sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

SuperHeavy B9 dostala prstenec pro hotstaging

Na texaské základně Starbase pokračují přípravy na druhý integrovaný let systému SuperHeavy / Starship. Raketa SuperHeavy B9, která momentálně pobývá v montážní sekci, dostala v průběhu včerejška na svůj vrchol speciální prstenec s mnoha protáhlými otvory, kterými mají unikat spaliny z motorů Starship S25 při takzvaném hotstagingu. Plán SpaceX je takový, že raketa SuperHeavy nechá v závěru své činnosti pracovat pouze tři centrální motory Raptor. V té době se zažehnou tři vakuové motory Raptor na Starship, jejichž spaliny uniknou právě zmíněnými otvory v nainstalovaném prstenci. Následovat bude separace SuperHeavy od Starship a krátce poté se zažehnou i zbývající tři atmosférické motory na Starship.

V souvislosti s přípravami na druhý let Suepr Heavy / Starship, se sluší poznamenat, že komunita fanoušků v posledních hodinách zbystřila. Objevila se totiž upozornění pro námořníky v okolí, což by mohlo naznačovat, že by ke startu mohlo dojít 31. srpna. Tuto informaci je však zapotřebí brát s velkou rezervou, jelikož tato vydaná upozornění se mohou měnit – zvlášť když SpaceX má ještě několik nesplněných úkolů. Firma již předala Federálnímu leteckému úřadu své dokumenty o vyšetřování minulé nehody a nyní se bude čekat na to, kdy úřad povolení ke startu vydá. I bez toho ještě SpaceX musí provést několik testů hardwaru, takže start nám velmi pravděpodobně sklouzne nejméně na září.

A na závěr ještě jedna drobnost, která se týká systému SuperHeavy / Starship, byť nikoliv jejich nejbližšího startu. Firma se před pár hodinami pochlubila záběry ze statického zážehu raketového motoru Raptor na základně McGregor. Na tom by nebylo nic neobvyklého, takových testů probíhají stovky. U tohoto však na první pohled zaujala skutečnost, že motor byl nakloněný o 15°. Jak zanedlouho vysvětlil Elon Musk, byl to zážeh, při kterém se ověřoval maximální náklon motoru, který bude potřeba během přistávacího manévru.

Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/F3xs_QzXMAAkS7T?format=jpg&name=large

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
38 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Rosta
Rosta
1 rok před

Jen úvaha. Nevypadá to moc pevně. Nepočítají spíše s tím, že oheň ty příčky propálí a tím se odstrčí od prvního stupně? Mohli by tím ušetřit hmotnost mechanizmu, který je nějakou pružinou oddálí.

Rosta
Rosta
1 rok před
Odpověď  Rosta

Případně mohou použít pyro šrouby, které to zavčas oddělí, než elektrické zámky. Jak to má vlastně řešený Sojuz?

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpověď  Rosta

Pokud se nepletu, tak Sojuz používá pyro šrouby.

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpověď  Rosta

Jelikož má být celý systém v budoucnu masivně znovupoužitelný, tak tato možnost nepřipadá v úvahu.

ldx
ldx
1 rok před
Odpověď  Rosta

Podle mně tam nepochybně přibyde další přepážka nebo jen nějaká odolná keramická vrstva. Nic co by nebylo řešitelné.

JanHonnza
JanHonnza
1 rok před

Omlouvám se, mohl by mi někdo z odborníků říci: Hotstaging, nač to? Zvýšeni relativního výkonu druhého stupně? O kolik, lze to pro SHS kvantifikovat? Moc děkuji za případnou odpověď

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpověď  JanHonnza

Než se k tomu dostane nějaký odborník, odpovím zatím já. Hotstaging by měl podle slov Elona Muska zlepšit parametry nosnosti Starship o cca 10%. Velmi zjednodušeně řečeno jde o to, že raketa při „střídání“ stupňů nemá žádné hluché místo, ale neustále akceleruje. Díky tomu se eliminují gravitační ztráty, které vznikají při letu s vypnutými motory.

