sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

NASA předkládá vizi komerční SLS

Marshallovo středisko kosmických letů zveřejnilo 26. října záměr přechodu programu Space Launch System z fáze návrhu a vývoje do provozního stavu počínaje misí Artemis 5. Součástí záměru je přesun vlastnictví SLS na komerční smluvní subjekt. NASA by poskytovala podpůrnou infrastrukturu a při svých pilotovaných misích Artemis by byla nájemcem služby vynesení Orionu a přidruženého nákladu na translunární dráhu. Vize běžného provozu zahrnuje další vládní i nevládní uživatele služeb rakety. V záměru je zmíněn například nepilotovaný průzkum vnějších planet. Nastíněný model předpokládá, že současný vládou vlastněný a vládou vedený systém se přesune k průmyslovému partnerovi, zatímco NASA si ponechá práva k duševnímu vlastnictví systému. Tento krok má snížit jednotkové náklady na stavbu a umožnit SLS být udržitelným a dostupným systémem.

NASA předpokládá, že bude hlavním nájemcem systému tím, že zakoupí od průmyslového dodavatele jeden pilotovaný let ročně po dobu minimálně deseti roků od uzavření smlouvy a zároveň poskytne svoji infrastrukturu a personál pro výrobu a provoz. NASA jako vlastník této infrastruktury nabízí stejnou službu i dalším uživatelům.

Plán misí Artemis s přidělenými verzemi raket SLS ve výzvě z 26. října 2021 je potvrzením dlouhodobého zájmu NASA o SLS
Desetiletý plán misí Artemis s přidělenými verzemi raket SLS ve výzvě z 26. října 2021 je potvrzením dlouhodobého zájmu NASA o SLS. Záměr nákupu jednoho letu SLS ročně po dobu minimálně deseti roků počínaje misí Artemis 5 naznačuje, že jde o mise Artemis 5 až Artemis 14.
Zdroj: https://sam.gov

Agentura potřebuje pro program Artemis jednu pilotovanou raketu SLS ročně. Proto plánovala uzavřít s Boeingem na počátku fiskálního roku 2022 smlouvu Stages Production Evolution Contract (SPEC), která měla zastřešovat objednávky až deseti nových centrálních stupňů raket SLS a stanovit nový způsob tvorby ceny za jejich výrobu. Za účelem snížení ceny měla její tvorba postupně přecházet z nákladově orientované na fixní.

Dalším potvrzením dlouhodobého záměru programu Artemis je plán výroby a opětovného použití kosmických lodí Orion pro mise Artemis 3 až Artemis 14 ze smlouvy OPOC se společností Lockheed Martin
Dalším potvrzením dlouhodobého záměru programu Artemis je plán výroby a opětovného použití kosmických lodí Orion pro mise Artemis 3 až Artemis 14 ze smlouvy OPOC se společností Lockheed Martin
Zdroj: https://oig.nasa.gov

Boeing ale tvrdí, že po aktuálně probíhající reorganizaci výroby v továrně MAF bude schopen vyrábět dva centrální stupně SLS ročně. Společně s dodavateli dalších částí SLS už delší dobu iniciativně prezentuje, co vše by SLS mohla vynášet při nákladních misích. Příkladem takové společné prezentace je tento PDF dokument.

NASA se proto rozhodla deklarovaný potenciál jednoho nákladního letu SLS ročně podpořit tím, že by nákladní SLS byly přímo dostupné i jiným zákazníkům. V současnosti má program SLS několik dodavatelů, se kterými má NASA přímé kontrakty. Pro zjednodušení budoucích jednání se NASA nyní snaží podpořit myšlenku jediného dodavatele, tedy subjektu, který by zastupoval všechny výrobce jednotlivých částí SLS a vyjednával integrovaný kontrakt. Tento průmyslový dodavatel by také převzal podstatnou část současné práce NASA.

Shora popsaný záměr je součástí výzvy k poskytnutí informací, kterou NASA vydala 26. října směrem k průmyslovým společnostem. V pokynech připojených k výzvě NASA odhaduje, že nový model smluv by umožnil podstatné úspory ve výrobě SLS za předpokladu jednoho pilotovaného a alespoň jednoho nákladního letu ročně. Navrhuje tedy, aby tyto úspory umožnily vítěznému dodavateli poskytovat startovní služby široké škále zákazníků mimo NASA. Současně uvádí, že tato škála dalších zákazníků je záměr a cíl NASA.

Plán opakovaného použití interiérových komponent v lodích Orion do mise Artemis 14 (avionika, systémy podpory života, systémy pro posádku)
Plán opakovaného použití interiérových komponent v lodích Orion do mise Artemis 14 (avionika, systémy podpory života, systémy pro posádku)
Zdroj: https://oig.nasa.gov

Agentura ve výzvě nadhazuje jednoduchou úvahu. Například snížení výrobních a provozních nákladů alespoň o 50 % by při zdvojnásobení ročního počtu letů znamenalo pro dodavatele stejné celkové náklady jako nyní. To by mohlo vést k nákladově efektivnímu systému.

