Aby podpořila inovace v celém americkém kosmickém průmyslu, rozhodla agentura NASA, že firmě Katalyst Space Technologies z arizonského města Flagstaff udělí kontrakt na zvýšení oběžné dráhy svého teleskopu. Servisní družice od firmy Katalyst se setká s Neil Gehrels Swift Observatory a povytáhne ji do větší výšky, čímž prokáže klíčovou schopnost pro budoucnost kosmického průzkumu i pro prodloužení vědecké mise Swift.

Zdroj: https://i0.wp.com/
Teleskop Swift byl vypuštěn v roce 2004, aby studoval nejenergetičtější kosmické exploze, takzvané gamma záblesky. Observatoř na nízké oběžné dráze Země postupně ztrácela výšku, což se děje všem družicím, které tu krouží. Ovšem kvůli nedávnému zvýšení sluneční aktivity čelí Swift většímu atmosférickému odporu, než se čekalo, což urychluje tempo snižování dráhy. NASA by samozřejmě mohla nechat Swift vstoupit do zemské atmosféry, tak jako se to stalo už mnoha misím na konci jejich služby. Snižující se dráha observatoře však představuje příležitost posunout americké schopnosti v oboru servisování duržic.
„Spolupráce s průmyslem na zvýšení oběžné dráhy SWIFT je jedním z mnoha způsobů, jak NASA dennodenně pracuje pro svůj národ,“ říká Nicky Fox, přidružená administrátorka z ředitelství vědeckých misí v centrále NASA ve Washingtonu a dodala: „Díky rychlému přechodu k inovativním komerčním řešením dále rozvíjíme kosmický průmysl a posilujeme vedoucí postavení Ameriky v oblasti kosmonautiky. Tato odvážná mise také prokáže naši schopnost přejít od konceptu k realizaci za méně než rok – schopnost rychlé reakce, která je důležitá pro naši budoucnost v kosmonautice, kdy v rámci kampaně Artemis vysíláme lidi zpět na Měsíc, na Mars a ještě dál.“
Zvýšení oběžné dráhy se plánuje na jaro příštího roku (2026), ačkoliv NASA i nadále monitoruje jakékoliv změny ve sluneční aktivitě, které by mohly ovlivnit cílový časový rámec. Úspěšné povytažení observatoře Swift by bylo prvním případem, kdy se komerční družice připojí k bezpilotní vládní družici, která původně nebyla navržena ke kosmickému servisování. „Vzhledem k tomu, jak rychle klesá dráha Swiftu je to boj s časem. Ovšem využitím komerčních technologií, které jsou již ve vývoji, čelíme této výzvě s odhodláním,“ říká Shawn Domagal-Goldman, výkonná ředitelka astrofyzikální divize v centrále NASA a dodává: „Pro NASA se jedná o progresivní přístup s tolerancí k riziku. Pokus o zvýšení oběžné dráhy je však levnější než nahrazení schopností observatoře Swift novou misí a zároveň je prospěšný pro celou zemi, protože rozšiřuje využití servisu družic na novou a širší třídu kosmických družic.“

Zdroj: https://i0.wp.com/
Swift vede flotilu observatoří NASA v oboru studia změny vysokoenergetického vesmíru. Když ve vesmíru dojde k náhlé události, slouží Swift jako dispečer, který zachytí informaci a poskytne ji ostatním misím, které mohou jev také sledovat. Díky tomu mohou vědci lépe porozumět tomu, jak vesmír kolem nás funguje. Po více než dvě desetiletí mise Swift pomáhala poskytovat nové informace o těchto jevech a rozšiřovala naše chápání v mnohe různých oborech – od explozí hvězd, přes hvězdné záblesky, či erupce v aktivních galaxiích až po komety a planety v naší vlastní sluneční soustavě, či o vysokoenergetických blescích na Zemi.