JanHonnza
JanHonnza
1 rok před
Odpověď  upgrade

Vážený pane,jste velkej srandista a já Vám moc děkuji. Pěkný zbytek soboty…

Ivo
Ivo
1 rok před
Odpověď  upgrade

Já nevím, ale ta odpověď je dle mého názoru správná, tak proč srandista?

JanHonnza
JanHonnza
1 rok před
Odpověď  upgrade

Třeba když obrovský popularizátor kosmonautiky, znalec, napíše: než se k tomu dostane odborník… pak mám dojem, že žertuje, proto…

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpověď  JanHonnza

To vůbec neměl být žert. Do odborníka či snad znalce mám opravdu hodně daleko. Ale snad jsem ve své odpovědi moc chyb neudělal. Pokud ano, jistě je nějaký skutečný odborník uvede na pravou míru.
Samozřejmě přeji krásný zbytek víkendu i Vám.

JanHonnza
JanHonnza
1 rok před
Odpověď  upgrade

Díky, velice si cením toho, co děláte.

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpověď  JanHonnza

Díky, děláme to rádi a baví nás to. 😉

IvanP
IvanP
1 rok před
Odpověď  upgrade

Zajímavé, já si vždycky myslel že to slouží k vytvoření „umělé gravitace“. Ve chvíli kdy se vypnou motory prvního stupně raketa letí setrvačností a je tedy ve stavu 0G, což může způsobit to že palivo v nádržích druhého stupně začne „poletovat“ a nedostane se k pumpám a motoru. Tomu právě zabrání spuštění druhého stupně ještě když běží první stupneň, anebo se můžou použít speciální motory (ullage) jako měl třeba Staturn 5.

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpověď  IvanP

Ano, to může být v některých případech také důvod. Vždy záleží na konkrétním designu nádrží a jejich tlakovacího systému.

ldx
ldx
1 rok před
Odpověď  upgrade

Bez ohledu na rádobyvtipné nebo trollující poznámky, efekt hotstagingu by měl být těch 10%. Dá se to asi fyzikálně lehce propočítat, prostě plynulý let a zrychlování je vždy efektivní, než zpomalení a zrychlení.

A Russové to na Soyuzech jistě nepoužívají z plezýru, ale proto, že to má značný efekt. Akorát nevím, jestli s tím přišel už Koroljev, nebo jde o pozdější nápad. Ale to teď není podstatné.

Radek V.
Radek V.
1 rok před

Těch 10% zisku je nesmysl. Musk to sice řekl, ale kdo-ví, jaK to myslel. Kdyby to bylo jen 5%, dělal by to každý, takže to bude míň. Gravitační ztráty jsou nejhorší v prvních desítkách sekund startu, když raketa letí kolmo a pak jen mírně šikmo. V době oddělování stupňů už jsou gravitační ztráty malé – gravitace mírně skloní dráhu rakety směrem k Zemi, což raketa stejně musí udělat, kinetická energie se mění v potenciální. Motory 2.stupňů raket mají malý tah, protože se vyplatí úspora hmotnosti 2.motoru proti nárůstu gravitačních ztrát delší dobou chodu stupně o desítky (až stovku) vteřin. Rakety na TPH létají po dohoření prvního stupně několik desítek vteřin setrvačností, aby se dostali do oblasti s nižší hustotou vzduchu (lepší Isp motorů). Takže gravitační ztráty jsou nižší. Ušetří se na hmotnosti ullage motorů nebo konstrukci nádrží (membrány a tlakování pro udržení paliva dole). Ochrana proti působení plamenů na horní stranu 1.stupně musí být kvalitnější, takže těžší. Podle mě je jedním z důvodů spolehlivé zapálení motorů 2.stupně. Oddělování stupně asi není o mnoho jednodušší.

Ivo
Ivo
1 rok před
Odpověď  Radek V.

Společná přepážka ušetří tuny mrtvé hmoty a taky ji skoro nikdo nedělá, protože by se museli více snažit, ale nechce se jim.

Jan Karpis
Jan Karpis
1 rok před
Odpověď  Radek V.

