sociální sítě

Přímé přenosy

Starship (IFT-9)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

MinoSpace

Čínský výrobce komerčních družic MinoSpace získal zakázku na výstavbu konstelace družic pro dálkový průzkum Země v rámci projektu schváleného nejvyšší ekonomickou autoritou země NDRC.

Helios

Společnost Impulse Space podepsala dohodu s družicovým operátorem SES. SES využije urychlovací stupeň Helios od společnosti Impulse k dopravě svých družic z LEO na GEO.

Raytheon

Americké vesmírné síly prodloužily se společností Raytheon smlouvu v hodnotě 379,7 milionu dolarů na pokračování ve vývoji dlouho odkládaného operačního řídicího systému nové generace (OCX). Jedná se o klíčovou softwarovou aktualizaci pro infrastrukturu globálního pozičního systému (GPS).

IFT-8

Společnost SpaceX zveřejnila 23. května podrobnosti o příčině nehody letu Starship při IFT-8, ke které došlo 6. března. Načasování selhání při IFT-8 bylo podobné jako u IFT-7 v lednu. SpaceX však uvádí, že obě selhání měla odlišné příčiny. V případě IFT-8 mělo dojít k selhání jednoho z centrálních motorů Raptor.

Pentagon

Pentagon výrazně zvyšuje výdaje na umělou inteligenci pro vojenské operace a zvyšuje strop smluv pro systém Maven Smart od společnosti Palantir Technologies na téměř 1,3 miliardy dolarů do roku 2029.

Dawn Aerospace

Společnost Dawn Aerospace 22. května oznámila, že začala přijímat objednávky na bezpilotní kosmický letoun Aurora, který je schopný vynést šest kilogramů užitečného zatížení na suborbitálních letech.

Licence pro Starship

Federální úřad pro letectví (FAA) 22. května oznámil, že schválil další let sestavy Super Heavy/Starship. Úřad uvedl, že provedl komplexní bezpečnostní přezkum nehody letu č.8 a dospěl k závěru, že společnost SpaceX uspokojivě odstranila příčiny nehody.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Přístroj sledující ovzduší je připraven

Po měsíce trvajících pečlivých zkouškách, které ověřovaly, že nový evropský přístroj Sentinel-5 bude dodávat špičková data o kvalitě ovzduší po celém světě, mohl být tento instrument přepraven do Francie, kde se firma Airbus postará o jeho usazení na první meteodružici MetOp Second Generation, která má startovat v roce 2025. Úkolem mise Sentinelu-5 bude měřit distribuci aerosolů a stopových plynů v atmosféře. Jde například o ozon, oxid dusičitý, oxid siřičitý, formaldehyd, glyoxal, oxid uhelnatý, či metan. Tyto plyny ovlivňují nejen vzduch, který dýcháme, ale také zemské klima. Sentinel-5 přitom vychází z vysoce úspěšné mise družice Sentinel-P (P jako precursor, tedy předchůdce), která od svého startu v roce 2017 dodala mnoho cenných informací o kvalitě vzduchu.

Síť MetOp druhé generace budou tvořit tři páry družic.
Síť MetOp druhé generace budou tvořit tři páry družic.
Zdroj: https://www.esa.int/

Jelikož družice MetOp druhé generace mají obíhat Zemi v relativně malé výšce, čímž doplní skenovací družice Meteosat třetí generace (ty poletí se Sentinelem-4 na geostacionární dráhu), bude Sentinel-5 se sledovacím pruhem o šířce 2700 kilometrů schopen nabídnout každodenní celosvětové pokrytí. Ke splnění této mise je přístroj Sentinel-5 vybaven rovnou pěti optickými spektrometry, které analyzují sluneční světlo odražené od Země. Široký spektrální rozsah táhnoucí se od ultrafialových až ke krátkým infračerveným vlnovým délkám umožňuje detekovat a měřit velké množství různých plynů. Přístroj se také pyšní velmi jemným prostorovým rozlišením, které se typicky pohybuje kolem 7,5 km, což je klíčové pro sledování kvality ovzduší nad velkoměsty a pro hledání zdrojů emisí.

Nyní, když byl Sentinel-5 přepraven z britské Rutherford Appleton Laboratory, kde byl zkalibrován a otestován, do pracoviště firmy Airbus v Toulouse, se inženýři postarají o jeho instalaci do družice MetOp Second Generation-A1 a následně proběhnou kompletní zkoušky. Tento stručně popsaný úkol přitom zabere několik měsíců. „Jsme nadšeni, že jsme se dostali přes tento důležitý milník, který je důležitým krokem k realizaci mise. Jedná se o důležitý úkol pro dodávání klíčových dat pro předpovědi kvality ovzduší i sledování klimatu,“ uvedl Didier Martin, projektový manažer mise Sentinel-5 z ESA a dodal: „Chtěl bych poděkovat všem zapojeným týmům za jejich práci. Nyní se těšíme na instalaci Sentinelu-5 do družice MetOp Second Generation-A1, kterou obstará firma Airbus v Toulouse. Firma Airbus v Německu vede konsorcium tvořené více než 45 firmami ze 13 evropských států zapojených do této mise z programu Copernicus.

Až se družice MetOp-SG-A1 usadí na své sun-synchronní dráze, začne společně s přístrojem Sentinel-5 pracovat a její řízení obstará organizace EUMETSAT (European Organisation for the Exploitation of Meteorological Satellites), která je také zodpovědná za získání dat, jejich zpracování a distribuci uživatelům. Služby Copernicus Atmosphere Monitoring Service a Copernicus Climate Change Service zaměřené na sledování atmosféry a změn klimatu využijí data z přístroje Sentinel-5 ke svému fungování. Jelikož data budou otevřená a zdarma (stejně jako je tomu u všech misí Copernicus), bude moci vědecká komunita i široká veřejnost po celém světě benefitovat z přístroje Sentinel-5.

Přeloženo z:
https://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
https://www.esa.int/…/26138606-1-eng-GB/Sentinel-5_in_all_its_glory.jpg
https://www.esa.int/…/14531981-1-eng-GB/MetOp_Second_Generation.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.