sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Kuiper-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

SES

Společnost SES očekává, že 17. července dokončí akvizici konkurenčního družicového operátora Intelsat poté, co vyřeší všechny regulační překážky bránící uzavření dohody v hodnotě několika miliard dolarů.

Starliner

Zástupci NASA uvedli, že existuje veliká šance, že další zkušební let vesmírné lodě Boeing CST-100 Starliner bude bez posádky. Důvodem je stále probíhající řešení technických problémů lodi.

Americký kongres

Americký kongres se chystá nařídit Pentagonu, aby zavedl trvalé financování iniciativy amerických vesmírných sil, která bude poskytovat komerční družicové snímky a analýzy vojenským velitelům po celém světě, a to i přes nejistotu ohledně návrhu obranného rozpočtu.

Starlink

Indický regulátor vesmírného provozu schválil služby Starlinku. Společnost SpaceX však stále potřebuje schválení spektra a další regulační povolení, než bude moci poskytovat širokopásmové připojení.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Gateway (červenec 2025)

Předsedovi senátního výboru pro obchod, vědu a dopravu Tedu Cruzovi se podařilo dostat pozměňovací návrh, jehož detaily jsou uvedeny na konci minulého dílu našeho seriálu, do rozpočtového zákona na současný fiskální rok. Zákon byl schválen oběma komorami Kongresu a 4. července ho podepsal Donald Trump. Americká část kosmické stanice Gateway a příprava dvou pilotovaných misí nyní mají uzákoněné financování po celé současné prezidentské funkční období. Jde o financování přidělené agentuře NASA z prostředků federálního rozpočtu fiskálního roku 2025 s odloženým uvolňováním na financování programu od 1. října 2025 do 30. září 2029. Celkem jde o 2,6 miliardy dolarů pro Gateway a 4,1 miliardy dolarů pro nosné rakety SLS Block 1B pro Artemis IV a Artemis V.

Společnost Redwire úspěšně dokončila první test rozvinutí letových ohebných solárních panelů ROSA (Roll-Out Solar Arrays) pro modul PPE kosmické stanice Gateway. V nadcházejících měsících podstoupí panely ROSA další testování a na poslední čtvrtletí 2025 je plánováno jejich dodání společnosti Maxar Technologies pro instalaci na PPE.

Do evropského servisního modulu ESM-4 pro Artemis IV byl instalován hlavní motor. Na fotografii modulu zveřejněné 4. června jsou vidět dvě instalované nádrže na vodu a jedna ze čtyř nádrží na pohonné hmoty.
Do evropského servisního modulu ESM-4 pro Artemis IV byl instalován hlavní motor. Na fotografii modulu zveřejněné 4. června jsou vidět dvě instalované nádrže na vodu a jedna ze čtyř nádrží na pohonné hmoty.
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Společnost L3 Harris Technologies oznámila 19. června, že dodala do Glennova střediska NASA k akceptačním testům druhý ze tří letových elektrických motorů AEPS, které jsou určeny pro pohonný modul PPE. O dodání prvního motoru společnost informovala 13. března. Zpoždění dodávky obou motorů je oproti plánu z července 2024 dvouměsíční. Dodání třetího motoru bylo před rokem plánováno na červenec 2025, dvouměsíčnímu zpoždění by odpovídalo září 2025. L3 Harris uvedla ve zprávě z 19. června pouze letošní rok, přičemž měsíc nekonkretizovala. Dodání všech tří otestovaných motorů AEPS k instalaci na PPE bylo na začátku letošního roku plánováno na listopad 2025.

Ve snaze snížit hmotnost modulu PPE, aby splňoval hmotnostní limit, inženýři výrazně pokročili. Původně překračovala hmotnost PPE limit o 170 kg s plnými nádržemi, neboli o 35 kg s prázdnými nádržemi bez pohonných látek. K únoru 2025 se podařilo hmotnost PPE snížit o 120 kg.

Jedním z faktorů snížení hmotnosti bylo rozhodnutí o zrušení plánu na externí hardware na modulu PPE pro komunikační síť mezi komponentami Gateway. Místo toho bude používán pouze interní hardware v modulu HALO. K propojení komunikačního systému z HALO do PPE budou použity kabely.

