sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Lunar Outpos

Společnost Lunar Outpos oznámila 21. listopadu, že podepsala dohodu se SpaceX o použití kosmické lodi Starship pro přepravu lunárního roveru Lunar Outpost Eagle na Měsíc. Společnosti nezveřejnily harmonogram spuštění ani další podmínky obchodu.

JAXA a ESA

Agentury JAXA a ESA 20. listopadu v Tsukubě v Japonsku vydaly společné prohlášení, ve kterém načrtli novou spolupráci v oblastech planetární obrany, pozorování Země, aktivity po ISS na nízké oběžné dráze Země, vesmírná věda a průzkum Marsu.

SEOPS

Společnost SEOPS na Space Tech Expo Europe 19. listopadu oznámila, že podepsala smlouvu se společností SpaceX na vynesení mise plánované na konec roku 2028 z Floridy. Do roku 2028 také získává kapacitu pro blíže nespecifikované další starty SpaceX.

Latitude

Francouzský startup Latitude podepsal víceletou smlouvu se společností Atmos Space Cargo, společností vyvíjející komerční návratová zařízení. Atmos koupí minimálně pět startů rakety Zephyr ročně, a to v letech 2028 až 2032.

Exolaunch

Německý společnost Exolaunch použije svůj nový adaptér Exotube počínaje rokem 2026. Exotube je univerzální modulární adaptér pro integraci, start a rozmístění družic od cubesatů až po 500 kg družice.

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Poznejte SLS

Start rakety SLS - zatím jen jako počítačová vizualizace

Do jejího prvního startu zbývají celé čtyři roky a tak si můžeme čekání zkracovat jen prohlížením vizualizací a různých infografik. Řeč je o nové americké superraketě Space Launch System, která je známá pod zkratkou SLS. Náš dnešní článek Vám přináší přehlednou infografiku, ve které se můžete podívat na srovnání velikosti SLS s jinými známými objekty, nebo porovnat tah tohoto nosiče oproti jiným raketám. Nebude chybět ani průřez konstrukcí nové rakety. A jako bonus navíc – infografika je kompletně přeložená do češtiny.

TIP: Po kliknutí na obrázek se Vám ukáže grafika v plné velikosti.

Infografika rakety SLS v sedmdesátitunové verzi
Infografika rakety SLS v sedmdesátitunové verzi
Zdroj: http://www.nasa.gov/
Překlad: Autor

Zdroje obrázků:
http://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2013/10/Z101.jpg
http://www.nasa.gov/sites/default/files/sls-infographic-3of3.jpg

Rubrika:

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
27 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
baron
baron
10 let před

Na wikipedii je napsané že na LEO vynese saturn 5 118t … potom nechápu jak může být SLS se svými 70t modernější a lepší

Radoslav Packa
Radoslav Packa
10 let před
Odpověď  baron

5118 ton je hlúposť – nie všetko na webe je pravda

Radoslav Packa
Radoslav Packa
10 let před
Odpověď  Radoslav Packa

samozrejme treba rozlíšiť hmotnosť, nosnosť a ťah

Radoslav Packa
Radoslav Packa
10 let před
Odpověď  Radoslav Packa

🙂 aha SATURN-V = SATURN-5…. 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
10 let před
Odpověď  Radoslav Packa

Asi jste si špatně přečetl, jak byl ten komentář myšlený, nešlo o 5 118 tun, ale o 118 tun – číslovka 5 patřila k označení rakety Saturn V. Saturn V měl opravdu nosnost 118 tun na LEO.

baron
baron
10 let před
Odpověď  Dušan Majer

tudíš shruba 50let stará raketa byla lehčí o 400t a zároveň unesla víc? Nějak mě uchází smysl té evoluce

Dušan Majer
Dušan Majer
10 let před
Odpověď  baron

Ještě jednou se podívejte na infografiku – neporovnávají se tu hmotnosti raket, ale jejich tah při startu ;-). SLS je tedy o těch 400 tun silnější.

baron
baron
10 let před
Odpověď  Dušan Majer

Poněd nechápu 🙂 ,vycházím z fakta že lehčí raketa s menší hmotností vytáhne do vesmíru víc než těžší.
Přitom logika evoluce je právě naopak, čím modernější tím by měla být efektivnější na kilogram vytažené hmotnosti

baron
baron
10 let před
Odpověď  Dušan Majer

Abych to upřesnil, když mluvím o lehčí s menší hmotností, mluvím o saturnu V. Tudíš v druhé části taky o ní, jelikož tímpádem má lepší efektivitu na kilogram vytažene hmotnosti.

