sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Druhá družice dostane prodlouženou službu

SpaceLogistics LLC, dceřiná společnost Northrop Grumman dokončila spojení MEV-2 (Mission Extension Vehicle-2) ke komerční komunikační družici Intelsat 10-02, která díky tomu bude moci poskytovat i nadále své služby. V současné době je Northrop Grumman jedinou firmou, která nabízí prodloužení aktivní služby družic a aktuální spojení je druhým případem, kdy byl systém MEV-2 využit. Jako první se do historie zapsal MEV-1, který se v únoru 2020 spojil s družicí Intelsat 901. V jeho případě došlo ke spojení s cílovou družicí nad geostacionární dráhou, ale MEV-2 se s Intelsat 10-02 spojila přímo na provozní geostacionární dráze.

Dnešní úspěšné spojení našeho druhého MEV znovu ukazuje spolehlivost, bezpečnost a užitečnost kosmické logistiky,“ říká Tom Wilson, viceprezident Northrop Grumman pro strategické kosmické systémy a také prezident SpaceLogistics LLC a dodává: „Úspěch této mise otevírá cestu ke druhé generaci našich servisních družic, která nabídne flexibilitu a přizpůsobivost jak pro komerční tak vládní provozovatele, což přinese úplně novou třídu misí.

Stavba družice MEV-2.
Stavba družice MEV-2.
Zdroj: https://www.northropgrumman.com/

MEV-2 poskytne družici Intelsat 10-02 pět let služby navíc – pak se odpojí a vydá se k jiné družici. Intelsat 10-02 zajišťuje distribuční služby klientům v Evropě, na Blízkém Východě, v Africe a Jižní Americe. Jedná se o klíčovou družici systému Intelsat-Telenor Satellite 1˚ West, který zajišťuje přenos více než 900 kanálů do zhruba 18 milionů domácností v Evropě. Telenor Satellite vlastní polovinu palubních Ku transpondérů, které nabízí pod označením THOR 10-02.

Intelsat už více než pět dekád vyšlapává inovace kosmických technologií. Jsme hrdí, že můžeme stát po boku Northrop Grumman při dnešní přelomové misi – historicky prvním spojení s komunikační družicí na geostacionární dráze,“ říká Mike DeMarco, vedoucí oddělení služeb firmy Intelsat a dodává: „Servis na oběžné dráze je pro Intelsat cenným prostředkem, který umožní rozšíření kvalitních služeb, které naši zákazníci očekávají. Technologie MEV od Northrop Grumman nám pomohla prodloužit službu dvou výkonných družic, zatímco zaměřujeme náš inovativní kapitál na další vývoj sítě Intelsat nové generace. Tato technologie je pro nás jednoznačně výhodná.

Projekt MEV je prvním článkem řady produktů firmy Norhrop Grumman, které mají poskytovat servisní služby na oběžné dráze. Po loňském ocenění robotické servisní mise agenturou DARPA se firma společně s touto agenturou zaměřuje na misi, která bude obnášet historicky první komerční robotickou servisní družici. Tato mise díky pokročilému využití robotiky rozšíří trh obsluhy komerčních i vládních družic. Projekt MRV (Mission Robotics Vehicle) by měl provádět opravy, rozšiřování, sestavování, detailní inspekce i přemístění klientských družic právě díky pokročilým robotickým systémům. Portfolio firmy dále obohatí balíčky MEPs (Mission Extension Pods), která využije všechny dosavadní zkušenosti. Jejím cílem je poskytnout prodloužení životnosti stárnoucím družicím. Družice MRV by měla tyto balíčky připojit na povrch družic a po jejím odletu se MEPs postarají o prodloužení služby. Firma zatím očekává start první družice MRV i balíčků MEPs na rok 2024.

Přeloženo z:
https://www.intelsat.com/

Zdroje obrázků:
https://www.intelsat.com/wp-content/uploads/2021/03/IS-10-02-from-MEV-2-1.png
https://www.northropgrumman.com/wp-content/uploads/MEV-2.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
10 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Ladinek
Ladinek
3 let před

Tohle je naprosto super! Jednou z toho urcite bude dobrej byznys. Diky za clanek

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Ladinek

Rádo se stalo. Byla vždycky škoda, že jinak aktivní a funkční družice musela skončit, protože jí došly pohonné látky.

MilanV
MilanV
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Souhlasím, tohle je skvělý počin. Doufám ale, že je to teprve začátek: pořád je to „jedna za jednu“, tj. na každé prodloužení jedné družice je potřeba celá nová družice až na geostacionární dráhu. Ano, může být levnější a lehčí než ta zachraňovaná, ale pořád je to jedna na jednu, což znamená nový start až od úrovně země, tj. drahá raketa. Držím jim palce, aby tu technologii vylepšili v následujících letech na opakovaně použitelné „remorkéry“. Pak to bude už úplná senzace, zvlášť pro všechny firmy mající trvale na oběžné dráze několik družic.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  MilanV

Není to úplně tak. MEV se spojí s cílovou družicí a několik let ji obsluhuje. Po této předem dohodnuté době se odpojí a může se vydat k jinému zákazníkovi, u kterého zase stráví několik let.

MilanV
MilanV
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Děkuju za upřesnění, myslel jsem, že to teprve bude – v další generaci MEV. Takže další pokrok bude, až se prosadí standardní rozhraní na přečerpávání pohonných látek do družic, aby tam MEV nemusel trávit roky u jedné, ale mohl ji natankovat a hned přeletět k další. A takhle o těch samých několik let prodloužit životnost třeba pěti družicím…

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  MilanV

To by mohly vyřešit už právě ty MEPs, kterých může jedna družice vynést několik a obsloužit tak několik zákazníků.

Josif
Josif
3 let před

Díky za dobrou zprávu. Že už startovala MEV-2 mi úplně uniklo. doufám, že jim vyjdou i další plány.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Josif

Ano, bylo to 15. 8. 2020 na Ariane 5 s družicemi Galaxy 30 a BSat 4b.

Kamil
Kamil
3 let před
Odpověď  Josif

Přesně na to samé jsem se chtěl taky zeptat, to mi v článku chybělo.
A ještě něco: jak velká je ta MEV-2? Jakým způsobem se s tou druhou družicí spojí? A dodává jí třeba i energii ze svých panelů nebo jen zajišťuje pohon?

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Kamil

Zajišťuje pouze pohon a spojení probíhá trnem přes trysku hlavního motoru – viz video od MEV-1.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.