Kosmické síly Spojených států amerických (USSF) nedávno vydaly druhý návrh výzvy k podávání nabídek pro nadcházející třetí fázi programu NSSL (national security space launch), který zajišťuje starty kosmických misí národní bezpečnosti. Třetí fáze má pokrýt zakázky na starty pro pětileté období, které začíná v říjnu 2024, tedy na začátku fiskálního roku 2025. Třetí fáze tohoto programu je také navržena tak, aby vybízela k účasti více poskytovatelů. Samotný program NSSL poskytuje většinu kontraktů pro americké ministerstvo obrany včetně startů pro národní úřad vojenského kosmického zpravodajství NRO. Plukovník Douglas Pentecost a plukovník Chad Melone z USSF poskytli na telekonferenci konané 19. července další detaily o aktuálním návrhu.
Program NSSL je momentálně ve své druhé fázi, která obsahuje dva poskytovatele služeb – firmy ULA a SpaceX, mezi které se rozdělují dostupné mise. V průběhu prvních čtyř let druhé fáze období zajišťování zakázek, byly uděleny tři, čtyři, osm a dvanáct misí. Očekává se, že konečný soubor objednávek druhé fáze v příštím roce bude zahrnovat 21 misí. Ve třetí fázi má program NSSL lehce odlišnou strukturu, která má podpořit konkurenci a přitáhnout nové poskytovatele. Tato fáze má podle prvotních odhadů trvat pět let a začne ve fiskálním roce 2025 přidělováním kontraktů na mise, které se uskuteční nejdříve ve fiskálním roce 2027. Celkem se očekává, že během zmíněného pětiletého období by mohlo být uděleno okolo 90 zakázek.
Pro třetí fázi vzniknou dvě odlišné kategorie kontraktů s velmi odlišnými soubory požadavků. První směr je určen pro mise více tolerující riziko, které míří povětšinou na nízkou oběžnou dráhu Země a mají méně omezení pro poskytovatele startů. Druhý směr má mnohem nižší toleranci rizika a vyžaduje schopnost dostát přísnějším požadavkům. Tento směr je navržen tak, aby splnil požadavky drahých nákladů, které míří na jedinečné oběžné dráhy a vyžadují vysokou spolehlivost. Zakázky pro oba směry budou udělovány paralelně, přičemž firmy mohou podávat své přihlášky a získávat kontrakty v obou směrech. Očekává se, že každá firma by navrhla jeden dopravní systém pro každou oběžnou dráhu ve druhém směru, ale první směr poskytuje možnost nabídnout i vícenásobný počet systémů.
Směr číslo 1
Poskytovatelé startů pro směr 1 nemusí splňovat rozsáhlý soubor požadavků, kterým čelí firmy z druhého směru. Mohou zde být nabízeny služby menších raket, přičemž není požadována jejich schopnost startovat z různých míst. Stejně tak samotné rakety nemusí procházet stejně zevrubným procesem, jaký je vyžadován pro směr 2. Poskytovatelé startů mohou nabídnout, co mají k dispozici a do mohou poskytnout. Existuje ustanovení o ročním náběhu, které umožňuje novým poskytovatelům získat smlouvy a stávajícím poskytovatelům přidat do svých smluv nové vypouštěcí systémy. Když je nosná raketa připravena ucházet se o zakázky, dostane příležitost zapojit se během následujícího roku.
Aktuální druhý návrh snižuje požadovanou nosnost na referenční nízkou oběžnou dráhu Země na 1 tunu, přičemž je stanoven požadavek na zajištění schopnosti dopravit až 6 800 kg nákladu během série několika misí. Tento přístup umožní mnoha novým raketám ucházet se o zakázky. Vybrané firmy obdrží smlouvy na dobu neurčitou s neomezeným množstvím zakázek, díky čemuž se budou moci ucházet o přibližně 30 startů v průběhu celé třetí fáze. Většina z nich (přibližně 20 misí) se bude týkat družicových sítí, které představují součást nové vesmírné architektury pod taktovkou organizace Space Development Agency.