SLS pro Artemis 4 ještě spadá do fáze vývoje vzhledem k prvnímu použití nového horního stupně EUS. Díly pro tento první exemplář SLS Block 1B se na základě uzavřených objednávek již vyrábí. Dosavadní objednávky položek dlouhodobé povahy pro Artemis 5 a další mise (například nové motory RS-25) by ale již přešly pod novou smlouvu. Referenčním modelem záměru je konsolidace současných smluv do jediné korporátní entity. Touto entitou může být jedna společnost, korporátní partnerství nebo jiná obchodní entita. Tato entita by byla zodpovědná za výrobu hardwaru, integraci systému a doručení nákladu na translunární trajektorii. Konsolidovaná smlouva je označována jako Exploration Production and Operations Contract (EPOC). Cílem je mít uzavřenou smlouvu EPOC do prosince 2023.

Smlouva EPOC je koncipována jako smlouva, na jejímž základě NASA nakoupí službu vynesení užitečného zatížení, ale nepřevezme vlastnictví letového hardwaru. Služba je ve výzvě definována jako mise s určenou nosností do doby oddělení Orionu s přidruženým nákladem na translunární trajektorii. Cílem výzvy k poskytnutí informací je získat k tomuto záměru zpětnou vazbu z průmyslu. Termín pro poskytnutí poptávaných informací je do 27. ledna 2022.

Zdroje informací:
https://sam.gov/
https://forum.nasaspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
https://images-assets.nasa.gov/…/KSC-20211020-PH-FMX01_0241~medium.jpg
https://forum.nasaspaceflight.com/…54967.0;attach=2066522;sess=0
https://oig.nasa.gov/docs/IG-20-018.pdf

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
37 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
anis
anis
3 let před

No neviem. Mne to pripadá ako elegantná snaha o zlikvidovanie rodiacej sa konkurencie v kozmickom priemysle. Každý subkontraktor musí prejsť cez generálneho kontraktora a ten má navyše k dispozícii vlastne celú NASA. Fikané. Ale možno sa mýlim.

Malky
Malky
3 let před
Odpověď  anis

Co je snahou o zlikvidování konkurence, a co má být tou konkurencí?

Pokud je to myšleno tak, že SLS je snahou o zlikvidování komerčních těžkých raket, toho bych se nebál, s frekvencí jednoho startu za rok a cenovkou výše jedné miliardy to žádná konkurence nebude.

Pokud je to myšleno tak, že je to snahou o zlikvidování projektu SLS skrze komercializaci (která řadě lidí leží v žaludku), pak vězte že realita je taková že komerční přístup v jiných programech NASA měl veskrze pozitivní výsledky. Nemyslím si, že SLS spasí, ale určitě ničemu neuškodí.

Ivo
Ivo
3 let před

Tohle je čiré scifi, spíš to vidím tak, že i NASA už došlo, že čtyřka bude poslední a pak už další nemá šanci.

Tomas777
Tomas777
3 let před

pochopil jsem že je to privatizace SLS a výrobních technologijí, amerického daňového poplatníka bude zajímat jestli soukromé firmy tyto technologie a postupy od NASA odkoupí nebo je dostanou zadarmo.Protože je to dobrá příležitost jak část financí investovaných do rakety dostat zpět. Navíc pro obyčejné Američany by to bylo povzbuzující nechat program SLS a Artemis co nejdéle a i následující programu třebaz let na Mars

Mario
Mario
3 let před

Za tú cenu sa zákazníci určite pobijú. Neverím že dokážu ponúknuť zaujímavú cenu. SLS je príliš silná pre väčšinu komerčných zákazníkov. A nemyslím že je náklad ktorý by nevyniesla žiadna iná komerčná raketa. A súkromný sektor asi nebude mať veľmi záujem o prieskum hlbokého vesmíru. A ťažba vo vesmíre je ešte docela ďaleko a chýbajú potrebné technológie aby to bolo aj cenovo zaujímavé. V prvom rade treba znížiť čo najviac cenu a až potom sa vesmír stane veľmi zaujímavý na podnikanie.

Radim Pretsch
Radim Pretsch
3 let před
Odpověď  Mario

„…pro většinu zákazníků…“ Vzhledem k charakteru SLS ta zbylá menšina bohatě postačuje.

„… žádná jiná komerční raketa“ V nosnosti nebude mít SLS konkurenci několik let, možná dokonce dekád.

„…průzkum hlubokého vesmíru“ SLS bude nenahraditelná při kolonizaci Měsíce. A o tu má soukromý sektor zájem už dnes.

Cena za let do Vesmíru se co nejvíc snižuje průběžně.

Pajuc
Pajuc
3 let před
Odpověď  Radim Pretsch

Budoucnost SLS je velmi nejistá. Ani NASA z ní nehopká nadšením – viz to, jak moc usilovala o přesun sondy Europa Clipper na levnější raketu i za cenu delšího přeletu místo, aby jednoduše odložila misi EM-2.
Nakonec to také může dopadnout tak, že místo SLS s Orionem bude ke Gateway létat Falcon Heavy s CD, rozdíl v nákladech by byl gigantický.
To, co drží SLS při životě, je lobbing , a to nemusí stačit.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Pajuc

K úvaze o Europa Clipperu se sluší dodat, že to spíše ukazuje to, že program Artemis je pro NASA velmi důležitý a tudíž jej nechce zpožďovat, k čemuž by při letu EC na SLS došlo.