NASA udělila firmě Katalyst 30 milionů dolarů na pokračování implementace v rámci fáze III jako stávajícímu účastníkovi programu Small Business Innovation Research (SBIR) NASA, který spravuje ředitelství agentury pro vesmírné technologie. Tento přístup umožnil NASA usilovat o zvýšení oběžné dráhy sondy Swift v kratším časovém horizontu, než by bylo jinak možné, vzhledem k rychlému tempu, jakým se oběžná dráha sondy Swift zhoršuje. „Americká kosmická ekonomika překypuje špičkovými řešeními a příležitosti jako tato umožňují NASA využít je k řešení reálných výzev,“ zhodnotil celou situaci Clayton Turner, přidružený administrátor ředitelství technologických misí NASA v centrále agentury a dodal: „Pokles oběžné dráhy je běžným, přirozeným jevem, který provází družice. Tato nová spolupráce může otevřít dveře k prodloužení životnosti více družic v budoucnu. Spoluprací s průmyslem podporuje NASA rychlý a agilní technologický rozvoj, rozšiřuje možnosti, které přinášejí užitek dnešním misím, a otevírá cestu k objevům zítřka.“
Program NASA SBIR je součástí amerického fondu Seed Fund, který je největším zdrojem počátečního, nedilučního financování inovativních technologií v USA. Prostřednictvím tohoto programu mohou podnikatelé, start-upy a malé podniky s méně než 500 zaměstnanci získat finanční a nepeněžní podporu na vývoj, zdokonalování a komercializaci svých technologií, čímž přispívají k pokroku misí NASA a pomáhají řešit důležité výzvy, kterým USA čelí.
Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/
Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2025/09/sci-award-release-swift-orbit-boost-sept-24.jpg
https://i0.wp.com/spacenews.com/wp-content/uploads/2025/08/katalyst-swift.jpeg
https://i0.wp.com/spacenews.com/wp-content/uploads/2025/09/katalyst-swift.jpeg
Podle spacenews je kontrakt na 30 miliónů dolarů, což je hodně málo (prý i za start). Tahač musí startovat co nejdřív, nejlépe na jaře, protože SWIFT by prý jinak shořel někdy na podzim 2026, přinejlepším v zimě. Takže žádný iontový motor. Sklon dráhy 20°, takže samostatný start – vypadá to na Electron – nikdo jiný není schopen start zaručit.
Katalyst koupil firmu Atomos – mise Quark-lite a Gluon – výsledky nejasné – prý úspěch, ale problémy. Takže riskantní mise. Navíc Swift váží nejméně 700 kg, takže zhruba 250 kg tahač?
https://spacenews.com/nasa-awards-katalyst-space-contract-to-reboost-swift-spacecraft/
Já to beru tak, že aktuální částka (30 mil USD) je, jak se v článku píše na „pokračování implementace v rámci fáze III …“ Nemyslím si tedy, že by šlo o celkovou částku za celý projekt.
Je škoda, že v poměrně obsáhlém článku se nenašlo místo na to nejdůležitější a to jaká je aktuální výška, jak rychle klesá a o kolik se má dráha navýšit.
Takže aktuální stav je:
Výška perigea:434 km (po startu 601km)
Výška apogea:439 km (po startu 581km)
To nevypadá na to, že by družice, která je na oběžné dráze od roku 2024 měla na jaře roku 2026 mít nějaké zásadní problémy. Zde se však zdroje rozcházejí, některé tvrdí možný vstup do atmosféry do konce roku 2026, ale jiné do konce roku 2029.
Je to lehká observatoř, klesá rychle. 2029 možná byl původní odhad, v současné zvířené atmosféře nepřežije do konce roku 2026. ISS zvedá dráhu zhruba 2-3x častěji než v době klidu.
Pokud jde o cenu, ve Spacenews je to tak napsané, uvidíme. Pokud má Swift prázdné nádrže, je pod 700 kg, při 250 kg boosteru stačí 50 kg paliva na zrychlení o 155 m/s. To plně postačuje. Swift je starý a nefunguje nejlíp, takže ho můžou risknout.
I kdyby se do toho nepromítala zvýšená sluneční aktivita, tak rychlost klesání družice (jakékoliv) vlivem tření o atmosféru rozhodně nelze lineárně extrapolovat v čase (jinak řečeno, pokud za dva roky klesla výška ze 600 na 400 km, tak neplatí, že za další dva roky klesne ze 400 na 200). Změna výšky v čase má spíš exponenciální než lineární charakter.
Omlouvám se, ale start byl v roce 2004, můj překlep, který zde již nejde opravit.