Dušan Majer
Dušan Majer
10 let před
Odpověď  baron

Jenže do toho musíme vztáhnout i hmotnosti raket. Saturn V vážil s natankovanými nádržemi cca. 2 300 000 kg. Sedmdesátitunová verze SLS má vážit odhadem asi 979 000 kg.

EDIT: Špatně jsem uvedl hmotnosti. Avizovaných 979 tun se týká pouze centrálního stupně. k tomu je potřeba přičíst 31 tun pro stupeň druhý + dva urychlvoací bloky. U nich jsem ale hmotnost nenašel.

baron
baron
10 let před
Odpověď  Dušan Majer

na wikipedii : vzletové hmotnosti 590 tun (prázdná hmotnost 87 tun)
taky mě zaujalo jak už mají naplánované lety až do roku 2032 … ikdyž kdo ví, jestli s jich dočkáme 😀

Dušan Majer
Dušan Majer
10 let před
Odpověď  baron

Naplánované jsou tak maximálně na papíře. 😀
oficiální jsou pouze první dvě mise. Maximálně se uvažuje, že by se mezi ně vložila ještě jedna nepilotovaná na rok 2019. Všechno za rokem 2021 je nejisté.

baron
baron
10 let před
Odpověď  Dušan Majer

jestli umím počítat, tak 980+31+590+590= 2191

Dušan Majer
Dušan Majer
10 let před
Odpověď  baron

Díky za dohledání detailů. Je vidět, že SLS bude o něco lehčí, než Saturn. Její výhodou by měla být navíc nižší cena, modernější systémy a celkově bezpečnější konstrukce.

Dušan Majer
Dušan Majer
10 let před
Odpověď  baron

SLS se bude postupně vyvíjet. Nejprve vznikne v 70tunové verzi, která je zde popsaná. Následovat bude mezistupeň s nosností 105 tun na LEO a ve finále vznikne raketa s nosností 130 tun. Jinak ano, Saturn V opravdu na LEO dopravil 118 tun.

gg
gg
9 let před
Odpověď  baron

Drobný detail: Saturn V používal poměrně neefektivní motory J-2, které měly Isp pouze kolem 4,1 kNs/kg. Už v centrálním stupni má SLS motory o Isp kolem 4,4 kNs/kg, a horní stupeň kolem 4,5 kNs/kg. To znamená, že i pokud náklad na nízkou oběžnou dráhu je srovnatelný, už třeba na dráhu k Měsíci unese víc, a co teprve na dráhu k Marsu…

Radoslav Packa
Radoslav Packa
10 let před

TIP: Po kliknutí na obrázek se Vám ukáže grafika v plné velikosti.

🙁 – autor zabudol dodať, že sa zmenší.

Dušan Majer
Dušan Majer
10 let před
Odpověď  Radoslav Packa

Záleží samozřejmě na rozlišení Vašeho monitoru.

Štěpánek
Štěpánek
10 let před
Odpověď  Dušan Majer

Také se mi obrázek ještě více zmenšil.

