sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Cuantianhou

Společnost Space Transportation se sídlem v Pekingu plánuje na druhou polovinu roku 2025 první test svého prototypu znovupoužitelného kosmického letounu Cuantianhou. Společnost vystavila model Cuantianhou na výstavě Space Tech Expo Europe v Brémách.

Americké vesmírné síly

Americké vesmírné síly se připravují na zpoždění vynášení klíčových nákladů národní bezpečnosti na palubě rakety Vulcan od společnosti ULA. Uvedl to generálporučík Philip Garrant, šéf Velitelství vesmírných systémů vesmírných sil.

Lunar Outpos

Společnost Lunar Outpos oznámila 21. listopadu, že podepsala dohodu se SpaceX o použití kosmické lodi Starship pro přepravu lunárního roveru Lunar Outpost Eagle na Měsíc. Společnosti nezveřejnily harmonogram spuštění ani další podmínky obchodu.

JAXA a ESA

Agentury JAXA a ESA 20. listopadu v Tsukubě v Japonsku vydaly společné prohlášení, ve kterém načrtli novou spolupráci v oblastech planetární obrany, pozorování Země, aktivity po ISS na nízké oběžné dráze Země, vesmírná věda a průzkum Marsu.

SEOPS

Společnost SEOPS na Space Tech Expo Europe 19. listopadu oznámila, že podepsala smlouvu se společností SpaceX na vynesení mise plánované na konec roku 2028 z Floridy. Do roku 2028 také získává kapacitu pro blíže nespecifikované další starty SpaceX.

Latitude

Francouzský startup Latitude podepsal víceletou smlouvu se společností Atmos Space Cargo, společností vyvíjející komerční návratová zařízení. Atmos koupí minimálně pět startů rakety Zephyr ročně, a to v letech 2028 až 2032.

Exolaunch

Německý společnost Exolaunch použije svůj nový adaptér Exotube počínaje rokem 2026. Exotube je univerzální modulární adaptér pro integraci, start a rozmístění družic od cubesatů až po 500 kg družice.

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ A ČESKY: Falcon 9 vynáší družice evropského navigačního systému

Již po několikáté odložený start rakety Falcon 9 s družicemi WorldView Legion z Vandenbergovy letecké základny v Kalifornii se opět neuskutečnil a tak možnost na další česky komentovaný přenos přichází až teď. O start se má opět pokusit Falcon 9, ovšem tentokrát s družicemi evropského navigačního systému Galileo, které byly dříve vynášeny pomocí raket Sojuz a Ariane 5. Ovšem kvůli výraznému zpoždění vývoje rakety Ariane 6, invazi Ruska na Ukrajinu, která měla za následek přerušení spolupráce Ruska a Evropy a potřebě vynášet další družice této konstelace, musela Evropa přistoupit k uzavření smlouvy se společností SpaceX. Jelikož družice navigačního systému je potřeba vynášet na vyšší oběžnou dráhu, v tomto případě na střední oběžnou dráhu s výškou 23 616 kilometrů a sklonem 56°, byl pro tento start vybrán první stupeň B1060, který jako teprve druhý poletí podvacáté, ovšem půjde také o jeho poslední let.

Závěrečný přehled:

  • Čas a datum startu: 28. dubna ve 02:34 SELČ
  • Startovní okno: Okamžité
  • Záložní termín: 29. dubna ve 02:34 SELČ
  • Místo startu: Rampa LC-39A, Kennedyho vesmírné středisko, Florida
  • Raketa: Falcon 9 Block 5
  • Primární náklad: Dvě družice navigačního systému Galileo
  • Hmotnost nákladu: 1 603 kilogramů
  • Cílová oběžná dráha: Střední oběžná dráha s výškou 23 616 kilometrů a sklonem 56° vůči rovníku
  • První stupeň: Bude zahozen

Náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 02:20 SELČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu, čímž se dostanete na YouTube stránku tohoto přenosu.

Zdroje informací:
https://www.spacex.com/
https://www.elonx.cz/
https://nextspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
https://www.elonx.cz/wp-content/uploads/2023/05/Galileo_satellites_pillars.jpg

 

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
7 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Martin_V
Martin_V
6 měsíců před

Dopoledne už jsem se sice ptal na elonx.cz, ale žádnou diskuzi to zatím nevyvolalo, tak zkusím stejný dotaz i zde:

Proč bude první stupeň B1060 záměrně odhozen při své dvacáté misi zrovna u startu dvojice celkem lehkých družic Galileo? Na Wikipedii píšou “due to the performance needed to get the payload to the desired 23,616 km orbit”, ale Galilea po dvou dopravoval i Sojuz-Fregat a Ariane 5 je brala dokonce po čtyřech. To je opravdu pro Falcon 9 tak obtížné dostat družici na vysokou kruhovou dráhu? Pokud ano, nevyplatil by se SpaceX nějaký jednoduchý třetí stupeň typu Fregat? Možná by pak F9 zvládl podobné mise jako dnes FH.

-gt-
-gt-
6 měsíců před
Odpověď  Martin_V

Škoda, že si vybrali jednoho z rekordmanů. A dotaz mi přide taky logický.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 měsíců před
Odpověď  Martin_V

Ano, Falcony mají opravdu „slabinu“ v podobě nepříliš výkonného horního stupně. Obtížné je to každou raketu a zvládne to i Falcon, jen si nemůže dovolit luxus navíc v podobě přistání prvního stupně.
Vámi navrhované řešení by bylo finančně náročné. Pro SpaceX je jednodušší a ekonomicky výhodnější zahodit první stupeň – zvlášť když už si své náklady odmakal.

Petr Kasan
Petr Kasan
6 měsíců před
Odpověď  Dušan Majer

Může být důvodem – navíc k tomu, co jste popsal – také jiná inklinace, než u jiných Galileo družic, tedy potřeba vyšší energie k vynesení?

Dušan Majer
Dušan Majer
6 měsíců před
Odpověď  Petr Kasan

Pokud se nepletu, tak všechny družice Galileo mají stejný sklon dráhy vůči rovníku (56°), takže tím to asi nebude.

Martin_V
Martin_V
6 měsíců před
Odpověď  Dušan Majer

V principu jsou dvě cesty. Buď použití motoru s vysokým specifickým impulsem (tedy LH2/LO2) aspoň pro horní stupeň (Centaur) nebo i dole (Delta IV, Ariane 5 a 6), a nebo použít jednodušší palivo (RP-1/LO2, UDMH/N2O4) a zvýšit počet stupňů (což je mimochodem hlavní ruská cesta). Falcon 9 je obdivuhodný tím, že má jen dva stupně na kerosin a úspěšně vynáší družice jak na běžícím pásu.

A jak ukázal dnešní start, bez záchrany prvního stupně a s lehkou zátěží se dostal na rychlost 10 000 km/h ve výšce 75 km. S recyklací prvního stupně není F9 vlastně ani dvoustupňová, ale spíš 1+3/4. Proti tomu Sojuz-Fregat, který taky vypouštěl dvě Galilea, je 3+1/2. Jestli budu mít čas, tak to schválně nacpu do Ciolkovského rovnice. Fakt mě zajímá, jak to vyjde.

V noci jsme byli asi všichni docela zaražení – záběry z prvního stupně a víc nic. 🙁

Borin
Borin
6 měsíců před

Nojono, utajení. Zřejmě agentura bude novými družicemi plnit i necivilní úkoly. V době ničení nevojenských cílů kamarády sdružení Stačilo (Chvatít) se není čemu divit.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.