Směr číslo 2
Tento směr je v zásadě analogický k současné druhé fázi NSSL. U poskytovatelů startů v tomto směru je vyžadováno dosažení certifikace pro vynášení na řadu referenčních oběžných drah, které představují plnou potřebu družicových misí ministerstva obrany včetně dopravy přímo na geostacionární dráhu, či podpory velkých nákladů. Další požadavky zahrnují vhodné startovní rampy na západním i východním pobřeží USA, ale i schopnost provádět v případě potřeby vertikální integraci a poskytovat vládním organizacím informace o parametrech nosné rakety, pokud létají pro jiné zákazníky.
Původní návrh výzvy k podávání přihlášek hledal v tomto směru dva poskytovatele startů, přičemž jeden by získal 60 % misí a druhý zbylých 40 %, což je opět srovnatelné s druhou fází NSSL. Nový návrh však již pro směr 2 počítá s trojicí poskytovatelů. První dvě firmy získají okolo 50 zakázek, které si mezi sebou opět rozdělí v poměru 60 : 40. Většina vypouštěných družic ve druhém směru bude muset zajistit schopnost letět na raketách těchto dvou hlavních poskytovatelů. Firma na třetím místě by měla získat sedm misí, přičemž v pěti případech půjde o navigační družice systému GPS, které míří na střední oběžnou dráhu Země. Zbylé dvě mise budou obnášet dopravu nákladu přímo na geostacionární dráhu.
První mise družic GPS by měla být objednána ve druhém roce kontraktu. Malý soubor misí omezuje čas a peníze, které je třeba vynaložit na studie integrace misí, a zároveň poskytuje několik těžších misí, které dokazují, že poskytovatel může splnit všechny požadavky. Těchto pět misí GPS bylo obsaženo ve druhém směru už prvního návrhu výzvy k podávání přihlášek. Aby firmy mohly pomýšlet na to, že budou vybráno ve druhém směru, musí předložit důvěryhodný plán certifikace svých systémů nosných raket do fiskálního roku 2027, ovšem ale některá ustanovení smlouvy podporují zájemce, aby získali certifikaci už dříve. Poskytovatelé, kteří plánují získat certifikaci dříve, mohou při hodnocení návrhů získat plusy navíc a zlepšit tak své bodové hodnocení.
Zájemci, kteří budou certifikováni později navíc mohou ztratit některé z potenciálních misí, které mohou získat. Směr číslo 2 má také nový mechanismus, který má zabránit odkládání startů z důvodu zpožděné certifikace rakety. Na začátku října každého roku si NSSL zhodnotí, kteří poskytovatelé startů v rámci druhého směru dosáhli certifikace a jsou tedy způsobilí k tomu, aby dostávali zakázky na mise. Plukovník Douglas Pentecost uvedl: „Pro přidělení zakázek startů misí v prvním roce musí být poskytovatelé certifikováni do 1. října 2024, aby jim mohla být mise přidělena. Pokud dopravní systém nelétá, nebudou tyto mise u tohoto poskytovatele objednány a přesunou se k jinému poskytovateli startů ve směru 2.“ Pokud by třetí firma ve 2. směru nebyla certifikována v době, kdy její mise bude připravena k udělení, dojde k přesunu těchto zakázek do skupiny, kde si je rozdělí prví dvě firmy.
Pro třetí fázi kontraktů navrhují uchazeči jeden soubor cen, který by platil bez ohledu na to, zda společnost získá první, druhé nebo třetí místo. Každý poskytovatel startů ve 2. směru může získat ročně až 100 milionů dolarů na pokrytí nákladů spojených s účastí v programu včetně údržby většího počtu startovních ramp, dohled nad hardwarem či zabezpečení svých objektů. Tyto náklady budou zahrnuty do celkové ceny, když budou hodnoceny všechny nabídky. Očekává se, že o zakázky ve Směru číslo 2 se budou ucházet ULA, SpaceX a Blue Origin, ale pravděpodobně se přihlásí i další firmy. Stejně tak se předpokládá, že díky většímu množství poskytovatelů získá USSF pojistku proti nedostatku nosičů a také lepší konkurenceschopnost a inovace v dlouhodobém časovém horizontu.
