23. listopadu prošla nová raketa agentury ESA rozsáhlým plnorozměrovým nácvikem startovních procesů. Pozemní týmy prošly kompletní sekvenci předstartovního odpočtu, po které následoval sedmiminutový plný zážeh motoru centrálního stupně, který bude pracovat i při skutečném letu vstříc oběžné dráze. V rámci této zkoušky však nedošlo k zažehnutí pomocných motorů na tuhé pohonné látky (které jsou pro tyto testy inertní) a Ariane 6 tak zůstala sedět na startovní rampě evropského kosmodromu ve Francouzské Guyaně – přesně tak, jak podle očekávání měla. Zážeh byl sice asi o minutu kratší, než se plánovalo, ale agentuře ESA zřejmě nasbírané údaje stačí.
Zkouška se zážehem motoru napodobuje situaci, ke které dojde při skutečném startu rakety Ariane 6 vstříc kosmickému prostoru. Jakmile motor zhasne, centrální stupeň se oddělí od horního, který se následně postará o doručení nákladu na požadovanou dráhu a úspěšné dokončení mise. Test, kterého se na nové startovní rampě zúčastnil zkušební exemplář, byl zatím nejdelším fungováním pohonného modulu s motorem Vulcain 2.1 na plnorozměrové sestavě Ariane 6. „Týmy z ArianeGroup, CNES a ESA nyní prošly každý krok v průběhu letu rakety, aniž by tato opustila Zemi,“ říká generální ředitel ESA, Josef Aschbacher a dodává: „Tento nácvik je milníkem, který přišel po letech návrhů, plánování, stavby a tvrdé práce od těch nejlepších kosmických inženýrů v Evropě. Jsme zpět na cestě k opětovnému zabezpečení evropského autonomního přístupu do kosmického prostoru. Děkuji všem, kteří se zapojili!“
Motor Vulcain 2.1 spálil téměř 150 tun pohonných látek z nádrží centrálního stupně Ariane 6. Konkrétně šlo o kapalný kyslík a kapalný vodík, přičemž druhý jmenovaý byl ochlazen na teplotu -250°C. Samotný raketový motor Vulcain 2.1 je evolucí osvědčeného motoru Vulcain 2, který z Ariane 5 udělal zatím nejúspěšnější evropskou raketu. Provedená vylepšení zjednodušila a zlevnila jeho design. Změnou prošel také zážehový systém, který se přesunul z motoru na startovní rampu, což pomohlo fungování motoru a snížilo jeho cenu.
Příslušné týmy potřebovaly jen něco přes dvě hodiny, než se jim podařilo naplnit nádrže centrálního stupně pohonnými látkami. Samotný proces tankování probíhal během dlouhého odpočtu, který obnášel i další kvalifikační testy, což bylo podobné jako v případě předešlých nácviků provedených v tomto roce. V zájmu přesnosti a zajištění optimální stability byly naplněny také nádrže horního stupně, ačkoliv motor horního stupně v reálném provozu naběhne teprve až po odpojení stupně centrálního, k čemuž během pozemních testů nedochází. Nová startovní rampa, kterou provozuje francouzská kosmická agentura CNES, využívá k tlumení žáru a hluku z motoru systém pro zalití rampy vodou. Toni Tolker-Nielsen, ředitel kosmické dopravy agentury ESA si je podle svých slov jistý, že věří týmům po celé Evropě, které pracují na tom, aby Ariane 6 vstoupila do služby: „Chtěl bych velice poděkovat všem oddaným kolegům, kteří jsou odhodlaní a pracují neúnavně na tom, aby viděli svou raketu letět.“
Aktuální test následoval po krátkém zážehu CTLO1, ke kterému došlo v září. Tehdy byly nádrže Ariane 6 naplněny pohonnými látkami a motor Vulcain 2.1 se nakrátko zažehl a následovalo jeho vypnutí. Aktuálnímu testu předcházela i říjnová zkouška CTLO2.1, která se zaměřila především na procesy plnění a odčerpávání pohonných látek z nádrží za přítomnosti mnoha simulovaných závad. Poslední statický zážeh horního stupně je plánován na prosinec letošního roku a dojde k němu v německém Lampoldshausenu na testovacím středisku agentury DLR.
Přeloženo z:
https://www.esa.int/
Zdroje obrázků:
https://www.esa.int/…/Ariane_6_plumes_during_combined_hot_fire_test.jpg
https://www.esa.int/…/Ariane_6_before_core_stage_full_fire_test.jpg
https://www.esa.int/…/25073963-2-eng-GB/Vulcain_2.1_firing.png
https://www.esa.int/…/Ariane_6_plumes_during_combined_hot_fire_test.jpg