Pro zajištění 15 roků životnosti Gateway na oběžné dráze Měsíce bez nutnosti doplňování paliva musí PPE nést 200 kg xenonu. Přeprava menšího množství paliva nebo větší hmotnosti modulů by mohla vést k delší době přeletu na oběžnou dráhu Měsíce, což by při mnohonásobném průletu Van Allenovými pásy vystavilo moduly většímu množství radiace s vyšším rizikem poškození elektroniky. Rozhodnutí o případném menším množství pohonných látek dosud nebylo přijato.

20. června NASA provedla úspěšný 500sekundový akceptační zážehový test prvního nového letového motoru RS-25 č. 20001. Tento motor je náhradním motorem pro Artemis IV a současně prvním otestovaným ze čtyř motorů RS-25 pro Artemis V.
20. června NASA provedla úspěšný 500sekundový akceptační zážehový test prvního nového letového motoru RS-25 č. 20001. Tento motor je náhradním motorem pro Artemis IV a současně prvním otestovaným ze čtyř motorů RS-25 pro Artemis V.
Zdroj: https://www.nasa.gov

Ohledně rizika týkajícího se schopnosti PPE dostatečně řídit polohu Gateway s připojeným lunárním landerem je zkoumána možnost sdílení řízení modulem PPE společně s nákladní zásobovací lodí Dragon XL.

Dodání modulu PPE výrobcem Maxar Technologies na Kennedyho vesmírné středisko pro integraci s modulem HALO je plánováno na listopad 2026.

Modul HALO se potýká s mnohem vyšším překročením hmotnostního limitu. K prosinci 2024 byla předpokládaná hmotnost HALO o 1184 kg vyšší než povolená hmotnost. Byly identifikovány možnosti snížení hmotnosti o přibližně 1000 kg a zpracován plán na jejich realizaci. Například optimalizace velikosti baterií v HALO by celkovou hmotnost snížila o 72 kg. Mezi dalšími možnostmi je zrušení plánované instalace některých komponent modulu HALO v řádu stovek kilogramů a jejich přeprava nákladní zásobovací lodí Dragon XL. Konečný navržený seznam změn bude podléhat schválení.

Projekt HALO se blíží k revizi systémové integrace naplánované na prosinec 2025. Revize bude zaměřena na environmentální testování po dokončení montáže.

Northrop Grumman pracuje na dodání modulu HALO na Kennedyho vesmírné středisko pro integraci s modulem PPE v říjnu 2026. Modul PPE by měl dorazit o měsíc později. Datum startovní připravenosti spojených modulů je stále stanoveno na prosinec 2027.

Plošina ML-2 ve své finální výšce, červenec 2025
Plošina ML-2 ve své finální výšce, červenec 2025
Kredit: Max Evans, NSF
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Stavba mobilní vypouštěcí plošiny ML-2 pro nosné rakety SLS Block 1B pokračuje podle harmonogramu. Předposlední modul byl na věž vypouštěcí plošiny připojen 19. června a poslední modul s pořadovým číslem 10 byl připojen 2. července.

Už v květnu bylo na bok věže plošiny ML-2 připojeno první obslužné rameno. Rameno CSITU (Core Stage Inter-Tank Umbilical) je nejspodnější z obslužných ramen. Připevňuje se k intertanku umístěnému mezi oběma nádržemi centrálního stupně rakety SLS. Je určené pro ventilaci odpařeného plynného vodíku z prostoru nad vodíkovou nádrží a pro dodávku upraveného vzduchu do tohoto prostoru. Poskytuje také dodávku energie a datové připojení pro systémy v intertanku.

V červnu bylo připojeno druhé obslužné rameno, CSFSU (Core Stage Forward Skirt Umbilical). Toto rameno se připevňuje k hornímu lemu centrálního stupně a mimo jiné poskytuje dodávku energie pro počítače, umístěné v horním lemu. Nyní budou pokračovat práce na vnitřních instalacích plošiny a na dalších obslužných ramenech.

Pracovníci dodavatelské společnosti Bechtel stále pracují v souladu s termínem dodání plošiny kosmické agentuře v listopadu 2026. Jde o datum, které NASA schválila v lednu 2024 a kterému dospěl již v únoru 2022 nezávislý kontrolní tým svolaný agenturou NASA a poté v lednu 2023 projektový tým NASA.

