sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (NROL-48)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Swissto12

Společnost Swissto12 dokončila předběžné posouzení návrhu své první družice Neastar-1 s přímým připojením k zařízení. Švýcarský výrobce malých geostacionárních družic to oznámil 15. září.

Telesat

Kanadská společnost Telesat nabízí družice Lightspeed jako most k IRIS², jelikož její konstelace širokopásmového připojení na nízké oběžné dráze Země (LEO) má být spuštěna v roce 2027, nejméně tři roky předtím, než má být v provozu evropská suverénní síť.

Vast

Generální ředitel společnosti Vast, která se zabývá vývojem komerčních vesmírných stanic, uvedl, že podporuje revidovaný přístup NASA k podpoře vývoje komerčních stanic a označil jej za nejlepší způsob, jak se vyhnout mezeře v lidské přítomnosti USA na oběžné dráze.

Armada

Společnosti Armada, specialista na mobilní edge computing, a Sophia Space začaly spolupracovat na vybudování integrované a škálovatelné výpočetní infrastruktury sahající od Země až do vesmíru.

Boeing

Společnost Boeing oznámila, že zahájila 3D tisk konstrukčních panelů, které tvoří páteř solárních panelů pro družice. Tento krok podle společnosti zkrátí výrobní dobu na polovinu a pomůže jí udržet krok s poptávkou.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Problém s pohonným systémem BepiColombo

Evropsko-japonskou misi BepiColombo potkal problém, který jí znemožnil využívat pohonný systém na plný tah. Sestava je tvořena třemi hlavními samostatnými částmi. Kromě vlastních vědeckých sond MMO (též Mio) a MPO je zde pohonný modul MTM (Mercury Transfer Module). Jednotlivé části se od sebe oddělí až poté, co celá sestava vstoupí na dráhu kolem Merkuru. Fotovoltaické panely a iontové motory na MTM slouží k vytváření tahu, který mise potřebuje během své komplikované cesty ze Země k Merkuru. Ovšem 26. dubna, kdy měla sestava naplánovaný začátek velkého manévru, nebyl modul MTM schopen dodat iontovým motorům dostatek elektrické energie.

Základní díly tvořící sestavu BepiColombo odshora: Mercury Magnetospheric Orbiter, sluneční štít, Mercury Planetary Orbiter, Mercury Transfer Module.
Základní díly tvořící sestavu BepiColombo odshora: Mercury Magnetospheric Orbiter, sluneční štít, Mercury Planetary Orbiter, Mercury Transfer Module.
Zdroj: http://www.esa.int/

Tým expertů z ESA i firem zapojených do výroby MTM se pustil do práce hned, jak byla závada objevena. 7. května se podařilo obnovit tah iontových motorů na 90 % předešlé úrovně. Ovšem MTM má stále k dispozici méně energie, než by měl mít. Plného tahu tedy zatím není možné dosáhnout. Současné priority týmu se točí okolo zajištění stabilního pohonu mise při aktuální úrovni energie a určení, jak tato situace ovlivní nastávající manévry. Souběžně probíhají práce také na identifikaci příčiny problémů a maximalizaci energie pro iontové motory.

Tým zodpovědný za řízení letu ve středisku ESOC v německém Darmstadtu zajistil další spojení s pozemními stanicemi, aby bylo možné sondu důkladně sledovat a v případě potřeby rychle zareagovat. Pokud bude současná úroveň energie zachována, měla by BepiColombo dorazit k Merkuru včas pro svůj čtvrtý gravitační manévr, který je naplánován na letošní září. Definitivní vstup sondy na dráhu okolo Merkuru je očekáván v prosinci 2025, přičemž samotná vědecká fáze začne na jaře 2026. Agentura ESA slíbila, že bude sdílet nové informace o stavu sondy, jakmile budou k dispozici.

Přeloženo z:
https://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
https://www.esa.int/…/17405293-1-eng-GB/BepiColombo_approaching_Mercury.jpg
https://www.esa.int/…/16896698-3-eng-GB/BepiColombo_exploded_view.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
4 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jiri Kos
Jiri Kos
1 rok před

Tak to by byla teda setsakramentská škoda. Ale věřím, že to „ajeťáci“ vyřeší.

Radek V.
Radek V.
1 rok před

Nejdřív musí zjistit, proč nemají dost elektřiny, pak se pokusí o opravu nebo nápravu. Pokud je to nevratné poškození, upraví dobu chodu motorů, aby stihli navedení kolem Merkuru s rezervou. Pokud to bude nutné, můžou sondu trochu urychlit tryskami manévrovacích motorků (za cenu zkrácení životnosti) – tím ji i odlehčí pro potřebu menšího tahu.

Cilek
Cilek
1 rok před

Že by byla ta elektromobilita fakt slepá ulička?

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpověď  Cilek

Iontové motory mají celou řadu výhod. Technická závada může potkat i chemický motor – viz sonda Juno před lety.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.