Další kroky
Minulý týden se v rámci programu NSSL uskutečnil tzv. Industry day, na kterém se s případnými zájemci diskutovalo o novém návrhu výzvy k podávání přihlášek. V tomto týdnu by měla jednání pokračovat, ale tentokrát již jednotlivě s konkrétními zájemci. Závěrečná výzva k podání přihlášek by podle aktuálního harmonogramu měla být zveřejněna letos v září, přičemž zájemci se budou moci přihlašovat do prosince. Udělení kontraktů na mise v prvním roce se očekává v říjnu 2025. Jako obvykle se očekává, že některé detaily výzvy k podávání přihlášek se mezi druhým a finálním návrhem mohou změnit. Ať už ale budou detaily závěrečné výzvy jakékoliv, třetí fáze NSSL představuje významný krok k zajištění bezpečné budoucnosti amerických misí národní bezpečnosti, jelikož poskytuje více hráčům v kosmickém průmyslu více příležitostí.
Přeloženo z:
https://www.nasaspaceflight.com/
Zdroje obrázků:
https://upload.wikimedia.org/…/1200px-Seal_of_the_United_States_Space_Force.svg.png
https://live.staticflickr.com/65535/52635829570_6fd186f6d3_k_d.jpg
https://pbs.twimg.com/media/F1xH2BzaQAAQ9NL?format=jpg&name=4096×4096
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2018/09/2018-09-21-192108.jpg
https://www.teslarati.com/…/02/GPS-III-SV03-shipment-prep-Sept-2019-Lockheed-Martin-c.jpg
https://pbs.twimg.com/media/Dohb-6pW0AE8uhj.jpg:large
https://live.staticflickr.com/65535/52634879837_e09b4a6aa3_k_d.jpg
Preco sa to preklada ako kosmicke sily a nie ako „vesmírne sily Spojenych státov americkych?
Je to podobné jako Hubbleův kosmický dalekohled vs Hubbleův vesmírný dalekohled nebo Mezinárodní kosmická stanice vs Mezinárodní vesmírná stanice. Přídavná jména vesmírný a kosmický jsou v případě názvů často zaměnitelná.
Dakujem Dusane za odpoved;)
Není absolutně zač.
Možná to sem přišlo podobně, jako kosmonauti a zdomácnělo?
BlueOrigim pořád představuje nějaké plány a prezentace a animace už přez 20let? Ale ve srovnání např. Se SpaceX zatím toho moc nepředvedly,přijde mi že je to spíš PR Pana Bezose taková vesmírná firma na hraní.A nemyslím to nijak zle, moc se těším až jednou uvidíme New Glen letět na orbitu,jen mi příjde že tomu asi nedavají vše co by mohly.Na orbitu ještě nedostaly nic a „vykřičeli“ Si vývoj lunárního landeru? Prostě to vypadá divně.
Neřekl bych, že si lander vykřičeli. NASA jejich design vybrala z předložených návrhů. NASA se nedá opít rohlíkem. Pokud by nepředložili důvěryhodné údaje, zakázku by nedostali.
Já očekávám podobný vývoj jako u Starlineru, ale nechme se překvapit.
nedá sa odporovať slovám. Tá firma zatiaľ nepreviedla skoro nič reálne, okrem spájania sa s veľkými menami minulosti. Môžeme sa snažiť byť nestranný ako len chceme. Ak v minulosti 8 firiem z 10 v týchto oboroch neuspeli, je stále možné, že sa Blue Originu uspieť nepodarí.
Ich právne a koncepčné počiny, chovanie navonok a podobne nevzbudzujú často ani náznak možnej sympatie. S tým snáď možno všeobecne súhlasiť. Odhliadnuc od možnej nesympatie, urobiť článok s ich úspechmi zatiaľ možno nie je také ľahké, hoci veríme, že sa raz dočkáme.
Dá sa peniazmi z Amazonu dosiahnuť úspech za každú cenu.. ? Uvidíme.
Ďakujem za krásny článok.
Sú nejaké nosné rakety pridelené v prvom a druhom kole výberu, ktoré ešte neleteli alebo nemajú certifikáciu?
