sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Dlouhý zážeh Ariane 6

23. listopadu prošla nová raketa agentury ESA rozsáhlým plnorozměrovým nácvikem startovních procesů. Pozemní týmy prošly kompletní sekvenci předstartovního odpočtu, po které následoval sedmiminutový plný zážeh motoru centrálního stupně, který bude pracovat i při skutečném letu vstříc oběžné dráze. V rámci této zkoušky však nedošlo k zažehnutí pomocných motorů na tuhé pohonné látky (které jsou pro tyto testy inertní) a Ariane 6 tak zůstala sedět na startovní rampě evropského kosmodromu ve Francouzské Guyaně – přesně tak, jak podle očekávání měla. Zážeh byl sice asi o minutu kratší, než se plánovalo, ale agentuře ESA zřejmě nasbírané údaje stačí.

Testovací exemplář Ariane 6 na nové startovní rampě.
Testovací exemplář Ariane 6 na nové startovní rampě.
Zdroj: https://www.esa.int/

Zkouška se zážehem motoru napodobuje situaci, ke které dojde při skutečném startu rakety Ariane 6 vstříc kosmickému prostoru. Jakmile motor zhasne, centrální stupeň se oddělí od horního, který se následně postará o doručení nákladu na požadovanou dráhu a úspěšné dokončení mise. Test, kterého se na nové startovní rampě zúčastnil zkušební exemplář, byl zatím nejdelším fungováním pohonného modulu s motorem Vulcain 2.1 na plnorozměrové sestavě Ariane 6. „Týmy z ArianeGroup, CNES a ESA nyní prošly každý krok v průběhu letu rakety, aniž by tato opustila Zemi,“ říká generální ředitel ESA, Josef Aschbacher a dodává: „Tento nácvik je milníkem, který přišel po letech návrhů, plánování, stavby a tvrdé práce od těch nejlepších kosmických inženýrů v Evropě. Jsme zpět na cestě k opětovnému zabezpečení evropského autonomního přístupu do kosmického prostoru. Děkuji všem, kteří se zapojili!

Motor Vulcain 2.1 po zážehu
Motor Vulcain 2.1 po zážehu
Zdroj: https://www.esa.int/

Motor Vulcain 2.1 spálil téměř 150 tun pohonných látek z nádrží centrálního stupně Ariane 6. Konkrétně šlo o kapalný kyslík a kapalný vodík, přičemž druhý jmenovaý byl ochlazen na teplotu -250°C. Samotný raketový motor Vulcain 2.1 je evolucí osvědčeného motoru Vulcain 2, který z Ariane 5 udělal zatím nejúspěšnější evropskou raketu. Provedená vylepšení zjednodušila a zlevnila jeho design. Změnou prošel také zážehový systém, který se přesunul z motoru na startovní rampu, což pomohlo fungování motoru a snížilo jeho cenu.

Statický zážeh testovacího exempláře Ariane 6.
Statický zážeh testovacího exempláře Ariane 6.
Zdroj: https://www.esa.int/

Příslušné týmy potřebovaly jen něco přes dvě hodiny, než se jim podařilo naplnit nádrže centrálního stupně pohonnými látkami. Samotný proces tankování probíhal během dlouhého odpočtu, který obnášel i další kvalifikační testy, což bylo podobné jako v případě předešlých nácviků provedených v tomto roce. V zájmu přesnosti a zajištění optimální stability byly naplněny také nádrže horního stupně, ačkoliv motor horního stupně v reálném provozu naběhne teprve až po odpojení stupně centrálního, k čemuž během pozemních testů nedochází. Nová startovní rampa, kterou provozuje francouzská kosmická agentura CNES, využívá k tlumení žáru a hluku z motoru systém pro zalití rampy vodou. Toni Tolker-Nielsen, ředitel kosmické dopravy agentury ESA si je podle svých slov jistý, že věří týmům po celé Evropě, které pracují na tom, aby Ariane 6 vstoupila do služby: „Chtěl bych velice poděkovat všem oddaným kolegům, kteří jsou odhodlaní a pracují neúnavně na tom, aby viděli svou raketu letět.

Aktuální test následoval po krátkém zážehu CTLO1, ke kterému došlo v září. Tehdy byly nádrže Ariane 6 naplněny pohonnými látkami a motor Vulcain 2.1 se nakrátko zažehl a následovalo jeho vypnutí. Aktuálnímu testu předcházela i říjnová zkouška CTLO2.1, která se zaměřila především na procesy plnění a odčerpávání pohonných látek z nádrží za přítomnosti mnoha simulovaných závad. Poslední statický zážeh horního stupně je plánován na prosinec letošního roku a dojde k němu v německém Lampoldshausenu na testovacím středisku agentury DLR.

Přeloženo z:
https://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
https://www.esa.int/…/Ariane_6_plumes_during_combined_hot_fire_test.jpg
https://www.esa.int/…/Ariane_6_before_core_stage_full_fire_test.jpg
https://www.esa.int/…/25073963-2-eng-GB/Vulcain_2.1_firing.png
https://www.esa.int/…/Ariane_6_plumes_during_combined_hot_fire_test.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.