sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

NASA připravuje prodloužení provozu ISS

Termín, do kdy má Mezinárodní kosmické stanice zajištěn provoz, se v minulých letech již několikrát posunul. Agentury zapojené do projektu vždy jednou za několik let zhodnotí přínosy projektu a jednají o zajištění dalšího financování této jedinečné laboratoře. Ta totiž přináší ohromné množství vědeckých, edukačních i technologických pokroků, které pomáhají mnoha lidem na Zemi. Zároveň se díky ISS lidstvo připravuje na budoucí cesty do hlubšího vesmíru. Aktuální administrativa NASA nyní pracuje na prodloužení provozu stanice do roku 2030, což by mělo nejen agentuře, ale i Spojeným státům umožnit využít v tomto desetiletí veškeré výhody, zatímco se americké firmy budou připravovat na komerční kosmické stanice, aby se kosmická ekonomika dále rozvíjela.

Mezinárodní kosmická stanice vyfocená posádkou lodi Sojuz MS-08, která se 4. října 2018 odpojila od stanice.
Mezinárodní kosmická stanice vyfocená posádkou lodi Sojuz MS-08, která se 4. října 2018 odpojila od stanice.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Odborníci se již těší na výsledky, které přinese výzkum a technologický pokrok v dalších letech na ISS. Agentura ale již činí kroky, které mají zajistit úspěšný přechod provozu na komerční služby.

V reakci na příkaz Kongresu nyní NASA poskytla Zprávu o přechodu ISS, která se podrobněji věnuje cílům provozu stanice v tomto desetiletí, které mají umožnit hladký přechod ke komerčním službám. Tyto kroky mají za úkol vytvořit jak nabídku, tak i poptávku spojené s komerční ekonomikou na nízké oběžné dráze, ale jde i o technologické kroky a finance potřebné k přechodu.

Návrh stanice Orbital Reef od firmy Blue Orgin.
Návrh stanice Orbital Reef od firmy Blue Orgin.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Mezinárodní kosmická stanice vstupuje do své třetí a nejproduktivnější dekády jakožto přelomová vědecká platforma v prostředí mikrogravitace,“ říká Robyn Gatens, ředitelka zodpovědná za provoz ISS v centrále NASA a dodává: „Tato třetí dekáda se nese ve znamení výsledků, staví na našem úspěšném celosvětovém partnerství, jehož cílem je ověřit průzkumné a výzkumné technologie pro lidstvo. Výsledky by měly podpořit výzkum hlubokého vesmíru a také i nadále lidstvu přinášet lékařské a ekologické pokroky. Tím budou položeny základy pro komerční budoucnost na nízké oběžné dráze. Těšíme se na maximalizaci těchto výnosů z vesmírné stanice do roku 2030, ale zároveň plánujeme přechod ke komerčním vesmírným destinacím, které budou následovat.

V současné době, kdy se rozběhl systém americké komerční dopravy posádek, je na stanici rušněji, než kdy dříve. Národní laboratoř ISS je zodpovědná za využívání 50 procent zdrojů NASA na palubě stanice – hostí stovky experimentů od jiných vládních agentur, akademické sféry i komerčních uživatelů. Získané poznatky se pak vrací k lidem a firmám na Zemi. Na palubě také probíhají výzkumné a vývojové činnosti, které mají posunout technologie nezbytné k návratu lidí na Měsíc a jednou i k Marsu.

Návrh stanice Starlab od firmy Nanoracks.
Návrh stanice Starlab od firmy Nanoracks.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Prodloužení provozu stanice do roku 2030 ze strany NASA zajistí pokračování těchto přínosů pro Spojené státy i celé lidstvo, zatímco se agentura připravuje na přesun zdrojů k jedné nebo více komerčně vlastněným a provozovaným destinacím na nízké oběžné dráze (CLDs). NASA vstoupila do kontraktu na komerční moduly, které budou připojeny k dokovacímu portu stanice, ale také podpořila dohody, které mají vést k podrobnějšímu zpracování návrhů tří volně letících komerčních kosmických stanic. Americké firmy již pracují na vývoji těchto stanic, které by mohly být připraveny zahájit provoz koncem tohoto desetiletí. Na jejich palubě pak budou k dispozici možnosti otevřené zákazníkům z vládního i soukromého sektoru. Tyto činnosti budou nejprve probíhat souběžně s těmi na ISS, aby bylo jisté, že nové stanice dokáží naplnit potřeby USA i partnerských států.

