ESA chce nadále zlepšovat konkurenceschopnost a environmentální udržitelnost nosné rakety Vega i po roce 2025, což má zajistit dohoda s firmou Avio. Vega vynáší z kosmodromu ve Francouzské Guyaně lehké družice, ale zvládne najednou vynést i více objektů. Tento kontrakt posouvá nosič dál a znamená začátek nové fáze příprav na novou raketu Vega-E, která výrazně využije základní systémy připravované verze Vega-C. Úkolem pro raketu Vega-E je ještě více zlepšit konkurenceschopnost a výkon oproti raketě Vega-C, která má poprvé odstartovat v roce 2022. Zlepší se tím flexibilita z hlediska hmotnosti nákladu a sníží se náklady na start.
Klíčovým faktorem k dosažení těchto úkolů bude použití nových technologií pro kompletně nový horní stupeň využívající nízkonákladový raketový motor na kapalné pohonné látky. „Tento kontrakt přivádí Vegu blíže k získání motoru M10 na kapalný kyslík a metan. Ten dále rozšíří konkurenceschopnost, výkon a udržitelnost,“ říká Daniel Neuenschwander, ředitel kosmické dopravy v ESA. Vega-E bude třístupňový nosič, čímž se bude lišit od Vegy-C, která dostane čtyři stupně. Dva stupně budou odvozeny právě od Vegy-C. První stupeň P120C na tuhé pohonné látky poskytne tah při startu a druhý stupeň využije raketový motor Zefiro-40 na tuhé pohonné látky. Právě třetí stupeň s motorem na kapalný kyslík a metan je středobodem příprav rakety Vega-E.
„Horní stupeň Vegy-E nahradí třetí stupeň Zefiro-9 na tuhé pohonné látky i čtvrtý stupeň AVUM, které se používají na současných raketách Vega. To přinese pozitivní efekt na výkon a cenu,“ vysvětluje Renato Lafranconi, manežer ESA zodpovědný za program Vega. Horní stupeň rakety Vega-E zlepší flexibilitu misí díky raketovému motoru M10, který bude schopen opakovaných zážehů. Plnorozměrová 3D vytištěná sestava spalovací komory motoru M10 s uzavřeným expanzním pracovním cyklem prošla vloni první sérií statických zážehů, čímž se také kvalifikovaly nové efektivní výrobní metody.
„Snížení emisí a spalování odpadních látek dělá ze zavedení motoru M10 další vylepšení ekologické udržitelnosti, které je hnacím motorem budoucnosti rakety Vega,“ říká Adriana Sirbi, manažerka ESA pro přípravu evoluce rakety Vega. Do příprav rakety Vega-E jsou zapojeny soukromé firmy a univerzity z 11 států. Hlavním kontraktorem je firma Avio, která se svými partnery přesněji definuje systémy nosiče a jeho subsystémy včetně předběžného designu vzletové rampy pro Vegu-E a související infrastruktury na kosmodromu ve Francouzské Guyaně. Kontrakt za 118,8 milionu euro byl podepsán v italském Frascati. ESA zastupoval Daniel Neuenschwander, ředitel kosmické dopravy v ESA a za Avio byl přítomen nejvyšší šéf, Giulio Ranzo.
Přeloženo z:
https://www.esa.int/
Zdroje obrázků:
https://www.esa.int/…/images/2017/11/vega-e4/17256840-2-eng-GB/Vega-E.jpg
https://www.eucass.eu/doi/EUCASS2019-0315.pdf
https://www.esa.int/…/23401977-4-eng-GB/ESA_signs_contract_with_Avio_for_Vega-E.jpg
Mám nějak problém z těch PR zpráv pojmout ty technické údaje. Po 5. přečtení to chápu tak, že:
– teď je Vega
– 2022 bude Vega-C, 4 stupně, z toho první 3 na TPH
– (neví se/neuvedeno kdy) bude Vega-E, poslední 2 stupně firma Avio nahradí novým, na metan+LOX, na jejich tankování také upraví stávající/postaví novou rampu.
Přesně tak. Vega-C bude v mnoha ohledech podobná aktuální klasické Veze.
Škoda že nevíme o kolik by měl tento lehký facelift snížit reálně náklady pro provozovatele i zákazníka. Aby se to za dobu životnosti tohoto nosiče vůbec vyplatilo. Nebo alespoň tak jsem to pochopil že jde primárně o ekonomiku provozu, pak je tam bokem jen tak do počtu zmíněna ekologie a o zlepšení technických parametrů nevidím nic.
Označení „lehký facelift“ je dost zavádějící a manipulativní (fanoušek SpaceX předpokládám). Hlavní pointa raket Vega je, že používají jako první stupeň boostery Ariane. Jelikož Ariane 6 dostalo silnější boostery, tak je logické, že se na nich postaví i nová Vega.
Vega-C má na sun-synchronní orbitu o 700 kg vyšší nosnost. Což je navýšení o polovinu. S tím je spojený i větší kryt a podobně. Takže o lehký facelift jde možná tak na obrázku. Navíc tohle nejsou velké investice. Jde řádově o stovky milionů eur, přitom za každý satelit který teď bude moci letět na Vega-C místo na Sojuzu nebo Ariane6 ušetříte minimálně 50 milionů. Investice se tak může vrátit za několik startů. Taky jsou na to navázané další programy jako Space Rider nebo SSMS.