sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Geost

Společnost Rocket Lab oznámila akvizici společnosti Geost, dodavatele elektrooptických a infračervených (EO/IR) senzorů používaných v amerických vojenských družicích.

Comet

Společnost Apex 28. května oznámila, že nyní přijímá objednávky na Comet, družicový tahač, který je výrazně větší než stávající produkty Aries a Nova. Comet se vyznačuje plochým tvarem, který se vejde do pětimetrového krytu nosné rakety a dokáže generovat více než pět kilowattů energie.

Moog Inc.

Společnost Moog Inc. oznámila, že získala zakázku od Výzkumné laboratoře letectva (AFRL) na vývoj vícerežimového pohonného systému, který by zvýšil schopnosti družic používaných pro vesmírné mise národní bezpečnosti.

GPS III SV-08

Společnost SpaceX se připravuje na vynesení družice globálního pozičního systému (GPS) pro americkou armádu dne 30. května z vesmírné základny Cape Canaveral na Floridě. Vynesení družice GPS III SV-08 bylo původně přiděleno společnosti United Launch Alliance.

U.S. Space Force

Americké vesmírné síly objednaly od společnosti Lockheed Martin další dvě družice globálního pozičního systému (GPS). Kontrakt v hodnotě 509,7 milionu dolarů se týká družic GPS III 21 a 22, které jsou součástí pokročilé konstelace GPS III Follow-on.

MinoSpace

Čínský výrobce komerčních družic MinoSpace získal zakázku na výstavbu konstelace družic pro dálkový průzkum Země v rámci projektu schváleného nejvyšší ekonomickou autoritou země NDRC.

Helios

Společnost Impulse Space podepsala dohodu s družicovým operátorem SES. SES využije urychlovací stupeň Helios od společnosti Impulse k dopravě svých družic z LEO na GEO.

Raytheon

Americké vesmírné síly prodloužily se společností Raytheon smlouvu v hodnotě 379,7 milionu dolarů na pokračování ve vývoji dlouho odkládaného operačního řídicího systému nové generace (OCX). Jedná se o klíčovou softwarovou aktualizaci pro infrastrukturu globálního pozičního systému (GPS).

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Rover VIPER má nainstalovány všechny přístroje

Tým zodpovědný za vývoj lunárního roveru VIPER usilovně pracuje na stavbě vozítka, které má brázdit povrch v okolí jižního pólu Měsíce. V současné době jsou již v jeho těle naistalovány všechny přístroje a stavba vozítka je dokončena z více než 80 %. Jde o důležitý pokrok a také ukázku toho, jak se daří posouvat projekt blíže ke startu. Celý tým je prý nadšený z toho, když vidí, jak se rover postupně skládá. Následovat budou ověřovací zkoušky, které mají posílit důvěru expertů ve schopnost roveru přečkat start, přistání i náročné prostředí, které na něj čeká u jižního pólu Měsíce.

Kupříkladu již byly sestaveny a nainstalovány nejrůznější subsystémy vozítka a proběhly i zkoušky označované jako „channelization tests“. Ty umožňují expertům potvrdit, že v rámci návrhu a sestavení systémů roveru (od základních dílů přes kabelové svazky a konektory a mechanické instalační činnosti až po software avioniky) všechna spojení fungují. Možná si teď říkáte: „To je snad jasné, že to, co jsme nainstalovali, by mělo fungovat!“, ale je důležité si uvědomit, jak složité všechny kosmické systémy jsou (a pro systémy vesmírných roverů to platí obzvlášť).

Rover VIPER je dokončen z více než 80 %.
Rover VIPER je dokončen z více než 80 %.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Například nadcházející „channelization test“ pro VIPER bude obnášet pokyn pro letový exemplář vysokoziskové antény, aby se otočila požadovaným směrem. Opravdu se pohne správným směrem a do požadované pozice? Někdy budeme muset provést ještě komplexnější testy, třeba odešleme pokyn přístroji NIRVSS, aby pořídil snímek. Je ta fotka pořízena úspěšně? Je zorné pole snímku správné? Projde snímek celou cestu přes systémy roveru až k odeslání? Tato rozhodování experti provádějí nyní, protože nechtějí později v průběhu montáže objevit žádné problémy, které by mohly vést k tomu, že by museli provést demontáž systémů za účelem nápravy.

Proto testují systémy za pochodu, aby později snížili riziko při provádění kompletních environmentálních testů. Pokud tedy vozítko po jednom z environmentálních testů nebude fungovat podle očekávání, bude jasné, že předtím fungovalo správně. To následně odborníkům pomůže rychleji vyřešit problém a zjistit, co se mohlo pokazit. Tempo, jakým tým pracuje na sestavování a kontrolách subsystémů, je v poslední době bleskové a má za sebou slušnou řádku úspěchů.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://smd-cms.nasa.gov/wp-content/uploads/2023/05/viper-cdr-hero-08-lrg-jpeg.webp
https://pbs.twimg.com/media/GHcYCfLa4AAwjnp?format=jpg&name=4096×4096

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.