Ako je vyčerpávajúco Vami popísané, naozaj je to zložitý (optimalizačný) problém, mnohorozmený (termín z optimalizácie na vysokých školách) (kde vstupuje mnoho parametrov priamo). Parametre sa navzájom ovplyvňujú a menia v čase, zároveň zmenou jedného pri začiatku sa mení to, čo je optimálne riešenie pre iné parametre.

Ak by som mohol do úvah pridať pozabudnuté parametre, tak napríklad oheň z SS sa oprie o SH (rovnako ako pri štarte o zem) a odtlačí od seba SS a SH (viac ako nejaký ‚vystrelovací‘ mechanizmus – prenesenie energie kinetickej z SH na SS). To napríklad môže znížiť množstvo potrebného paliva v SH (presnejšie odpojenie môže prebehnúť neskôr a SH sa stále vráti späť).

Nie je nemožné, že sa to ukáže ako málo efektívne, ak sa zabudlo na niečo pri simuláciách; avšak môžeme presvedčivo konštatovať, že simulácií absolvovali pri rovnakom počte parametrov F9 a FH dosť na to, aby pri simulácii SH+SS neurobili takú značnú ba kritickú chybu.

Rosta
Rosta
1 rok před

Jen úvaha. Nevypadá to moc pevně. Nepočítají spíše s tím, že oheň ty příčky propálí a tím se odstrčí od prvního stupně? Mohli by tím ušetřit hmotnost mechanizmu, který je nějakou pružinou oddálí.

Rosta
Rosta
1 rok před
Odpověď  Rosta

Případně mohou použít pyro šrouby, které to zavčas oddělí, než elektrické zámky. Jak to má vlastně řešený Sojuz?

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpověď  Rosta

Pokud se nepletu, tak Sojuz používá pyro šrouby.

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpověď  Rosta

Jelikož má být celý systém v budoucnu masivně znovupoužitelný, tak tato možnost nepřipadá v úvahu.

ldx
ldx
1 rok před
Odpověď  Rosta

Podle mně tam nepochybně přibyde další přepážka nebo jen nějaká odolná keramická vrstva. Nic co by nebylo řešitelné.

JanHonnza
JanHonnza
1 rok před

Omlouvám se, mohl by mi někdo z odborníků říci: Hotstaging, nač to? Zvýšeni relativního výkonu druhého stupně? O kolik, lze to pro SHS kvantifikovat? Moc děkuji za případnou odpověď

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpověď  JanHonnza

Než se k tomu dostane nějaký odborník, odpovím zatím já. Hotstaging by měl podle slov Elona Muska zlepšit parametry nosnosti Starship o cca 10%. Velmi zjednodušeně řečeno jde o to, že raketa při „střídání“ stupňů nemá žádné hluché místo, ale neustále akceleruje. Díky tomu se eliminují gravitační ztráty, které vznikají při letu s vypnutými motory.

JanHonnza
JanHonnza
1 rok před
Odpověď  Dušan Majer

Vážený pane,jste velkej srandista a já Vám moc děkuji. Pěkný zbytek soboty…

Ivo
Ivo
1 rok před
Odpověď  Dušan Majer

Já nevím, ale ta odpověď je dle mého názoru správná, tak proč srandista?

JanHonnza
JanHonnza
1 rok před
Odpověď  Dušan Majer

Třeba když obrovský popularizátor kosmonautiky, znalec, napíše: než se k tomu dostane odborník… pak mám dojem, že žertuje, proto…

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpověď  JanHonnza

To vůbec neměl být žert. Do odborníka či snad znalce mám opravdu hodně daleko. Ale snad jsem ve své odpovědi moc chyb neudělal. Pokud ano, jistě je nějaký skutečný odborník uvede na pravou míru.
Samozřejmě přeji krásný zbytek víkendu i Vám.

JanHonnza
JanHonnza
1 rok před
Odpověď  Dušan Majer

Díky, velice si cením toho, co děláte.

