SpaceLogistics LLC, dceřiná společnost Northrop Grumman dokončila spojení MEV-2 (Mission Extension Vehicle-2) ke komerční komunikační družici Intelsat 10-02, která díky tomu bude moci poskytovat i nadále své služby. V současné době je Northrop Grumman jedinou firmou, která nabízí prodloužení aktivní služby družic a aktuální spojení je druhým případem, kdy byl systém MEV-2 využit. Jako první se do historie zapsal MEV-1, který se v únoru 2020 spojil s družicí Intelsat 901. V jeho případě došlo ke spojení s cílovou družicí nad geostacionární dráhou, ale MEV-2 se s Intelsat 10-02 spojila přímo na provozní geostacionární dráze.
„Dnešní úspěšné spojení našeho druhého MEV znovu ukazuje spolehlivost, bezpečnost a užitečnost kosmické logistiky,“ říká Tom Wilson, viceprezident Northrop Grumman pro strategické kosmické systémy a také prezident SpaceLogistics LLC a dodává: „Úspěch této mise otevírá cestu ke druhé generaci našich servisních družic, která nabídne flexibilitu a přizpůsobivost jak pro komerční tak vládní provozovatele, což přinese úplně novou třídu misí.“
MEV-2 poskytne družici Intelsat 10-02 pět let služby navíc – pak se odpojí a vydá se k jiné družici. Intelsat 10-02 zajišťuje distribuční služby klientům v Evropě, na Blízkém Východě, v Africe a Jižní Americe. Jedná se o klíčovou družici systému Intelsat-Telenor Satellite 1˚ West, který zajišťuje přenos více než 900 kanálů do zhruba 18 milionů domácností v Evropě. Telenor Satellite vlastní polovinu palubních Ku transpondérů, které nabízí pod označením THOR 10-02.
„Intelsat už více než pět dekád vyšlapává inovace kosmických technologií. Jsme hrdí, že můžeme stát po boku Northrop Grumman při dnešní přelomové misi – historicky prvním spojení s komunikační družicí na geostacionární dráze,“ říká Mike DeMarco, vedoucí oddělení služeb firmy Intelsat a dodává: „Servis na oběžné dráze je pro Intelsat cenným prostředkem, který umožní rozšíření kvalitních služeb, které naši zákazníci očekávají. Technologie MEV od Northrop Grumman nám pomohla prodloužit službu dvou výkonných družic, zatímco zaměřujeme náš inovativní kapitál na další vývoj sítě Intelsat nové generace. Tato technologie je pro nás jednoznačně výhodná.“
Projekt MEV je prvním článkem řady produktů firmy Norhrop Grumman, které mají poskytovat servisní služby na oběžné dráze. Po loňském ocenění robotické servisní mise agenturou DARPA se firma společně s touto agenturou zaměřuje na misi, která bude obnášet historicky první komerční robotickou servisní družici. Tato mise díky pokročilému využití robotiky rozšíří trh obsluhy komerčních i vládních družic. Projekt MRV (Mission Robotics Vehicle) by měl provádět opravy, rozšiřování, sestavování, detailní inspekce i přemístění klientských družic právě díky pokročilým robotickým systémům. Portfolio firmy dále obohatí balíčky MEPs (Mission Extension Pods), která využije všechny dosavadní zkušenosti. Jejím cílem je poskytnout prodloužení životnosti stárnoucím družicím. Družice MRV by měla tyto balíčky připojit na povrch družic a po jejím odletu se MEPs postarají o prodloužení služby. Firma zatím očekává start první družice MRV i balíčků MEPs na rok 2024.
Přeloženo z:
https://www.intelsat.com/
Zdroje obrázků:
https://www.intelsat.com/wp-content/uploads/2021/03/IS-10-02-from-MEV-2-1.png
https://www.northropgrumman.com/wp-content/uploads/MEV-2.jpg
Tohle je naprosto super! Jednou z toho urcite bude dobrej byznys. Diky za clanek
Rádo se stalo. Byla vždycky škoda, že jinak aktivní a funkční družice musela skončit, protože jí došly pohonné látky.
Souhlasím, tohle je skvělý počin. Doufám ale, že je to teprve začátek: pořád je to „jedna za jednu“, tj. na každé prodloužení jedné družice je potřeba celá nová družice až na geostacionární dráhu. Ano, může být levnější a lehčí než ta zachraňovaná, ale pořád je to jedna na jednu, což znamená nový start až od úrovně země, tj. drahá raketa. Držím jim palce, aby tu technologii vylepšili v následujících letech na opakovaně použitelné „remorkéry“. Pak to bude už úplná senzace, zvlášť pro všechny firmy mající trvale na oběžné dráze několik družic.
Není to úplně tak. MEV se spojí s cílovou družicí a několik let ji obsluhuje. Po této předem dohodnuté době se odpojí a může se vydat k jinému zákazníkovi, u kterého zase stráví několik let.
Děkuju za upřesnění, myslel jsem, že to teprve bude – v další generaci MEV. Takže další pokrok bude, až se prosadí standardní rozhraní na přečerpávání pohonných látek do družic, aby tam MEV nemusel trávit roky u jedné, ale mohl ji natankovat a hned přeletět k další. A takhle o těch samých několik let prodloužit životnost třeba pěti družicím…
To by mohly vyřešit už právě ty MEPs, kterých může jedna družice vynést několik a obsloužit tak několik zákazníků.
Díky za dobrou zprávu. Že už startovala MEV-2 mi úplně uniklo. doufám, že jim vyjdou i další plány.
Ano, bylo to 15. 8. 2020 na Ariane 5 s družicemi Galaxy 30 a BSat 4b.
Přesně na to samé jsem se chtěl taky zeptat, to mi v článku chybělo.
A ještě něco: jak velká je ta MEV-2? Jakým způsobem se s tou druhou družicí spojí? A dodává jí třeba i energii ze svých panelů nebo jen zajišťuje pohon?
Zajišťuje pouze pohon a spojení probíhá trnem přes trysku hlavního motoru – viz video od MEV-1.