 7. listopadu 2003 na něm odzkoušeli první prototyp. Čtrnáctého srpna 2004 pak vyzkoušeli shoz kabiny z vrtulníku a její přistání na padácích.

Vzniklo také výcvikové středisko pro posádku a pasažéry. Dokonce byl ustanovený první oddíl pilotů, kteří měli s raketou Canadian Arrow létat: tvořili je David Ballinger, Ted Gow, Terry Wong, Jason Dyer, Larry Clark a Jaroslav Pustovoj. Posledně jmenovaný byl z Ukrajiny a mohl se pochlubit tím, že absolvoval skutečný kosmický výcvik. Byl totiž náhradníkem prvního ukrajinského kosmonauta Leonida Kadenjuka při letu raketoplánu Columbia STS­87 v roce 1997.

Oddíl pilotů pro Canadian Arrow i s osobním věnováním jednoho  z nich, Larryho Clarka.
Oddíl pilotů pro Canadian Arrow i s osobním věnováním jednoho z nich, Larryho Clarka.
Foto: Sbírka autora

Trojice podnikatelů financovala první roky vývoje z vlastní kapsy, pak sehnala na léta 2003 až 05 investora. Jenže ten pak ve financování nepokračoval – a další zdroj peněz se získat nepodařilo. Canadian Arrow sice postupně uzavřel několik „strategických partnerství“, pak jej převzala společnost PlanetSpace (ta se mimochodem marně ucházela o komerční kontrakt na zásobování ISS, z něhož vyšly zásobovací lodě Dragon a Cygnus). V únoru 2013 ale ukončila svůj provoz.

Prototyp rakety Canadian Arrow byl dlouhé roky uskladněný na letišti Chrise Hadfielda v Sarnia Ontario. Nedávno ho zakoupila nejmenovaná osoba, která ho následně zapůjčila odtahové službě Sarnia’s ́Preferred Towing.

Prototyp nyní slouží jako reklamní poutač u dálnice 402.

Prototyp rakety Canadian Arrow v roce 2005.
Prototyp rakety Canadian Arrow v roce 2005.
Foto: Canadian Arrow

Další informace:
http://en.wikipedia.org/
http://www.aerospaceguide.net/
http://blackburnnews.com/

Zdroje obrázků:
Canadian Arrow
Sbírka autora

Rubrika:

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Racek
Racek
10 let před

No, technicky je možné ledascos, i tohle. Ony takový skoky nejsou totiž dnes už nic jiného než turistická atrakce. Něco jako jumping na gumovém laně. A k zajištění potřebné spolehlivosti je ještě sakra daleko. Myslím že je jen logické, že to zase na čas utichlo.

Petr B.
Petr B.
10 let před

Celkem smutný konec jedné zajímavé vize… Podle té úvodní fotky soudím, že ani místní klima není k tomuto „reklamnímu poutači“ právě zrovna nejmilosrdnější – do prototypu se už zjevně začíná zakusovat koroze. Je to škoda, myslel jsem, že to skončilo třeba v nějakém leteckém muzeu.

Jen bych k tomu ještě doplnil, že později, už pod investorem Planet Space ještě firma zkoušela prorazit s projektem raketoplánu Silver Dart. A že jeden z pilotů pro Canadian Arrow David Ballinger svůj sen o cestě do kosmu nevzdal a v současné době je aktivní v rámci projektu Astronauts4Hire, organizace, která si klade za cíl vytrénovat svoji skupinu komerčních astronautů-specialistů a ty pak následně „pronajímat“ jako obsluhu experimentů na budoucích plánovaných kosmických dopravních prostředcích soukromých firem.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.