sociální sítě

Přímé přenosy

Sojuz-2.1a (Bion-M 2)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Cambrian Works

Společnost Cambrian Works si vybrala společnost Astroscale US jako svého partnera pro 30denní studii NASA, jejímž cílem je vypracovat komplexní koncept provozu a implementační plán pro potenciální komerční misi ke zvýšení oběžné dráhy observatoře Neila Gehrelse Swifta.

SpaceX

Společnost SpaceX obvinila Virginii z vyloučení Starlinku z většiny státních dotací ve výši 613 milionů dolarů v rámci federálního programu širokopásmového připojení.

Telespazio Germany

Společnost Telespazio Germany 12. srpna oznámila plány na vylepšení své platformy pro řízení misí EASE-Rise o služby Digantara pro sledování vesmírné situace (SSA) a nástroje umělé inteligence Intella.

Geost

Společnost Rocket Lab USA 12. srpna oznámila, že dokončila akvizici společnosti Geost, amerického dodavatele elektrooptických a infračervených (EO/IR) senzorů používaných ve vojenských družicích. Hodnota akvizice dosahuje 275 milionů dolarů.

NASA

Vedoucí vědeckého ředitelství NASA uvedla, že agentura je i nadále rozhodnuta využívat malé družice k provádění různých vědeckých misí, ačkoli tyto plány čelí nejistému rozpočtu.

Northrop Grumman

Společnost Northrop Grumman oznámila, že nové radarové stanoviště v Západní Austrálii, vybudované v rámci třístranného partnerství mezi Spojenými státy, Spojeným královstvím a Austrálií, prokázalo, že dokáže sledovat objekty na geostacionární oběžné dráze Země.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Vývoj rakety Vega pokračuje

ESA chce nadále zlepšovat konkurenceschopnost a environmentální udržitelnost nosné rakety Vega i po roce 2025, což má zajistit dohoda s firmou Avio. Vega vynáší z kosmodromu ve Francouzské Guyaně lehké družice, ale zvládne najednou vynést i více objektů. Tento kontrakt posouvá nosič dál a znamená začátek nové fáze příprav na novou raketu Vega-E, která výrazně využije základní systémy připravované verze Vega-C. Úkolem pro raketu Vega-E je ještě více zlepšit konkurenceschopnost a výkon oproti raketě Vega-C, která má poprvé odstartovat v roce 2022. Zlepší se tím flexibilita z hlediska hmotnosti nákladu a sníží se náklady na start.

Vizualizace motoru M10 z roku 2019.
Vizualizace motoru M10 z roku 2019.
Zdroj: https://www.eucass.eu/

Klíčovým faktorem k dosažení těchto úkolů bude použití nových technologií pro kompletně nový horní stupeň využívající nízkonákladový raketový motor na kapalné pohonné látky. „Tento kontrakt přivádí Vegu blíže k získání motoru M10 na kapalný kyslík a metan. Ten dále rozšíří konkurenceschopnost, výkon a udržitelnost,“ říká Daniel Neuenschwander, ředitel kosmické dopravy v ESA. Vega-E bude třístupňový nosič, čímž se bude lišit od Vegy-C, která dostane čtyři stupně. Dva stupně budou odvozeny právě od Vegy-C. První stupeň P120C na tuhé pohonné látky poskytne tah při startu a druhý stupeň využije raketový motor Zefiro-40 na tuhé pohonné látky. Právě třetí stupeň s motorem na kapalný kyslík a metan je středobodem příprav rakety Vega-E.

Horní stupeň Vegy-E nahradí třetí stupeň Zefiro-9 na tuhé pohonné látky i čtvrtý stupeň AVUM, které se používají na současných raketách Vega. To přinese pozitivní efekt na výkon a cenu,“ vysvětluje Renato Lafranconi, manežer ESA zodpovědný za program Vega. Horní stupeň rakety Vega-E zlepší flexibilitu misí díky raketovému motoru M10, který bude schopen opakovaných zážehů. Plnorozměrová 3D vytištěná sestava spalovací komory motoru M10 s uzavřeným expanzním pracovním cyklem prošla vloni první sérií statických zážehů, čímž se také kvalifikovaly nové efektivní výrobní metody.

Snížení emisí a spalování odpadních látek dělá ze zavedení motoru M10 další vylepšení ekologické udržitelnosti, které je hnacím motorem budoucnosti rakety Vega,“ říká Adriana Sirbi, manažerka ESA pro přípravu evoluce rakety Vega. Do příprav rakety Vega-E jsou zapojeny soukromé firmy a univerzity z 11 států. Hlavním kontraktorem je firma Avio, která se svými partnery přesněji definuje systémy nosiče a jeho subsystémy včetně předběžného designu vzletové rampy pro Vegu-E a související infrastruktury na kosmodromu ve Francouzské Guyaně. Kontrakt za 118,8 milionu euro byl podepsán v italském Frascati. ESA zastupoval Daniel Neuenschwander, ředitel kosmické dopravy v ESA a za Avio byl přítomen nejvyšší šéf, Giulio Ranzo.

Podpis dohody o raketě Vega-E mezi ESA a firmou Avio.
Podpis dohody o raketě Vega-E mezi ESA a firmou Avio.
Zdroj: https://www.esa.int/

Přeloženo z:
https://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
https://www.esa.int/…/images/2017/11/vega-e4/17256840-2-eng-GB/Vega-E.jpg
https://www.eucass.eu/doi/EUCASS2019-0315.pdf
https://www.esa.int/…/23401977-4-eng-GB/ESA_signs_contract_with_Avio_for_Vega-E.jpg

Rubrika:

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
4 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
pave69
pave69
4 let před

Mám nějak problém z těch PR zpráv pojmout ty technické údaje. Po 5. přečtení to chápu tak, že:
– teď je Vega
– 2022 bude Vega-C, 4 stupně, z toho první 3 na TPH
– (neví se/neuvedeno kdy) bude Vega-E, poslední 2 stupně firma Avio nahradí novým, na metan+LOX, na jejich tankování také upraví stávající/postaví novou rampu.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  pave69

Přesně tak. Vega-C bude v mnoha ohledech podobná aktuální klasické Veze.

Thales
Thales
4 let před
Odpověď  Dušan Majer

Škoda že nevíme o kolik by měl tento lehký facelift snížit reálně náklady pro provozovatele i zákazníka. Aby se to za dobu životnosti tohoto nosiče vůbec vyplatilo. Nebo alespoň tak jsem to pochopil že jde primárně o ekonomiku provozu, pak je tam bokem jen tak do počtu zmíněna ekologie a o zlepšení technických parametrů nevidím nic.

Radek
Radek
4 let před
Odpověď  Thales

Označení „lehký facelift“ je dost zavádějící a manipulativní (fanoušek SpaceX předpokládám). Hlavní pointa raket Vega je, že používají jako první stupeň boostery Ariane. Jelikož Ariane 6 dostalo silnější boostery, tak je logické, že se na nich postaví i nová Vega.
Vega-C má na sun-synchronní orbitu o 700 kg vyšší nosnost. Což je navýšení o polovinu. S tím je spojený i větší kryt a podobně. Takže o lehký facelift jde možná tak na obrázku. Navíc tohle nejsou velké investice. Jde řádově o stovky milionů eur, přitom za každý satelit který teď bude moci letět na Vega-C místo na Sojuzu nebo Ariane6 ušetříte minimálně 50 milionů. Investice se tak může vrátit za několik startů. Taky jsou na to navázané další programy jako Space Rider nebo SSMS.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.