Návrh firmy Northrop Grumman zatím nemá jméno. Měl by však využívat konstrukčních prvků, které jsou již ozkoušené v ostrém provozu.
Návrh firmy Northrop Grumman zatím nemá jméno. Měl by však využívat konstrukčních prvků, které jsou již ozkoušené v ostrém provozu.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Privátní sektor je technicky i finančně schopen vyvinout a provozovat stanici na nízké oběžné dráze Země s pomocí NASA. Těšíme se na sdílení zkušeností, které jsme se naučili při provozu, se soukromým sektorem, abychom jim pomohli dosáhnout bezpečné, spolehlivé a finančně efektivní kosmické stanice,“ říká Phil McAlister, ředitel pro kosmický komerční provoz v centrále NASA a dodává: „Zpráva, kterou jsme předali Kongresu detailně popisuje náš komplexní plán zajištění hladkého přechodu ke komerčním stanicím poté, co ISS v roce 2030 přejde do výslužby.“ Cílem NASA je, aby byla pro provozovatele těchto stanic jedním z mnoha zákazníků, aby si agentura mohla objednat pouze náklady a služby, které potřebuje. Komerční stanice spolu s komerční dopravou lidí a nákladu mají vytvořit páteř ekonomiky na nízké oběžné dráze po ukončení provozu ISS. Samotné rozhodnutí prodloužit provoz ISS i nedávné zakázky NASA na vývoj komerčních vesmírných stanic mají společně zajistit nepřetržitou přítomnost lidí na oběžné dráze a s tím související možnosti. V obou případech jde o klíčové prvky plánu NASA na přechod z Mezinárodní vesmírné stanice.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/iss066e080097_0.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/44911461494_2d46902c0e_k.jpeg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/cdff_awardee_1.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/cdff_awardee_2_still01.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/cdff_awardee_3.png

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
14 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
MarekB
MarekB
2 let před

Díky za článek.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  MarekB

Rádo se stalo. 😉

Matěj Horák
2 let před

Osobně se mi nejvíc líbí návrh od Northrop Grumman.

Radim Pretsch
Radim Pretsch
2 let před

Co na to Rusko? Sami Rusové opakovaně upozorňují na skutečnost, že po roce 2025 počítají s problémy se spolehlivostí, či dokonce životností, jejich systémů. Ty jsou, bohužel, pro provoz stanice klíčové.
O financování z jejich strany nemluvě.

Mario
Mario
2 let před
Odpověď  Radim Pretsch

To bude ešte veľmi zaujímavé. Podľa mňa nás prekvapia svojou časť si zoberú a postavia Mir2. Ale bez ISS prídu o nemalú čas príjmov. Už nebude kam voziť turistov. Už tak skromný vesmírny program dostane poslednú ranu z milosti.

MichalL
MichalL
2 let před

Doufám, že až jednou ISS doslouží, že neprovedou její deorbitaci. Bylo by hezké ji zakonzervovat (možná vypustit vzduch?), připojit k ní iontový motor a počkat, až budeme někdy za sto let mít možnost udělat z ní orbitální muzeum.

Zajímalo by mě, jaké nástrahy by podobný přístup mohl přinést? Je možné, že by se postupem času stanice rozpadala a produkovala vesmírné smetí? Možná, že sluneční záření úplně zničí venkovní povrchy a zbyde pouze zteřelá kostra?

kuban
kuban
2 let před
Odpověď  MichalL

dostat ISS na dostatečně vysokou orbitu bude trošku dražší zábava, co se samotné změny rychlosti týče

kromě toho se z toho bez údržby pravděpodobně stane neovladatená hromádka šrotu – budou degradovat baterie, panely, setrvačníky … nebude elektřina – nebude orientace – nebude orientace – nebude elektřina …

jestli se náhodou stanice roztočí, nemusí to vydržet a může se rozpadnout – což se může třeba stát, pokud někde začně něco unikat (třeba chladicí kapalina)

ne, že by se toto nedalo řešit – jenže asi ne zadarmo
kromě toho pozemní podpora by musela pořád běžet (..o5….peníze)

Kamil
Kamil
2 let před

Jak to bude fungovat? Vzniknou konglomeráty dopravních firem a provozovatelů stanic? Například že Dreamchaser bude létat k Orbital Reef, Starliner k Northrop Grumman a Dragony k Axiom? Nebo se to bude míchat?
Moduly budou asi taky vždy od jednoho dodavatele – Axiom dělá Thales Alesia, NG bude asi odvozen od lodí Cygnus a Orbital Reef asi bude mít moduly od Bigelow?

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  Kamil

Na to je asi brzo.

Tarzan
Tarzan
2 let před

Pěkný článek,
chybí mě tu ale zmínka o Axiomu, která se snad už začal vyrábět.
Z těch uvedených vypadá návrh Norton Gruman realistický.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  Tarzan

Axiom tam jmenován není, ale je zmíněn stručně v této větě: „NASA vstoupila do kontraktu na komerční moduly, které budou připojeny k dokovacímu portu stanice“

Mario
Mario
2 let před

Ak sa podarí dotiahnuť vývoj SHS do použiteľného stavu bude to totálny game changer. Už sa nebude treba obmedzovať a budúce stanice môžu byť na míle vzdialené podobe ISS. Len uvidíme či sa to stihne. Vývoj trvá roky a nebude ľahké úplne zmeniť dizajn a uvažovanie. Ale myslím že sa máme na čo tešiť.

MartinH
MartinH
2 let před
Odpověď  Mario

Také se divím že žádný z návrhů nepočítá se Starship, i když na druhou stranu jejich návrhy sází na jistotu, že jejich stanice bude moci vynést současná zalétaná raketa.
Asi by stálo za to, trochu s projektováním posečkat, jestli se podaří v nejbližší době Starship dostat do komerčního provozu, protože se tu teď rozhoduje o designu vesmírných stanic na příští generaci a přitom se nebere v úvahu právě vznikající supertěžká a snad i levná raketa.

kefrazo
kefrazo
2 let před
Odpověď  MartinH

Nezapomeňme že se přihlásila i SpaceX a ta s tím určitě počítá.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.