sociální sítě

Přímé přenosy

GSLV MkII (NISAR)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Artemis Accords

Thajská agentura pro rozvoj geoinformatiky a vesmírných technologií (GISTDA) podepsala Artemis Accords na ceremonii v Bangkoku za účasti amerického velvyslance a dalších představitelů thajské vlády. Thajsko je tak 51. zemí, která podepsala dohody.

Eutelsat

Společnost Eutelsat objednala 100 širokopásmových družic od společnosti Airbus Defense and Space Družice by během několika let začaly doplňovat konstelaci OneWeb na nízké oběžné dráze.

IRIS²

Evropská komise a Evropská kosmická agentura podepsaly 16. prosince smlouvy s průmyslovým konsorciem na vývoj konstelace IRIS² se zabezpečeným připojením. Celkove náklady na konstelaci se odhadují na 10,6 miliardy eur.

T-Mobile

T-Mobile otevřel beta registraci pro družicovou službu Starlink Direct-to-smartphone, která začátkem příštího roku umožňuje zasílání textových zpráv na vybraných novějších zařízeních ve většině amerických celulárních zón, tedy zón bez pozemního pokrytí.

Starlink

Družicová internetová služba Starlink společnosti SpaceX by podle nové analýzy trhu měla v příštím roce dosáhnout tržeb 11,8 miliardy dolarů, a to díky silné spotřebitelské poptávce a rostoucím americkým vojenským zakázkám.

Virgin Galactic

Společnost Virgin Galactic 12. prosince oznámila, že podepsala dohodu o spolupráci s Ente Nazionale per l’Aviazione Civile, italským regulátorem civilního letectví, o prozkoumání proveditelnosti provozování suborbitálních kosmických letadel třídy Delta z letiště Grottaglie v jižní Itálii.

FAA

FAA oznámila, že bude akceptovat analýzy bezpečnosti letu, které provedou federální kosmodromy, v žádostech o povolení ke startu podle předpisů Part 450. Toto rozhodnutí znamená, že společnosti již nebudou muset provádět podobné duplicitní analýzy speciálně pro FAA jako součást licenčního procesu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Falcon 9 vynesl družici GPS v rámci nácviku rychlé reakce

Raketa Falcon 9 od SpaceX vyrazila 17. prosince v 1:52 SEČ na misi plnou otazníků. Z rampy SLC-40 na floridském Cape Canaveral Space Force Station se na oběžnou dráhu ve výšce skoro 20 000 kilometrů vydala navigační družice amerického vojenského systému GPS (Global Positioning System). Nejen diváci přímého přenosu byli překvapeni, když viděli, že mise nese označení RRT-1, které neznali. Dnes už víme, že tato mise byla startem, který souvisí se zajištěním národní bezpečnosti USA. Zároveň šlo o záměr vojenských složek demonstrovat své schopnosti zkondenzovat typicky dvouletý cyklus plánování mise na méně než šest měsíců.

Falcon 9 vyráží na misi RRT-1,při které vynáší družici GPS III SV-07.
Falcon 9 vyráží na misi RRT-1,při které vynáší družici GPS III SV-07.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Mise RRT-1 měla původně odstartovat 14. prosince, ale tehdy byla odvolána kvůli silnému větru. Pro SpaceX to byl 126. orbitální let v roce 2024. Zhruba osm minut po startu se první stupeň rakety vrátil na Zemi, když přistál na mořské plošině ASOG. Po úspěšném přistání SpaceX ukončila přímý přenos.

Nákladem, který mířil na oběžnou dráhu byla družice GPS III SV-07, tedy sedmá družice z řady GPS III, kterou staví firma Lockheed Martin. Start této družice byl předtím plánován na konec roku 2025 na palubě rakety Vulcan od United Launch Alliance. Letos v létě však došlo ke změně dohody a náklad byl přesunut na Falcon 9 od SpaceX.

Rozhodli jsme se vytáhnout SV-07 ze skladu a zkusit ho dostat na rampu tak rychle, jak to jen půjde,“ vzpomíná plukovník James Horne, vedoucí materiálového oddělení pro realizaci startů na velitelství vesmírných systémů amerických kosmických sil, v rozhovoru pro SpaceNews a dodal: „Je to náš způsob, jak ukázat, že dokážeme reagovat na potřeby provozovatelů misí třídy NSSL.“ Národní program kosmických startů pro národní bezpečnost (National Security Space Launch program) alias NSSL, zajišťuje vynášení vysoce hodnotných vojenských a zpravodajských družic.

Na rozdíl od většiny ostatních misí NSSL se vesmírné síly a společnost SpaceX při přípravách na start držely při zemi, přičemž společnost SpaceX oznámila start RRT-1 až 13. prosince, aniž by zveřejnila jeho status jako vesmírné mise GPS a národní bezpečnosti. Rozhodnutí urychlit start družice SV-07 bylo učiněno v polovině letošního roku, když nejistota ohledně připravenosti rakety Vulcan vedla vedoucí pracovníky Kosmických sil k přehodnocení dosavadních možností. Horne zdůraznil, že tento přesun byl méně způsoben odklady Vulcanu. Větší vliv měly zkoušky hranic flexibility programu NSSL. „Tímto způsobem můžeme protivníkům ukázat, že umíme reagovat,“ uvedl James Horne.