Pajuc
Pajuc
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Můžete ten argument upřesnit? Já jsem se totiž domníval, že odložení EM2 by nemělo vliv na harmonogram Artemis, protože ten je stejně ve hvězdách.

Pajuc
Pajuc
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Děkuji za vyjasnění. Při dodržení plánovaných termínů by to nevycházelo. Já jsem při své úvaze započítal i odklady. Nicméně reálného stavu si musí být vědomi i v NASA, takže moje úvaha je asi správná, i když ono to je jistě složitější.

Pajuc
Pajuc
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Problém je, že na ty oficiální termíny se nedá spoléhat. Artemis III má být v r. 2024, to se zpozdí minimálně o dva roky, to je dost času, aby se stihla vyrobit jedna SLS navíc pro EC, kdyby to bylo skutečně třeba.

Pajuc
Pajuc
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Souhlas, až na ty „spekulace“. Stačí se podívat, v jakém stádiu připravenosti jednotlivé projekty (např. lunární lander) jsou, a je zřejmé, že stanovené termíny nesedí. Čistá spekulace je, proč to NASA nezohlední a neposadí EC na první volnou SLS (samozřejmě za předpokladu, že ten problém s vibracemi je řešitelný). Já si to, možná až moc jednoduše, vysvětluji snahou ušetřit. Proto ten dotaz, na který jste reagoval.

Pajuc
Pajuc
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Dobře víte, o jakém ušetření mluvím – Falcon Heavy je levnější než SLS. Stejně tak dobře víte, že už od počátku bylo jasné, že termín Artemis III se pravděpodobně nestihne a aktuální stav odpovídá očekávání. V téhle fázi diskuze už jen vedete zákopovou válku. Mi se to stále jeví tak, že presun EC na SLS nebyl vynucený ani zákonem ani okolnostmi, protože relevantní protiargument jste neuvedl.

Pajuc
Pajuc
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Ano, to jsem popletl. Mělo být z SLS na FH. Omlouvám se.

Pajuc
Pajuc
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

No to je právě to, co se Vám nepodařilo mi vysvětlit. NASA sama(!) požádala o možnost přesunu EC na levnější raketu, ačkoliv věděla a vývoj to potvrzoval, že bude mít volnou SLS. Já upřímně nechápu, jaký jiný závěr by z toho plynul, než že chtěla ušetřit peníze, zvlášť když jde o celý kopec peněz, miliardy dolarů.

Také jsem ale přiznal, že to je spekulace, úvaha. Co však chcete dělat, než spekulovat, když oficiální termíny neodpovídají skutečnosti, ale jen politickému zadání?

Pajuc
Pajuc
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Zadání znělo přistát na Měsíci v roce 2024, oficiální výstupy toto zadání prostě reflektují. Myslím, že děláte chybu, když se na ně pořád odvoláváte jako na dogma zcela bez přihlédnutí k realitě. Kdybyste pracoval jako historik, také byste k archivním materiálům přistupoval bez kritického rozboru?

Pajuc
Pajuc
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Váš přístup je jiný, než bych volil já. Ale děkuji za čas, který jste mi věnoval, a především za Vaše články.

Mario
Mario
3 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Je otázne či ostatné tímy uspejú. Politici by síce chceli viac ako jeden tím ale peniaze dať na to to už nie. Uvidíme ako sa to vyvinie a možno budem prekvapí že záujem zo strany súkromného sektoru bude. Hlavne nech sa to už poriadne rozbehne a možno sa dožijem dovolenky na obežnej dráhe alebo presunu ťažby zo zeme do vesmíru. Minimálne dúfam že na vlastné oči uvidím prvé ľudské kroky na Marse. Hlavne ak SpaceX uspeje a SHS dosiahne sľubované výkony bude to obrovský úspech a brány vesmíru sa otvoria pre oveľa viac spoločností.

Kluzo
Kluzo
3 let před

Já se obádám že SLS v takovémto komerčním režimu nebude mít finančně žádnou šanci pokud se povede SpaceX dál realizovat své plány. Tj. pochybuji že SLS najde jiné zákazníky kteří dokážou cenu srazit…

Libor Lukačovič
2 let před

Toto bude taká laická otázka.
NASA prenajme svoje technológie na výrobu SLS súkromnej spoločnosti XY. S ňou potom uzavrie zmluvu o štartovných službách. Z princípu je tam naviac jeden člen oproti súčasnosti – čiže náklady budú ešte vyššie.
Takže celému navrhovanému plánu nerozumiem…

Libor Lukačovič
2 let před
Odpověď  Jiří Hošek

V prvom rade díky za odpoveď! 🙂

Ale ďalšia moja otázka znie – nemohla by väčší počet (v tomto prípade rakiet SLS) predávať samotná NASA bez toho členu (spoločnosti) naviac?

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.