Dušan Majer
Dušan Majer
10 let před
Odpověď  Štěpánek

Bohužel je to dané rozlišením monitoru u každého čtenáře.

slappy
slappy
10 let před
Odpověď  Štěpánek

Tak klikněte na obrázek pravým myšítkem a vyberte ‚otevřít odkaz v novém panelu‘ (…/liště/záložce/… – podle prohlížeče)

Vlastimil Svoboda
Vlastimil Svoboda
10 let před

Dobrý den. Moc raketám nerozumím, ale jednu otázku mám:
Proč se staví tak velký nosič?
Nebylo by bezpečnější/spolehlivější/ve výsledku snad i levnější vynést to tam po částech? Příkladně:
1. start — první část lodi
2. start — druhá část lodi
3. start — zásoby a palivo
4. start — posádka + záchranná loď

Na vše by stačila technika, kterou už USA má, šlo by vynést mnohem větší a pohodlnější plavidlo na dlouhé cesty (sedum nebo i tři lidi v Orionu…), když se při startu něco podělá, příjdeme jen o čtvrtinu nákladu atd.

Tak proč? Bylo by to moc drahé? Složité?
Děkuji plénu za vyjádření a omlouvám se, pokud se ptám nesmyslně.

Tomáš
Tomáš
10 let před

Taky jsem se nad podobnou otázkou zamýšlel. Myslím, že důvodem bude právě to, že by každá část musela nést navíc zařízení pro spojování na oběžné dráze, které zvedá hmotnost a náročnost celého podniku. Cena za kg asi nebude ten hlavní parametr. U SLS je odhadována na 1 mld dolarů a vynese přes 70 tun. Cena 14285 dolarů/kg na nízkou oběžnou dráhu.

Pro porovnání
Ariane 5- $10,476
Delta IV- $13,072
Atlas V- $13,182

Ovšem SLS umí poslat náklad i na vyšší dráhy, k Měsíci a dál…

gg
gg
9 let před
Odpověď  Tomáš

U mise na Mars asi cena za kg bude docela důležitá, když taková mise bude potřebovat třeba 1000 tun na LEO. A samozřejmě taková mise bude tak jako tak složená z více dílů, takže argument o odpadlé nutnosti spojování neobstojí. Přitom se dá asi čekat, že největší díly by měly tak 50-70 tun, hlavně proto, že nic většího než 20 tun v jednom kuse do vesmíru nikdy neletělo, a navíc je nutné s tím manipulovat také na zemi, kde náklady na infrastrukturu asi neporostou zrovna lineárně. Osobně bych rozhodně bral znovupoužitelný 60-70mt nosič než jednorázový 130mt – pokud totiž ten znovupoužitelný bude desetkrát levnější, není co řešit. Navíc při výrazně nižší ceně za start připadá v úvahu konzervativnější návrh, což může v konečném důsledku taky snížit cenu, i přes nutnost stavby z více dílů, než by bylo jinak zapotřebí.

Pavel
Pavel
9 let před

Můžete mi stručně vysvětlit jak ten motor funguje, resp.jak v něm probíhá hoření tuhého paliva?Z laického pohledu bych řekl, že (stojí-li raketa), pak se palivo dole zapálí a uhořívá dovnitř rakety-válce.Pak se ten palivový válec posunuje ke konci rakety, či co?Ovšem, co by bylo nad ním?Prázdný prostor, prázdný válec?A jak se to palivo do rakety plní?

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Pavel

Ono je to celé trochu složitější. Zkusím to k něčemu přirovnat. Představte si ruličky toaletních papírů postavené na sebe, aby tvořily válec – uprostřed bude dutina. A stejné je to i u motorů na tuhá paliva. Jen s tím rozdílem, že tento středový kanál nemusí mít kruhový průřez jako u toaletních papírů, ale může mít tvar několikacípé hvězdy, aby mohlo hoření probíhat na větší ploše. Motor na tuhá paliva hoří v celé výšce a palivo odhořívá od středu ke stěnám.
Tvorba jednotlivých segmentů probíhá tak, že na plnící linku přijedou prázdné válce, do kterých se usadí speciálně tvarovaná žebra. Jejich tvar udává tvar budoucího kanálu. Do válců (s vloženými žebry) se nalije směs paliva, která má konzistenci relativně hustého těsta. Následně se nechá palivo vytvrdit a poté se ze zatvrdlé směsi vyjmou žebra, čímž vznikne středový kanál. Pak už jen stačí válce po železnici přepravit na kosmodrom, tady je spojit dohromady mnoha silnými šrouby a těsnícími kroužky a máme hotovo.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.