Po dodání plošiny NASA plánuje 6 měsíců pro integrované testování plošiny s pozemními systémy a dalších 12 měsíců na podporu sestavení nosné rakety SLS, ověřování vzájemné kompatibility a na testování rakety.

Podle NASA je největším rizikem v projektu ML-2 nedostatečná rezerva pro ověřovací a validační testování plošiny mezi misemi Artemis III a IV. V dokumentaci k rizikům je uvedeno, že testování by mohlo překročit přidělený čas o 8 měsíců. Aby se toto riziko zmírnilo, plánují představitelé NASA provést ověřování a validaci ML-2 na startovní rampě v době, kdy bude ML-1 s raketou SLS Block 1 a Orionem připravována pro misi Artemis III v montážní budově VAB.

Některé testovací činnosti ML-2 však vyžadují přístup do upravené sekce High Bay 3 budovy VAB (s přeinstalovanými přístupovými plošinami pro SLS Block 1B) a nemohou tedy proběhnout před startem mise Artemis III.

Budova VAB a plošina ML-2, červenec 2025
Budova VAB a plošina ML-2, červenec 2025
Kredit: Max Evans, NSF
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Všech deset palivových segmentů vzletových stupňů SRB pro Artemis IV bylo naplněno palivem a uskladněno v Promontory v Ohiu. Dokončena byla i příprava čtyř motorů RS-25 pro centrální stupeň rakety SLS a čtyř motorů RL10 pro horní stupeň EUS. Všechny motory jsou kompletní a jsou uskladněny.

Přesto začíná SLS Block 1B přebírat od ML-2 štafetu kritické cesty v harmonogramu pro přípravu mise Artemis IV, která je formálně stále plánovaná na září 2028.

Svařovací zařízení VAC v Michoud Assembly Facility je stále zaměstnáno svařováním vodíkové nádrže neletového strukturálního exempláře nového horního stupně EUS. Skluz ve svařování se v plné míře přenáší na skluz v zahájení svařování nádrží pro centrální stupeň a pro letový horní stupeň. V únoru 2025 už nezbývala žádná rezerva od plánovaných termínů dodání obou stupňů do data, kdy je pozemní týmy v Kennedyho vesmírném středisku budou potřebovat pro udržení dosavadního termínu startu v září 2028.

Dalším hlavním rizikem je zpožděný vývoj zařízení potřebného ke kvalifikačnímu testování integrovaného softwaru a avioniky SLS Block 1B. Zařízení SITF-Q (System Integration and Test Facility-Qualification) je určené pro integraci a testování integrovaného softwaru a avioniky horního stupně EUS. Pokračování problémů by mohlo mít za následek zpoždění kvalifikačního testování a certifikačního přezkumu návrhu. Tento přezkum, plánovaný na leden 2028, má být závěrečným přezkumem prokazujícím splnění všech funkčních, výkonnostních a bezpečnostních požadavků.

Mezitím pokračuje vývoj nového hardwaru potřebného pro SLS Block 1B. Například strukturální zkoušky testovacího exempláře adaptéru pro přidružený náklad v testovacím stanovišti 4697 v Marshallově středisku byly dokončeny v dubnu. Tento exemplář ověřoval design a konfiguraci letového exempláře. Před letovým exemplářem bude dokončen ještě kvalifikační exemplář pro kvalifikační zkoušky.

Zdroje informací
https://www.gao.gov/
https://redwirespace.com/
https://x.com/
https://x.com/
https://www.nasa.gov/
https://www.l3harris.com/
https://x.com/

Zdroje obrázků:
https://redwirespace.com/wp-content/uploads/2025/07/PPE-PR-.jpg
https://pbs.twimg.com/media/GsmfFgdWEBEj29_?format=jpg&name=4096×4096
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2025/06/s25-020-ssc-20250620-s00290.jpg
https://pbs.twimg.com/media/Gu4H7jxXgAAAx3v?format=jpg
https://pbs.twimg.com/media/Gu4H7i1X0AAyp0I?format=jpg

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 6

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.