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpověď  JanHonnza

Díky, děláme to rádi a baví nás to. 😉

IvanP
IvanP
1 rok před
Odpověď  Dušan Majer

Zajímavé, já si vždycky myslel že to slouží k vytvoření „umělé gravitace“. Ve chvíli kdy se vypnou motory prvního stupně raketa letí setrvačností a je tedy ve stavu 0G, což může způsobit to že palivo v nádržích druhého stupně začne „poletovat“ a nedostane se k pumpám a motoru. Tomu právě zabrání spuštění druhého stupně ještě když běží první stupneň, anebo se můžou použít speciální motory (ullage) jako měl třeba Staturn 5.

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpověď  IvanP

Ano, to může být v některých případech také důvod. Vždy záleží na konkrétním designu nádrží a jejich tlakovacího systému.

ldx
ldx
1 rok před
Odpověď  Dušan Majer

Bez ohledu na rádobyvtipné nebo trollující poznámky, efekt hotstagingu by měl být těch 10%. Dá se to asi fyzikálně lehce propočítat, prostě plynulý let a zrychlování je vždy efektivní, než zpomalení a zrychlení.

A Russové to na Soyuzech jistě nepoužívají z plezýru, ale proto, že to má značný efekt. Akorát nevím, jestli s tím přišel už Koroljev, nebo jde o pozdější nápad. Ale to teď není podstatné.

Radek V.
Radek V.
1 rok před

Těch 10% zisku je nesmysl. Musk to sice řekl, ale kdo-ví, jaK to myslel. Kdyby to bylo jen 5%, dělal by to každý, takže to bude míň. Gravitační ztráty jsou nejhorší v prvních desítkách sekund startu, když raketa letí kolmo a pak jen mírně šikmo. V době oddělování stupňů už jsou gravitační ztráty malé – gravitace mírně skloní dráhu rakety směrem k Zemi, což raketa stejně musí udělat, kinetická energie se mění v potenciální. Motory 2.stupňů raket mají malý tah, protože se vyplatí úspora hmotnosti 2.motoru proti nárůstu gravitačních ztrát delší dobou chodu stupně o desítky (až stovku) vteřin. Rakety na TPH létají po dohoření prvního stupně několik desítek vteřin setrvačností, aby se dostali do oblasti s nižší hustotou vzduchu (lepší Isp motorů). Takže gravitační ztráty jsou nižší. Ušetří se na hmotnosti ullage motorů nebo konstrukci nádrží (membrány a tlakování pro udržení paliva dole). Ochrana proti působení plamenů na horní stranu 1.stupně musí být kvalitnější, takže těžší. Podle mě je jedním z důvodů spolehlivé zapálení motorů 2.stupně. Oddělování stupně asi není o mnoho jednodušší.

Ivo
Ivo
1 rok před
Odpověď  Radek V.

Společná přepážka ušetří tuny mrtvé hmoty a taky ji skoro nikdo nedělá, protože by se museli více snažit, ale nechce se jim.

Jan Karpis
Jan Karpis
1 rok před
Odpověď  Radek V.

Ako je vyčerpávajúco Vami popísané, naozaj je to zložitý (optimalizačný) problém, mnohorozmený (termín z optimalizácie na vysokých školách) (kde vstupuje mnoho parametrov priamo). Parametre sa navzájom ovplyvňujú a menia v čase, zároveň zmenou jedného pri začiatku sa mení to, čo je optimálne riešenie pre iné parametre.

Ak by som mohol do úvah pridať pozabudnuté parametre, tak napríklad oheň z SS sa oprie o SH (rovnako ako pri štarte o zem) a odtlačí od seba SS a SH (viac ako nejaký ‚vystrelovací‘ mechanizmus – prenesenie energie kinetickej z SH na SS). To napríklad môže znížiť množstvo potrebného paliva v SH (presnejšie odpojenie môže prebehnúť neskôr a SH sa stále vráti späť).

Nie je nemožné, že sa to ukáže ako málo efektívne, ak sa zabudlo na niečo pri simuláciách; avšak môžeme presvedčivo konštatovať, že simulácií absolvovali pri rovnakom počte parametrov F9 a FH dosť na to, aby pri simulácii SH+SS neurobili takú značnú ba kritickú chybu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.