Ak náhodou áno, tak ako sa s tým vysporiadajú? Môžu prideliť rakety prvého a druhého kola niekomu inému, ak poskytovateľ svoje záväzky nesplní v pôvodne stanovenom termíne odletu rakety. Alebo ak aj vie, že to nestihne a nedá dopredu vedieť, že nie je schopný termín dodržať? Sú nejaké sankcie za to?
Ďakujem 🙂
Ano, ULA má vybranou raketu Vulcan, která stále na svůj premiérový let čeká. Její zpoždění docela přidělávají oficiálním místům vrásky na čele a možná i proto má třetí fáze pojistky zmíněné v článku. Řešením je buďto přesun nákladů na Atlasy V (ale ty mají plný harmonogram startů), nebo na Flacony, které jsou také certifikovány pro druhou fázi NSSL.
Preco sa to preklada ako kosmicke sily a nie ako „vesmírne sily Spojenych státov americkych?
Je to podobné jako Hubbleův kosmický dalekohled vs Hubbleův vesmírný dalekohled nebo Mezinárodní kosmická stanice vs Mezinárodní vesmírná stanice. Přídavná jména vesmírný a kosmický jsou v případě názvů často zaměnitelná.
Dakujem Dusane za odpoved;)
Není absolutně zač.
Možná to sem přišlo podobně, jako kosmonauti a zdomácnělo?
BlueOrigim pořád představuje nějaké plány a prezentace a animace už přez 20let? Ale ve srovnání např. Se SpaceX zatím toho moc nepředvedly,přijde mi že je to spíš PR Pana Bezose taková vesmírná firma na hraní.A nemyslím to nijak zle, moc se těším až jednou uvidíme New Glen letět na orbitu,jen mi příjde že tomu asi nedavají vše co by mohly.Na orbitu ještě nedostaly nic a „vykřičeli“ Si vývoj lunárního landeru? Prostě to vypadá divně.
Neřekl bych, že si lander vykřičeli. NASA jejich design vybrala z předložených návrhů. NASA se nedá opít rohlíkem. Pokud by nepředložili důvěryhodné údaje, zakázku by nedostali.
Já očekávám podobný vývoj jako u Starlineru, ale nechme se překvapit.
nedá sa odporovať slovám. Tá firma zatiaľ nepreviedla skoro nič reálne, okrem spájania sa s veľkými menami minulosti. Môžeme sa snažiť byť nestranný ako len chceme. Ak v minulosti 8 firiem z 10 v týchto oboroch neuspeli, je stále možné, že sa Blue Originu uspieť nepodarí.
Ich právne a koncepčné počiny, chovanie navonok a podobne nevzbudzujú často ani náznak možnej sympatie. S tým snáď možno všeobecne súhlasiť. Odhliadnuc od možnej nesympatie, urobiť článok s ich úspechmi zatiaľ možno nie je také ľahké, hoci veríme, že sa raz dočkáme.
Dá sa peniazmi z Amazonu dosiahnuť úspech za každú cenu.. ? Uvidíme.
Ďakujem za krásny článok.
Sú nejaké nosné rakety pridelené v prvom a druhom kole výberu, ktoré ešte neleteli alebo nemajú certifikáciu?
Ak náhodou áno, tak ako sa s tým vysporiadajú? Môžu prideliť rakety prvého a druhého kola niekomu inému, ak poskytovateľ svoje záväzky nesplní v pôvodne stanovenom termíne odletu rakety. Alebo ak aj vie, že to nestihne a nedá dopredu vedieť, že nie je schopný termín dodržať? Sú nejaké sankcie za to?
Ďakujem 🙂
Ano, ULA má vybranou raketu Vulcan, která stále na svůj premiérový let čeká. Její zpoždění docela přidělávají oficiálním místům vrásky na čele a možná i proto má třetí fáze pojistky zmíněné v článku. Řešením je buďto přesun nákladů na Atlasy V (ale ty mají plný harmonogram startů), nebo na Flacony, které jsou také certifikovány pro druhou fázi NSSL.