Raketa Vulcan od firmy United Launch Alliance (zkráceně ULA) zatím stále čeká na certifikaci pro vynášení misí z programu NSSL. Pro tuto raketu byly původně vyčleněny tři družice GPS III – konkrétně SV-07, SV-08 a SV-09, přičemž SpaceX měla ještě vynést SV-10. Když se proto objevila informace, že Falcon 9 ponese družici GPS, všichni automaticky počítali s tím, že půjde o SV-10. Horne však upřesnil, že družice byly reorganizovány. Protože SV-07 byla přeřazena ke SpaceX, postará se ULA o vynesení družice SV-10. Walt Lauderdale, vedoucí oddělení systémů a operací Falconu ve velitelství vesmírných systémů, uvedl, že znalost programu GPS III ze strany společnosti SpaceX byla klíčová pro uskutečnění této mise v krátkém časovém horizontu. Firma již dříve vypustila pět družic GPS III.

Naše typická startovní kampaň je 24měsíční cyklus,“ doplnil Lauderdale. James Horne zdůraznil, že cílem mise RRT-1 bylo mnohem více, než „jen“ vypustit družici GPS. Je to také o tom, aby se Kosmické síly naučily být více adaptivní. „Proto to označujeme za průkopnickou (trailblazer) misi,“ uvedl Horne a dodal: „Snažíme se vyslat protivníkovi zprávu, že pokud by se stal terčem útoku prostředek GPS, Spojené státy budou schopny rychle zprovoznit jiný.“ Kosmické síly již dříve vypustily „takticky responzivní“ vesmírné mise s využitím malých družic a malých nosných raket. Mise RRT-1 měla prokázat, že přístup rychlého nasazení lze použít i pro větší a složitější užitečné zatížení národní bezpečnosti, jako je GPS.

Plukovník Andrew Menschner, velitel Delta 31 vesmírných sil, zdůraznil další kritický cíl mise RRT-1: testování schopnosti rychle reagovat na neočekávanou technickou poruchu v konstelaci GPS. Současných 31 aktivních družic je sice v dobrém stavu, ale mnohé z nich jsou starší než příslušníci vojenských služeb, kteří je denně spravují. Správu sítě GPS má na starosti právě Delta 31 sídlící v Coloradu. „Máme maximální zájem o každou možnost, jak modernizovat naši družicovou síť,“ zmínil Menschner a dodal: „Vynesení nové družice pomáhá zvýšit odolnost systému.

Schopnost odbavit start družice GPS tak rychle, jak se to podařilo u SV-07, je podle Menschnera „dobrou zprávou pro svět, který se dennodenně spoléhá na systém GPS.“ Tato družice byla uložena ve skladu firmy Lockheed Martin v Coloradu od srpna 2021, kdy byla označena za připravenou ke startu. V rámci příprav na RRT-1 pracovali experti z Delta 31 a Lockheed Martin na úpravě rozhraní užitečného nákladu SV-07 tak, aby mohl startovat na raketě Falcon 9 namísto rakety Vulcan. Toto rozhraní, nazývané startovací adaptér užitečného nákladu, spojuje družici s raketou.

Přesun družice GPS III SV-07 na floridský kosmodrom probíhalo po dálnicích.
Přesun družice GPS III SV-07 na floridský kosmodrom probíhalo po dálnicích.
Zdroj: https://i0.wp.com/

Po dokončení byla družice přepravena na nákladním autě ze společnosti Lockheed Martin v Coloradu do integračního zařízení společnosti SpaceX na mysu Canaveral. Za normálních okolností by se o takový přesun postarala vojenská letadla, ale úsilí o odstranění následků hurikánu Helene tyto zdroje vázalo. „To byla asi jedna z největších překážek,“ vzpomíná Malik Musawwir, vice prezident navigačních systémů na Lockheed Martin Space a dodal: „A pak už to šlo ráz na ráz.

Putování družice z coloradského Littletonu na Cape Canaveral představuje jedinečné logistické výzvy, jak potvrdil Musawwir. Jelikož byly vojenské transportní letouny C-17 nedostupné, provedli plánovači pozemní průzkum, aby našli nejvhodnější trasu pro přesun družice po dálnicích. Celá několikadenní jízda vyžadovala speciální vybavení včetně kontejneru s řízeným vnitřním prostředím, takže družice byla chráněna před změnami tepoty a vlhkosti. Tlumiče se zase postaraly o minimalizaci vibrací. „Naše týmy neúnavně pracovaly, aby zajistily bezpečnost družice během přepravy,“ zmínil Musawwir. Kontejner se SV-07 cestoval na nákladním voze v karavaně s vojenským doprovodem a záložním vozidlem pro případ jakýchkoli problémů.

Přeloženo z:
https://spacenews.com/

Zdroje obrázků:
https://i0.wp.com/…Launch-scaled.jpg
https://pbs.twimg.com/media/Ge-Wg2AbwAMCR9G?format=jpg&name=4096×4096
https://i0.wp.com/…/2024/12/SV07-Travel-4-PIRA-Approved-copy-scaled.jpg

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 1

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.